AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ M1, M3, M5, M6, Z3M, Z4M, X5M, X6M, Alpina m fl ]

M2 eller M235/M240i?

Visad 4.214 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg301st
Postad/Inlagd2020-04-13 13:58
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2 -17
Audi A6 Avant 3.0 TFSI 400hk -12
Volvo S60R -05
Jag har en CTR FK8 nu som jag planerar att byta ut till hösten/vintern. Jag har bestämt mig för att köpa en BMW nu igen. Det som jag saknar med Hondan är främst ett bra motorljud och accelerationsgrepp i lägre farter. Bilen kommer att användas till vardags med också på trackdays, så den måste funka på bana utan för mycket ombyggnad.

Eventuellt så kommer jag ha den nya bilen som tjänstebil, och då blir förmånsvärdet lite intressant. En M2 utan så mycket utrustning ligger runt 7000kr i förmånsvärde medan en M235/M240 ligger runt 5000kr. Risken med M2:an är att utrustningen till BMW var dyrt så förmånsvärdet kan ju fort komma upp i 10K om bilen har navi, H/K DCT etc.

Fördelen med M235 tycker jag är främst priset, de är ju nästan 100K billigare än en M2:a idag, har samma motor men ofta lite klent utrustade. (Saknar ofta skinn). Jag är också orolig att bromsarna inte funkar på bana och att chassit måste uppdateras för att funka. fälgarna måste också bytas då de ser ut som 16 tummare typ.

En M240 har ju den nya B58 motorn och den verkar ju ha betydligt större potential än N55, man kan ju här få accelerationssiffror på kanske 9sek 100-200, vilket är mycket bra. Har man en Xdrive så skulle jag anta att den gör 0-100 på ~3.7 sek vilket gör den till en riktig sleeper! Dessa är ju lite dyrare än så länge och sniffar nästan på M2 priser.

M2 är i mina ögon snyggare och har ett chassi som funkar på bana och både bromsar och diffbroms som är OK. N55 är nästan maxad så det finns ju bara ~40 hästar att hämta utan att börja byta massor.

Vad tycker forumet, är det värt de extra pengarna för att få en riktig M2:a?

Vad tror ni det kommer att gå att köpa en M2:a för till hösten? Priserna på bilar måste väl vara påväg ner nu generellt när alla får sparken?



          IP: ...[7.166.6]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2020-04-13 14:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Är det klokt att ta en bil av denna kategori som förmånsbil? 7000kr i förmånsvärde blir ju 3500kr netto. Vet inte ens om bilarna tappar så mycket i månaden.

I praktiken, hur många procent gata respektive bana? Har du någon annan vardagsbil eller är det denna som blir ditt dagliga fordon?           IP: ...[34.12.7]
Antal inlägg764 st
Postad/Inlagd2020-04-13 14:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118i -18
430i GC -18
M2 helt klart om du ska köra mycket trackdays.
Det är dock lite pyssel även med en M2:a för att få den bra på bana.

Sen vad gäller förmånsbil så är det nästan aldrig lönt för en begagnad. Förmånsvärdet baseras på nybilspriset och inte vad den faktiskt kostar som begagnad.
Sen gäller det ju även att hitta en begagnad bil som inte är moms-smittad.
          IP: ...[.219.62]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2020-04-13 15:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
AMG C63 w204 -11
grelle. fördelen är att ju att bilen betalas med oskattade pengar. är själv i den sitsen där jag håller på att avgöra ifall jag ska köpa bil privat eller på bolaget.           IP: ...[.125.58]
Antal inlägg301 st
Postad/Inlagd2020-04-13 15:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2 -17
Audi A6 Avant 3.0 TFSI 400hk -12
Volvo S60R -05
Visst, 3500kr netto är ju typ 42K per år, men det är ju fortfarande viss värdeminskning och service, försäkring, skatt, däck osv kostar ju också en hel del varje år. Jag tror det lönar sig litegrann på årskostnaden, men som det nämnts innan så kan jag ju betala med oskattade pengar och slipper lägga ut 400K själv. Jag ska alltså inte leasa bilen utan köper den rakt av på firman, då spelar det inte nån roll om den är momssmittad eller inte.

Jag har en Audi A6 också så detta blir inte enda bilen, kanske köper jag en vinter "beater" också och ställer av firmabilen på vintern.

          IP: ...[7.166.6]
Antal inlägg764 st
Postad/Inlagd2020-04-13 16:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118i -18
430i GC -18
Nja så kan man inte göra. Att köpa en bil med företagets oskattade pengar påverkar inte resultatet, det är ingen kostnad utan en tillgång (inventarie).
Resultatet påverkas först när man gör avskrivning av inventarierna.

