AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ M1, M3, M5, M6, Z3M, Z4M, X5M, X6M, Alpina m fl ]

BMW M3 allmänt

Visad 3.429 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg44st
Postad/Inlagd2020-04-21 22:04
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Tjena!

Två frågor;

Många här verkar byta bil ofta, är det dumt att köpa en relativ ny M3 och behålla den? varför byter de flesta bil efter 2-3 år?

Den andra fråga är 2-3 år gammal vs 5-6 år gammal, vilken föredrar ni och varför? är det för att efter x antal år börjar de lite högre kostnader komma?

Är på jakt efter en fin M3 ZCP och behöver bolla lite tankar med er. Har läst på tidigare inlägg här på forumet men känner att jag skulle behöva mer färsk info.

tack

IP: ...[.125.58]
Antal inlägg8.911 st
Postad/Inlagd2020-04-22 08:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är svårt att säga i dagens läge vad som är dumt eller smart. Vem vet hur världen ser ut om 3, 6 eller 12 månader? Eller ännu längre fram när det kommer till politiska beslut och hur omvärlden ser ut. Har du råd och möjlighet, varför inte? Man lever bara en gång, och man vet aldrig hur länge...

Personligen köper jag en så ny bil som jag kan. Men har bilen väl hamnat utanför tidzonen för alla garantier nybil/vagnskada så tycker jag skicket och historiken ska avgöra. Tycker du gör rätt som tittar på en bil med ZCP.

Titta på försäkringskostnaderna, dessa har stigit ganska rejält de senaste åren på många modeller.

Rent generellt så har bilen inga särskilt fel som är typiska för M3-varianten tillskillnad från många av föregångarna. Maskinen är ganska skottsäker. Jag hade tittat efter ett exemplar som var så nära original som möjligt och utan någon modifiering av drivlinan.

Jag brukskörde min F80 M3 och tycker den funkade kanon. Ljudet kanske inte är lika härligt som V8:an i E90 eller lika metalliskt rispigt som i E46-varianterna. Vägljudet inne i bilen är högt, men i övrigt en helt fantastisk bil.           IP: ...[.49.139]
Antal inlägg7.043 st
Postad/Inlagd2020-04-22 08:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Jag har haft lite kollegor och bekanta som inte är riktiga motorfantaster men som någon gång i livet velat haft en bättre bil och då köpt M3, RS6 eller liknande när de redan från början visste att det var för en begränsad period. 6-12 månader för att ha testat hur det är och sedan sålt vidare och "checkat boxen".

Det skulle inte förvåna mig om majoriteten av alla roligare bilar haft någon sån ägare under sin livstid innan den dör på skroten. Kan vara en förklaring till att vissa inte har dem så länge.

En annan förklaring kan vara att bilen är som roligast i början och när de fått smak på den känslan så behöver det bytas oftare för att bevara den.           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-04-22 16:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Utbudet är lågt på dessa bilar i Sverige tyvärr, speciellt om man är ute efter en med manuell växellåda.

acey. hur länge hade du bilen, tyckte du att bilen behövdes underhållas oftare än andra bilar, tex byte av däck, bromsar, etc? bruksbil tolkar jag det som inga buskörningar eller bana, något jag förmodligen aldrig kommer göra ändå.           IP: ...[136.178]
Antal inlägg1.315 st
Postad/Inlagd2020-04-22 23:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
En del är ju som Grelle säger, vissa "vill checka boxen", andra köper bilen för att den är fräck utan att egentligen vara intresserade av bilkörning och ett år senare byter till volvo suv, vissa andra vill bara ha nytt hela tiden.

Själv brukar jag köpa lågmilade bilar i bra skick, max två år gamla, med en/få ägare före mig. Det har hittills funkat bra. Jag upplever inte att det blir högre kostnader efter 5-6 år om man håller efter bilen. Men visst kostar däcken mer till en m3 än till vw golf. Gör man en del jobb själv sparar man ju mycket pengar, bmw debiterar väl ca 2000 kr i timman, det blir snabbt mycket pengar för enkla jobb...           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg8.911 st
Postad/Inlagd2020-04-23 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
mrcasasc: Jag hade den 6 månader, det var lite av en mellanbil i väntan på en annan. Den gick på bana :)

Vid normal körning så går det åt mer däck än en vanlig svenssonbil eftersom effekten i kombination med mjukare däck gör att bakdäcken slits snabbare. För vanlig körning är belägg och skivor överdimensionerade och kommer inte behöva bytas vanligare än på någon annan bil, däremot kommer det bli dyrare när det väl behövs bytas.

En manuell låda får man nog vänta på i Sverige, vad jag kan se så finns det 7 M3:or med manuell låda av strax under 100 bilar.
          IP: ...[.49.139]
Antal inlägg776 st
Postad/Inlagd2020-04-23 10:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
En teori kan vara att om man köpt den som bruksbil helt enkelt tröttnar.

När den första entusiasmen lagt sig så blir det bara jobbigt.

Rent ekonomiskt så kan det kanske i längden vara bättre att köpa en M3 då utbudet är lägre än för exempelvis M4 och M2 or som det formligen vimlar av.

Och andra sidan så går det nog att pruta duktigt på dessa. (Om man nu inte behöver bakdörrar)

IP: ...[169.189]
Antal inlägg1.315 st
Postad/Inlagd2020-04-23 10:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Så länge kronan fortsätter att försvagas mot euron kommer knappast priserna att sjunka dramatiskt på begagnade M-bilar. Då försvinner dom till Tyskland istället.
Varför skulle man tröttna på en M3 som bruksbil och tycka att den är jobbig? Tyder väl snarare på att man i så fall inte är en entusiast utan mest vill flasha runt.           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg776 st
Postad/Inlagd2020-04-23 11:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
En teori bara. Bortsett just rörande M3

Men "hemma på gatan i min stad" så verkar det finnas en hel del flashare dock.

"Vimlar" av M 4 or och M2 or som kör fram och tillbaks på huvudgatan.
Kan tilläggas en hel del AMG och RS också?

Som du skrev är det en entusiast bil och inte så jätte bekväm i vardagen när ungar skall hämtas, mat handlas efter jobbet. Då är man kanske inte lika entusiastisk 😉

Vidare de är ju fortfarande kvar på blocket? Vissa ganska länge nu.

Men som skrivet bara teori blandat med egna upplevelser.

Antal inlägg1.315 st
Postad/Inlagd2020-04-23 11:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Jag hade en 4-dörrars m3 förut, tyckte den fungerade utmärkt till vardags med två vuxna och två barn, varav den ena barnstolen bakåtvänd i baksätet. Men orkar man inte ta isär barnvagnen varannan vecka när den skall in i bakluckan eller montera en takbox när man skall till fjällen eller alperna, så kanske man skall hålla sig till kombibilar.           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg776 st
Postad/Inlagd2020-04-23 12:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
@Blixen,

Du har givetvis bättre koll än jag. (Ingen ironi) Jag har aldrig ägt eller ens provat en M3.
Dock ett par M4 hyffsat.

Min alldeles egen teori byggde inte på utrymme utan mer på vardagskomfort. Stötighet, däck ljud etc.. För min del föll den bort som bruksbil mest pga av detta.

Men som skrivet du har ägt en och vi har ju alla olika preferenser.
Och vidare så kanske M3 har bättre komfort?

M3 kanske passar TS alldeles utmärkt.

Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-04-23 23:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
acey: inte kul att läsa, tyskland import blir nog det sista man gör annars får en dct duga...tror jag.

tröttna vettefan, kan inte se mig köra en sämre, mindre potent bil, än vad jag skulle ha. Så byta ut en M3 mot en volvo suv......tror inte det.

M2, M4 och E92 är helt uteslutet för mig, jag behöver en 4-dörrar bil M5 kan vara ett alternativ dock finner jag inga argument varför jag skulle välja en M5 framför en M3, då kostnaden som fortfarande är hanterbar, skulle bli mkt högre.           IP: ...[.125.58]
Antal inlägg309 st
Postad/Inlagd2020-04-24 12:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw M3 E90 -10
Bmw 120i - 07

Tips :

Min gråmetallic M3 E90 med svart helskinn är till salu på blocket.
Manuell låda, 4 dörrar, v8 motor, uppdaterade idriven med hårddisk, blåtand och annat modernt. Går kanon och är i ett fantastiskt skick.
6 mil sen besiktning. 3 mil sen service på BMW verkstad.           IP: ...[.85.144]
Antal inlägg1.315 st
Postad/Inlagd2020-04-24 14:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Faktum är att de flesta bilar blivit mycket större de senaste åren. Dagens M3 är ungefär lika stor som en M5 var för inte alltför länge sedan.

Jag har en broschyr från 1970-talet över bmw:s limousiner 3,0 S, Si och 3,3 Li. Det är samma längd på 3,0 S och dagens 3 serie. Men visst är komfort och ljudkomfort bättre i en modern 5 serie än en M3. Men vi är olika och väljer vad vi prioriterar.

