AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
50.238

Väntrum BMW G20/G21

Sida 4 av 26
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
DLC, jag är 174, så definitivt inte är stor. Svankstödet är flyttbart upp och ner ändrar även ryggstödsbredden, så den är mycket flexibel men svårinställd, det tog ett tag innan det var till min belåtenhet. Jag tyckte att det var ett måste krav för mig, alltid haft till alla mina bilar och skulle inte köpa en utan. M ratten å andra sidan är ett "bra att ha" för min del. Sportratten som är standard för 330e (Model Sport utam M dekorationer) är bra nog för mig, även om M ratten är något bättre. Stolen är samma i M som i vanlig Sport, utom dem dekorativa sömmarna.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Buspelle, du har helt rätt ang. infällbara speglarna. Jag kan inte fatta att 2020 måste BMW ägarna ta en runda runt splitternya bilar och banka in speglarna för hand om man önskar fälla in dessa. Jag tror att det var mer än 20 år sen sist jag hade en bil utan elektriskt infällbara speglar. Möjligheten för nedvinklingen vid parkering känner jag inte ofta behov för, så den är inte default för mig, men bra att ha om man enkelt vill vinkla neråt när man behöver backa.

När vi nu pratar om backspeglar... är det bara jag som retar mig på den ringen som finns i backspegeln? Jag har automatisk avbländning och fattar inte för mitt liv varför man snålade med beläggningen och slutade ca. 5mm utanför spegelramen. Det get ett billigt intryck. Har haft samma finess på min tidigare bil också, men den hade ingen synlig gräns. BMW designern borde göra ett studiebesök hos andra...
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Grelle, jag vet av erfarenhet att Tyskar kan till och med bli av med körkortet i Sverige. Oftast får dem då 24 timmarstillstånd att lämna landet, även om dem har precis kommit över bron och tänkte semestra här med och hyrt en dyr förbetald sommarstuga. Faktum är att det är billigt med fortkörningsböter i Tyskland, men det rapporteras till Sverige, så en Svensk kan ändå bli av med körkortet. Även för Tyskar i Tyskland kan det sluta med indraget körkort om man har blivit av med tillräcklig många poäng, så fortkörning tar man ändå inte lätt på när man kör där...

Jag har inte kollat alla länder, så jag har ingen aning om vilka andra som har reservhjulskrav men min enda poäng var att 500,- är inte mycket att spara på när man köper en ny bil. Man vet aldrig när man kan behöva en sådan mackapär.

Även när det gäller första hjälpsatsen så varierar kraven mellan att inte alls behöver och godkände EU satser, men sedan följs innehållet inte upp, polisen bryr sig inte om den delen. Allt i den har till exempel utgångsdatum och man borde gå igenom regelbundet och byta ut utgångna artiklar. Det ligger ju i bilförarens intresse att det som är steril är FAKTISKT steril också.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Min330e jag har kunskap om luftkammarsystemet till svankstödet, men hur jag än justerar det så är det obekvämt för mig. Bäst är när jag släpper ut luften fullständigt eller ännu hellre sätter mig i en stol utan stödet. Jag får som jag upplever det perfekt svankstöd utan det tillvalet. Men om du känner som du gör så är det ju ett självklart och korrekt val!

