AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.443

Problem ansluta Carly adapter?

Visa användare
281
Remo
320d Touring -11
Jag köpte en "Carly Universal Adapter (Android/iOS)" för en 500-hundring när det var kampanj för någon vecka sedan.

När jag nu försöker koppla upp min 2011 BMW 320d så hittar iPhonen ej adaptern.

Adaptern sitter i OBD-uttaget och lyser rött samt blinkar blått (om jag minns rätt), men när jag kör connect på iPhonen så får jag felmeddelandet:
"No connection to adapter"
"You are connected to '-'. Please establish a connection with an OBD adapter"

Carlys supportsida angav lite kort följande "knep" för att komma vidare, men det har ej hjälpt: Länk

Så tips på hur jag får det att fungera med iPhone och adapter emottages tacksamt. :-)

Mvh Erik
38
156
38Larsson
523i -10
318i -02
Jag måste gå in i telefonens bt inställningar och ansluta först innan jag ansluter med appen. Där får du också skriva in en kod. 1234. Gjort detta?
Visa användare
281
Remo
320d Touring -11
Då bilen var i garaget och iPhonen ansluten till husets WiFi, så sa appen den inte kunde ansluta pga husets WiFi. När jag sedan stängde av husets WiFi hände ingenting med Carly-anslutningen i bilen (mer än felmeddelandet jag citerat i inlägget ovan).

Jag kollade även vilka enheter som fanns listade på telefonens BT, men ingen ny (Carly) enhet.

Jag läste någonstans att adaptern ansluter via WiFi på iPhone, men via BT på Android. Vet dock ej om detta stämmer (men det är såklart bra att veta vad som gäller för mig).

Sedan kan det även vara bra att veta vilket enhetsnamn Carly-adaptern får i telefonen, oavsett om den ansluts via BT eller WiFi.

Carlys supportsida hade inte direkt jättemycket info att komma med. Dock kanske deras info är tillräcklig (om allt fungerar) och jag kanske fått en defekt adapter. Jag misstänkte dock att det kanske finns något knep som får systemet att vakna och koppla ihop. :-)
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har jag Gen 2 av adaptern och dessutom Android, så informationen här är nog inte alltför intressant.

Men kör iallafall med Bluetooth (ganska naturligt då Gen 2 endast stödde Bluetooth) och adaptern dyker upp som Bluetooth-enhet med namnet "OBDII".
Visa användare
281
Remo
320d Touring -11
Nu fungerar adaptern som den ska och jag kan köra diagnos.

Lite återkoppling ifall någon har nytta av infon:
- Adaptern ansluter via Bluetooth
- I min iPhone heter adaptern Carly15284 under Bluetooth-inställningar
- I inställningar för appen Carlys måste Bluetooth vara aktiverat samt platstjänster
- Inga koder behövs
Sv
8
Svedba
520d - 2011
@Remo
hade samma problem med min adaptern och har testat den som du har skrivit, min S24 Ultra hittar Carly adapter men kan inte ansluta till mobilen eftersom kommer meddelande ,,du måste ha app för att använda adapter,, o när jag försöker koppla ihop appen o adapter ... går inte tyvärr.
Visa användare
281
Remo
320d Touring -11
@Svedba
Nu var det ju ett tag sedan jag hade problemet, så jag minns tyvärr inga detaljer. Dock tror jag mitt fel berodde på någon inställning i telefonen.

Idag då Carly fungerar felfritt så har jag följande app-inställningar i min iPhone:
- Platstjänster påslagna
- Bluetooth påslagen
- Mobildata på (vet dock ej vad detta skulle tillföra)

Och om Carly är nyinstallerad kan man nog behöva logga ut och sedan logga in igen i appen för att komma igång med abonnemanget
Sv
8
Svedba
520d - 2011
@Remo
ok tack så jätte mycket ... skulle testa i helgen om det funkar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.