AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.125

Väntrum BMW G20/G21

Sida 5 av 26
Gu
59
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Passerade förbi Halmstad idag och passade på att köra utom hamnen för att se om det kommit någon båt från Tyskland med bilar. Det hade det, där jag såg ett flertal grå metallic, M340i Touring. Vet inte vad lacken heter, men på avstånd såg den matt ut.

Tycks som en av de första leveranserna hit efter tidigare produktionsstopp på fabrikerna. Förhoppningsvis finns även min bil på parkeringen, då jag är utlovad leverans vecka 30-31.

Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Clubsport: Prishöjningen ligger på knappa 4% vilket kan tyckas väl tilltaget i coronatider. BMW har enligt uppgift tappat 25% i försäljning andra kvartalet och vill man sälja fler bilar borde man kanske fundera över om det är rätt strategi att höja priserna. Strategin innan sommaren var ju snarare att försöka hålla uppe försäljningen genom rejäla kampanjer och rabatter men man får väl anta att det finns strategiska genier som funderat ut hur man bäst förhåller sig till marknaden.
Buspelle:
M135:an höjs med "bara" 10000. Ja, går BMW Sverige så dåligt, sämst i Europa tydligen, så är kanske inte en rejäl höjning av priset rätt väg att gå!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Buspelle, ja riktigt krångligt. Vad är fel med en enkel kö liksom?! Jag känner viss oro att min säljares semester sätter mig i skiten om man måste bevaka.. Jaja, bara hoppas på det bästa. Vill gärna åka lite sommardäck med nya bilen men då får den inte dröja alltför mycket.

Clubsport, surt med prishöjning. Vilken modell har höjts med 18’? 330i? Jag åkte på höjning också, men det blev ändå billigare totalt sätt tack vare att BMW sänkte connected från 28 till 6. Och den vill man inte vara utan.

Tråkigt om det går dåligt för BMW Sverige. Vet dock inte om prishöjning är ett sätt att förbättra situationen.. Trenden inom många områden går mot lågpris och det är klart det blir svårare att få ut premiumpris brett.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Gullan, låter som frosen grey. En färg som jag upplever bättre på bild än i verkligheten.. Står en sådan till salu hos Bilia i Segeltorp. Bra att det börjar rulla in bilar igen!
DLC:
330i och 330e, förmodligen hela 3-serien rakt av.
Osäkerheten om hur länge nuvarande miljöbonus blir kvar, ryktas att den kan sänkas redan under höst/vinter, gör att en 330e känns lite vansklig att beställa nu när leveranstiderna är längre än normalt.

Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
DLC o Clubsport: Prishöjningarna diffar lite på olika 3-serie, men höjningen på t ex 330i x-drive touring är 16 200 kr vilket betyder 3,6%. Så vitt jag förstår har man också tagit bort kampanjerbjudandet på M-pkt för 11 200 till touringen vilket försämrar ingångsläget i kalkylen ytterligare. Det finns dock kvar för sedanen.
85
375
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Lite provocerande kommentar, men är det inte BRA att det går dåligt för BMW Sverige? Så att de tvingas konkurrera med pris med andra märken... precis som Mercerdes för 3-4år sedan.. fy sjutton så fina C-klass Mercor du fick för 500tkr i och med att de låg långt efter BMW och Audi i försäljning.

Själv är jag helt öppen för att köpa en M340, men har inga starka känslor för BMW Sverige om de inte lyckas rabbatera de rejält... vissa har legat ute i 6-9månader på samma pris... ahaha, det är bra försäljning det.

DOCK, med allt ovan sagt, full respekt för de som får inkomst från BMW eller återförsäljarna till familjen, jag önskar inget något ont... men låt oss inte blanda konsument perspektivet och leverantörsperspektivet...två helt skillda saker.

Bästa som kan hända mig är att M340 blir hemska hyllvärmare och sedan säljs för 599tkr... dock som leverantör är det ju inge kul.

Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
8500rpm: Det är inte bara i Sverige det går dåligt. En fjärdedel av försäljningen i hela koncernen är borta.

Länk

Borde finnas hyggliga chanser att göra bra affär på "hyllvärmare" framöver.

Å andra sidan finns indikationer på att begbilshandeln är på väg att ta fart och då kommer också nybilshandeln komma igång och hyllvärmarna kanske rullar ut till slut.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Tror också hyllvärmarna kommer dräpas till sist (riktigt bra pris). 8500 rpm, har du provat att ge ett bud till någon av de bilarna som stått länge?
Clubsport, du kan upplysa din säljare att EURSEK sjunkit 1,3% sedan förra prislistan på G20/G21 så han får komma på en annan förklaring.

Svaret är helt enkelt att BMW Sverige och ÅF behöver kompensera för minskad försäljningsvolym. Framtiden får utvisa om det var rätt strategi. Det finns få (om ens något) bilmärke som kan konkurrera med BMWs nischprodukter (t.ex. hur ofta nämns C43/53 eller S4 i tråden?) varför BMW ändå kommer att sälja nya (och dyrare) bilar.
Gu
59
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Mest avgörande är om hur försäljningen gentemot juridisk person (företag) påverkas av prishöjningarna. Anpassas inte prissättningen till de olika prisbasbelopps nivåerna för de vanligaste modellerna, kan det bli problem för försäljningen här i Sverige.

Det är värt att notera att den totala försäljningen till fysisk person av BMW 5-serie utgjorde under 2020, mindre än 7% resp 10% för 3-serien.

Försäljningen till privatperson för dessa modeller har en mindre påverkan på försäljningsresultatet.


DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Just fördelningen mellan företag och privatperson är satt ur spel i år. Företag håller igen och privatpersoner verkar handla ungefär som vanligt. Men det blir spännande att se hur det utvecklar sig. Det går inte att vara hur dyr som helst oavsett om det är företag eller privatperson som handlar. Men särskilt priset är viktigt för företag som normal står för volymen. Det är en udda manöver att höja priset så pass mycket mitt under en kris där man normalt vill stimulera för att locka tillbaka efterfrågan.

Clubsport, vilken modell är det du främst är sugen på denna gång? 330e? Jag har också läst om snacket för att uppdataera bonus/malus igen nu under hösten. Frågan är dock om det hinns med detta år? Men absolut är det en risk.
He
6
Henrik Nilsson
320d xDrive Touring, M-sport, (190hk + 11hk), G21,-21
Hej,
Jag ska få en förmånsbil via min arbetsgivare och har valt en BMW 320d xDrive Touring MHEV Connected Edition M-sport i färgen Alpinvit II. Jag har fått offert och valt följande extrautrustning:

*Helljusassistent
*Akustik laminerade främre sidorutor
*Eluppvärmd ratt
*Svankstöd
*HiFi Högtalarsystem
*Tonade sidorutor bak samt bakruta
*Aktiv fartpilot med Stop&Go
*Dragkrok infällbar
*Sätesinställning elektrisk, med minne för förare

Har ni någon erfarenhet kring Adaptiv M fjädring för 6.100 kr? Är det något som ni förespråkar? Säljaren rekommenderade inte att välja det som extrautrustning.

M v h
Henrik

Visa användare
4.703
J.L
BMW M240i xDrive-23
BMW 760i M-Sport-10
Jag tror både BMW Sverige och andra märken kan förvänta sig lägre volymer av nybilar framöver, vi har ju haft några rekordår på raken men trenden har ju varit fallande redan innan Coronakrisen, mycket också beroende på på den närmast löjliga överbeskattning som drabbat allt nyregistrerat.
Begagnatförsäljningen verkar däremot rulla och min uppfattning att det mesta på marknaden är rejält övervärderat jämfört med för 2 år sedan



BMW CS #5139
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
DLC m fl: Låter helt osannolikt att man skulle hinna med att ändra i Bonus Malus under hösten 2020. Det finns väl i dagsläget inte ens något förslag.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ja, om man ska betta så hade jag inte gjort det för en ny ändring. Men samtidigt kan ansvarigt departement jobbat på ”som vanligt”, så helt osannolikt är det inte. Men virrigt om systemet ändras för tredje gången på lika många år. Det jag läst är att man överväger att dra ned bonus för hybrider (tänk justera CO2 gräns) samt fördela malus på fler år än 3. För min del så blir det svettigt med skatten de tre första åren men jag har tagit ett aktivt beslut att politiker ska inte få avgöra vad jag kör. Jag förstår samtidigt att framtiden inte är att förbränna fossila drivmedel så det är inte helt okomplicerat, även för ett petrol head och ice älskare som jag. Har fått lite känslor av obehag t o m. Helt otänkbart för mig för säg fem år sen. Men är väl ett tecken på sundhet hoppas jag.
DLC:
330e är tanken, visste jag säkert att jag hinner få bilen med nuvarande miljöbonus så vore det ingen tvekan. Jag trodde ju att en förändring av bonus/malus skulle ske först vid årsskiftet, men enligt biltidningarna så kan det ske redan under hösten för att staten går minus då det är för många som köper hybrider.

330i är annars förstahandsalternativet, ca 75000 billigare och jag vet att jag i längden kommer att störa mig på att behöva ladda varje dag.

Nya 2-serie coupe lockar men där är det fortfarande oklart när under 2021 den kommer.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag finner det som osannolikt att ändringen (om det ens blir någon) sker före årsskiftet. Om så skulle ske så skulle detta behövs varit ute på remiss under våren och sådant aviseras vilket jag inte sett röken av. Du har rätt i att andelen laddhybrider blivit större än väntat och systemet som såg ut att vara överfinansierat inte är så. Men frågan är hur det ser ut i detta nu? Då företag dragit åt svångremmen för köp av bilar så kanske det inte är så akut just nu?

Vad är driver till att du vill ha en 330e istället för en 330i?
Mi
480
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag håller med DLC. Det går dessutom inte att göra en ändring nu under nuvarande budgetår utan en lagändring, och det är tveksamt att denna fråga skulle få så hög prioritet att det skulle tryckas igen nu under sommaren. Sen är det så att även om el och hybridbilarna har ökat stort mellan 2019 och 2020 samma period, dvs. jan-juni, så vet ingen hur det kommer att sluta. Den totala bilmarknaden med antalet nyregistrerade personbilar har under samma period sjunkit med 25%, vilket skulle innebära att om man försämrar för miljöbilar (speciellt små som 330e) då skulle marknaden mycket väl kunna kollapsa helt, eftersom endast miljöbilar ökade under jan-juni perioden. Länk Det skulle också rimma MYCKET dåligt med gällande miljöpolitiken, inte bara i S men i EU, med målet att fasa ut fossilt bränsle. Det är ju fortfarande så att det lilla bonus man får (33kkr för 330e) är ändå en motivator eftersom en plug-in bil är ändå ca. 100kkr dyrare än en motsvarande fossil och i fallet med 330e är det ändå ca.7% av basmodellen, så inget att ignorera för privatpersoner. I och för sig, kan man också resonera som att om bonusen hade varit 10% mindre då hade nog alla ändå köpt bilen, så det beror på vilken försämring det skulle bli, när det väl blir, dvs. 1/1 2021. Jag tvivlar starkt på att det går att genomföra en förändring som skulle slå mot privatpersoner och företag som redan har fått en försämrad ekonomi på grund av Corona. Ja, Corona har kostat mycket pengar för staten redan, men jag tror att räkning får vi nästa år i form av skattehöjningar och annat som kommer att drabba hela folket (i alla fall den skattebetalande delen) så att även vi som hittills inte blev drabbade skall bidra med vår del. Staten kan ju inte bara trycka mer pengar, man måste se till att den får in inkomster också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.