AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
6.637

BMW 6 GT bra familjebil, eller konstig/svårsåld?

Sida 2 av 2
Visa användare
38
shamrock_bones
E30 325i Cab -86
G32 630d Xdrive -18
I01 i3s -19
Tack för mycket bra info Mården!

Hade varit grymt med sexan men när man börjar räkan på det så kanske fyran ändå blir valet med tanke på service och försäkring. En förbrukning på 0,5l/mil låter riktigt imponerande med tanke på hur tung bilen är!

Bilen ska användas för min familj med två små barn som på sikt ska funka vid lite längre europaresor och liknande samtidigt som vi ska få plats med baggage till fjällresor. Den bättre komforten och större utrymmena än 3-serien GT kommer nog att uppskattas av familjen!

Min tanke är att hitta ett välutrustat exemplar i Tyskland och importera för det finns ju så dåligt begagnatutbud här i Sverige vilket verkar hålla uppe priserna. Att man slipper malus på bilskatten på nyare bilar är ju inte heller fel...

Finns det något tillval som du absolut tycker att jag ska ha och finns det något som du tycker kan kvitta? Jag siktar in mig på en bil med M-paket(mest för utseendet), driving assistant plus, 4-zon AC, Harman-Kardon, solskyddsgardiner bak och helst komfortstolar. Har inte bestämt mig för om panoramaglastak är ett måste.

All input uppskattas! :)
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Jag missade panoramafönstret och det blir mycket ljusare och trevligare i baksätet med det.
Valde aktivt bort M-paketet (tyvärr, ville ha för utseende) då det för den årsmodellen som jag har betydde att jag skulle bli utan strålkastarspolning och det ansåg jag vara viktigare.
Har Harman-Kardon och det är jag nöjd med.
Valde även till paddlar då jag misstänkte att jag skulle behöva växla oftare med en svagare motor men det hade jag kunnit vara utan, det var dock ingen större prisskillnad.
Tog även möjligheten att ändra lutning på baksätet. Det är inte många grader man kan ändra men det gör faktiskt stor skillnad på bekvämlighet men ändå en sak som man "klarar" sig utan (gränsfall på villhöver).
Har HUD installerat och den kan jag inte vara utan. Orsak är att jag är nu drygt 60 och behöver glasögon för att se på nära håll men ser alldeles utmärkt på håll. Det gör att utan HUD så måste mina ögon ställa om sig hela tiden när jag kör men med HUD så är allting på så långt håll att ögonen inte behöver ställa om sig vilket ger att jag är mycket mindre trött efter en långkörning.
Skulle sätta driving assistant plus högt, främst för att få adaptiv farthållning gentemot bilen framför.
Parking assistant är bekvämt och förenklar när man kör bilen inne i stan.
Skulle också säga att blandar du långkörning med stadskörning och kör lugnt så tror jag att du kan räkna med en genomsnittsförbrukning på kring 0,58 till 0,65 för en 20d.
Har även night vision på min men det är främst tänkt för mörkerkörning till fjällen. På min förra 530 så larmade den för mig när det stod flock renar på vägen och det var fullbroms för mig och när bilen väl stannat så var avståndet till närmaste ren ca 1,5 meter. Tror att utan night vision hade jag antagligen kört in i renen istället (ursprungshastigheten var ca 70 km/h eller 20m/s Alltså om nigthvision hjälpte mig att reagera 0.1 s snabbare så var det skillnaden på att få stopp i tid eller inte). Så det är mer eller mindre ett krav för mig men det är högst personligt och beroende på var/hur man kör.
Visa användare
38
shamrock_bones
E30 325i Cab -86
G32 630d Xdrive -18
I01 i3s -19
Har inte kommit till skott än och köpt en 6 GT men är bra sugen! Verkar som dom är relativt svårsålda just nu vilket man kanske kan utnyttja. Frågan är bara hur andrahandsvärdet kommer att utvecklas framöver för en 630d xdrive då dieselpriset sticker iväg så mycket. Vad tror ni om detta?

Bilen jag är intresserad av har 255/40R20 sommardäck både fram och back. När jag kollar vad det egentligen ska vara ser det ut som det är 245/40R20 fram och 275/35R20 bak, stämmer det? När jag letar vinterdäck på däcksidor ser det dock ut som det ska vara 245/40R20 både fram och back så jag blir lite fundersam...
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Det viktigaste när det gäller däckdimension är att rullomkretsen är lika både fram och bak när man har en x-drive.

Sen får inte skillnaden vara för stor mot vad bilen är typad för. Har för mig att det gäller för att hastighetsmätaren skall visa rätt.

Angående dieselpris så vet jag inte hur mycket jag skulle bry mig om det.
Antag att du kör 2000 mil/år. Du kommer att förbruka ca 1400 liter totalt per år (räknat på 0,7 l/mil). Blir det då 3 kr dyrare per liter så hamnar du på 4200 kr extra per år eller ca 350 kr mer per månad. Det är inte extremt mycket mer men den bilen är trevligare med en 6:a jämfört med en fyra.
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Hej

Är själv jakt efter 640I men har inte hittat rätt objekt än. Har någon erfaranhet av 630I ?.

Mvh
Köpte för ca 2 månader sen en 640d.
Den är väldigt välutrustad.
Skärmar bak
night vision
bower & wilkins ljud
luftfjädring
head up display
apple car play mm
tror den har i princip allt
rymlig tyst går som en dröm
inga problem att köra den på 0,6 l milen
hittills 0,65 blandad körning
bra familjebil mycket rymlig bak
stort bagage
MVH Stefan

328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Grattis till en fantastisk bil Stefan.

Perfekt familjebil oavsett ifall man har små eller stora barn.
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Grattis Stefan till en grym bil!

Jag har varit tittat på en 640i, mycket bra utr och familjen gillade bilen.
Kanske blir 640 ägare snart :)

Efter provkörningen när vi hoppade tillbaka till X3:an första jag hörde, vad liten bilen känns :)
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Så nu har jag kommit hem med nya kärran, mycket härlig bil!

Det sitter org 20" fälgar med slitna v-däck och ska köpa nya. Dessa är 245/40/20 275/35/20, kan jag använda 245/40/20 runt om eller blir det bara fel. Jag skulle gärna vilja gå ner en storlek 19".
Visa användare
8.427
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du har mest sannolikt bredare fälgar bak så det blir konstigt med smalare däck på fälgar anpassade för 275 breda däck. Men om du vill byta till 19” kan det vara bra tillfälle att göra det nu. Köp begagnade fälgar, nya däck och sälj sedan dina 20” fälgar.
bl
2.106
blixten
325i -88
Det går utmärkt att gå ner i bredd på däcken till befintlig fälg. Snacket/tyckandet som florerar på forumet om att det skulle vara en stor nackdel är inte relevant! Det är däremot i princip alltid negativt att gå ner i fälgbredd. Hur breda fälgar har du och hur breda däck har du tänkt dig?
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Hej.

jag har 20'' M lättmetallfälg Dubbeleker 648 M, 8,5J x 20 245/40 R20 99V fram, 10J x 20 275/35 R20 102V bak. Jag tänkte 245/40/20 runt om (alt "255/40/20). Sen vill jag inte känsliga x-drive ska gå sönder pga däck bytet.
bl
2.106
blixten
325i -88
Rullomkretsen kommer diffa för mycket pga att det inte finns däckprofiler som matchar i mindre däckdimensioner för 20 tums hjul. 245/45-19 på en ca 9 tums fälg hamnar rätt nära, 235/45-19 kan även vara ett alternativ till vinterdäck om de håller rätt belastningsindex för din bil. Om 18 tumsfälg går över bromsarna kan ju det också vara ett alternativ.
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Tack Blixten. Annars får jag köpa nya Hakka 9 i samma dim, tycker det är snygga fälgar men kanske inte helt optimalt och köra runt i vintern med stora däck.
Visa användare
1.436
tegel
e82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, jag har samma dimension som du på sommaren. På vintern kör jag 18" 245/50 och det funkar fint, man slipper skada fälgkanter på diverse dolda trottoarer etc. På 5GT är det den av BMW rekommenderade vinterdimensionen.

/M

Mina bilar: Länk
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Hej, Utbudet på dubbfria v-däck i 20" var inte det bästa, det blev nya hakka 10. Jag tycket att däcken låter väldigt högt!

En kompis köpte nya Michelin dubb för i år, ärligt talat så märkte jag knappt att det satt nya dubbade däck. Så skillnaden mellan märken måste vara stor?

Ni som kör Hakka 9-10 hur upplever ni ljudet? Jag hoppas att ljudet det blir bättre med tiden.
Hej,
Jag går lite i tankar att köpa en G32 och undrar vilket utrustningspaket/utrustning ska jag leta efter för att hitta en som har Active lane assist ? Dvs inte enbart den som hjälper dig i hastigheter upp till ca 40 km/h utan den som hjälper dig hålla dig inom filen även i motorvägsfart.

Da
2
Danne U
BMW 5-serie
Det är inte ngn här som har kännedom om ngn 6-serie GT utan alltför många mil på mätaren som är till salu. Letar efter en utan panorama.
Visa användare
8.427
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror blocket är så välkänt i hela landet och alla åldrar att det är få bilar till salu som inte finns där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.