AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Rattutslag förhindrar gaspådrag, antagligen medvetet av BMW

Visad 368 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg643st
Postad/Inlagd2020-03-19 19:45
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
Jag har en 520d F11 -11, har inte testat detta i någon annan F- eller G-serie, men jag gissar att det är en medveten konstruktion av BMW och att den återfinns i flera modeller.

När jag kör i gles stadstrafik så vill jag accelerera när jag till exempel gör en 90 graders sväng i en korsning. Det är dock väldigt uppenbart att bilen ignorerar mitt gaspådrag om jag inte kör i princip kickdown. Om jag håller uppskattningsvis 50-75% gaspådrag så händer i princip ingenting förrän ratten/hjulen står nästan rakt, och när de står nästan rakt så accelererar bilen väldigt tydligt.
DDE måste få signal direkt eller indirekt från styrvineklsensorn och ta ha syn till den och begränsa gaspådraget beroende på förprogrammerade parametrar. Detta har jag stört mig på i flera år. Det är jag som kör och jag ska få ha kontroll över gaspedalen (läs: motorns gaspådrag) så länge inget är fel.

Är det någon annan som reflekterat över detta?
Någon som i så fall, precis som jag, stör sig på det?
Något man kan göra för att få bilen att göra som man vill?

(minst viktigt, idéer om varför BMW konstruerat på det har sättet?)

Mvh,
Björn Lidén
          IP: ...[9.29.91]
Antal inlägg1.795 st
Postad/Inlagd2020-03-19 20:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Koppla ur antisladd, vad händer då?

// Magnus

          IP: ...[4.32.88]
Antal inlägg643 st
Postad/Inlagd2020-03-19 20:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
Längesen jag testade nu.
Men vill minnas att jag testat både DSC off, DTC on, och sportläge på lådan utan att få bort fenomenet.           IP: ...[9.29.91]
Antal inlägg2.750 st
Postad/Inlagd2020-03-19 20:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530e Mosselman
Även DTC måste slås av. Håll antisladdknappen nedtryck i 3 - 4 sekunder. Så var det i alla fall på min 320dA -11           IP: ...[.120.90]
Antal inlägg643 st
Postad/Inlagd2020-03-19 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
DSC - Dynamic stabilisation control - antisladd - alltid aktiverad vid motorstart (så länge inget fel föreligger).
DTC - Dynamic traction control - tillåter hjulspinn och sladd till viss grad - aktiveras med knappen.

Tryck på knappen - DTC ON
Håll in knappen - DSC OFF
Tro mig, jag har stenkoll på hur jag aktiverar de olika lägena ;) Måste säga att knappen knappt använt denna vinter =(

(inte helt hundra på "översättningen" av förkortningarna, men förklaringen är korrekt).           IP: ...[9.29.91]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 120  -04
Pris: 7.000:-

BMW 535  -06
Pris: 75.000:-

BMW M3  -05
Pris: 325.000:-

BMW 528i  -96
Pris: 11.000:-

BMW 750li  -06
Pris: 72.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen