AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

N53 motor

Visad 609 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg27st
Postad/Inlagd2020-03-24 22:53
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120i
Hej,

Jag går i tankarna att köpa en e90 med N53-motor (325i). Tänkte bara kolla med er andra som har erfarenhet av denna motor, är det värt att köpa en 3-serie med en sån motor? Hörde att N54:an är skräp och N55an är bäst (dock över min budget med det miltalet jag vill ha).

Vad tycker folk som haft N53? För- och nackdelar? :)           IP: ...[254.186]
Annons
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2020-03-25 17:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Cab -10
Det är en kanonmotor när den går som den ska. Drar från 1300 varv, snål i magerläge, direkt svar på gas. (ingen turbo i vägen)

Men vissa komponenter har inte hållt måttet så att säga. Kontr vad som bytts på garantin. Högtryckspump, tändspolar, spridare, noxsensor för att nämna de vanligaste.

Det har skrivits spaltkilometrar om den bara här, sök och du skall finna! 😊

/Anders

          IP: ...[.46.249]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2020-03-25 17:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E92 325XI -08
Haft en N53 i kring två veckor nu och kan bara säga att jag tycker om den väldigt mycket. Direkt respons när man trycker ner gaspedalen med ett ljud som är fenomenalt. Drar inte allt för mycket också.

Checka som sagt efter att de nämnda saker är fixad så har man en go motor, i annat fall kan det bli dyrt att fixa dem. Själv så hade jag turen att spridarna till den jag fick tag på blev bytta för 2000 mil sedan.

/Linus           IP: ...[.76.184]
Antal inlägg897 st
Postad/Inlagd2020-03-25 18:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Hade bara dålig erfarenhet av en 523i med n53. Orolig gång, dåliga spridare efter 5000 mil, sotuga stift efter 3000 mil. Ävennhög oljeförbrukning. Såldes vid 15000 mils mätarställning, då på sin tredje omgång av spridare. 6st spridare går på ca 12000 SEK.           IP: ...[.97.225]
Antal inlägg524 st
Postad/Inlagd2020-03-26 07:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i T -08
N53 funkar riktigt bra med version 11 spridare. Nu över 10000 mil.
Tändspolar och högtryckspump måste vara av senare datum.
Noxsensorer är fortfarande förbrukningsartiklar. Noxem rekommenderas.

En ytterligare varning för långmilare som kräver rengöring av sot på insugsventiler. Senast 20000 mil om jag utgår ifrån hur min egna såg ut vid 16000.

          IP: ...[.26.219]
Antal inlägg1.388 st
Postad/Inlagd2020-03-26 08:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Vänta lite här, N54 skräp? Det må vara problem med bränslepump, spridare, tändspolar och wastegates... Men det är ju inte BMW som tillverkar dem. I övrigt är motorn väldigt bra designad och tål massor med stryk.

Sen har väl N53 samma problem med bränslepump, spridare och tändspolar.           IP: ...[.159.90]
Antal inlägg74 st
Postad/Inlagd2020-03-26 10:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E91 325iT M-sport -10
Jag har haft min 325 -10 med N53 sen 2016 och kört ca 11400 mil utan problem. Nu har den gått 24 k mil.

Ska tillägga att spridare, tändspolar och stift var bytt på garanti strax innan jag köpte den.           IP: ...[3.84.11]
Antal inlägg27 st
Postad/Inlagd2020-03-26 10:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120i
Är så tacksam för alla era svar!

Väldigt bra att veta detta med högtryckspump och spridare. Jag har dock upplevt utifrån dem bilar jag har hittat på Blocket att jag nästan alltid får svaret "vet inte om nåt är bytt i bilen, jag har bara haft den i 3 år och servat den på verkstad" eller nåt liknande.. Då blir det rätt svårt för mig att veta hur pålitlig motorn är och blir därför ren chansning att köpa en sån bil           IP: ...[104.245]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2020-03-26 10:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E92 325XI -08
Om nått är bytt i bilen ska det stå i serviceboken så kräv att få se den först kort och gott. En full servicebok med sparade kvitton är det bästa man kan få när man köper en beggad bil. Är de bytta så är det en pålitlig motor, är de inte så är det inte en pålitlig motor, som för den delen kostar multum att fixa.

Skulle rekommendera att vänta och gräva runt för att hitta en bil med bra historik. Innan jag hittade min hade jag hållit koll på blocket i väl över ett halvår.           IP: ...[.76.184]
Antal inlägg4.013 st
Postad/Inlagd2020-03-26 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Om du har ett objekt på gång så kan din lokala BMW kolla upp vad som är bytt på garantin. Har själv en e61 med N53 som spridarna är bytta 2015 men jag har bytt en felande Nox till en Noxem. Tycker dock att motorn är rätt tråkig. Men jag jämför förstås med mina andra kärror. Gör sig möjligen bättre i en lättare 3-serie.

Får för mig att högtryckspumpen är uppdaterad på de senare årsmodellerna och att den nu är stabil? Rätta mig om jag har fel.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
          IP: ...[145.177]
Antal inlägg6.781 st
Postad/Inlagd2020-03-26 13:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Linushg - I en servicebok står väl den service som utförts efter schemat. Att byta delar som inte är en del av det normala serviceintervallet är ju en reparation och inget som har en naturlig plats att dokumentera i serviceboken. Det får man däremot ett separat kvitto på.           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg2.040 st
Postad/Inlagd2020-03-26 16:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
330 E90
En bil till -07 med N52 är alternativet, det dyker upp ganska många fina bilar med låga miltal.
Då kan man ju lägga pengarna på att uppdatera bilen till nyare optik om det är viktigt, istället för att lägga de på motorn.
Min 325 -05 har gått 31" mil, 2 tändspolar och en vattenpump är de enda som är bytt, och den går hur fint som helst.
          IP: ...[.170.58]
Antal inlägg235 st
Postad/Inlagd2020-03-27 15:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Har en F11 523i N53 och det är en trevlig motor när allt funkar och dyr att laga när de saker som nämns ovan strular och jag har bytt allt detta på en bil som hunnit rulla 11k mil.

Trasig NOX-sensor och spridare lägger en eller flera felkoder som inte alltid kan läsas ut med generiska obd adapters och mjukvara. Med rätt mjukvara kan man se historiska misständningar så kan man avgöra skicket på tändspolarna/tändstiften. Om man inte har möjlighet att läsa ut felkoder så är det bästa om bilen stått stilla i ett dygn eller två så startar du och känner hur den går på tomgång och kör en kort sväng, spridarfel kan visa sig då om felet finns och till och med att motorlampan tänds. Sen när den fått rulla lite så släcks lampan och bilen går perfekt. Så gjorde min när spridarna vara kassa.

Högtryckspump har jag tack och lov inte haft problem med.           IP: ...[127.107]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 535  -06
Pris: 75.000:-

BMW M3  -05
Pris: 325.000:-

BMW 528i  -96
Pris: 11.000:-

BMW 750li  -06
Pris: 72.000:-

BMW 320  -14
Pris: 175.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen