Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej! Funderar över en lätt begagnad 6-serie GT. Ca 2018 eller så. Har just nu en X3 F25 som jag är ganska nöjd med förutom vägljud och utrymme nu när vi har en bilbarnstol i baksätet. Både jag och frun är långa och nu kan ingen av oss sitta fram i passagerarsätet med bilbarnstolen monterad. Här "norrut" (Sundsvall) så finns ingen 6 GT att provköra. Det närmsta jag kom var en 530d Gt, vilken jag inte riktigt gillade, tyckte det lät mycket från bakluckan, nästan som om den vore öppen, trots att jag dubbelkollat stängningen. Någon som provkört/äger någon 6 GT och kan ge indikation om det är tyst i kupén eller om det är mycket vägljud från hjul, vind etc? - Är den "vettig" som familjebil med typ två vuxna, ett till två barn? - Är den väldigt svårsåld sen när man skall byta? - Några kända problem? Funderar på 640i eller 630d. Xdrive. - Finns något annat bättre alternativ som ej är mycket dyrare än ca 500k? Vad vi är ute efter är bra utrymme även i baksäte och bra lastutrymme för barnvagn etc. Audi A7, Mercedes CLS verkar ha för små lastutrymmen. BMW 5-serie känns trång, samma med typ Volvo V90, trots att det är ganska stora bilar. X5 känns lite för stor och stigmatiserande att köra runt med i dagens miljösamhälle. Har jag missat något uppenbart bättre alternativ? Tacksam för hjälp och tips! :) | |
Hej, har haft en 530 GT i snart fem år (den låter inte från bakluckan :-) och jag älskar den. Perfekt bil. Och 6 GT behåller ju flera goda egenskaper från 5 GT, bl.a utrymmet i baksätet och den något högre sittpositionen. Kan tänka mig att den dessutom är tystare än 5 GT (men vet ej). Köp om du vill ha en speciell och bekväm och rymlig bil! /M Mina bilar: Länk |
|
Tack för svaret! Det måste trots allt ha varit någon glipa någonstans på bilen jag provkörde. Vägljudet var påtagligt mycket högre än i min X3:a, vilket inte känns riktigt rimligt. Annars gillade jag den. Skön förarmiljö och trevlig motor. Vet att den också fått sin beskärda del av utseendekritik, men jag gillar utseendet! Kanske har jag konstig smak, men då får det väl vara så :) Det är lite så jag vill känna inför nästa bil, att jag älskar den! Jag är väldigt nöjd med min X3:a med undantaget att när man åker långt, så är vägljud från däck/asfalten ganska jobbigt. Samt att den nu tyvärr blivit lite för trång. Jag tycker om den mycket, men älskar den dock inte. Jag hoppas 6:an lever upp till mina förväntningar! Den känns rätt på något sätt! Skall vänta tills Coronakrisen lugnar ner sig lite, så får jag ta mig till närmsta handlare som har den inne och provköra lite. Såvida ingen kommer med någon bra motivering till att jag borde rikta in mig på någon annan modell istället(?). |
|
Hej Dr.E Jag har nu haft en 620d sedan december. Före den så hade jag en F11 530d x-drive. Skillnaden mellan bilarna är stor. Tyvärr är 620d motorsvagare men för min del handlar det om långfärder till fjällen. Stor skillnad på att köra bilarna. I 6:an så tycker man att det går långsamt tills man tittar på hastighetsmätaren. Kör man på känsla så tycker man att det går i 70 i 620d fast det går i 90. Mycket lugnare bil att köra och fantastisk duktig på att dölja farten. Mer utrymme i framsäte då man får mer luft mot taket samt att bilen är bredare. Baksätet går inte att jämföra. Satte jag mig bekvämt i 530 i förarsätet gick det att sitta bakom. I 620 kan man fortfarande sträcka ut på benen i baksätet. Det är nästan så att avståndet mellan framsäte och baksäte är för stort. Enklare att ta sig in och ur då man sitter några centimeter högre. Bagageutrymmet är större i 620 jämfört med en 5-serie touring. Fäller man baksätet så är utrymmet enormt i 6-serien. Tror faktiskt att man skulle kunna få med en bäddmadrass som är 90x200 rakt av i 6-serien. Det var omöjligt i min gamla F11. Det finns naturlligtvis nackdelar. Köra omkring inne i staden är inte helt idealt. Bilen är lång. Samma sak när man parkerar. Man inser att någon har gjort fel när dom dimensionerade storleken på parkeringsrutor. Alla är ju för små. Bilen sticker gärna ut någon centimenter både fram och bak. :) Ångrar jag bytet? Absolut inte, trots att det hade varit roligare att ha en 6-cylindrig sak därframme. Några saker som jag tycker är viktiga på utrustnignslistan. Komfortstolar (det är inte en sportig bil, skall vara bekväm) HUD (Helt underbart när man har vant sig) Minst H/K ljudsystem Som jag har uppfattat det så är det en "fattigmans" 7-serie men med bättre bagageutrymme. Nu har jag bara åkt 7-serie, inte kört någon än, alltså är det fortfarande en del saker som saknas. |
|
Hej igen Dr E Glömde en sak. Hade tänkt ta M-paket på min då jag tycker att den blir mycket snyggare men det verkar som att man tappar strålkastarspolning om man tar M-paketet och då jag relativt ofta kör till fjällen och det är en del mörkerkörning så var den funktionen viktigare för mig än M-paketet. Tyvärr, hade gärna haft M-paket och Carbon svart men.... |
|
Tack för svaret mården! Kul att höra att du trivs med din 6GT! Tack för tipsen med utrustning, det är jättebra att höra vad som är nödvändigt/onödigt. Svårt att sätta sig in i själv ibland. Bilen kommer användas mest för pendling/resor, så fungerar nog med storleken, även om man vill ha en bil som är både stor inuti och supersmidig utanpå. Får ta och bita ihop när det blir en tur till centrum helt enkelt, eller så får man skäl att ta en promenad istället för bilen. Jag hade nog kikat lite på 7:an om det inte vore för bagageutrymmet. Sen är det ju en inte helt obetydlig prisskillnad också. Hur upplever du ljud från däck/asfalt? Är det dämpat och bra eller lite irriterande? Själv har jag på X3:an 18"245 i bredd, tycker det blir ganska högljutt i motorvägsfart. |
|
Hej igen Dr.E Nu har jag bara kört den med dubbade vinterdäck men kan säga att den är ordentligt tystare än F11:an som jag hade tidigare. Jag har också 18" 245 som vinterdäck. Ligger jag i 110 på motorväg så är det normal samtalston som gäller. Som tidigare sagt, man får hålla koll på hastighetsmätaren då det är oerhört enkelt att åka ca 20 km/h för fort. 110 i 6:an känns som 90 i F11:an. Nästa fråga är ju hur gamla/gammal barn/barnet är? Sitter dom i bilstol så finns ju isofix och sitter dom framåtvända kommer dom att älska utrymmet i baksätet. Antingen sätter du in ett entertainment system (dyrt) eller så skaffar du dom separata borden som finns. Har själv skaffat borden till baksätet och när jag sitter bak (min äldsta son kör) så är det oerhört bekvämt och lyxigt. Tänk på att from MY20 så är det nya i-drive systemet som gäller inklusive nya instrumentbrädan. Finns ju några stycken GT till salu om man söker hos BMW. Vet även att BMW Solna har en ny 620 som inte har annonserats ut än. Det var den jag skulle ha haft ursprungligen men i skiftet från MY19 till MY20 försvann en sak som jag hade beställt så dom fick bygga en ny till mig. Den kommer väl ut så småningom. |
|
Hej igen! Det låter som om den är ganska tyst då! Sett några recensioner också som verkar hålla med dig om att kupén är välisolerad mot vägljud. Bra! Det är vad jag är ute efter. Förstår att dubbdäck såklart höjer ljudnivån en aning, men tycker min X3 är lite väl högljudd även med sommardäck. Vår son är snart 2 år, så det är bakvänt som gäller ännu. Kanske kommer en till så småningom, men då får vi bra plats alla fyra i så fall. Försökte googla efter separata bord, men hittade inget. Är det tillbehör som man kan beställa i efterhand? Hade inte koll på att MY20 hade nytt i-drivesystem. Tycker det "gamla" fungerar bra, så överlever ändå. Kommer nog inte skaffa en såpass ny årsmodell, utan troligen 18 eller 19. Fast man vet aldrig. Jag brukar börja med att titta på något prisvärt och så slutar det med att jag på något oförklarligt sett köper något mycket dyrare tillslut. Fast jag är glad nog över att frun inte tyckte jag var galen när jag föreslog 6GT och berättade vad de kostar, så denna gång får jag nog nöja mig med lätt begagnad modell. Jag funderar dock en del över hur det blir när det är dags att sälja. Modellen är ju ganska ovanlig och de verkar inte riktigt flyga iväg så fort annonsen läggs ut. Fast kanske tycker man om bilen så mycket att den behålls väldigt länge, så att man ändå inte bryr sig om slutvärdet? Hur tänker du med din bil inför framtiden? Något du funderat på? Tack för all info hittills! Ju mer jag läser desto mer sugen blir jag på att skaffa en! |
|
Hej igen. Jag tänker nog behålla min ett bra tag och sedan ta steget till helelektrisk. Bilen är underbar att köra. Borden är originaltillbehör hos BMW och man monterar dom extremt lätt själv. Kostar ca 1500 kr st så för att vara BMW pris är det billigt. Tror du kommer uppleva att bilen är lättare att komma in i då jag tror att den är lägre än X3 men högre än F11 dvs någonstans mittemellan. Bakdörrarna är stora och även baksätet så det kommer att bli väldigt lätt att ta in och ut barn därifrån. Fundera på att få tag på en med inbyggda solgardiner bak. Dom är elektriska och kan skötas från förarplats, alltså utmärkt ifall du behöver ordna skugga till dina barn. |
|
Vi har ungefär samma plan! Tänker också att det troligen blir den sista bilen som inte är elbil. Låter som en perfekt familjebil egentligen (förutom möjligen priset då). Skall försöka få med solgardinerna, har funnits på de bilar jag tittat på på säljsiterna i alla fall. Trodde nästan det var standard på modellen, bra att du sa till! Får väl se om jag skaffar bord, men det blir till att skaffa bilen först, så får man se hur det blir med tillbehör. Tack för all hjälp hittills! |
|
Den utrustning jag beställde till min 5 GT och kan rekommendera: Panoramatak (mkt stort mörkt tak annars) Dynamic Drive (ingen krängning och ställbar komfort i ett brett spann) Elektriska gardiner (lyxigt och snyggt) Ljus klädsel (för miljön inne i bilen, lätt att hålla ren med barn ändå) Bra ljud Komfortstolar Adaptive LED (otroligt skönt på natten) Parkeringsvärmare DAB om man kör mkt i Tyskland, Norge, Danmark etc /M Mina bilar: Länk |
|
Tack för tipsen tegel! Patkeringsvärme och adaptive LED är på min kravlista. Allt det andra verkar också bra, får se vad man lyckas få med på en begagnad modell. Hade varit skönt att beställa ny, men då drar priset iväg lite väl mycket. |
|
Dr.E Kom tillbaka när du har hittat något och berätta gärna vad du tycker, även om det så bara är en provkörning. Lycka till. |
|
En fundering bara, kör du RFT på X3:an? I höstas bytte jag till icke-RFT vinterdäck på min X3:a (BMW original friktionsdäck) och det blev en ganska stor skillnad i ljudnivå och rullkomfort överlag. Dock vet jag inte hur mycket bättre det blir om man går över till vanliga sommardäck. | |
Tack för hjälpen mården! Jo, återkommer när det blir dags för provkörning etc. Det är troligen en bit bort i tiden dock, men längtar tills det blir dags! Jag hade RFT som första sommardäck, de bytte jag nästa säsong! Hade provkört med dubbade vinterdäck och bilen kändes stabil och bra. Sen var det dags för RFT sommardäck och ljudnivån var nästan lika hög som med vinterdäcken och bilen blev sjukt spårkänslig och nervös! Bytte till icke-RFT och bilen förvandlades :) Men fortfarande lite för högljudd, dock bättre än snittet, men vill ha ännu tystare. |
|
En liten uppdatering: Har fortfarande 640 i siktet, men nu råkade det sig så att vi har tvillingar på gång. Måste kanske omvärdera bilval(?) Kanske svårt att få plats med en bakvänd barnstol för 2,5åring samt två babyskydd samtidigt och något år senare tre bakvända bilbarnstolar. Provade montera i X3:an och det blev väldigt trångt i sidled i baksätet, men kanske 6:an är bredare? Är den lika bred som t.ex. x5? |
|
Hej Dr.E Kul att höra att du väntar tvillingar, grattis. En 6:a är 1 cm smalare än en X5. Bäst är ju naturligtvis att testa i verkligheten och det borde vara enklare att kunna be att få prova montering i en X5. Får det plats med lite marginal borde det fungera i en 640 också. Var uppe i fjällen över helgen och det är jätteskön känsla att i princip kunna viska med varandra när man rullar på i 110-120 km/h. Den är markant tystare än min förra F11. Nackdelen är att man blir väldigt snabbt fartblind. När man kommer ner till 50 km/h så känns det som att man redan har parkerat. |
|
Tack för svaret! Jo, kul med tvillingar, bara en smula oväntat och en aning opraktiskt, men på det stora hela blir det nog kul :) Då kanske 6:an inte faller bort helt ändå! Är ju mer sugen på 6:an än en x5/x7. Har faktiskt sett några här i Sundsvall, men fick bara provköra "om man var nära köp", vilket är svårt att avgöra om man inte får provköra... Som tur är köpte nyss min gamla handledare en ny 640 med perfekt utrustning! För dyr för mig, men nu har jag möjlighet att fixa en liten provtur. Vågar nog inte be om att montera bilstolar, men kan ju få en uppfattning om det mesta andra i alla fall! |
|
Då får du chansen att prova en. Den är stor invändigt. 3 vuxna får plats i baksätet. Definitivt ingen sportbil. Det är ju inte som att köra E92, inte alls samma känsla tillbaka i ratten och hur den ligger på vägen. Men som bil att kunna åka bekvämt i så är den perfekt och med goda lastutrymmen. Själv kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till F11:an trots att den var bättre både i väghållning och motorkänsla. Känslan av utrymme invändigt är så underbart så det väger upp allting. Kan rekommendera att du sätter dig i baksätet och se på benutrymmet som finns även om framstolen är långt bak :) |
|
Hej Mården! Klurar på att byta ut min 320d GT -13 mot en 6-serie GT och har några frågor till dig. -Räcker kraften i 620d eller bör man satsa på 630d istället? Verkar skilja rätt mycket i försäkringskostnad och förbrukning samt antagligen även för service. -Hur är förbrukningen för 620d? Vet du om den i praktiken är så mycket lägre än 630d? -Har du kört med/utan integralstyrningen? Gör det stor skillnad? -Vet du vilket försäkringsbolag som har bäst pris för denna bil? Aktsam verkar vara ganska låga jämfört med BMWs egen försäkring som inte var billig alls. /Daniel |
|
Hej shamrock. Krafter räcker i en 620d men när man pressar motorn så är det inte alls samma fina ljud eller drag som i en 30d. Vid normal körning så hör man inte motorn överhuvudtaget så det är inget som bekymrar mig. Och bilen som sådan är inte en bil som man ligger och pressar i utan snarare en som man bara glider omkring och njuter i. Vid långresor så sitter min fru gärna i baksätet och låter någon av mina vuxna söner sitta fram. Gränsfall på slagsmål om att få sitta i baksätet. När det gäller förbrukning så kan jag på långkörning kommer ner till strax under 0,5l/mil men då får man inte köra fortare än drygt 90 samt vara väldigt lätt på gasen. Hade en 530d x-drive innan och jämfört med en så skiljer det ganska exat 1 dl/mil. Tyvärr valde jag bort integralstyrningen men tror att den är väldigt skön med den men.... Nu har jag min som förmånsbil så när det gäller försäkringsbolag så vet jag inte säkert vad som gäller. Jag kör annars Folksam och hade en tidigare 530xd försäkrad där. Då gick det på ca 10k/år där, kommer ihåg att Trygg-Hansa ville ha ca 32k/år för samma bil. Folksam verkar inte vara för dyra och de gånger jag har behövt hjälp så har det fungerat utmärkt så jag har idel positiva erfarenheter av dom. Min bror har en 320d GT så har både åkt och kört den. Finns några skillnader emellan dom. 6-an är allmänt större och beter sig lugnare åt. Tycker du skall provköra märker du direkt hur det passar dig. Jag föredrar själv glidarvarianten som 6-an ger mig, perfekt på långfärder och har du barn så finns det enormt med utrymme i både baksäte och bagage. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.