Jag bugar och tackar för den fina länken, jag har inget fel på min fläkt men på min bruksbil upptäckte jag där var lagringarna utan kullager där var endast en bussning som ett glidlager.
Det kanske är så på bilar numera så åtkomst för smörjning kanske är något man får räkna med IP: ...[122.184]
Jag skulle själv behöva smörja fläkten på Z3:an, den gnisslar lite på 2:a och 3:e steget. Någon som har gjort detta och kan bekräfta att det hjälper?, eller är det byte som gäller. IP: ...[139.120]
Om jag jämför min bruksbils kupéfläkt så ser de ungefär lika ut som bilderna i länken bara det att z3:ans fläkt är dubbel men uppbyggnaden ser väldigt lika ut så om jag utgår därifrån så blir fläkten som ny igen med lite smörjning, det säger sig självt att en axeltapp som snurrar i en osmord hylsa som glidlager är så blir det med tiden gnissel.
Nu framgår inte av bilderna i länken om där finns kullager eller samma konstruktion jag nämner, så en öppning till fläkten kan nog vara värt besväret. IP: ...[122.184]