AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.128

Väntrum BMW G20/G21

Sida 25 av 26
Jo
45
Johan M. B
G21 320d xDrive M-sport -21
Buspelle: Visst är det lite Hedenhös utan trådlös laddning men hade jag valt mellan att bli utan ny bil eller skippa trådlös laddning så hade jag kunnat leva utan. Har glatt kunnat konstatera att facken i mittkonsolen som sagt är betydligt större och mer användbara än på F3x.
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Johan M. B: Det går utmärkt att leva även utan trådlös laddning och valet mellan att skippa trådlös eller bli utan bil är enkelt.
Jag har trådlås laddning på båda BMW men använder sällan, dels man måste ta bort fodralet och upplever den laddar långsammare än med kabel.

/Anders
st
3.332
steaman
BMW i3S 120 Ah -2019
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Har testat den trådlösa laddningen på min Samsung S20 och reagerat på att den blir så varm. För mig är den inte viktig för jag tänker istället montera min mobilhållare som har trådlös snabbladdning så jag kan använda Google Maps som jag saknar från Audi:n. Känns verkligen som ett nerköp med BMWs Navigator.

Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Mina två olika iPhones blir skållheta och laddar oerhört långsamt. Hade önskat att man kunde stänga av och på funktionen i iDrive. Att bli utan trådlös laddning ser jag noll problem med.
Har inte provat Android Auto (ansluten till bilen) men jag använder en navigator app, med skärmen på, i min Google Pixel 4 med samtidig (långsam) laddning på laddplattan. Jag är nöjd med att telefonen inte laddar ur (eller överhettas).
Den blir varm men inte het. Jag har inte startat med låg laddning i den, som kan vara ett värre termiskt fall, tänker jag, om samtidigt batteriet vill a max ström.

Kanske något att prova för er som bara vill undvika urladdning och överhettning med AA/ACP, att ha bra laddning på telefonen vid resans start?

I min telefon är skärmen en stor förbrukare. Hur fungerar AA/ACP när man kopplar den til bilen, då kan den väl släcka skärmen?
Visa användare
75
W.D
G21 M340i M Performance -20
G21 330e xDrive M-Sport -24
3 år senare efter G20 320d xDrive M-Sport på sida 23 är det dags för byte till en 330e. Den har fått regnr och ankommit till Halmstad Hamn under onsdagen v.7 och leverans kommer bli tisdag v.8. Beställningen gjordes i oktober, men jag ville ha produktion i januari för att få bilen lite närmare vår och lite bättre väder (ibland kan man ha lite tur). Utrustning enligt nedan:

Modell: BMW 330e xDrive Touring
Färg: C4W Skyscraper Grey metallic
Klädsel: VAEW BMW Individual utökad Merino Ivory White/Svart

- Laddning -
BMW Charging Card (ladda ett år utan grundavgift i Active Tarif)

- Utrustning, paket -
33B M Sportpaket Pro
258 Runflat däck
2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic
337 M Sportpaket
3M2 M Sport bromsar, red high-gloss
3MF M mörktonade lyktor/strålkastare
481 Sportstolar
491 Backrest width adjustment, driver
4GQ M specifika säkerhetsbälten
552 Adaptiva LED strålkastare
688 Harman Kardon högtalarsystem
710 M Lädersportratt
715 M Aerodynamikpaket
775 BMW M antracit innertak
7M9 M högglans Shadow Line med utökat innehåll

- Innovation -
5AC Helljusassistent
6U3 BMW Live Cockpit Porfessional
8TR AG styrkod

- Entertainment Paket -
3KA Akustik laminerade främre sidorutor
4UR Ambient interior lightning
6NX Storage for wireless charging

- Utrustning, fabriksmonterad -
248 Eluppvärmd ratt
2VF Adaptiv M fjärding
2VL Variabel sportstyrning
322 Komfortöppning
3AC Dragkrok infällbar
402 Panoramaglastak
420 Tonade sidorutor bak samt bakruta
459 Sätesinställning elektrisk, med minne
488 Svankstöd
4U0 Galvanisk infattning för kontroller
8WM Steering D
8WQ Control G
8WT Steuerung K

