|
|
---|---|
Har gjort en ecu mod via ett företag som sa bilen skulle ge ca 310hp och 620nw steg 1 dvs, Men enligt bilens "sportmätare" ger den ca 360hk och 640nw som mest på vissa växlar. inbillar jag mig detta kan vara skadligt med sådan effekt ökning av enbart en ecu trim utan vitala delar. Bilens egna sport mätare med hp/nw har jag förstått ska vara ganska exakt, men jag kanske fått fel info? Vill ju ha en stabil och driftsäker bil utan något som går sönder. Orginal var 258/560nw Något företag ni kan rekomendera som gör rejäla uppgraderingar med delar och sådant? | |
Vilket företag gjorde din nuvarande mjukvara? | |
Transocean |
Du bör be "företaget" att skruva ner effekten; annars rasar bilen. |
Frågan är vad den verkliga effekten är? Efter en mod så är det inte säkert att sportmätaren är tillförlitlig. Nu vet jag inte hur firman gått tillväga i detta fall för att höja effekten (ok, mer bränsle är förstås givet, det är ju en diesel!) men det är någon typ av manipulation av mjukvaran, typ höja railtrycket och periodlängd och det kan sabba bilens egen beräkning av effekt och moment. Sen så har 30d med enkelturbo inte sådan överkapacitet på turbosidan så 360 hk ens är möjligt. | |
DLC Låter troligt det du säger då jag inte upplever bilen skulle ha den effekt mätaren säger. Känns nästan slöare än innan men med extrem glädjemätare, att betala 2000kr för ett dyno test hade nästan varit värt för att få det svart på vitt. Känner mig rätt lurad och fundersam, efter en del research så lät det som dessa Sca*****visk motoroptimering skulle vara seriösa och pålitliga. När jag ifrågasatte siffrorna ifrån bilens mätarhus sa han dom inte är så korrekta men att ecun adapterade efter bilens skick delvis. Någon med liknande erfarenhet så jag vet hur jag ska gå vidare med denna kluriga fråga? |
|
Kollar man deras hemsida så skall årsmodell 2016 g30 /31 och framåt ge exakt den effekt som du får på dina mätare. Jag tolkar det som att du har en-17? |
|
Vv ignorera mitt förra inlägg. Kollade igen och fick ett annat resultat. |
|
Det är en f11 producerad 2016-12 så den är 17 årsmodell. Ej en g modell:p |
|
Ok Då skall det ju ge 310 Hk och 650 ,Mm. Med den effekt ökningen borde du känna en rejäl skillnad. Och med 360 , det är ju + 100 Hk och +100Nm en, ursäkta uttrycket, jävla skillnad. Men som ngn annan skrev så tror jag inte riktigt motorn har den kapaciteten utan att du byter mekaniska delar. Så jag skulle tro att dina mätare behöver en kalibrering. |
|
Jo man bör känna skillnaden men kör lite för många bilar med effekt långt bortom denna, så har typ glömt vad orginal var.... Blir nog att ta ett dyno prov samt en ordentlig koll då jag känner att siffrorna som visas är orimliga. 428 har du något bra tips på var man kan få "sportmätaren" kalibrerad?? För att slippa ett dyno test |
|
Tyvärr inte. Har för dålig koll på detta för att ge mig på ett seriöst tips. Mitt inlägg var mer av ett konstaterande efter vad du beskrivit. Dock tror jag att det finns andra personer på forat som kan ge tips. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.