AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Batteri: Increased battery discharge when stationary - Comfort Access

Visad 620 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg93st
Postad/Inlagd2020-02-01 21:51
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -14
Hoppas någon kan lösa gåtan

Fick detta felmeddelande förra helgen, felmeddelandet återkommer ofta när bilen startas.

I samma veva uppmärksammade jag att TMPS lampan började lysa som indikerar att däcktrycksövervakning är ur funktion (inga konstigheter med däcken).

Comfort access
Bilen är utrustad med comfort access (CA), när bilen är låst och man närmar sig med nyckeln 1m från bilen på passagerarsidan så låses bilen upp automatiskt, klickande ljud hörs i höjd med bränsletanken. Efter lite googlande verkar det vara känt problem med CA och batteriurladning, här misstänker jag att passagerarsidan dörrhandtaget spökar och håller bilen "vaken".

Felsökning
multimätaren visar
tillfälle 1: 12,63V vid batteripolerna i viloläge
batteri som sitter i: 105 Ah AGM
kontrollerat båda nycklar, samma beteende med CA som beskrivs ovan
CA - passagerarsidan dörrhandtaget fungerar att låsa upp vid beröring, men strejkar när man försöker låsa
låst med nyckel: återkommande felmeddelande
låst med CA: återkommande felmeddelande

Tror ni att det är dags att byta ut batteriet? eller kan det vara CA dörrhandtaget som varnar för batteriurladdning? jag finner det dock lite märkligt att både TPMS/ CA börjar spöka samtidigt.

tack för hjälpen på förhand!           IP: ...[4.8.161]
Antal inlägg22.522 st
Postad/Inlagd2020-02-01 21:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, med tanke på åldern kan batteriet kanske vara dags att byta.
Men mycket hänger på hur bilen använts och om det t ex. har underhållsladdats med jämna mellanrum med batteriladdare etc.

För att få svart på vitt bör du låta en verkstad göra ett konditionstest på det med ett speciellt mätinstrument - tar mindre än en minut och då får du svart på vitt hur laddat batteriet är och vilken "hälsa" det har (kvarvarande kapacitet utifrån utgångsvärdet 105Ah). Testet kan göras med batteriet kvar i bilen.

Har du haft mycket kortkörning senaste tiden?
Har du laddat batteriet med en laddare? (bör laddas via polerna under huven så IBS registrerar laddningen!)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.191.72]
Antal inlägg656 st
Postad/Inlagd2020-02-01 22:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
Hade en F34 med samma problem, den var inne 11 gånger och tillslut gick den i retur - hade tur med en väldigt bra handlare som tog tillbaka den.

Bytte batteri, uppgraderade mjukavaran, alla blev gråhåriga utan lösning.

Läste en del internationella forum. Det kan vara handtagen, det kan vara någon fuktskadad modul som sitter i trunken bak. På min fann de det aldrig. Det konstiga var att det kom alltid när det var minusgrader ute, inte när det var plus.

Hoppas du får ordning på det utan alldeles för dyr räkning..           IP: ...[229.159]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-02-01 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -14
Tack @Johan

Det är uteslutande kortkörningar, förra månaden långkörning 50x2 mil
har inte kört någon laddare men undersöker möjligheten nu

Ska försöka låta en verkstad göra en konditionstest på batteriet vid nästa service

Mvh
          IP: ...[4.8.161]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-02-01 22:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -14
bilen står i varmgarage, så det kan inte vara kylan/fukten som är boven

på de internationella forum verkar CA/handtaget strulat och efter bytet verkar felmeddelandet försvinna, hoppas ;)
Antal inlägg1.521 st
Postad/Inlagd2020-02-02 10:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d xdrive -16
Det är enkelt att själv felsöka vilket handtag det är som krånglar. CA-funktionen är inkopplad via en egen kabel i handtaget, så dra först ur kabeln ur det ena handtaget och se om det blir bättre, annars dra ur kabeln ur det andra handtaget för att dubbelkolla.           IP: ...[.165.81]
Antal inlägg2.344 st
Postad/Inlagd2020-02-03 08:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ca-handtagen är inte den bästa produkten leverantören tagit fram. Har nu bytt 6st sedan bilen var ny. Kanske inte så mycket med tanke på att den är 11 år men ändå.

