Sida 6 av 26
|
|
---|---|
Clubsport, jag vet inte vilka biltidningar spekulerar i det, men jag har svårt att tänka mig att det ligger substans i det. Nästa förändring kommer 1/1 2021, tidigare än det är det svårt att genomföra något. Dessutom får Miljöpartiet spader om Sossarna skulle försöka få igenom en ändring som skulle i princip innebära en tillbakagång från miljöbilar till fossila bilar istället. För det är ju inte så att om el och plug-in blir dyrare då köper inte den som planerat köpa bil någon bil alls, utan mer sannolikt köper en smutsig diesel eller bensinare, och skulle det också bli för dyrt då köper man en begagnad och ännu sämre ur miljösynpunkt. Så det låter som hål i huvudet att försämra för den som vill köpa en 330e. Bättre i så fall att gå på alla dessa enorma SUV-ar och andra varianter av "miljöbilar". Till saken hör dock, att även om du får din bil i år så tar det sex månader att få ut din bonus, eftersom det är ett krav att du SKALL äga bilen i sex månader innan du är berättigad för bonus. Under väntetiden kan nya lagar träda i kraft som ändrar eller helt tar bort all bonus, så du skulle kunna bli blåst på den ändå. Jag var faktiskt lite nervös när Corona kom och man började diskutera akuta ekonomiska åtgärder och extra budget för 2020. Jag var helt övertygad om att min bonus brinner inne. Inte för att mitt liv hänger på den, men det är pengar jag räknade med att få och njuta av. Så man kan inte veta förrän du har fått pengarna i banken. Med andra ord, om bonus delen är något som ditt beslut hänger på då är det kanske något du skall fundera över. Sen är det så att bensin/diesel priset jkan ju också skjuta i höjden, och då är det surt att ha köpt en 100% fossil, för den kostnaden blir man aldrig av om man skall köra bilen. Bestämmer du dig för en 330e eller annan plug-in då kan jag varmt rekommendera en laddbox också, fast inte från BMW, men en Charge Amps Halo. Liten, snygg och mycket bra support (svensk produkt, support och utveckling på hemmaplan) med bra funktioner och en app som är mycket användbar också. Länk Dessutom får du just nu 50% betald, så beställer du bilen kan du beställa boxen direkt och då kan du garanteras denna bonus i år. Denna bonus kan försvinna nästa år helt, man vet inte. Visserligen har 330e endast ett relativt litet 12kW batteri, men ändå, jag skulle köpa boxen även om vi inte hade haft en elbil. Det är ändå skillnad mellan att ladda med 16A mot att ladda med 10A, som BMW tegelstenen tillåter. |
|
DLC: Redan när F30 330e var på gång så ville jag ha en istället för den M135 det blev då väntetiden blev för lång för 330e, F30 330e kändes lite som en stridsvagn att köra läs tung, G20 330e känns inte alls lika tung trots att den är ännu tyngre än en bensinare. Jag har 2.5 mil till jobbet så jag skulle klara jobbresorna på ren el. Samtidigt är frågan om den verkligen blir billigare att äga än en 330i, definitivt inte utan miljöbonusen. 330i har jag bara kört vid lanseringen ska prova den igen nästa vecka. Märkligt nog exakt samma bil... Väljer jag 330i istället så finns det ju lite utrymme för lite extrautrustning som lockar som laserljus.. |
|
Jag är också skeptisk till att det hinner ändras före årskiftet. Jag har läst/hört det i våra vanliga biltidningar och poddar AMS, Vi Bilägare och Teknikens V. Inte att det ska ske men att det kan ske redan före årskiftet. Vad händer om pengarna i potten tar slut, jag förmodar att dom skjuter till mer pengar..? Dom säljare jag har pratat med och nu vet jag ju att dom inte alltid har koll, vågar inte garantera att miljöbonusen ligger kvar i nov/dec. |
|