Därför är det bättre att leasa, detta är en kostnad som påverkar resultatet.
Dessutom får man då dra halva momsen.
.
          IP: ...[.219.62]
Antal inlägg301 st
Postad/Inlagd2020-04-13 19:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2 -17
Audi A6 Avant 3.0 TFSI 400hk -12
Volvo S60R -05
Jag menade att jag inte behöver betala med pengar som jag själv måste skatta för, avskrivningen fungerar ju precis som du beskriver.

Visst, det är bra att kunna dra av halva momsen, men vi får ju inte glömma att leasing är ett typ av lån som banken ger ut för att tjäna pengar, om man vill minimera kostnaden för företaget och har pengar (så man egentligen inte behöver lånet) så kan man ju komma billigare undan totalt. Nya bilar har ju också ganska brutal värdeminskning och det får gärna nån annan betala för.

Det börjar ju komma leasing nu på beggade bilar, det kanske skulle kunna vara nåt men samtidigt så är ju bankörning och modifiering av leasingbilar big NO-NO så det går nog bort för min del.

Är det nån som kört en M240i och kan berätta lite hur den känns?



          IP: ...[7.166.6]
Antal inlägg764 st
Postad/Inlagd2020-04-13 19:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118i -18
430i GC -18
Ok, om jag fick ge dig ett råd så är det att prata med en revisor angående hur det fungerar med oskattade pengar/vinst och inventarier. Jag tror du kommer att bli besviken.

Vad gäller bankörning så behövs inte jättemycket för att M2:an ska funka hyfsat.
I princip bättre bromsbelägg, hårdare krängningshämmare, nya topplagringar (för kunna ställa in negativ camber) och givetvis någon form av R-däck.

M235/240 kräver samma som ovan men dessutom ett coilover-kit och om det ska bli bra helst en diff typ quafie.


          IP: ...[.219.62]
Antal inlägg348 st
Postad/Inlagd2020-04-14 08:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
Styrning och bromsar tycker jag är undermåliga på M240i men ska försöka förbättra styrningen med riktiga däck och M2-länkarmar. Skaffade bilen för B58:an tillsammans med den manuella lådan. Hoppas på några trevliga "Supra"-trim längre fram.

Jag kommer inte att köra på bana och jag tror att M2 är billigare att preppa än M240i men som du skriver kan N55 vara en begränsning. M3/M4 är ganska prisvärd men med förmånsvärde är det inte värt det längre.

Jag leasar min begagnade M240i och fortfarande lönar det sig pga försäkring, skatt och slitdelar tillsammans med värdeminskningen.

Läste nånstans att köpa en momsad bil på firman och betala förmånsvärde på den är det klart sämsta alternativet. Tydligen betalar man 1,5 ggr moms istället för 0,5 ggr moms. Med den låga räntan är det också en fördel att leasa.           IP: ...[106.243]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2020-04-14 10:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 440i MPPSK/BM3
M2 > M235i
M240i > M2
M2 comp > M240i           IP: ...[.229.20]
Antal inlägg1.438 st
Postad/Inlagd2020-04-14 11:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -88
Ja Fredde, det inlägget var ju solklart.           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg694 st
Postad/Inlagd2020-04-14 12:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Tråden ska kanske handla vilken motor man kan trimma mest?           IP: ...[.136.17]
Antal inlägg301 st
Postad/Inlagd2020-04-14 14:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2 -17
Audi A6 Avant 3.0 TFSI 400hk -12
Volvo S60R -05
MUC: Tack för svar, jag har tänkt ungefär på samma sätt gällande vad som behövs för att få M2 vs M235/M240 att funka på bana. Coilovers, diffbroms och eventuellt större bromsar kostar ju en hel del så man kanske bara ska köpa en M2:a på en gång.

Mephisto: Vad är det med styrningen som du tycker känns dåligt? Jag är lite picky när det gäller styrning, tyckte min E46 M3 var bra (men lite för seg utväxling), och nuvarande CTR är riktigt bra, men en TT-RS som jag hade tidigare var katastrof, sjukt överboostad i låg fart, kändes som att det var glapp, jävligt irriterande. Går det att ställa styrningen på en M240 så den blir trög?           IP: ...[7.166.6]
Antal inlägg626 st
Postad/Inlagd2020-04-14 15:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
m2 är en m2 så är det bara.

Personligen tror jag marknaden blir svårare för dessa framöver. Gäller väl alla "sportiga" bilar generellt.

