AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.132

Väntrum BMW G20/G21

Sida 3 av 26
Gu
59
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Fick idag bekräftad trolig leveransvecka på min beställda G20. Min beställning gjordes den 5/3 och har nu fått besked om att levererans mellan vecka 30-31, beroende av båttransporten från Tyskland kommer att fungera.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Då borde bilen vara byggd eller bli byggd kommande vecka! Kul med leverans i sommar.
Hej allihopa!

Jag funderar på att lägga en beställning på en 330e och använda som andrahandsbil då jag byter ut min 116i. Mitt främsta syfte med bilen är att köra den på el i stadstrafik, samtidigt som man har den lilla extra kraften om någon mindre begåvad person vill utmana bilen på ett race :)

Länk pä min spec - Länk

Tycker ni det saknas något? Bilen kommer mest köra i stadstrafik ca 1200 mil per år, pendlar nämligen varannan vecka till Sthlm med min 530d. Då används denna när 530d får vila efter ha gjort 250mil per vecka. Dieseln kör ca 6000 mil per år.

Hur ser leveranstiderna ut just nu?

Tacksam för svar!

FINNS EN ANLEDNING TILL VARFÖR KUNGEN VÄLJER ATT KÖRA BMW :)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Utrustning är så individuellt så det jag uppfattar som nödvändigt kan vara helt onödigt för dig och vice versa. Om det är en andrahandsbil så kanske man inte behöver lika mycket som till ordinarie bilen som du lägger mycket mil på? Till ämnet, jag tycker det är bra att du har valt msport, det gör mycket för bilen både interiört och exteriört och så får du bra stolar. Connected är väl standard på en 330e? Det är ju också med så det är bra! Jag hade velat ha 19” hjul men är knappast nödvändigt utan bara en ren utseendehöjande åtgärd. Originalljusen på bilen är kanske inte de vackraste, men en uppgradering kostar mycket pengar Och ger begränsad effekt om man åker omkring i en stad, jag hade dock funderat där pga utseende igen. Akustikrutor och eluppvärmd ratt har du med, det är klockrena val för en liten peng. Adaptiva chassit har du med och där får du en bra funktion. Adaptiva farthållaren är ett billigt tillval i sammanhanget som ger en bra funktion, fundera på den! Parkeringspaketet valde inte jag men till en 330e så är det så pass billigt att jag tycker det är vettigt att du valt möjligen att jag hade skippat plusset. Bra ljud tycker jag om och du har hifi. För 5500 kr till så får du Harman men det kanske inte heller behövs, beror på vad man värdesätter. Sen slutligen dragkrok, är det något som är intressant, eller det kanske du löser med din andra bil?

Leveranstid varierar beroende på modell så där får du kolla med handlaren. Jag beställde för två veckor sen och ska få besked inom 2-3 veckor om när bilen byggs. I mitt fall, i bästa fall augusti, annars september. Sen addera 4-5 veckor till leverans.
@DLC tack för ett utförligt svar det uppskattas! Dragkrok har jag dessvärre inte på min 530 min har heller inget större behov av det. Bor i ett ganska underhållsfritt boende så blir sällan något att lasta.

Gällande adaptiva farthållaren så ska jag nog tänka till en extra gång faktiskt. Om man bortser från att det är ganska bekvämt att ha så tänker jag mig att det kanske ökar andrahandsvärdet på bilen dagen man säljer den.

Tack för din hjälp. Uppskattas!

FINNS EN ANLEDNING TILL VARFÖR KUNGEN VÄLJER ATT KÖRA BMW :)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ingen orsak! Bara kul om man kan stötta. Lycka till med köpet!
Mi
480
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Prodriver, Vet inte om det är för sent men överväg lite tillägg...

1. Driving Assistent Pro
Funkar klockrent och är superbra om man kör långa sträckor eller mycket stadskörning. Jag skulle inte köpa en bil idag utan en sådan funktion.

2. LED stålkastarpaket

med...

3. Helljusassistent
Samma här. Mycket bra belysning, hänger mycket bra med i svängarna, bländar ner där det behövs blända ner vid möten osv. Imponerande i mörkret. Nedbländningen är speciellt bra, till skillnad från min förra bil, INGEN blinkar på mig nu när jag möter någon på smala, kurviga vintervägar. Jag är mycket nöjd med det. Sen är det ju en PHEV, så LED är ett måste för att spara ström, dessutom ser bilen snyggare ut med LED lampor överallt.

4. WIFI hotspot
Kostar inget, bra att ha enligt mig.

5. Däckreparationssats
Inte så viktig om du endast kör i Sverige, men kom igen... 500kr mer eller mindre...? Du måste dock tänka på att om du kör i utlandet finns vissa länder där det, runflat, eller reservhjul är obligatorisk och du kan bli saftigt bötfällt om du inte har det.

6. Komfortöppning
Definitivt har stora fördelar, själv skulle jag inte köpa en bil utan.

7. Svankstöd
Stolarna är bra, men utan den är i alla för mig och min fru inte bekväm nog och känns lite för ovärdig för en BMW. Definitivt mycket sämre än min förra bil och marginellt bättre än Nissan Leaf Tekna som är vår andra bil nu.

OK, med ovanstående ändringar måste du pröjsa ca. 40kkr till, men om pengarna är ett problem då skulle jag välja om och välja bort en del saker, till exempel hela M paketet, och "plocka" vad jag verkligen vill ha. Tonade rutor bak, BMW recorder och Parking Assistent Plus är i min värld inte lönt att betala för, finesser utan värde. Jag har 360-graders + syntetisk top vy med fyra kameror i vår andra bil men ser ingen riktig användning för det. Parking assistant är användbar, värt betala för och nödvändig om man vill ha back-kamera, men det kostar mindre. 360 graders vy är en finess, men har mycket litet värde enligt mig. Sällan har jag använt den i vår andra bil, och både min fru och jag klarade oss bra utan den finess de senaste fyrtio plus åren.

I alla fall, enligt mig, 1, 2, 3 och 7 är definitivt värt att satsa på om du inte är intresserad av resten, men det kan vara för sent att ändra dina val. Jag valde inte M sport men valde att plocka det jag värderar istället, bland annat färg som inte finns för M (Blue Ridge Mountain) som jag tyckte var snyggast av alla möjliga färger. Det blev inte billigare (tvärt om) men fick med allt jag värderar och ville ha. Det enda jag missade (tyvärr!!!) var ratten. Alla bilar jag har suttit i eller provkört hade M ratt men var inte M Sport modell, så jag utgick från att det var den som var "standard"... :(
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min 330e, vilka länder har saftiga böter om man saknar reservhjul eller run flat?

Oj då, du missade M-sport ratten... Det förstår jag känns trist! Den är verkligen värd sina pengar.
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
prodriver, ska du ha en 330e, en M440i och en 530d? Hur många är det i ditt hushåll? :)
Mi
480
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Grelle, jag vet att flera KRÄVER att du har reservhjul, run flat eller repsats och även snökedjor under vissa tider SKALL finnas i bilen. Så det finns en del att tänka på när man kör utanför S. Vika utfärdar"saftiga" böter och vilka inte, beror på vad du vill kalla "saftig", men det får du kolla själv. I alla fall, har du inte råd med 500 spänn skall du inte köra BMW... Så ser jag på det. Jag ville inte ha reservhjul (tror inte man kan ha det alls), och var inte intresserad av run flat eftersom jag aldrig fått punktering, men kör ofta i flertalet länder och så vitt jag vet, alla har krav på det. Danmark, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovakien och Ungern är länder jag ofta kör till. Jag tror att även andra länder kräver det. Dessutom reservlampor i vissa länder. Det känns helt meningslöst eftersom jag kan inte ens byta, vet inte hur man gör i en ny BMW med endast LED över allt. Kolla själv vilka länder bötfäller, var och hur mycket böterna är.

Ja, det var tråkigt med ratten, men inte så att jag gråter... :)
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Snökedjor är ju vanligt i alpländer men krav på reservhjul eller RFT var nytt för mig. Hade gärna fått info om vilka länder som har just det kravet men om du inte vet så får jag kolla det själv.

Jag hade fällt en tår, efter sportstolarna är ratten mitt andra viktigaste krav och väldigt eftertraktad utrustning i andrahand. Ratten ser och känner man nämligen 100% av tiden så det går liksom inte att komma undan.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag uppfattar det som Prodriver skippade 330e och gick för en M440i istället. Men det är bara en gissning. 530 används för pendling.

Alla har ”sin” utrustning kär och finns inga fel men många preferenser. Många talar om svankstöd och det kan säkert vara viktigt för dem. Jag själv har provat med och utan vid flertalet tillfällen och för mig så var mest svankstöd bara i vägen och gjorde det obekvämt. Jag är dock strax under medellängd och om man lägger på en decimeter så kanske det är en annan situation? Prova själva! Bra lyse tror jag de flesta vill ha, så den kokar till sist ned i om man är beredd att betala eller inte. Komfortöppning har en egen tråd som kokar av åsikter, jag är själv sval till tillbehöret men förstår de som gillar det. Assistanssystem håller jag med min 330e, till viss del så ska de bara finnas i en modern bil, sen för min del så är det också viktigt att man kan stänga av dem. M-Ratten håller jag med Grelle om. Enormt viktig för mig.
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Beträffande olika preferenser när det gäller utrustning finns inget rätt eller fel utan det är som tur var och en som får bestämma. Om det finns något jag absolut inte vill vara utan så är det som Grelle också framhåller sportstolar och M-ratt. Man sitter respektive håller i dessa tingestar hela tiden och de har stor betydelse för hela upplevelsen. Sedan finns en för mig liten men viktiga detalj; infällbara speglar. För mig är det obegripligt att BMW inte har detta som standard. Tycker de behövs hela tiden vid parkering, när man ska in i biltvätten eller komma förbi pelaren i det trånga garaget. Dessutom får man den synnerligen fina nedvinklingsfunktionen som är klart bra för att undvika fälgskrap vid fickparkering.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Buspelle, ser att du lagt order! Kul, då är du med i väntrummet också!
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
DLC: Japp, v27 är preliminär produktionsvecka, så man får väl hämta bilen med vinterdäcken ;)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Kul och v27 är ju om ett par dagar! Då har du ju bilen om typ fem veckor. Lite defensivt med vinterdäck då ;)
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
DLC: Sorry, slant med tangenterna; prel v 37 ska det vara men med viss chans att komma in tidigare.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ah, hade mina aningar att det var så det låg till. För min del så sökte de kvot till augusti men annars så talades det om v39 för mig och det är i samma härad som din uppskattning. Vi får se hur det blir.
Mi
480
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Grelle, I min bil jag kan klicka på appen Landsinformation och välja länder jag är intresserad av och ta reda på vilka regler som gäller i det landet. Vet inte vad du har för bil, men kolla där. Annars är det, i länder jag kör till obligatoriskt i: Tjeckien, Slovakien och Ungern. Det är speciellt Tjeckien som kan vara knepigt om du stoppas och inte kan visa upp det, eftersom poliserna i Tjeckien och Slovakien ENDAST pratar sitt eget språk, så du kan stå där hoppa upp och ner och försöka komma undan med din Svenska eller Engelska... :) Lycka till. Det blir dyrare för varje minut du protesterar... Till slut kan även polisens tyngsta "vapet" tas fram, dvs. snitthastighetskamerainformation, och då blir det extra roligt för dig...

Jag sover gott och kör avslappnad eftersom jag har första hjälp kit, reservsäkringar, reservlampor, däckreparationssats, triangel... osv. med så jag kan visa upp allt. Sen är det en annan sak att lamporna och säkringarna är till en Volvo jag hade i början på 80-talet och jag har ingen aning om hur man använder däckreparationssatsen, men inget av det bryr sig polisen om. Regel är regel, och det är du som är i underläge eftersom det är din skyldighet att känna till och följa dessa regler, även om du inte fattar ett smack av deras språk. Svenskar är inte undantagna.

Andra dumma regler är till exempel att i Frankrike måste man ha en godkänd alkotestare i bilen. Fram till 2013 bötfälldes man om man inte hade det, men efter 2013 "pausades" böterna på obestämd tid, man måste dock fortfarande ha med en alkotestare enligt lagen. Helt meningslös lag utan straff, och hur många känner till det förutom fransmännen...?

I Tyskland är det "billigt" för en Svensk att köra för fort, men det kan vara fruktansvärt dyrt om du får bensinstopp på motorvägen.

Fortkörningsböterna är MYCKET dyra i Italien, du får hem ett brev (endast på Italienska) där allt står på svart och vitt, lång beskrivning av platsen, lagen och allt annat. Du får INTE ett inbetalningskort, du får själv ta reda på alla detaljer om inbetalningar. Detta kan komma långt efter din semester eftersom det tar tid att hitta dig, och senaste inbetalningsdatumet kan vara några dagar efter brevet, så är du inte hemma på grund av en annan resa till exempel, då är du rökt, beloppet ökar ordentligt. Minns inte om det ökar med 75€ eller 175€ men det tickar på ordentligt. Självklart kan du överklaga men då måste du pröjsa en advokat.

I många länder är det du som är ägare som är ansvarig för att böterna betalas, inte föraren. Du får kassera in det om du vill.

Det finns många regler att känna till, men du gör som du vill. Det är dock så att en däckrepsats kan du köpa billigt på någon skrot om du inte redan har det och tycker att BMW original är för dyr (1265,- kr enligt prislistan Länk men som tillägg är det inte mycket att fundera över, även om den aldrig skulle användas.

Ratten är en helt annan sak, den går från ca. 15kkr, så det får jag vara utan, men som jag skrev innan, inte ett stort problem för mina händer med relativt små händer och korta fingrar. Hade jag blivit informerad av säljaren då hade jag definitivt kryssat för eftersom det kostade mindre än 3kkr.
Visa användare
8.233
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, de andra reglerna i Italien, Tyskland och Frankrike är jag bekanta med och får väl erkänna att jag inte kört bil i östeuropa sedan 2011, så de är jag dåligt uppdaterad på. De andra länderna kör jag i på årlig basis och var medveten om det tyska förbudet mot soppartorsk på motorvägen, de franska alkomätarna och alpländernas krav på kedjor.

Vet du vad de säger om Sverige då, exempelvis i Tyskland? Att akta dig för fortkörning, orimligt dyrt och låg alkogräns gör att man knappt vågar dricka en öl till maten. Intressant att se andra länders "varningar" för oss.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.