AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Hur påverkar Coronan begpriserna?

Visad 1.009 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.078st
Postad/Inlagd2020-03-28 11:01
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
Så vad tror ni? Hur kommer coronan påverka begpriserna? Kommer exempelvis handlarna behöva sälja beg- och lagerbilar till kraftigt sänkta priser? Efterfrågan måste ju sjunka som en sten som i de flesta branscher.

Nu hittar jag inte den tråden här på Autopower men jag tror det var i samband med finanskrisen 2008 då någon återförsäljare slumpade bort ett par splitternya 325i touring för 225 000 kr, om jag mins rätt. Som exempel.           IP: ...[.69.153]
Antal inlägg1.536 st
Postad/Inlagd2020-03-28 11:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d xdrive -16
Tror inte handlarna kommer sänka priserna självmant, räntorna är så låga så det kostar egentligen bara bundet kapital att inte snabbt bli av med bilarna. Vidare, om färre nya bilar säljs så kommer även färre bilar byta ägare första gången vilket minskar utbudet. Sedan är frågan hur privatförsäljningarna går, och vilken påverkan detta kommer ha... Men jag tror inte på några stora prisjusteringar.           IP: ...[.165.81]
Antal inlägg525 st
Postad/Inlagd2020-03-28 11:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det kommer bli billigt. När konkursen närmar sig blir det desperata utförsäljningar. Ska man köpa bil idag gör man det smart i att vänta.           IP: ...[.87.120]
Antal inlägg1.388 st
Postad/Inlagd2020-03-28 17:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Eller när bankerna som har lånat pengar till bilfirmorna vill ha in pengarna p.g.a. oroliga tider... Då gäller det att omsätta bilarna till privatpersoner som likaså väljer att sitta på sina pengar av tidigare nämnda anledning.           IP: ...[.159.90]
Antal inlägg139 st
Postad/Inlagd2020-03-28 18:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Drar det ut på tiden, så kommer många privatpersoner behöva se över sin ekonomi, kanske en uppsägning i familjen, eller en rörlig lön som inte kommer som tidigare. Då sitter nog andrabilen löst för många, till en början...

Cash is king (iallafall nu!)           IP: ...[.233.19]
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2020-03-28 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
440ix GranCoupe -16
Jag skulle tro att även bilhandlare får större problem än att täcka räntekostnaden på sitt lager av bilar t ex löner och operativs driftskostnader.

Rent logiskt borde dem väl vara intresserade att få in cash i sina verksamheter? Jag har ingen aning om hur solida t ex respektive BMW handlare är men vid eventuellt stå med 1-2 månader med obefintlig omsättning borde ju kortsiktigt vara ett bekymmer.

Långsiktigt är det kanske så att dem hellre håller kvar i sitt lager för att ha något att sälja när det vänder, jag antar här att leveranser av nya bilar kan bli rejält försenade pga diverse flaskhalsar och att driva igång produktionen igen.

Så jag ser en anledning för dem att vara öppna för rejäla rabatter på lagerbilar. Kanske inte att dem annonserar det men att det går att få om man på plats vill skriva på ett köpavtal. Två anledningar mot är; 1 skydda varumärket, 2 inte tömma lagerna ifall leveranser kan dröja.

Har själv för avsikt att köpa bil (nyare men begagnad, 2019/2020) så jag hoppas personligen att det går att få rejäla rabatter.           IP: ...[.23.229]
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2020-03-28 21:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
440ix GranCoupe -16
Någon här som vet var man kan se statistik på bilförsäljning per månad? Både för registrering av helt nya bilar men även ägarbyten. Sistnämnda borde väl behövas för att se försäljning av begagnade bilar? Kommer då iofs vara en mix av privata affärer och B2C...           IP: ...[.23.229]
Antal inlägg648 st
Postad/Inlagd2020-03-29 00:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
F15 X5 4.0d
Räknar kallt med att man kommer kunna få bra rabatt speciellt på dom lite motorstarkare modellerna om detta håller i sig en längre tid. Är väldigt glad att jag inte slog till på en m4 för ca 1,5 månad sen som jag ögat på, känns som den borde bli billigare om resten av världen stannar av ännu mer.           IP: ...[104.128]
Antal inlägg5.178 st
Postad/Inlagd2020-03-29 11:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Även om det är billigt att låna pengar idag så ska ju ändå lånen betalas. Kommer nog vara många som får det tufft, och en del måste nog kasta in handduken.