Kollar man blocket på m2 så verkar det vara köparens marknad, det vimlar av dem. Verkar många som kör få mil innan de säljer dem. Tror över hypen är för stor. Man förväntar sig massor men så blir inte fallet. Dyrt och stötigt att köra. 240 är mer en daglig bil med samma pulver. Du får bra drag i den vid optimering.

Att köpa en 240 och köra bana får du lägga till allt du skriver ovan. Det går inte att snåla på något då.           IP: ...[.49.131]
Antal inlägg1.438 st
Postad/Inlagd2020-04-14 15:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -88
Om det är så att "folk" kör få mil med M2:orna innan de säljer dem igen kan ju bero på att dom upplever att bilarna är lite för snabba för dem.           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg694 st
Postad/Inlagd2020-04-14 15:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
När det gäller styrningen kräver nog alltid en elektrisk styrning viss tillvänjning.
Jag har programmerat om min till M2c, vilket gav lite bättre känsla.
Tänk också på att en diff som de flesta eftermonterar i M135/240 är en torsen diff typ Quaife för ca 20000kr. Trots vad många tror driver den inte med ett hjul i luften. Det är inte alls samma sak som den elektroniska diffen i M2 som också kan omprogrammeras för bana/gata/kul. Jag vet inte ens om den kan fås i en 240, i vilket fall skulle det nog bli DYRT.
Är du bara intresserad av drag rakt fram, köp en 240. Vill du ha en bil med lite mer karaktär, köp en M2.

Antalet M2 på blocket har varit konstant i snart 2år efter att ha toppat på ca 100bilar till salu. Nu ligger det strax över 70st. Jag tycker andrahandvärdet är förvånansvärt högt. Den billigaste kostar 399 och med tanke på att man kunde köpa en ny för 480 är det rätt bra. Leta upp en fin lågmilare så tror jag du ändå kan göra en bra affär.

Lycka till!           IP: ...[.136.17]
Antal inlägg626 st
Postad/Inlagd2020-04-14 15:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
nja svårt att tro det. Så är det med allt när det är nytt.

Man har en viss förväntan när man köper en bil för 700k, efter 3 månader blir det vardag med den effekten. Allt blir så dyrt med M oxå.

Det är overkill för ts tycker jag.
          IP: ...[.49.131]
Antal inlägg694 st
Postad/Inlagd2020-04-14 16:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Effekten vänjer man sig snabbt vid, så är det. Oavsett om man har 300 eller 500hk.
Men det finns nog en viktig skillnad mellan en M2 och en M240/M140, det är karaktären och känslan. M-bilarna är lite mer speciella. Uppskattar du det, köp en sådan.
Sedan tror jag inte det är så stor skillnad i kostnader?
          IP: ...[.136.17]
Antal inlägg783 st
Postad/Inlagd2020-04-14 17:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Medveten om att det är utanför frågeställningen.

Men kolla in Cayman också. Framförallt om du skall köra track-days.

M2 är trots allt inte en lätt bil för sin storlek ( typ samma vikt som M4) och jag tror att du kommer att märka det när du kommer från CTR'en.

          IP: ...[169.189]
Antal inlägg301 st
Postad/Inlagd2020-04-14 18:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2 -17
Audi A6 Avant 3.0 TFSI 400hk -12
Volvo S60R -05
Tack för alla svar. Jag får fortsätta att fundera lite, ska försöka plåga min CTR så mycket som möjligt på bana nu i sommar innan jag säljer den.

Cayman S 981 har jag kört några gånger och växlat mellan min M3 E46 som jag hade då. Jag blev faktiskt lite besviken på en sådan, visst min M3:a var bra fixad med öhlins dämpare, 265 CUP2 runt om och porsche bromsar, men ärligt talat kändes det inte som att en cayman S var varken snabbare rakt fram eller med bättre känsla i kurvorna.           IP: ...[7.166.6]
Antal inlägg341 st
Postad/Inlagd2020-04-14 19:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

Bmw 120i - 07

Vikten på bilen är inget stort problem. Själv är jag van vid 1700+ kg på M3an och har även provkört cayman som väger mycket mindre. M2an ligger ju däremellan viktmässigt, vilket borde vara perfekt. En 240 är inte mycket lättare heller.

Fördelar 240:

Nyare motorkonstruktion med bra trimpotential
Billigare inköp

Fördelar M2 :

Bra trimpotential, framför allt competition
Mer hardcore, fetare utseende, M-känsla.

Själv är jag sugen på å byta ut M3an mot en M2.           IP: ...[158.119]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520D  -12
Pris: 180.000:-

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-

BMW 325 ix  -89
Pris: 82.000:-

BMW 325  -06
Pris: 57.000:-

BMW 330i  -06
Pris: 85.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen