|
|
---|---|
Tycker min bil (E46 325ti 5-vxl) är lite trög i växlingarna. Finns några lager/bussningar man kan byta? Är det någon som monterat shortshift? Vilken i så fall? | |
We 1.929 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag kör med TXR-spakställ i min Z3:a, jag är nöjd! Kan dock innebära att du måste borra i karossen, jag behövde inte. Annars kan du byta till solida bussningar till ditt standard länkage och byta till en Z3 växelspak (kortare lägen) som är ganska vanligt. |
Du bör nog kolla upp så att den verkligen kopplar ur ordentligt. Sliten koppling eller mastercylinder kan göra så de blir trögt att växla. En sliten slavcylinder läcker olja, men en sliten mastercylinder "slirar" bara, oljan som läcker förbi kolven går tillbaka till behållaren. |
|
Som gory är inne på så kan det vara kopplingen. Min gamla E36 blev det rejäl skillnad på i växlingarna när den fick ny koppling. Bytte först huvud och slavcylinder, men det gjorde ingen skillnad. Var först när kopplingen uppvisade slirtendenser som den byttes och då blev lådan dessutom mycket mer lättarbetad. | |
Det bör inte vara problemet i mitt fall, jag har bytt koppling nyligen. Jag har kollat lite och det finns ett par bussningar i länkaget som troligen är kass efter 15-20k mil. |
|
Titta här: Länk Funkade fint på min gamle 323Ci som gått runt 20k vid bytet. Även kompletterat med en original 25117896031 växelspaksknopp nu som är lite kortare (själva spaken, ej shortshift) och är tung (c:a 200g) så växlarna går i lättare/snabbare. |
|
Intressant, hur mycket arbete var det? | |
Minns inte riktigt i timmar men jag låna en billyft och brukar hålla max 10h i stöten. Bytte även flexkopplingen mellan växellåda och kardanen i samma stöt så skulle gissa på att det inte tog mer än 4-5h att hålla på med det där. Behövdes en lite längre styv (typ rostfritt) spårskruvmejsel för att komma åt något clips som sitter långt fram på växlingsstaget. Annars var det mest plug & play och smidigt med billyft, lite jobb uppifrån men mest underifrån. |
|
En guide för E36 här: Länk (sannolikt väldigt lika), 4h tidsåtgång enligt dom. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.