Vill man ha M3 prestanda/känsla kombinerat med komfort, är antagligen Alpina det bästa alternativet om man skall tro de jämförelser som finns på nätet.           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg776 st
Postad/Inlagd2020-04-24 20:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
Hahaha...           IP: ...[169.189]
Antal inlägg776 st
Postad/Inlagd2020-04-24 21:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
Ett litet tips,!

440 GC💡

I x40 sitter det en B58. Och med lite trim så kör du ifrån vilken M3 som helst (S55) dessutom komfortabelt. Som bruksbil.

Antal inlägg1.279 st
Postad/Inlagd2020-04-24 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E92
X5 30d F15
318d GT F34
mrcasasc: Men vad VILL du ha? En M-bil köper man väl mest på känsla, om man nu inte köper den för att impa på andra.

En ZCP är ju ett val man gör, vissa tycker den är för obekväm för att ha som bruksbil, andra inte. Har du provkört en F80?

Som svar på din initiala fråga så väljer jag, som entusiastbil, BMW's sista M utan turbo och utan elektriskt servo samt såklart utan artificiellt motorljud i kupén. En S65a...

428: Med den logiken så är ju Tesla en intressant bil :-) Missförstå mig rätt nu men för mig handlar M om en råare känsla, en närvaro. Hur snabb den är 0-200 är egentligen irrelevant för mig, det räcker att den känns snabb.

De två rappaste jag kört är Ferrari F430 respektive Tesla P100D. Teslan totalt överlägsen i acceleration men totalt underlägsen i allt annat, som sportbil.

Men som kompromiss tror jag absolut på en 440 GC MPPSK....           IP: ...[212.236]
Antal inlägg776 st
Postad/Inlagd2020-04-25 09:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
@Stenback.

Din analys av min logik är något hårdragen. (Gillar inte batteri bilar)

Men din sista mening beskriver just vad jag menar.

För att hårdra lite själv, så är det nog ganska kul att köra ungarna till dagis i en Aventador de första gångerna i solskenet. Men efter en tid när december nalkas i snöslask så falnar entusiasmen ganska snabt. Och entusiast bilen bara jobbig.

Därav min tes angående mängden av nästan nya M2 och M4 på blocket.

@Blixen mitt haha avser Alpina.

Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-04-25 13:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
är inte Alpina typ en fake BMW?

428: absolut inga trimmade bilar, det ska vara i originalskick. 440 grand coupe nej tack.

sirtobbe: tack för tipset. Skulle jag börja kolla på en E90 behöver den vara så lågmilad som möjligt och helst svensksåld. Annars tar jag in en själv från Tyskland där jag har kollat finns en hel del av.

Stenback: M3:an som ger mig minst problem. ZCP mest för att bilen ska ha ett visst värde om/när det blir det dags att sälja. Det där med att competition stolar ska vara obekväma som bruksbil (antar att det är stolarna du menar) är både och när man läser runt på bimmerpost eller kollar på youtube. Annars kunde du inte sagt det bättre själv, jag vill ha en BMW m3 för jag gillar snabba bilar och den råare känsla, men mitt mål är inte att köra om allt och alla på vägarna.

vet ni mer erfarna grabbar varför denna bil verkar vara svårsåld?

[LÄNK]           IP: ...[.125.58]
Antal inlägg776 st
Postad/Inlagd2020-04-25 15:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
Tja MPPSK är ett original trim från BMWs M avdelning. Vet inte om läderklädsel skall kallas original?

Men lika flashit och rått som en M3 blir det inte förutom då kanske ljudet och prestanda (inom rimliga hastigheter)

Kan hålla med om att M4/3 är fetare och snyggare än en STD. 3/4 Och själv hade jag naturligtvis föredragit den som entusiast bil före en vanlig....

Är dessutom själv ute efter en E92. Dock inte som bruksbil.

Ang din länk. Du är väl medveten om att den inte är original.......           IP: ...[169.189]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2020-04-25 15:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
428: ang länken och frågan är för att jag försöker bilda mig en uppfattning om hur M3 bilar värdesätts. Ibland ser jag på blocket nästan likadana bilar men där den ena kostar 100k mer än den andra. Så jag försöker kolla upp vad som är ett bra pris och inte. Denna bil har legat på blocket ett bra tag. syftade du på ARMYTRIX sportsystem som ej original? är det därför den verkar vara svårsåld?

jag uppskattar fö era svar, tack.           IP: ...[.125.58]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10
Pris: 63.000:-

BMW 635CSi  -83
Pris: 150.000:-

BMW 325  -08