- Change in paket 33B -
1PL 19” M Lättmetallfälg dubbeleker 791 M runflat
4KC Interiörlist ädelträ – ’Ash grey-brown high-gloss’ med dekorlist i Pearl Chrome

- Change in paket 7R7 -
5AU Driving Assistant Professional
5DN Parking Assistant Plus

- Service och/eller reparationsavtal -
7US Service Inklusive 3år/40.000km

- Utrustning, standard -
1CB AG Kod
1CX XtraBoost
1DF EU6 RDE II utsläppsstochard
230 AG Kod
2PA Låsbara hjulbultar
2VB Däcktrycksmonitor
302 Stöldlarm med fjärrkontroll
3MC M Takreling, Shadow Line
428 Varningstriangel
430 Automatisk avbländbar inner och ytter- spegel, elektriskt infällbara
431 Automatisk avbländbar innebackspegel
493 Förvaringspaket
494 Stolsvärme förare och främre passagerare
4NE AG-kod
4T4 Fast charging cable (mode 3) for public charging
4U9 Akustik varning för fotgängare
534 Automatisk luftkonditionering
548 Hastighetsmätare
5AQ Active Guard Plus
5DA Deaktivering Passagerarairbag
5DC Fällbara huvudstöd bak
654 DAB-radio
6AE TeleServices
6AF Legal emergency call
6AK ConnectedDrive Services
6C3 Connected Package Professional
6S4 Svensk språkversion
6VB AG-kod
760 BMW M högglans Shadow Line
842 AG-kod
850 AG-kod
885 Svensk instruktionsbok
8KA Oljeserviceintervall 24 månader / 30 0000
8R9 Refrigerant
8SM Chassinummer i framruta
8TF AG-kod
8TG AG-kod
993 Årsmodellkod

BMW Club Schweden
www.bmwcs.com
Jo
45
Johan M. B
G21 320d xDrive M-sport -21
Grattis till bilen och bra spec.
Vi
4
Vis_recta
330d Touring - 2022
Går inte bygga 330d mer på bmw.se, ny dieselsexa på G?
MU
917
MUC
M240i - 2023
Är nog snarare så att BMW SE inte tar in 330d/M340d till Sverige eftersom det är så dålig försäljning på dessa.
Båda dessa kan i vilket fall konfigureras på BMW.DE.
Visa användare
75
W.D
@Johan M. B: Tackar så mycket!! Bilen hämtades för 2 veckor sedan och är supernöjd. Kommer lägga upp bilder längre fram :)

@MUC: Stämmer tyvärr kring 330d/M340d

BMW Club Schweden
www.bmwcs.com
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Vår M340i har nu fyllt 3,5 år. Utan konkurrens bästa bilen vi haft. Den blir kvar tills vidare.

Grattis till nya WD!
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
En mycket kort recension av vår 330i som nu rullat i drygt 3 år är att vi är mycket nöjda. Har gått helt felfritt och tveklöst en av de bästa bilar vi haft. Kan faktiskt inte komma på någonting som är dåligt med bilen utan allt är bra. Man blir glad varje gång man sätter sig bakom ratten. Inte den snabbaste bilen vi haft men fullt tillräcklig prestanda. Den kommer få rulla ett tag till.
Visa användare
75
W.D
Jag kan bara instämma i tidigare inlägg att G20/G21 är en riktig succé modell! Troligtvis den bästa 3-serien i form av kvalité, funktion m.m. som BMW gjort. Den känns i min mening bättre än nya G60 5-serien.
- Bilen känns mycket välbyggd
- Infotainment är snabbt och stiligt både före och efter LCI, men den nya skärmen är vassare!
- Bra känsla i knapparna och reglage
- Chassit är kanon och precis som man vill ha det. Adaptivchassit fungerar väldigt bra och rekommenderas.
- 360 kamerorna har fin bildkvalité och kalibreringen av avstånd och bilens position är spot-on!
m.m.

BMW Club Schweden
www.bmwcs.com
Hej,

Byter tillbaka till BMW efter en paus på 6 år då jag kört A6 och CLC.

Nu blev det en 330e xdrive touring. Relativt fullutrustad.

Dock valde jag bort adaptiva led-strålkastare men börjar nu tveka kring det. Hur mycket skiljer det sig mot vanliga led i BMWn? Är det värt de 12300 kronorna.

Jag uppskattar verkligen bra ljus och skulle säkerligen märka skillnad men hur stor är skillnaden? Tänker kanske främst på funktionerna och inte det visuella.
Tillägg till ovan.

Jag har parking assistant plus med 360 i min spec. Jag skulle kunna skala ner den till enbart parkering assistant med sensorer och backkamera och ta adaptiva ljusen istället. Det blir typ samma kostnad då.

Eller så tar jag både park ass plus och adaptiva ljusen :) Jag kan inte bestämma mig för vad som är prio här :)
@limpan85, jag har också undrat hur de "nya"? bländfria helljuset som sägs vara baserat på matris fungerar. De skall väl vara ersättningen istället för "BMW Laser" som togs bort vid LCI-justeringen.
Jag har försökt att söka på nätet, men dels är inte bländfritt helljus aktiverat i alla länder och vissa träffar på "matrix/matris" är inte 'matrix'. Har heller inte hittat någon info om hur många zoner matrisen i såfall består av. Beskrivningen i BMW konfigurator är inte speciellt detaljerad.
Jag hittar tester på Adaptive LED i nya 5-serien som ser lovande ut, men vad skillnaden är jmf med 3-serien vet jag inte. Det bästa vore om du fick låna en bil med och en utan (helst vid samma väderlek osv) så du kan jämföra.

Jag har "BMW Laser" i min 2021 M440i och även utan att ha provat de (statiska) LED som var alternativet skulle jag inte vilja vara utan det "bländfria helljuset" som i mina inte är matris-baserat. De är begränsade till att skapa 1 avbländad korridor som följer bilen framför eller mötande tills vinkeln blir för stor och "ena sidans" helljus släcks då tillfälligt. Om ersättarna i 3-serien är bättre eller sämre vet jag inte.
@limpan85, om jag vart tvungen att välja skulle jag prioritera bästa ljuset istället för 360. Men jag har några utfarter och korsningar på mina rutter där jag har nytta av automatisk aktivering (vid dessa lagrade positioner) av panorama-vyn från front-kameran. (Har man trångt vid parkeringar är det också lätt att bli beroende av alla kameror :)
@bmw21

Tack för svaren!

Fick inte helt klarhet specifikt kring strålkastarna men både funktion samt utseende blir en uppgradering så jag valde att lägga till den utan att ta bort nåt :)

Längtar efter bilen som kommer början på juli.
Vi
4
Vis_recta
330d Touring - 2022
Strax dags för byte av tjänstesläden. Är inne på att kanske beställa ytterligare G21 men denna gång en 330e, förmånsvärdet får avgöra bilvalet denna gång, det går ändå inte att beställa 330d mera. Sist jag kikade var det dessutom x-drive as default så det skeppet har seglat.
Oavsett så vet jag att dagliga åkkomforten behöver uppdateras och gör ett försök innan jag sneglar på femman.
Någon som har hårdtestat M sport sätena framför allt vid långkörning? ( 30-40 mil )
Kör idag de vanliga sportstolarna och de duger om jag pausar varje timma (förvisso rimliga paustider)
Tänker att de elektriska inställningamöjligheterna lyfter åkkomforten? Jag saknar även svankstöd i mina stolar.

I övrigt håller jag med alla föregående talare i panelen, bilen är oerhört solid och körglad, speciellt på kurviga 70 vägar i skogarna + sportläge.

Chassit är ljuvligt och hanterar påfrestningar med bravur trots avsaknad av M chassi. Motorn ska vi inte snacka om, episkt att kunna få uppleva omättlig kraft efter en kickdown uppför hallandsåsen.
Det karaktäristiska morret kombinerat med det mäktiga turbosuset är ljuv musik…. Antar att jag kommer sakna det oerhört när det väl beger sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.