Tror vi kommer få se en hel del reapriser framöver. Kommer behövas likviditet.
När det gäller dyrare bilar så gör ju många inbyten, då inbringar det ju inte alltid så mycket cash för företaget. Nu lär det bli mer vanligt att folk vill byta in till en billigare bil. Då binder det ju ännu mer kapital.           IP: ...[.123.57]
Antal inlägg1.331 st
Postad/Inlagd2020-03-29 11:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 35i M PPK
Jag ser redan flera fall av bra rabatter på nya fordon som står hos handlare. Det lär vi se mer av framöver. Och som redan nämnt, om man på plats är villig att handla så kommer det gå att göra ännu bättre affär. Sen är frågan hur ens begagnade objekt kommer hanteras. Ur en handlares perspektiv så lär de vilja minska mängden lån/låst kapital så inköp kommer de antagligen vara kyliga till. Men det är ju en form av förhandlingsteknik, så bara gilla läget och börja deala isf. Eller så är det lättare och mer attraktivt att sälja begagnade bilar nu med låg skatt och en bråkdel till peng jämfört med en ny bil. De som handlat eller ska handla i närtid för gärna skriva om sin erfarenheter!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg1.130 st
Postad/Inlagd2020-03-29 11:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det som talar emot att priserna i närtid sjunker är:

-ännu svagare valuta
-ännu lägre ränta
-tillfälligt ändrade regler hos Skatteverket
-minskad fordonsproduktion

Bilsweden har statistik.           IP: ...[83.4.12]
Antal inlägg139 st
Postad/Inlagd2020-03-29 12:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Guys, änsålänge har denna tråden bara handlat om ena sidan av myntet, säljaren. Frågan är hur det påverkar köparen. Jag skrev tidigare om att man kanske blivit av med arbetet och därmed måste sälja bilen. Till det kan man tänka sig att många antingen är beroende av finansiering när man köper bilen (svårare att få kredit, om man inte har arbete). Till det har vi några som köper (förmodligen de lite dyrare bilarna) som finansierar allt med kontanter. Dessa kommer inte sällan från försäljningar av aktier och aktiefonder, som ju nu i många fall är ner -30% sedan toppen. Inte så säker på att lika många är sugna på att sälja då.

Alltså...på marginalen svårare för både köpare och säljare. Därav min kommentar tidigare att cash is king. Håller detta i sig är det mest fördelaktigt för de med kontanter, precis som vilken lågkonjunktur som helst.
          IP: ...[.233.19]
Antal inlägg2.781 st
Postad/Inlagd2020-03-29 12:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
Jag tillhör dem som tror begagnade bilar kommer bli rätt billiga, särskilt hos vimpelhandlare. Oavsett vad räntan är, valutan, skatteregler etc så lär bilarna bli billiga i begagnat-hallarna när bilföretaget inte får sålt.

En vimpelhandlare har knappast några hundratusentals kronor att betala hyror och löner och andra kostnader i X antal månader. Hans hyra betalas av den lilla förtjänst han gör på varje bil och säljer han inga bilar då... ja... då blir bilarna snart väldigt billiga. Det behöver man inte göra någon analys av valuta och räntor för att förstå.           IP: ...[.86.110]
Antal inlägg7.184 st
Postad/Inlagd2020-03-29 13:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
992 S -20
Jag har alldeles nyligen sålt 2 bilar. En A6 Avant TDI quattro (2016), såldes nästan direkt samma dag som den kom ut på Blocket. Sanslöst tryck på den bilen.
Min andra var en 991.2 GT3 som förmedlades via PC Malmö - den gick för utsatt pris efter 10 dagars annonsering. Så helt död är inte marknaden ännu iaf.

Det som talar emot en liknande situation som 2008 är flera skäl.
- Förseningar och störningar i produktionen sedan 2018 pga WLTP harmoniseringen inom branschen. Vissa tillverkare har fortfarande glapp här.
- Lagren hos GA är i många fall tömda efter rusningen innan nyår, åtminstone i Sverige.
- Fabrikerna hos både tillverkare och leverantörer står helt stilla just nu.

2008 fortsatte tillverkarna att producera men kunderna uteblev, vilket gav stora lager nybilar som det tog flera år att bli av med. Idag, när väl allt vänder (för det gör det alltid förr eller senare) ser jag snarare en brist på bilar och långa leveranstider, när fabriker och underleverantörer måste starta igång. I och med detta kan man ju spekulera i att begagnatpriserna bör hålla sig stabila under en period.
          IP: ...[7.111.8]
Antal inlägg11.196 st
Postad/Inlagd2020-03-29 14:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
Man kan se flera sidor och det är svårt att sia om framtiden.
1. Folk blir av med jobben, har inte råd att ha nyare bilar längre. = försäljning av den.
2. Det produceras inga nya bilar f.n. och det finns alltid en viss, om än nu, begränsad marknad för nya bilar. Pratade med BMW Åf i Nyköping. De hade haft bra drag tills denna veckan men det var bra med folk inne i lördags. De hade köpt på sig en del bilar och hade bra med bilar påväg hem från Halmstad som blivit leverade från Tyskland. De trodde att de hade bilar att levera i alla fall bilar till April ut. Däremot de ordrar de skriver kan de inte bekräfta leveranstid på idag så de lät överlag positiva.
2. Behov av äldre och billigare bilar istället. Bil behöver många även om en hel del kommer att få rationalisera detta ägande om de inte har inkomst ens till ett hem.
Samtidigt som inkomsterna sjunker kommer även dessa priser att sjunka även om marknaden säkert ökar. Jag tror att bilar under 100.000kr kommer vara mest attraktiva andra halvåret 2020 men det är min högst egna uppfattning i dubbelsjukdomen i samhåller, främst och viktigast är Corona, efter det kommer Kreuger 2...

Några övriga fundering. Är dagens bilar "bättre" än en säg 10-15 år gammal bil? Nyare teknik, mer slimline av design och utföranden, fler funktioner, mer av allt.
Vad kostar en adativ LED-strålkastare när den går sönder om 5 år?`Bakljusen till X3 F25(2011-2017) kan gå sönder, där kan man inte byta en lampa utan får byta hela bakljuset för 3000kr. EGR-kylare och bränder. Det finns tjogtals exempel.
Bilar för 10-20 år sedan fick kosta mer för lacken var tjockare, materialen mer påkostade, knacka på ovansidan på en instrumentpanel på en G30 jmf med en E39. Det är ett pappliknande ihåligt eko i den förstnämnda. Nya bilar har dyrare delar, äldre bilar ofta inte lika dyra. Ekonomin styr mer och mer produktionen nuförtiden. Denna fundering är en generalisering, jag vet men ändå min verklighet som BMW-ägare sedan 1995 med bilar från 1981-2015 års modell i vagnparken.
Varav många har ägts länge, körts långt och underhållits med pedanteri.

Det kommer att våras efter nyare enkla, okomplicerade och förarnära bilar utan för mycket elektronik och funktioner är min gissning, det är vad medelsvensson kommer att ha råd med de närmste åren.

Ska man köpa en hästkraftstark, "lyxbil" vänta tills efter sommaren så får ni se..

"Cash is King" gäller alltid, speciellt nu när den inte finns något som ger avkastning...

Mina fem öre

Asken           IP: ...[236.229]
Antal inlägg1.078 st
Postad/Inlagd2020-03-29 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
Mitt i allt elände får man ändå njuta av bensinpris på 12:60 kr litern. När hände det senast:-)           IP: ...[.69.153]
Antal inlägg2.017 st
Postad/Inlagd2020-03-29 19:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Njuter på halvfart vid tankning, då jag en har diesel och en med bensin-spis. Dieseln har ju inte gått ner lika mycket. Fyllde dock upp båtdunkarna idag och det kändes bättre än förra sommaren, den går ju på 95 oktan.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[.145.46]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 535  -06
Pris: 75.000:-

BMW M3  -05
Pris: 325.000:-

BMW 528i  -96
Pris: 11.000:-

BMW 750li  -06