AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 4-Serien ]

Automatisk strt o stopp.

Visad 488 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg52st
Postad/Inlagd2020-05-29 10:17
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
428i 2015
Smart Roadster 2004
Citroën SM 1974
Jag gillar den skarpt men min fru gillar den inte alls.
Det finns dock några saker jag undrar.
Vilka kriterier är det som avgör om motorn stannar när man väntar på t.ex ett trafikljus?

Kan man få den att ingå i personliga inställningar? På samma sätt som stolen och backspeglarna?

Jörgen

IP: ...[.217.99]
Antal inlägg14.909 st
Postad/Inlagd2020-05-29 12:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Behov av värme
Laddningsstatus
Regenerering av partikelfilter

är tre parametrar som styr S/S på eller inte.

Det går inte att ställa själv annat än att stänga av helt varje gång. Har med körcykelregler att göra.           IP: ...[236.239]
Antal inlägg11.046 st
Postad/Inlagd2020-05-29 12:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Personligen avskyr jag den. Fruktansvärt irriterande.

Detta påfund hjälper ju inte heller till med dagens problem på moderna bilar med dess absurda energikonsumtion. På alla mina bilar jag haft har jag aldrig någonsin överhuvudtaget haft minsta problem med batteriet - det fungerade tills batterihyllan rostade sönder och batteriet låg och släpade under bilen i bara kablarna... Numera byter man batteriet vartannat år (BMW rekommenderar batteribyte vid vartannat oljebyte) och konstanta problem och felmeddelanden och alla behöver sätta bilen på laddning varje helg... Vi pratar inte om vanliga billiga blysyrabatterier, nu är det dyra enorma AGM-batterier som man måste ha (där en av dess egenskaper är just att de kan ta emot höga laddströmar men är även bra på att ge ifrån sig stora mängder under kortare perioder).

Men det är bara en gapfiller tills hybrid- och och främst då elbilar tar över marknaden - då är ju detta påhitt av självaste Belzebub obsolete.

Alla bilmärken skiljer sig såklart i beteende och dess kriterier, men finns även mindre skillnader mellan modeller såklart.

Men generellt för en BMW måste ett antal kriterier vara uppfyllda såsom
* hastigheten under 3 km/h
* manuell låda är i neutralläget och kopplingspedalen är inte nedtryckt
* ratten är stilla
* varvtalet på motorn runt tomgångsvarvtal (typ under 900 rpm)
* motorn måste vara någorlunda uppvärmd (den behöver inte vara uppe i full driftstemperatur)
* purge-ventilen för bränsleångorna (som lagras i kolkanistern) måste ha öppnats under en viss tidsrymd innan tidpunkten då man begär att motorn ska stoppas

Finns en hysteres inbyggd där man måste kört över 5 km/h tror jag det är sen motorn stängdes av sist innan det tillåts att stänga av den igen.

Sen måste yttertemperaturen vara minst över nollan (tror det måste vara +3 grader C eller liknande för att ens Startp-Stop systemet ska aktiveras).

Sen finns det en uppsjö av power management relaterade saker.
* Framförallt SoC och SoH på batteriet är två faktorer som kan förhindra att motorn stoppas.
* Även batteriets temperatur kan påverka om systemet aktiveras eller inte.
* Är önskad last från batteri/generator för högt så kan det också påverka om systemet aktiveras eller inte.

Det momentana vakuumet i bromsservot är också något som övervakas av en sensor och är det inte inom tillåtna gränser kan det påverka om systemet aktiveras eller inte.

Sen finns det även en hel del klimatrelaterade faktorer som kan påverka om systemet aktiveras eller inte.
* Om man exempelvis begärt maximal kylning (den där MAX AC knappen) så aktiveras inte systemet.
* Likadant om man aktiverat defrosten, då aktiveras inte systemet.

En "kul" grej är att om imsensorn (tror den sitter under backspegeln på min 120i och är vanligt man får felkoder på och den fungerar ganska dåligt överlag) tycker att rutan är immig så kan den begära att motorn ska starta (om motorn slagits av). Den kan även förhindra att systemet aktiveras överhuvudtaget.

Sen har du såklart en dröse säkerhetsaspekter på det hela. Om huven öppnas eller är öppen, om föraren lämnar bilen, om förarens bälte inte är ditsatt, etc etc etc.

Som du förstår är det en absurd mängd faktorer som kan ha en påverkan på detta Start-Stop system. Lycka till att felsöka detta skräp! Jag rör inte sådant här med en tång ens...

Nja, mig veterligen finns inte möjligheten för en vanlig bilägare att ha personliga inställningar (eller ens ändra default till av vid uppstart) då det är en del av miljöcertifieringen.

Det ska däremot gå att programmera bort det, sett trådar om det här, men det görs ju självklart inte av någon återförsäljare utan det måste göra utanför det nätet.

Kanske någon med mer erfarenhet här kan chime'a in och ge lite mer detaljer? Om man lyckas programmera och ändra av/på - kanske det finns mer variabler tillgängliga som man kan ändra på? Exempelvis hur lång tid den ska stå still innan det aktiveras?           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg52 st
Postad/Inlagd2020-05-29 12:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
428i 2015
Smart Roadster 2004
Citroën SM 1974
Tack för alla trevliga åsikter och fram för allt all information.

Mycket bra att veta
Jörgen

IP: ...[.217.99]
Antal inlägg23.177 st
Postad/Inlagd2020-05-29 13:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den ska som sagt gå att programmera bort, eller rättare sagt sätta "default" till att den är avslagen vid start.
Men då blir det troligen så för alla personliga inställningar.

Sök i äldre trådar så kanske du finner svar på vad som krävs i utrustning, kanske kan det gå med INPA!?

För övrigt håller jag med om att det är en fruktansvärt irriterande funktion...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.191.72]
Antal inlägg335 st
Postad/Inlagd2020-05-29 14:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
420dA GC M Sport -16
Jag bor i en mindre ort och jag stannar normalt bara vid stop/väjningsplikt - då är det grymt störigt, förstår att det kan vara vettigt om man hamnar i många rödljus.

Har iaf kodat bort SS med bimmercode.           IP: ...[.52.194]
Antal inlägg14.909 st
Postad/Inlagd2020-05-29 14:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
fast inte ens i tät stadstrafik står trafiken helt still många sekunder. jag bor tättbefolkat men stänger av det direkt ändå. Det är max 2-3s som bilen är avstängd såvida man inte står längst fram vid rödljuset. Längre bak kryper alltid kön långsamt framåt.           IP: ...[236.239]
Antal inlägg299 st
Postad/Inlagd2020-05-29 15:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Tog bort start/stopp på båda bilarna för något år sedan. Innan det fick jag varning om att batteriet behövdes laddas med frekventa mellanrum. Har inte hänt sedan jag tog bort funktionen. Mycket att ändra funktionen via Carly.           IP: ...[3.19.10]
Antal inlägg708 st
Postad/Inlagd2020-06-01 20:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 30d -18

Just start/stop funktionen är det första jag kodar bort på mina bilar.
På F-serien kan man välja mellan att ha default ”off” vid varje start.
Väljer man eco-mode efter start så blir start/stop aktiv.
Men vid nästa start är den off igen.
Eller så kan man koda så den minns senaste inställning. G-serien har endast detta som val.
Som sagt, bara att koda, men undvik gärna Carly för F-serien.

Mvh

www.facebook.com/bimmerkodning           IP: ...[34.39.3]
Antal inlägg223 st
Postad/Inlagd2020-06-04 10:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mini Cooper S -16
430i GC -16

Såld: 320d Touring -10
Jag använde bimmercode precis som tsint för att ta bort det. Man behöver mjukvaran (i smartphone eller läsplatta) samt en liten kodare som man sätter i bilens diagnosuttag under tiden man ändrar inställningarna. Det är lätt att googla vilka kodare som fungerar och de är billiga på e-bay.

När man ändrat via Bimmercode går det fortfarande att slå på start-stopp med den fysiska knappen som normalt slår av det, alternativt att man väljer Eco-mode. De gjorda ändringarna kan reverseras om man så önskar. Förutom att koda bort start-stopp gjorde jag en del andra ändringar, exempelvis att slå av förstärkningen av motorljudet (kanske inte relevant för 428i, kom nog till 430i), justera hur ofta strålkastarspolningen går igång, ljusstyrkan på angel eyes, hur länge man måste trycka på fjärrkontrollen för att bakluckan ska öppnas samt M-sport-logga på skärmen när bilen startas. Dessutom sänkte jag maxtemperaturen på sätesvärmen.           IP: ...[146.201]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 419.999:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91