AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Vågar man köpa en e90 325i med 10 000 mil på mätaren?

Visad 874 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg492st
Postad/Inlagd2020-05-27 18:50
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Ingen bil

Hej

efter att ha varit utan bil i 2 år, senast en 7-serie 730d och innan dess en 335i e91 är jag nu sugen på att skaffa en bil igen. En fördel vore att hålla nere på kostnaderna så därför funderar jag på en 325i av e91 modell men funderar om det är en dålig idé då de flesta har gått sådär en 10 000 mil nu. Men håller de till 20 000 mil med lite omvårdnad kanske det kan vara ett billigt och trevligt bilägande. 335i från e9x är ju mestdels med dubbelturbomotorn n54 och den är ju inge vidare vad gäller hållbarhet, det finns ett fåtal med n55 jag vet, men det är mer pengar och de är relativt högt prissatta. Annars är ju alternativet ett titta på F30 335 (340i ligger utanför vad jag vill spendera nu) och där kan man få fina ex med ca 4-5 t mil för 250 tkr. Vad tycker ni ska jag slå till på en f30 med lite mer utlägg eller satsa på en billigare 325i med kanske manuell låda för lite genuin körglädje? Historiskt har jag tänkt att jag inte ska ha förr-förra modellen av någonting men är det en bra modell så kan det ju ändå vara bra.

Jag behöver också ordna en dragkrok för att köra cross/enduromotorcyklar om det inte redan finns och har där tittat på dragkrokskungens produkter som är överkomligt prissatta, ca 7 tk installerat och klart. Min andra hobby med cross och enduro gör att det inte längre är lika viktigt för mig med att ha just en bil med 6:a på över 300 hk, även om det förstås alltid är trevligt. Tacksam för input!           IP: ...[.141.71]
Annons
Antal inlägg2.050 st
Postad/Inlagd2020-05-27 21:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
330 E90
Bilen håller länge, sålde nyligen min 325i som gått 31" mil, och den hade under sin livstid varit oförskämt felfri.
Men, min bil var en -06 med N52 motorn, som verkar vara den sista hållbara bensinmotorn BMW tillverkat. Du kollar väl på nyare bilar, och då är det N53 som har en hel del problem.
Var så nöjd med bilen att jag köpte en likadan lågmilad 330, dock lika gammal för att få N52 motorn.           IP: ...[.170.58]
Antal inlägg492 st
Postad/Inlagd2020-05-27 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Ingen bil

Intressant. Ska kolla upp om det finns intressanta n52:or           IP: ...[.141.71]
Antal inlägg924 st
Postad/Inlagd2020-05-27 22:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -08 (E92)
335iA -07 (E92)
320dA -14 (F31)
N52 är väl iofs ökänd för att dricka mycket motorolja men i övrigt bra.
N53 lider väl av ungefär samma problem som n54 (bortsett från turboproblem förstås). Så lite spridare, bränslepump och tändspolar. Men i grunden är det såvitt jag vet en rätt trevlig motor. Sällsynt med totalhaverier.

/DJ           IP: ...[144.183]
Antal inlägg7.043 st
Postad/Inlagd2020-05-28 08:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
E91 med 10 000 mil? Borde inte de flesta av dem nu ligga mellan 15-30' mil?

Alla E91 är ju 8-15 år gamla. Så medelåldern borde ju vara ~12 år och då är de väl svårt att hitta så många 10 000 mils bilar som är ärliga?

N53 har ju mycket strul, så om hållbarheten är viktig är det kanske inte idealt val. Bättre då med 320d?           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg492 st
Postad/Inlagd2020-05-28 09:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Ingen bil

Jo de flesta har gått långt men det finns en handfull. N54 - turboproblemen låter inte så hemskt. Den n54 jag hade mellan 4000 och 8000 mil hade jag inga motorproblem med, men de kanske kom sen. Det enda felet jag hade med en e91:an var insynsskyddet som inte satt på plats. Inte tillstymmelse till missljud i inredningen eller någonting. En bil som kändes väldigt välbyggd. Lite problem förväntar jag mig på en gammal bil. 320d har jag haft som tjänstebil och jag föredrar verkligen gångkulturen hos en bensinsexa. Dieselsexa var inte heller min grej, men det var såklart bättre än 20d.

Jag vet inte det lutar nog ändå åt en f30 335i med lite udda utrustning för att komma undan billigare, typ en sedan utan sportstolar. Vi har 3 barn men de är små och vi har sommarställe och de mesta grejerna finns där, så jag har inget jättebehov av att frakta mycket grejer. Och har man det kan man köra med släp. Jag ska ivarjefall först åka och kolla på en e91 se hur de känns, om de känns gamla och sunkiga så hoppar jag nog, jag är känslig för det. Det beror nog mycket på vem som har ägt bilen hur väl de tagit hand om den om de tvättat händerna efter besöket på vägkrogen med dess wienerschnitzlar           IP: ...[.141.71]
Antal inlägg924 st
Postad/Inlagd2020-05-28 09:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -08 (E92)
335iA -07 (E92)
320dA -14 (F31)
Rent ekonomiskt kan man ju rätt enkelt räkna hem några reparationer på ca 10000:- jämfört med en värdeminskning på en dyrare bil som "kostar hela tiden"

Sen ska det ju kännas rätt förstås. Jag hade inte varit rädd för n53, men man kanske behöver lägga undan några kronor på ett konto för några lite dyrare reparationer.

/DJ           IP: ...[144.183]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2020-05-29 19:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fördel med n52 2.5l är att ingen vill ha det. Blir motor rasad, får man hitta en ny med lätthet. Det kan man inte säga om n52 3.0L           IP: ...[9.50.71]
Antal inlägg1.487 st
Postad/Inlagd2020-05-29 20:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 320dAT E91 Advantage 2012
BMW 325iA E90 2010
Jag har en n53 325i 3L och har haft spridarebyte runt 9000 mil. Ca 2 år sedan. Då sa bmw att detta var 11:e uppdateringen av spridare. Har nu gått 16000 mil och börjat dricka lite olja. Jag räknar med att den går till iaf 20000 mil.

Jarls (Alpina) i Helsingborg sa på min senaste service att de nu sedan ett par år inte får in fler n53 med spridarebyte.

Dock vill jag understryka att jag inte vill försvara motorn och dess konstruktion. Varför köpa en motor med kända problem om man kam undvika? Å andra sidan är motorn trevlig och du ska nog inte inbilla dig att nya motorer är byggda bättre. :)

Hittar du rätt bil, pruta tills du skäms. Spara undan 10-20 ifall det behövs. Njut av BMWs äldre modeller.           IP: ...[.50.195]
Antal inlägg1.487 st
Postad/Inlagd2020-05-29 20:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 320dAT E91 Advantage 2012
BMW 325iA E90 2010
Som en parantes; frugan har en Volvo V90 D4 2018 dom tjänstepulka och den modellen är fan ta mig helt horribel. Motorn har en gångkultur som ett skämt, inredning känns billig, pekskärm är en parodi, stolarna obekväma, körupplevelsen spännamde som en fuktig disktrasa. Som man ler när man sätter sig en rn lastgammal E90 med hydralisk koppling, bensinsexa, väghållning. Vilken fantastisk helhet i jämförelse.           IP: ...[.50.195]
Antal inlägg492 st
Postad/Inlagd2020-05-29 21:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Ingen bil

@qsacage: vad föreslår du istället som har rak sexa, bensin. 340i motorn har jag hört ska vara bättre, men då är det från 300 tkr (de har börjat falla nu). Vet inte om jag vill lägga så mkt på en bil, det core skönt att ha en som är lite skamfilad så att små parkeringsskador inte gör så mycket. Jag har spanat in en 325i med rwd och manuell låda. Vore kul att passa på
Medans sådana bilar ff finns. Nuförtiden är allt nytt automatlåda och ofta extravikt med 4wd           IP: ...[.141.71]
Antal inlägg1.487 st
Postad/Inlagd2020-05-29 21:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 320dAT E91 Advantage 2012
BMW 325iA E90 2010
Ärligt talat, för ren genuin körglädje, jag hade tittat efter en original 325i/330i e46. M54 är en skottsäker motor med fantastisk manuell låda. Resten kostar inte mycket (byte av slitagedelar dämpare, fjädrar, fixa rost, bromsar).


Hittar du en fin e90 325i/330i, pruta ordentligt så du har de där 20.000 upfront. Helhetsintryck och servicehistorik nummer 1.           IP: ...[.50.195]
Antal inlägg1.487 st
Postad/Inlagd2020-05-29 21:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 320dAT E91 Advantage 2012
BMW 325iA E90 2010
Kanske en fint hållen cab?
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW 330 Ci CAB manuell 10700 mil [LÄNK]
          IP: ...[.50.195]
Antal inlägg924 st
Postad/Inlagd2020-05-29 21:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -08 (E92)
335iA -07 (E92)
320dA -14 (F31)
335i från 2010 med n55 verkar ha betydligt mindre typfel. Borde vara en riktigt trevlig bil och billigare än 340i


/DJ           IP: ...[144.183]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2020-05-29 21:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
se upp för f30....en själlös bil           IP: ...[9.50.71]
Antal inlägg990 st
Postad/Inlagd2020-06-03 12:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
V60 T8 R-design 2020
E350 CDI T AMG S212 2010
330 E46 cab M-sport 2001
Är du säker på att din frus V90 inte var en Renault Kangoo?           IP: ...[229.218]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10
Pris: 63.000:-

BMW 635CSi  -83
Pris: 150.000:-

BMW 325  -08
Pris: 95.000:-

BMW 535d Touring Xdrive  -14
Pris: 239.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen