AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.018

BOOTMOD3 N55

Sida 2 av 2
bu
193
burner
M2 lci -18
Men perfekt då är det som jag hade fattat de hela, kvällsläsningen va manualen för BM3 så har lite kött på benen nu ;)

Tack för pelle för den tabellen mycket bra! :)

Enda ja är orolig är caten kanske kommer ta skada om man kör original steg1 med OTS burbles men men går ju sätta till OEM med så men mitt syfte var behålla de höga poppsen som kommer ibland i traction även i sport+ där de är lite väl tamt mestadels tycker jag, men av påtryckningar hemma så värderas en AC mer.. jag föreslog man kan kyla ner sig i bilen :D
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
Jag kör OEM burbles, det är det bästa. Man ska vara lite anonym :)

Mer och längre burbles är kass i längden.

Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Var hos Schmiedman (söder om Göteborg) dom lade in Bootmod3 på min bmw 330 e 2016 (hybrid ) på 10 min. en av dom provkörde och allt fungerade perfekt! Bilen går riktigt bra rent av extremt bra enligt min mening! Enorm skillnad mot original som inte heller var direkt dåligt. Går naturligtvis inte att jämföra med en M2 i prestanda men vill ändå slå ett slag för Bm3 och hybrid.
Det bästa med hybriden är ju att man åker i princip gratis till vardags eftersom det bensin motorn går väldigt lite mest beroende på mycket trafik och att det går ganska sakta.
Jag kör mest i norrort, i Stockholm och det räcker oftast med batteri drift eftersom jag även laddar när jag är på olika köpcentrum eller till Ica Maxi samt på jobbet till exempel. Det blir väldigt lågt snitt i alla fall. frugans resor blir aldrig över 0,35/mil.
Det enda folk frågar om bilen är: -Hur långt går den på el? Svarar jag då : -jo ungefär 25km,
då rynkar dom på näsan och tycker det bara är skit. Jag har nu kört ca 6000 mil med hybriden och kan lugnt säga att den är klart överlägsen de andra bilarna jag ägt vilka innefattar: 330i, 525i , 530i flera stycken av varje samt 540i (dock e34)
alla chippade, dock sugmotorer men ändå! Svaret jag ger istället på frågan är:
-Jo jag kör mer eller mindre gratis på 70-80% av alla körningar dvs. på el vilket borde tilltala flera. En annan sak är att drivlinan på hybriden är vida överlägsen. Man åker alltid iväg ljudlöst vilket är väldigt skönt för grannarna samt läckert i största allmänhet.
Vad gäller Bootmod3 kan jag bara säga att bilen är väldigt mkt trevligare/roligare
går precis lika smidigt som förut men med betydligt mera "power". Således tycker jag att BMW 330e är mkt lyckad kombo av miljö-bil/sportsedan som är riktigt billig att köra/äga samt med Bm3 riktigt snabb runt 340hk!
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Har du el cykel också ?

Gratis?. Eftersom inget är gratis så är det väl i slutändan någon annan?

För resten av Sverige typ 80% så funkar det inte.

Dessutom har du någon aning om var din el kommer ifrån?

bu
193
burner
M2 lci -18
Kan meddela jag slog till i lördags nu när de är semester och allt på bootmod3 steg1 och förutom KN luftfilter (som i sig gjorde bilen mycket piggare och låter goare främst från insuget) så är bilen helt original men med steg1 blir de helt annan bil, typ som bilen bilen borde vara från fabrik! Brutal och galen så som jag gillar de! Låter lite goare med lite som den gör sitt rätt jag nu från sitt utseende :D

Supernöjd helt enkelt! Tog mellan 3-5min första gången.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
😀 Grattis och Kul att höra att världen inte ännu helt har tagits över av Södertörns elfjantar. Sätt på ett cat back system så låter det lite kul också.

Hi
4
Hinirags
M135i LCI
Hej, jag funderar starkt på att skaffa BM3 till min M135i. Är dock inte intresserad av att få mycket vridmoment vid låga varvtal, utan vill fylla på med så mycket moment som en steg 1 Map ger fast bara över 4000 varv.
Alltså en platt momentkurva så långt det går.
Hur går det till, steg 1 mappning och dra ner på turbotrycketvid lägre varvtal?
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Alltså mapparna är redan klara du kan inte modifiera dom själv med te.x tändning och laddtryck. Man kan justera lite avgassmällar det är typ det som man kan justera.
Hi
4
Hinirags
M135i LCI
Men jag såg i en demo att man kunde göra egna, på samma sätt som de som utvecklar trimfilerna. Är det inte en funktion som är tillgänglig för en vanlig användare? Jag har för mig att jag såg en kille editera tabeller i en demo jag såg på youtube, men det kanske är bara för proffsen som ska göra egna filer?
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Nej det är inget utvecklingsverktyg och det går inte som lekman att mappa en bil det kräver många års erfarenhet. Om du vill ha en egen mapp på din bil ska du höra med Stretman där kan du få en skräddarsydd mapp men du får sikta på runt 20 lapp...
Hi
4
Hinirags
M135i LCI
Ok bra att veta, tack. Jag hade nog missförstått det. Jag ringde schmiedmann under veckan och tydligen kunde de göra anpassningar utifrån en OTS steg 1.
Men hade trott att man kunde göra det själv.

Har någon av er använt dig av funktionen där man kan beställa egen trimfil genom bootmod3?
Hi
4
Hinirags
M135i LCI
Hittade detta på PTF hemsidan
(Optional) Custom tuning available through tuners in the bootmod3 Tuner Directory. bootmod3 contains a full map editor so you can tune your car yourself or with your local tuner of choice as well.

Det låter som att man kan göra egna ändringar i trimfilen
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Ja det är "tuners" finns ett gäng som är anslutna då funkar det såhär.
Man kan logga bilen genom att köra egna cyklar så skickar man dom till någon som läser av filen. Efter skickar han en uppdaterad fil till dig detta gör man till att bilen blir optimerad. Detta är en tjänst man betalar för och vill minnas att det kostar rätt mycket.
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
MHD har samma, kostar 5k. Jag fick totalt 25 olika mappar. Testade 2 olika tuners.

Ett jävla jobb och ligga och dra fullt på 3an och 4an varje dag, skicka filer..läsa in och logga. Standard mappar håller hög klass.

Ic
52
Icemachineboss
330e G20 M-sport -19
545iA E60 -04
Lyfter tråden lite.
Ni som klankar ner på Laddhybrider kanske ska prova en. Mån-fre åker man gratis. (Ja!, jag har solceller på taket) . Alternativt betalar 1,20kr/kwh när man laddar på natten. Man kan ha downpipe på en Laddhybrid också, så det låter lite roligare.
Att man sen lan åka i princip jämt med chippade M140, 340, M4 gör ju inte saken sämre. ( 330eG20)
För tillfället provar jag 545e, 6an med laddhybrid. mumma !
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

Håller med kör med JB4 på min X5:a, bästa av två Världar.
Icemachineboss - "åka i princip jämt med chippade M140, 340, M4" nej det gör du inte, inte ens i närheten.
Fr
1
Freddie G
328ci -00
Hej kanske fel tråd men första inlägget här. Kör idag en chippad M135i (bm3 steg 1 och xhp) och börjar fundera på nästa bil. Antingen blir det en el-bil eller en hybrid men man är ju van vi kraften som denna ger (och ljudet från N55:an :) ). Vad gör en trimmad 330e G20 på 0-100 om den nu slår chippade M140/m4?? Min gör idag 4.3 ish och har svårt att trivas med bilar som är långt från detta. Provat model 3 performance men den är ju så ful...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.