Ok, jag förstår. Dock så blir en 330e 235 kg tyngre än en 330i, allt annat lika, så det kommer kännas om man jämför dem. Sen tror jag det är bäst att köpa en 330e för känslan att kunna åka på el, och inte att den ev blir billigare. Du kommer behöva vara riktigt flitig med att ladda för att få ihop kalkylen. Sen personligen så är den relativt svaga elmotorn åtminstone för mig som kör aktivt ett aber. Men om man bara ska pendla i jämnt och lugnt tempo så funkar det förstås. 330e är väl mest skapad för att passa skattesystem till tjänstebilsåkare och där blir ekonomin riktigt bra pga lågt förmånsvärde, bonus osv. | |
DLC: Elen har jag änsålänge gratis i garaget både hemma och på jobbet. 330e borde väl bli ganska törstig på bensinen när den är så pass tung. Tänkte bestämma mig i september, har lite den tanken att köpa en sista bensinare nu för att sen gå över till en ren elbil om 3 år. |
|
Det är bra med gratis el! Det förbättrar kalkylen. Och ska du ligga och pendla lugnt så är det inte dumt med en tyst 330e. Sen så är en vanlig 330i också riktigt tyst, fin och snål. Frågan är dock om du kommer köra så lugnt att de ca 80 hk räcker till 2 ton bil? Eller är det 113 hk som är tillgängligt i ren elektrisk drift och inte bara vid xtraboost? Oavsett så är prestandan på el av den lugna karaktären. Har samma tankar jag med, bensin denna gång, antagligen bev nästa gång! Blir spännande att följa ditt val! | |
Buspelle |
Clubsport: Tror vi är många som funderar i banor av att köpa den sista bensinaren (eller dieseln) och köpa elbil nästa gång. Kalkylen på några års sikt lär inte skilja sig dramatiskt om man väljer fossilt eller el. Utvecklingen innebär däremot sannolikt att man kan köpa betydligt bättre elektriska maskiner på 3-4 års sikt och då vet man också bättre i vilken riktning utvecklingen går. Mycket talar således för att i dagsläget slå till på en kul bensinbil ;) |
Min bil är enligt uppgift i produktion! Byggs denna vecka! Preliminär leverans om ca 5 veckor. Mycket positivt överraskad! Verkar som BMW vill bygga M340i 😄 | |
Buspelle |
DLC: Grattis! Det låter ju som om produktionen rullar på bättre än väntat, du hade väl preliminärt fått besked om produktion i augusti. Någon info från säljaren om att det gått snabbare än väntat? |
Tack! Ingen förklaring till varför. Augusti var den ursprungliga idén rörande kvot som vi talat om. Misstänker att någon annan handlare inte behövt sin plats för en M340i och det var min smala lycka. Blir spännande att se hur lång tid det tar att få hit den när den är färdigbyggd. | |
Buspelle |
DLC: OK. Verkar som sagt vara ganska mycket schackrande med de där kvotplatserna. Enligt min säljare skulle det ta 10-12 dagar från att bilen var färdigbyggd men med en reservation för att det som kunde kärva var transporten från Halmstad till Stockholm. |
10-12 dagar är extremt bra från färdig bil. Har köpt några kärror från Tyskland och det har alltid handlat om tre-fyra veckor tills man får den. Men ut hoppas du har rätt! | |
@DLC: Om jag räknar rätt så har vi då samma preliminära leveransvecka, skoj! :-) Kul om du kan ordna lite bilder när du väl fått den, alltid intressant att kika på välutrustade M340:s. Ska se om jag kan ordna ett par bilder på min Oxide också när den väl är i mina händer, är själv spänd på färgen då jag bara sett en enstaka i trafiken. |
|
Dlc, blir det då en -20 eller -21 årsmodell? Kanske blir ju -21 då de bryter 1/7 va? | |
DLC: Jag kör rätt lugnt med min nuvarande med så just det blir nog inget problem. kör runt 1500-2000 mil om året så kan jag utnyttja eldriften till max så borde det bli lite billigare än en 330i. Har lite tankar på en 420i men fruktar att steget ner prestandamässigt blir för stort, gillar faktiskt håll käften utseendet på fronten.. Fn vad BMW ändrar, nu verkar paketen ha försvunit. Just på 3-serien så var ju connected gratis. Verkar inte som att det gör så mycket på totalen ändå.. |
|
Buspelle: Som inbiten BMW fantast så är andra märken inget alternativ när jag ska leta ren elbil om ca 3 år. Då är ju BMW:s utbud lite bättre än vad det är idag. Hade önskat att 330e hade en räckvid på 10 mil, då hade man sluppit att ladda varenda dag.. |
|
Skumtomte, kul! Man kan alltid hoppas på snabbare leverans men lika bra att inte vara alltför optimistisk så man inte blir besviken. Färgen du valt är riktigt fin. Särskilt i solljus så kommer den till sin rätt. Jag ska försöka ordna med bilder. Det är ett litet motstånd att man inte kan ladda upp direkt här men får lösa det på annat håll och länka. Tror det kommer bli rätt bra pop i lacken på min och mot de svarta detaljerna. Grelle, de bröt 1/7. Så 2021 blir det. Har det i mitt avtal också. Dubbelkollade med säljaren igår och det ska vara 2021. Clubsport, då är ju 330e ett spännande alternativ till ungefär samma pengar över tid! Du får prova ordentligt och ta beslut! Det låter för mig som man väljer mellan möjligheten att kunna köra på el mot en lite spänstigare klassisk vass bensinmotor. Båda har sin charm! Gällande framtiden så kommer bland annat I4. Den spanade jag mot men den dröjer för länge. Tror de når kund någon gång 2022 som bäst men det passar ju nästa gång. Sen är frågan vad den kommer kosta. BMW har aviserat att den får 530 hk till en start och då ”måste” de ta betalt därefter och då finns risk att den blir för dyr. Men det lär komma fler, enklare modeller med tiden. Kanske är lite skralt med varianter om 3 år men om 5-6 år så tror jag vi har ett bättre utbud. Gällande batteriutveckling så går det stadigt mot bättre celler och modulkonstruktioner. Fler och fler kör också cell to pack och lyckas få in mer energi på en given volym. Räkna dock inte med några klipp, utan det gnetas på helt enkelt. |
|
Jag har också blivit lovad en MY21, och gjort klart att något annat inte är aktuellt med tanke på tid för leverans. Ang. BMW I4 m.m. så besökte jag igår "Polestar Space" för att spana in Polestar 2 ordentligt. Har tidigare sett den på en elbilsmässa men då var det lång kö och begränsat med tid. Mitt spontana intryck är att P2:an är riktigt fin, och har jag bättre laddmöjligheter om tre år kan det mycket väl bli en sådan. Likt DLC tror jag tyvärr att I4:an kommer vara ordentligt dyr i början, och blir dessutom designen lik konceptet vet jag inte om den är aktuell oavsett vilket... |
|
Fortsätter lite off topic, P2 fanns i mina planer. Den är riktigt fin men föll bort av ett par anledningar. Den är dels lite för liten för oss som familj. De ggr om året vi är ute och åker långt så får vi inte med oss det vi vill. Sen hade jag gärna sett en kombikaross för ännu mer flexibilitet. Prestanda och range är säkert helt ok även om realistiska 30-35 mil är lite klent. Men avgörande deal breaker för mig är att jag inte törs köpa den och äga privat direkt från start. Jag vill först se att Polestar har koll på grejerna så man slipper en massa problem. Vill inte heller råka ut för sudden death för batteriet och det återstår att se om de har full koll direkt från start. Kommande koncept ser också ännu mer intressant ut så framtiden är ljus! Skumtomte, 2021 ska det vara! Det var viktigt för mig med och står i avtalet klart och tydligt. |
|
DLC: Ja, det är priset på elbilarna som avskräcker, Tesla har satt nivån, i4 lär bli dyr och igår släpptes ju priset på iX3. Vill man ha något roligare än en framtida eldriven 1-serie så får man slanta upp en hel del. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.