Sida 1 av 26
|
|
---|---|
Hej! Vet att det inte bara är jag som beställt en ny 3-serie här på forumet. Tänker att det är intressant att diskutera och dela med sig av information med tanke på läget vi befinner oss i nu. Stängda fabriker och försvårad transport etc. Min bil ska byggas vecka 19. Någon som har fått någon som helst information? Kanske någon som har sin byggvecka nu under den annonserade fabriksstängningen? | |
Lycka till med det. Fabriken är ju stängd, eller...? I alla fall, när jag beställde min bil började dem bygga dagen efter. Den preliminära leveransveckan som jag fick av säljaren vid beställningen hölls så exakt att jag fick ett mejl veckan innan om ett förslag på dag och tid som var måndagen samma vecka som leveransveckan var preliminärt. Imponerande... sex eller sju veckor (kommer inte ihåg) från det att jag skrev på beställningen tills att jag hade nycklarna i min hand. Lite otur var dock att jag ville göra en liten ändring (tillägg) dagen efter men det var kört eftersom bilen var redan igång, vilket jag såg på statussvaret från fabriken. Dock idag hade jag nog varit mer skeptisk. Jag har svårt att tro hur fabriken skulle klara av att producera bilen när den är stängd. Skulle produktionen komma igång igen vecka 19? Det hade varit VÄLDIGT bra, inte bara för dig, men för hela världen eftersom det skulle tyda på att ekonomin är räddad. Just u ser det katastrofalt ut i all led, inte bara inom sjukvård men också tillverkning av allt möjligt, inklusive bilar av alla märken, transport av även sjukvårdsmaterial osv. ...men jag håller tummarna för dig. |
|
Ja, det blir spännande att se. Jag antar att alla bilar som skulle byggas i detta nu, tas före min bil när fabriken väl öppnar. Så i bästa av alla världar så blir det någon månads försening (vad som sagts är ju att fabrikerna ska öppna igen 19 april), men som sagt framtiden är osäker. Sedan har vi ju sommar och semesterperioden som närmar sig också... | |
Jag beställde min G20 den 5/3 och fick en preliminär. produktion vecka 25. Med anledning av rådande omständigheter beroende av COVI-19 och fabriksstängningar som har beslutats om från alla biltillverkare i förra veckan, bedömer jag i bästa fall minst en 10-veckors fördröjning av produktionen av min bil. Men viktigaste av allt är att man kan konstatera en vändning på utvecklingen av viruset, som för tillfället enbart tycks gälla i Kina. |
|
Givet att det blir lite längre förseningar, undrar om bilarna då blir MY2021 istf MY2020? | |
MY betyder manufacturing year så om den görs iår då är det 2020. Försenas till nästa år då blir det 2021. | |
Min330e. Nej, MY betyder modellår, ej kalenderår. Tillverkaren kan producera en MY2021 kalenderår 2020+2021 (ibland även 2019, exempelvis 2017 911.2). Ref: Länk | |
Nja... det blir inte en ny modell om det inte finns grundläggande tekniska eller design ändringar, men tillverkningsdatum ändras hela tiden. Det kan vara så att man fortsätter tillverka samma modell tills en ny tas fram, men man vet exakt när en ny serie kommer igång och efter det så finns det ingen äldre på linjen. Länk Knappar jag in min här då får jag fram allt 100% rätt, inklusive all utrustning, och det enda datum som syns är prodDate som också stämmer 100% med min, dvs. 2019-10-18. Bilen är exakt samma modell som du skulle kunna få idag, den enda skillnaden skulle vara prodDate. Det finns en massa olika gratis VIN avkodare på nätet men dem flesta antingen inte hitta min bil alls, eller misstolkar "L" som modell år 1990... och en sak är säker, min bil fanns inte ens i drömmarna hos BMW ingenjörerna 1990. |
|
Någon som har fått information från sin återförsäljare eller hört något annat? Hur långa förseningar vi pratar vi om? Borde ju finnas en officiell kalkyl som är beräknad på den nuvarande statusen, dvs att fabrikerna ska köra igång igen 19 april. Sedan om det blir så eller inte, är ju en annan fråga. |
|
Min330e, med all respekt, på massproducerade komplexa produkter (som en modern bil) görs generellt löpande uppdateringar (såväl hårdvara samt mjukvara) under samma modellår (MY). Inte sällan görs ändringar för kostnadsbesparing. Du behöver läsa på mer och inte svamla. Tillbaka till huvudämnet. Vilka rabatter blir ni idag erbjudna? Någon som beställt med riktigt (läs Merino) läder? |
|
Har du provat länken som jag skickade? Har dem fel? Varför blir modell 1990 för min bil (på majoriteten av sajter) men tillverkningsdatum rätt på sajten som jag längtade till? Vilken del av VIN är "modellår"...? Enligt BMW är min bil 2020 modell, enligt Transportstyrelsen 2019. Vem har rätt...? Ljuger BMW representanten rätt i ögonen på mig? Har du någon bra VIN tolk som du litar på? Ja, jag vet att det görs ändringar kontinuerligt, men det resulterar INTE i ny modell, inte automatiskt. Ja, jag är ganska bra påläst. |
|
MY2020 slutar produceras i juni/juli 2020 så inte omöjligt att det blir MY2021. Oklart om det är några större förändringar på gång dock. Länk Samtidigt beror det väl också på hur länge fabriken står still, och om modellåren blir som vanligt med nuvarande läge.. |
|
Det senaste som sagts är väl att man håller som minst stängt till 19 April. 150 anställda i Munchen hålls i karantän till nästa vecka. 2 bekräftade smittor i fabrik, dock ej i samma. Uppgifter ifrån slutet av förra veckan. Men hur fungerar det ut hos återförsäljare? Dom matar på som vanligt med dom beställningar som kommer? |
|
Jsn, ja, det är inte otroligt att förseningar leder till att den blir byggd i ett senare modellår. Man får vara öppen för att rådande läge kan flytta när BMW väljer att göra sin modellårsbrytning. Allt är öppet för förändring i dessa tider. Tillverkningsår/fordonsår och modellår är inte samma sak. Tillverkningsår är vad det låter som och modellår är något tillverkarna väljer själva. Modellår/årsmodell ska inte förvecklas med ny modell (som exempelvis F30/G20 är). Min 330e, din bil är årsmodell -20 men är tillverkad -19. Transportstyrelsen redovisar fordonsår, inte modellår. Din bil har fordonsår 2019 eftersom den är byggd under det året. Transportstyrelsen bryr sig inte om modellår, men det gör vi andra. |
|
Leverans mitten av juni enligt min handlare, vi får väl se. Jag hoppas BMW Finans tittar på lättnader i leasingavtalen så att man inte behöver gå i konkurs när första förhöjda ska betalas (jobbar i en totalt nedstängd bransch). Någon som hört något dylikt? | |
Första förhöjd handlar om att minska kreditrisken. Att du säger att ditt bolag är i riskzonen kommer inte få dem att vilja sänka den utan tvärtom. | |
Lite OT kanske. Men provkörde en 130 som Ferrita hade byggt en ny bakre ljudämpare till. Perfekt avstämd, hördes knappt alls i bilen om höll sig på normala varv, men när man kom över 2500 sjöng den underbart som bara en rak 6a kan göra. |
|
Hmm, mitt inlägg hamnade i fel tråd. | |
Löwet normalt sett ja, men nu är omständigheterna extraordinära. Eller hävdar du att den första förhöjda leasingavgiften är en helig ko som aldrig må röras? Här finns en amerikansk sammanfattning över vad biltillverkare gått ut med hittills: Länk Man kan anta att dessa lättnadsprogram kommer att öka i omfattning i takt med att allt fler branscher drabbas av den globala ekonomins nedstängning. |
|
Har du signerat finansieringen? Normalt sett brukar man först signera beställningen av bilen och själva finansen signeras vid uthämtningen. Olika återförsäljare gör dock ibland på olika sätt. Men om du inte signerat finansieringen så kan du eventuellt ändra parametrarna i finansieringen och därmed ta bort insatsen. Vid leasing behövs ingen förhöjd insats enligt lag (däremot kan den vara ett resultat av kreditscoringen) Min egen reflektion är att om du har svårt att få loss pengar till insatsen så ska du göra allt i världen för att komma ur beställningen helt. Känns riskabelt att dra på sig kostnaderna för en ny bil i det läget. |
|
@Min330e: Du är inte påläst, vilket märks i hur du skriver. Det var en som missförstod en 1982års Ford Capri Turbo för att vara en 2012a och var förbryllad över det. Men det tionde tecknet återanvänds var 30:dje år. Ingen misstar en 330e-20 för att vara en 90a och ingen misstar en 1982års Capri för att vara en 12a. Därför kan man återanvända. Fram till för drygt 20år sedan var det årsmodell som gällde i Sverige, allt grundades på det. Därför har min 1981års VW Polo fordonsår 1981 trots att den är byggd okt-80. Det kan bli fel eller åtminstone inte bli som tänkt. En importerad bil som är helbilsgodkänd eller numera även om den inte är det klassas på när den togs i trafik, alltså blir en 95a uttagen 98 i pappren. Hade din 330e sålts ny utomlands och tagits ut i jan-20, hade den klassats som fordonsår 2020. Det absolut bästa för att ingen ska missförstå är att ta med alla uppgifter: VW Polo Typ 86 LS Tillverkad 1980-10 Uttagen 1981-04 Årsmodell/Modellår/Model year/Modeljahre (kalla det vad du vill) 1981 Den hade klassats som 1980 i Ryssland pga tillverkningsår, 1981 i Tyskland pga uttagsdatum, 1981 i Sverige pga årsmodell. Intressant att höra när fabrikerna tänker börja igen, Scania har flyttat fram sitt datum från 13/4 till 20/4 för Europa. Varför behövde det stoppas fabriker? Är det någon komponent som inte tillverkas? Stephan |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.