Nu senast var det bägge i bakdörrarna som slutade funka, den högra hade larmat internt länge på att den drog tjyvström.

Man kan köpa nya på BMW för en massa pengar, vill minnas jag betalade 3000kr/st sist men nu senast köpte jag begagnade på Ebay i rätt färg och bytte. Det tar typ 5 minuter per sida och det behövs inte kodas in.

Så om bilen själv säger Comfort Access så är det nog nästan garanterat ett handtag som inte funkar som det ska.

Har inte lyckats lista ut vad det är som pajar i handtaget men det verkar inte gå att laga heller så byte är enda lösningen för att återfå funktionen. Att koppla bort funktionen är så klart en annan lösning om man kan leva med att man måste låsa upp med fjärren. Inget man direkt dog av innan man kom på CA :-D

Niklas

Fransosen           IP: ...[130.112]
Antal inlägg22.854 st
Postad/Inlagd2020-02-03 16:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Vanligt förekommande när man har dieselvärmare och kör den och sedan har dåligt körprofil. Underhållsladdning behövs regelbundet under sådana förhållanden.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[4.52.49]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-02-03 17:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -14
Tack för alla råd

ingen indikation i bilen att det är CA som drar ström, däremot märkte jag att passagerarsidan beter sig konstigt och vill inte låsa med fingret, låsa fungerar när man tar tag i handtaget.

var sitter modulen/sensorn för CA modulen, på handtaget utvändigt? byter man handdaget utvändigt / även inre om jag beställer ny del?

Antal inlägg2.344 st
Postad/Inlagd2020-02-04 07:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Så som mina handtag fungerar så borde det finnas minst 2 sensorer i alla fall.

Jag öppnar genom att greppa handtaget, så då sitter det i alla fall 1 sensor på insidan av själva greppet, kanske även ett på utsidan.

För att låsa lägger jag ett finger på den räfflade delen, på ovansidan. Där finns det alltså en sensor till.

Man byter den utvändiga delen av handtaget, sitter med en 15-torx som man kommer åt via ett litet ovalt hål i dörrens kortsida. Kan vara lite meckigt att hitta första gången. Inre delen av låset kommer man bara åt genom att montera ner insidan av dörren men det behövs inte eftersom den inre delen inte har någon elektronik.

Insidan av handtaget är fyllt med silikon eller epoxy så man kan inte ta isär dessa.

Som jag skrev tidigare så tog BMW för 3-4 år sedan runt 3000kr/st för dessa handtag men då är dom iofs målade. Kolla Ebay istället. Hittade ett par i rätt färg för 2500kr inkl frakt hem på 2 dagar.

Niklas

Fransosen           IP: ...[.200.68]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2020-02-16 19:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -14
uppdatering
--------------

Genom att koppla bort comfort access på dörrhandtaget så försvann felmedelandet angående batteriet. Det var alltså handtaget som inte lät bilen gå i sleep mode.
Antal inlägg72 st
Postad/Inlagd2020-02-20 08:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e -20
Rodjak, tack för uppdateringen, men hade det inte varit bättre att ta reda på felet och fixa det? Det måste ju vara ett fel och felet kan vara i elektroniken också som kanske ytrar sig annorlunda, osynligt för dig. Till exempel att bilen inte låser sig ordentligt ibland, eller något annat, fukt i ett handtag eller någon annanstans.           IP: ...[3.61.34]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318  -02
Pris: 45.000:-

BMW M3 F80  -15
Pris: 519.000:-

BMW 530iA  -01
Pris: 10.000:-

BMW 520iA Touring  -01