Ratten handlar inte lika mycket om funktion utan det är känslan och det estetiska. För mig är det en dealbreaker om jag inte får den ratten, men det handlar bara om känslor då! Den vanliga ratten går ju alldeles utmärkt att framföra fordonet med och är säkert skön att hålla o.
Visa användare
1.143
Joofa
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
Gällande M-ratten i G21;
Den har ju en blank/aluminiumfärgad plast som ramar in krockkudde/tuta och knappsatser. Problemet är att den här ytan är så pass blank så att när solen lyser på snett bakifrån så blir man bländad! Det här problemet har jag aldrig upplevt på tidigare M-rattar. Kanske BMW borde ha ett tillval som hette "automatiskt avbländande ratt" :-))
Skämt åsido så är det faktiskt vara lite irriterande. En gissning är dock att ni som beställt bil med tonade bak- och sidorutor slipper det problemet.
Buspelle
Joofa: Tackar min lyckliga stjärna att jag beställt med tonade rutor ;)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Toning är med i min spec också. Sen för de som vill tona främre sidorutor eller framrutan så vill jag skicka ut en varning. Detta är relativt vanligt att göra i USA men får effekten att instrumentklustret dimmar ned ljuset dagtid så man knappt ser. Finns en stor tråd om det på bimmerpost. Samtidigt så är det nog inte så vanligt här hemma.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag valde inte tonade bakrutor. Har alltid haft det på tidigare bilar men ser inte längre behov för det eftersom barnen har flyttat och hänger inte med på långresor. Sen upptäckte jag en nackdel... Polisen kan inte se in vid gränskontrollerna. När jag behöver stanna på bron mellan S och DK måste jag rulla ner bakrutan för dem vill se vad jag har där när jag reser ensam med bilen. Det är tråkigt när det är blåsigt och kallt. Med BMW-n har jag inte behövt göra det. Det kanske inte är en stor grej för er, men innan Corona körde jag två- tre gånger i månaden till Kastrup för resor och jag tycker inte om att behöva rulla ner varje gång jag kom in i S.
Al
6
Alen4
330e M sport -20
Efter mycket oklara besked kring leveranstid var det senaste budet för ca en månad sedan att jag "förhoppningsvis" skulle få bilen i mitten av augusti. Försökte nå 2st säljare som jag haft kommunikation med under en veckas tid utan framgång, tydligen semester utan att hänvisa till någon. Gav inte upp utan fick fatt på en 3:e som berättar att bilen står hos dom nu ?!. dom behövde 1-2 veckor att göra den leveransklar. Ibland undrar jag om dom totalt glömmer bort kunden efter signerat kontrakt, om jag inte hade legat på själv hade den då stått där tills någon orkade ta tag i utleverans och kundkontakt?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Trist med sådan nonchalans. Med lite planering internt så hade de kunnat hantera, eller åtminstone kommunicera även i semestertider. Hoppas bilen kan levereras i slutet av nästa vecka!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ingen som har någon info att dela med sig av för kommande leverans eller lagd order?! Har abstinens i väntan.. En månad har passerat sedan order för mig och ingen info om när bilen byggs..
Transocean
Min 330e, tyskar blir inte av körkortet i Sverige. De kan fortsätta att köra utanför svenska gränser. Körkortet kan beslagtas av svenska polisen (felaktigt) men skickas tillbaka av länstyrelsen efter två dagar. Den svenska polisen beslagtog mitt i utlandet utfärdade körkort felaktigt i Mariestad p g a fortkörning och redan samma vecka fick jag det tillbaks i ett rekommenderat brev. Sen att det blev 2 mån körförbud "lokalt i sverige" var inte så katastrofalt för mig som inte bor i landet.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
@DLC: Tredje veckan i augusti har jag fått som preliminärt leveransdatum.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Det var positivt att höra! Du beställde väl i mitten av maj? Det är raskt marscherat av BMW att leverera i augusti då! Min säljare är ledig denna vecka men jag hoppas få klarhet i produktionsvecka i nästa vecka. I den bästa av världar byggs min bil i augusti.
Buspelle
Har fått besked om att min bil ska vara klar v 40 och därefter tar det ytterligare 10-12 dagar innan den kan levereras. Beställde 20 maj så det är tydligen olika hur man lyckas få in bilar i kvoterna eller så beror det på hur mycket man ligger på...
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Transocean, Ja, så är det (delvis). Tyskar kan bli av med körkortet i Sverige, dvs. rätten att framföra fordon i Sverige. Körkortet skicka till Transportstyrelsen, INTE till Länsstyrelsen, körkortsfrågor har inget med Länsstyrelsen att göra.

Transportstyrelsen skickar körkortet vidare till deras Tyska motsvarighet för hantering i Tyskland. Tyskar kan visst bli av med körkortet HELT också, men den bedömningen görs naturligtvis av Tyska myndigheter och bedömningen om hur länge körkortet dras in bedöms också av Tyska myndigheter. Det är fel att tro att dem inte kan bli av med körkortet bara för att dem åkte dit i Sverige, det beror på vilken anledning körkortet togs i Sverige. I alla fall, när körkortet är taget av polisen i Sverige får han/hon inte köra i Sverige. Hur han gör utanför Sverige är upp till den körkortslöse och det landet han befinner sig i.

Jag vet inte var du har fått det där med "två dagar", det stämmer inte. Det jag tidigare skrev om 24-timmar var också fel, det finns ingen sån regel eller praxis. Tar polisen körkortet får man INTE köra en meter mer för då är det olovlig körning. Bilägaren eller den som blev av med körkortet får lösa bäst han/hon kan med bilen som inte får köras vidare. Polisen som tar körkortet skickar inte det till Länsstyrelsen, men till Transportstyrelsen. Svenska polisen tar rätt många utländska körkort årligen, inte bara Tyska, men även andra, som du själv fått erfara.

Om ditt togs felaktigt eller inte är det inte du som bedömer. Om körkortet tas efter en fortkörning som inte bedömdes vara så grov, och inte skulle tagits ifrån från en Svensk då fattar jag att du fick tillbaka det ganska fort. Körkort dras in av Transportstyrelsen, inte av polisen, men polisen kan ta det ifrån vem som helst om det finns anledning till det, rapportera till Transportstyrelsen som sen utreder vidare och kan utfärda körförbud (i Sverige). Även yrkesförarnas körkort ryker då och då, och sedan får chauffören lösa det bäst han kan med lasten om han inte får köra vidare. En del blir rätt så förvånade, förnekar och hävdar att dem inte har druckit mer än en öl osv... men sånt är livet, i Sverige gäller andra regler än i Tyskland, Danmark eller Norge. Om Transportstyrelsen har utdömt körförbud för dig så gäller det naturligtvis endast i Sverige, men det gäller även om du har fått tillbaka ditt körkort i hemlandet, så om du har kört i Sverige under dina två månader då får du vara glad för att du inte har åkt dit för olovlig körning, för det är värre än fortkörning av "normal" graden.
Transocean
Min 330e, kanske borde jag precisera det jag skrev lite. Åkte fast i Mariestad 2007, 95 km/h på en 50 väg. Polisen ville se på mitt körkort (utfärdad i Finland 1990). Och behålla det :-)

Bodde i Norge. Fick 24 timmar att lämna Sverige och en grön lapp som skulle vara mitt körkort i 24 timmar mens jag fortfarande var i Sverige.

Fick också info om det som skulle ske efter indragningen samt tlf.nr som gick till länstyrelsen. Ringde upp dom och en vänlig kvinnoröst sa att de hadde skickat mitt körkort till mig i Norge. Nästa dag kom det i posten. Bifogad låg ett brev som informerade mig om 2 mån körförbud i Sverige. Samt en bot på 2000 sek.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
@Buspelle, kvotsystemet verkar inte helt okomplicerat. Om du och Skumtomte får så olika datum på färdig bil trots ni beställde typ inom en vecka så är det ytterligare ett tecken. Jag har inte helt kläm på hur det fungerar, men det är iaf inte en kö rakt av. Min säljare sa att man söker kvot för en viss typ av bil, en viss månad och sen blir det en typ av auktion om platsen. Vad som avgör auktionen var dock inte helt tydligt för mig men man kan också preliminärsöka och få en plats som åf sen kan skicka vidare till en annan år om de inte sålde bilen de trodde. Sen verkade varje månad ha en viss brytpunkt för tilldelning, så trots det bara skiljer dagar mellan vissas order så kan det addera en hel månad.
Buspelle
DLC: Det låter som ett krångligt system. Som jag förstod det så är det en viss dag varje vecka som alla säljare sitter och vaktar för att försöka få in bilar i kvotsystemet och sedan kan man preliminärboka en plats och söka för en bättre plats längre fram. Svårbegripligt. Jag fick beskedet att det kunde bli bättre men nu låter det som om färdigställande v 40 ligger fast. Sedan kunde man ju fått en 2020-års modell betydligt snabbare men då känns det värt att vänta på att få en 2021a.
Rejäl prishöjning från den 1 juli, 18200 kr!
Säljaren skyller på den svaga svenska kronan samt att BMW Sverige går riktigt dåligt. Att prishöjningen skulle komma 1 juli var tydligen väl känt. För mig som står i begrepp att beställa hade det ju varit kul att få reda på detta så att jag hade hunnit skriva på innan..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.