AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

iX3 visar upp sig

Visad 1.930 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg342st
Postad/Inlagd2020-04-29 08:12
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530e -20
F54 Cooper -19
Riktigt snygg [LÄNK]
44 mils räckvidd och inga vansinniga effekt siffror, 286 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Nm

/P-O           IP: ...[.97.218]
Annons
Antal inlägg7.075 st
Postad/Inlagd2020-04-29 08:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Jag väntar spänt på priset... :)

Hoppas den kommer prissatt för volym och att den redan från början har lite lämpliga utrustningspaket som medföljer. Jag vet att det är att hoppas på mycket, men det är ingen värsting med stort batteri, mycket effekt eller xdrive så lite talar ju för att den borde vara markant billigare än Merceded EQC och Audi E-tron.           IP: ...[.221.56]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2020-04-30 11:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
Intressant och snygg... kanske kommer att ersätta vår Leaf om priset är "rätt", dvs. under 500kkr.           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg7.075 st
Postad/Inlagd2020-04-30 13:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Med tanke på att X3 30e ligger kring 600' så tror jag 500' är att hoppas på mycket. Men det är ju stor skillnad om de lägger sig kring 650' eller 750' tycker jag.           IP: ...[34.12.7]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2020-05-07 13:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
Över 500kkr är det en helt annan sak. I den prisklassen hittar man en del andra alternativ också, dessutom säger ryktena att i4 hamnar där, så denna bil blir inte så attraktiv längre om priset läggas så mycket högre.

Sen när du jämför med en PHEV så måste du tänka på att den är MYCKET mer komplicerad än en ren elbil, så naturligtvis blir det dyrare. Det är som att jämföra äpplen och päron, två olika saker även om båda är frukt. Jag har själv en PHEV men den är nog den sista i mitt liv. Nästa blir med mycket stor sannolikhet en ren elbil, men om det blir en BMW eller Mercedes eller VW... det får vi se...

Sen gillar jag inte SUV eller kombibilar över huvud taget, så jag hoppas att det kommer en RIKTIG elbil innan det är dags att byta bort min nuvarande.           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg7.075 st
Postad/Inlagd2020-05-07 14:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
En elbil är dyrare att producera än en laddhybrid. Det är storleken på batteriet som är den kostnadsdrivande punkten. Den har också högre kundvärde så väldigt lite talar för att den prissätts under hybriden.

Audi E-tron 799'
Audi Q7 TFSI E 792'

Mercedes EQC 806'
Mercedes GLE350de 735'

Audi hade liten prisskillnad, men E-tron känns lite mindre än Q7 också så den jämförelsen kanske haltar lite. Men detta tyder ju inte direkt på att BMW lägger sin elbil 100' under sin motsvarande laddhybrid...           IP: ...[34.12.7]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2020-05-07 15:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
Nja... det beror på... naturligtvis driver batteriet upp priset, men hela konstruktionen blir enklare än en bil som är en el och en bensinbil samtidigt. Även om en ren elbil har starkare elmotor och kraftigare batteri, så är det många delar som kan utelämnas eller förenklas, till exempel växellåda, bensinmotor och allt som hör till, vilket kompenserar för batteriets prisskillnad. Dessutom kommer batterierna att bli billigare och bättre, det är jag helt säker på.

Sen är det så att prissättning hänger också ihop med viljan att sälja volymer samt en kundkrets som är villig att betala ett högre pris. Vill man inte sälja volymer då sätter man ett högre pris, vill man konkurrera och vinna marknad, ny kundkrets osv. då sätter man ett lägre pris.

I vilket fall som helst så kan inte denna bil ha ett högre pris än i4, om ryktena om den bilen stämmer... Vem skulle köpa en iX3 för samma eller högre pris än i4 med bättre prestanda...? Mao. om i4 skulle gå för runt 600kkr då kan inte iX3 kosta mer än 500-550kkr om inte BMW vill bita sig i svansen, oavsett hur mycket man idag tar för en motsvarande hybrid.

...men den som lever får se. Just nu känns båda dessa bilar ganska avlägsna.           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg7.075 st
Postad/Inlagd2020-05-08 14:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Man skulle kunna tro att avsaknad av motor och växellåda kompenserar för batteriets höga kostnad, men så är inte fallet. Motorer och växellåda har de senaste 100-åren producerats i volymer som gjort de väldigt kostnadseffektiva. Batterier i storleken 75-100kWh är långt ifrån samma volymprodukt så det är antal år tills det går att producera en elbl lika billigt som en fossilbil. Det är ju tämligen givet annars skulle alla tillverkare ha flera billiga elbilar i sortimentet.

Hybriden är dyrare än fossilbilen, men billigare än elbilen. Det finns flera anledningar till det. En av dem är de "små" batterierna om 8-15kWh samt att de ofta kan byggas på existerande linor för respektive modell jämfört med elbilar som behöver unik ny lina. Volvo har en intressant lösning i Torslanda där hybriderna hoppas av linan, åker en extra sväng och sedan återvänder till den stora linan.

Vi vet inte vad I4 kommer kosta på riktigt, så att använda den som måttstock blir ju svårt. Finns bara rykten där än så länge.

Kollar vi på Volvo så ser vi:

Volvo XC40 T5 AWD 417'
Volvo XC40 T5 TE 459'
Volvo XC40 Electric 699'

och någon sånt steg upp från X3 30e vill inte jag se. Då blir iX3 iskall för min del.
          IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2020-05-12 14:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
Både bilarna är än så länge endast rykten, utan fasta leveranspriser, så båda kan användas som måttstock. Inte för att fastställa ett exakt pris, men för att med stor säkerhet kunna säga att den ena måste bli billigare än den andra och att den ena inte kan konkurrera ut den andra, samt att båda konkurrerar mot andra aktörer på marknaden. Men oavsett vilket, om priserna inte blir konkurrensmässiga då blir inte bilarna säljbara. Det räcker inte med märkets popularitet för att sälja en bil, priset måste vara attraktivt också.

Jag vet inte mycket om Volvobilarna, men jag har svårt att se Volvo som referens, annat än att X330e borde bli billigare än 700kkr, annars konkurreras den ut av Tesla, Mercedes, Volvo eller andra.

BMW har redan flera elbilsfabriker. I3 kommer väl att läggas ner, så där kan man säkert tillverka iX330e bilarna helt eller delvis. Sen äger väl BMW även Jaguar och Mini, om jag inte minns fel, så det finns en eller två fabriker i Storbritannien också som också kan hjälpa till, förutom PHEV fabriken i München, där det också borde vara möjligt med en omställning relativt "lätt" för att bygga ihop iX330e. Ja, det behövs omställning, men alternativet är nedläggning av fabriker, och det tror jag inte på så länge det finns kunder. Men jag tror inte någon av oss är helt insatt i om det verkligen är så mycket dyrare att bygga elbilar jämfört med PHEV. Mycket handlar om hur mycket en bil kan säljas för, så kan man sälja en elbil dyrare än en annan, då säljer man den dyrare även om tillverkningen är (kanske) billigare.           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg7.075 st
Postad/Inlagd2020-05-12 15:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
BMW X3 30e är inte något rykte utan leveransklar. Så att jämföra iX3 mot den är endast en lös varibel, dvs iX3 pris. Men att jämföra iX3 mot i4 är två lösa variabler så det är stor skillnad.

Om du inte vet mycket om Volvo så förstår jag att du har svårt att se Volvo som referens. Men om du visste mer om Volvo så hade du haft lätt att se dem som referens.

Försäljning 2019 Europa
BMW X3 81 465 st
Volvo XC60 80 843 st

Försäljning 2018 Europa
Volvo XC60 80 000 st
BMW X3 63 481 st

[LÄNK]

BMW X3 30e är billigare än 700'. Den kostar runt 600' i listpris.

Du skriver iX330e - Avser du iX3 eller X3 30e?

Jaguar ägs inte av BMW. Mini ägs av BMW.

Jag är tillräckligt insatt för att kunna avgöra att en BEV är dyrare att tillverka än en PHEV om man ska prata jämförbara modeller från samma producent idag. Hur din kunskap är i ämnet vill jag inte uttala mig om.

Självklart är prissättningen värdebaserad, men det finns ett tröskelvärde som ligger ovanför marginalkostnaden för tillverkning när man inte gör PR-modeller.           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg7.075 st
Postad/Inlagd2020-05-23 09:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
[LÄNK] Produktion drar igång till sommaren, bilen byggs endast i Kina. Intressant.           IP: ...[34.12.7]
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2020-05-25 10:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e -20
F54 Cooper -19
@Grelle Covid-19 ingår ;)

Får hoppas att BMW Sverige kommer ut med lite priser snart

/P-O           IP: ...[.97.218]
Antal inlägg7.075 st
Postad/Inlagd2020-05-25 11:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
P-OA, vi som bor i Stockholm har redan haft det... ;) Ja, jag hoppas på detsamma. Men jag trodde bilen skulle byggas i Tyskland.           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg122 st
Postad/Inlagd2020-05-25 13:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tyvärr har inte särskilt många Stockholmare haft Covid-19. Tegnell, Britton et al är fulla av skit.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.075 st
Postad/Inlagd2020-05-25 13:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Ok. Låt oss då fokusera på iX3.

Kommer den komma med dragkrok och okej släpvikt (1500kg+) som tillval tror ni?

Varför gör de en bakhjulsdriven SUV när segmentet i Europa snarare är synonymt med fyrhjulsdrift?

Endast 286hk när övriga elbilar av premiummärken har 400hk?           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2020-05-26 12:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
Helt plötsligt blev bilen totalt ointressant för min del. Jag köper ingen "Made in China" bil, inte ens om den är en BMW.           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg7.075 st
Postad/Inlagd2020-05-26 15:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Jag blev inte heller helt begeistrad när jag hörde tillverkningsland...           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2020-05-26 15:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag köper gärna kinesiskt. Skippa demokratisnacket,snälla. Och hellre än BMW från Kina än en negro-latino-redneck byggd X5 från South-Carolina.           IP: ...[149.103]
Antal inlägg122 st
Postad/Inlagd2020-05-27 10:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Handlar inte om demokrati eller byggkvalitet.

Det handlar om vi vill fortsätta skicka alla våra pengar till Kina framöver. Vilken värld skapar det? Till sist kommer Kina äga hela jorden.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2020-05-28 11:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
Transocean, det är inte så enkelt... men man kan inte lämna ut politiken. Ja, det är ett politiskt ställningstagande och stödjer en diktatur VARJE gång du medvetet köper något från Kina när det finns alternativ. Ja, till slut äger dem världen, vilket har varit deras mål sedan Mao-tiden. Jag vände vid dörren ang. en Mercedes jag funderade på att köpa när jag fick veta det att den var tillverkad i Sydafrika. Jag stödjer inga kommunistiska diktaturer om jag kan undvika det, och i fråga om bilar finns det gått om alternativ. Jag vet att även vissa delar av min Made in Germany BMW eller Made in UK Nissan kommer från Kina, men den detaljnivån kan jag inte reglera, så det kan jag inte göra något åt. Tusen gånger vad som helst från USA även om jag inte tillhör deras fanskara heller. Man kan inte hävda att jag bryr mig inte om politik, den är en lite för billig ursäkt.

Sen är det förstås en sak om den skulle vara billigare än konkurrenterna, men det verkar inte vara det heller, så i så fall är det en medveten strategi från BMW att tjäna mer genom att flytta produktionen från Tyskland till Kina, som trots allt, fortfarande ett låglöneland med usla arbetsvillkor och miljötänk, ÄVEN om du struntar i att det också är en diktatur. Sen spelar ingen roll om just i den fabriken skulle villkoren vara bättre, beslutet orsakar arbetslöshet i Europa, och det har vi mer än nog av ändå.

Varje köp du gör är ett politiskt ställningstagande. Jag vänder även på köttpaketet och försöker köpa Svenska produkter i första hand, Europeiska i andra hand och i möjligaste mån undviker diktaturer även när det gäller grönsaker.           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2020-05-28 16:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja men det är ju det jag säger. Och jag som gillar diktaturer/autoritära stater köper gärna från Kina. Mittens rike.
          IP: ...[149.103]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X1  -17
Pris: 205.000:-

BMW i3s  -21
Pris: 6.354:-

BMW 3.0 Si  -74
Pris: 40.000:-

BMW X5 3,0d  -07