AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
590

BMW 520d GT F07 -12/-13 | Få ut mer ljud från motorn

GT
2
GTPowered
BMW 520d GT
F07 -12/-13
M-Sport
Tjena!

Frågan är riktad till folk med erfarenhet och förståelse och lyder enligt nedan:

Jag och en vän till mig håller på och fixar lite med min bil, en BMW 520d GT.
Det mesta vi gjort är estetiskt och mest för utseendets skull, min vän ÄR en mekaniker och arbetar mest med BMW bilar, främst M-sport bilar.

Dock har han/vi svårt att avgöra huruvida vi ska gå till väga nu, då vi vill ha lite mer ljud ut ur bilen, då den för tillfället låter väldigt lite till nästintill inte alls.
De vi har frågat som har haft erfarenhet kring ämnet att lägga straight-pipe eller dylikt, har sagt att vi bokstavligen måste gå all-in för att få ut bra ljud.
Deras argument då;
Bilen i fråga, en BMW 520d GT M-sport med 184hk, 135KW och TwinPower Turbo.
Är en dieselmotor och har ganska många saker som agerar som "ljuddämpare", Turbon, har då minst en ljuddämpare, sedan har motorn sin egen eller då "dpf" som agerar som ljuddämpning, sedan finns ytterligare en i mitten av röret och en i slutet av röret.
De säger då alltså att vi måste ta av allt, ta bort katalysatorn, lägga down-pipe till straight-pipe, för att få ut någorlunda bra ljud.

Min fråga till er då, förhoppningsvis erfarna och förstående folk där ute är, vad tycker ni, hur har/hade ni gjort, vad är tillräckligt/behövligt?

Slutligen, jag är inte ute efter maximalt ljud som gör ont att lyssna på, utan någorlunda mer basigt brummande och "kraftigare" ljud ur bilen.

Tack på förhand!
Transocean
De ni snackat med har beskrivit det rätt bra. Jag vet en F10 520d där dom har tatt bort allt och den låter bra eller stark om man vill beskriva det så.
GT
2
GTPowered
BMW 520d GT
F07 -12/-13
M-Sport
Tackar så mycket för svaret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.