Sida 7 av 26
|
|
---|---|
Skulle säga att ix3 blev dyrare än väntat och tyvärr med en generell nivå som inte imponerar på mig. Det är tydligt en ombyggd fossilbil. Jag hade valt Tesla Y alla dagar i veckan före ix3 vilket jag blir lite sorgsen över. Prislappen för I4 med dubbla effekten kan nog bli väldigt svettig. Sammantaget så känns det rätt ok ändå att ha köpt en till fossilbil. Om 5-6 år däremot så tror jag läget är ett annat. Nu vill ja bara att en månad ska gå så jag får hämta nya bilen! | |
Min beställda 330e Touring ska i måndags ha kommit till hamnen i Halmstad. Så snart är det dags! :) |
|
Roligt! Då är det snart dags! Blir fint i sommar då! | |
@DLC, jag håller med dig. iX3 är en besvikelse, inte bara prismässigt men också det faktum att det är väldigt lik min grannes äldre fossil SUV (samma skal...?). I alla fall, priset, utseendet plus det faktum att den är en "Made in China" bil gör att det blir ingen BMW elbil i familjen under kommande åren, hellre köper en Mercedes eller någon Korean, eller om Nissan kommer med en bättre efterföljare av Leaf-en. Tesla gillar vi inte, men hellre den än en BMW elbil i dagsläget, inklusive i4. Ja, jag är också glad att jag köpte en hybridare förra året. Den kan jag ha så länge jag hittar ett bättre alternativ. |
|
@maed, Kul. Lycka till. Jag är mycket nöjd men min bil, speciellt det faktum att jag kan jobbpendla med eldrift fram och tillbaka utom om det är för kallt, då behöver jag använda några ml. bensin för ca. 2km uppför en lång backe, sen rulla i tomgång nerför 4km och ladda så det räcker för sista 1,5km i 40kmh. Nu på sommaren har batteri kvar när jag kommer hem efter mina 5 mil till och från jobbet. Har inte tankat sen slutet av mars tror jag. Synd att jag måste jobba hemifrån ganska mycket nu, för det hade varit roligare att köra till jobbet dagligen. Hoppas att min arbetsgivare ändrar direktiven som nu gäller fram till sista augusti för jag vill köra till jobbet dagligen... 😀 | |
@Clubsport, om elbil vi pratar om rent generellt, så är det faktiskt endast topp segment som har avskräckande priser. Annars generellt så finns det faktiskt bra elbilar redan från 400k, till exempel Nissan, Hyundai, Kia och VW. Alla är överkomliga och har bilar som klarar rimliga räckvidd också. Om räckvidd inte kritiskt då är utbudet ännu bredare och billigare. Ja, elbil kostar mer än fossil, men bensinen kostar mycket och el är billig även om du inte har solpaneler. Priset om man "tankar" borta hemifrån är högre, men fortfarande billigare än bensin/diesel. Största nackdelen av elbilar är att det tar så fruktansvärt lång tid att "tanka" även om du har en Tesla eller annan bil med snabbladdning, jämfört med att tanka bensin eller diesel. | |
Buspelle |
Prissättningen av ix3 är föga förvånande, men innebär dels att detta inte blir någon storsäljare och är dels en tydlig indikation på att elbilssegmentet är i en utvecklingsfas som behöver betydligt mer tid för att bli moget. Att avvakta produktutvecklingen och köra bensin- eller dieselbil ytterligare några år känns helt rätt. |
Min330e: Jo jag vet att det redan idag finns elbilar till rimliga priser, men för egen del så är det bara BMW som gäller när jag byter bil. För den prislappen som BMW sätter på exempelvis iX3 så finns det ju mycket bättre elbilar hos dom andra tillverkarna. Har inte sett nåt förväntat pris på i4 men den lär ju bli väldigt dyr. |
|
I4 hade satt fint! Blir spännande att se hur den tas emot när den kommer. Gissar på ett grundpris i intervallet 8-900’. Men då med mycket utrustning. Får se hur den gissningen står sig! Är det någon som hört något om en helt elektrifierad trea? |
|
DLC: Läste nyligen nånstans om en elbils trea att dom testar prototyper just nu. Fanns även på bild dom är ju skyldiga att uppge på den maskerade bilen att det är en elbil, så att räddningstjänst vet vid olycka o dylikt. |
|
Yes, den kommer, frågan är bara när och om de byggt den som ren elbil direkt? Spelar ju mindre roll för mig nu dock som ska njuta en riktigt fin fossilbil. Hoppas tiden i detta väntrum inte blir alltför lång. Även om det är en del av processen när man köper en ny bil så vill jag bara att den ska dyka upp nu! |
|
Är det någon som fått ett sätt att spåra sin bil eller få status om produktion mm? Typ en sida man kan kolla på. Frågade min säljare men vet inte om han fattade eller om de fanns men de funka inte så bra.. Skitjobbigt när man beställt, då vill man ju ha ett snyggt mail med en länk till typ ”följ din bmw” eller liknande! |
|
Buspelle |
Fiskk: Ungefär som man spårar ett paket på posten ;) Hade varit trevligt men tror tyvärr inte det finns. Samtal till säljaren brukar vara den enda informationskanalen och oftast vet de bara vilken produktionsvecka bilen har, sedan när den väl kommit till Halmstad och slutligen när den är klar för leverans hos säljaren. |
Buspelle: tack ja nä det är lite halvdrygt.. även om jag vet jag inte kan byta bil förän slutet av oktober... fick detta svar från säljaren: "Dessvärre finns det inte än, BMW tog fram någon prototyp som inte alls gick hem.. Mer spännande så 😉" så får väl tjata lite på honom.. |
|
Hej, beställde en G21 M sport 330e i Maj, fortfarande inte fått någon bekräftad order från säljaren. Är det någon som har fått sin beställning bekräftad och ungefär leveransdatum? Hittar inte mycket om det på nätet tyvärr. |
|
Pr0bz: Ja beställde också en g21 330e fast i slutet av juni. Ej heller fått något datum. Väntar återkoppling av säljaren nu. Har för mig han sa att den skulle börja producerast tidigast aug/september dock. Lämnar status här såfort jag hör något. |
|
Dom har iaf fått upp 330e touring i konfiguratorn nu. | |
Jag fick i alla fall ett Mail från BMW Sverige efter ett par dagar som bekräftade beställningen och försökte sälja på mig mer utrustning.. Men jag har köpt privat, har ni också det? Om inte så har bekräftelsen antagligen gått till den som står för bilen typ arbetsgivare. För övrigt så saknar jag också en funktion där man kan följa bilens väg istället för att trakassera säljaren.. |
|
DLC: Leasing genom företag, volvofinans som leaspartner. |
|
DLC: Leasing via företag, m bilar blev det med 17% rabatt lyckades jag mdd.! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.