AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Gasspjäll delete N46 E91

Visad 339 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg146st
Postad/Inlagd2020-01-22 15:15
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74


En fundering utan att direkt kollat det jättenoga på bilen. Men N46 på motorn på E91 använder inte gasspjället normalt sett som jag förstår det om allt är som det ska med bilen. Utan själva Valvetronic sköter gasflödet in i cylindrarna...
Ja ni som vet nåt om det vet...

Min teori ialf. är att, skulle man kunna optimera flödet till insuget genom att plocka bort spjällhuset?
För att inte få felkodet så är min snikvarianten att montera det i en glasslåda typ, bara för att det inte ska bli felkoder.

En vild tanke!... Tänkte lkanske lite utanför boxen :-)           IP: ...[.35.118]
Annons
Antal inlägg10.802 st
Postad/Inlagd2020-01-23 06:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer att gasspjället i de flesta scenarios inte används.

Men på en N46-motor används det dock vid kallstart och för tomgångsvarvtalsregulering.

Så det kommer inte att bli bra.

Dessutom utgör spjällhuset ingen begränsning, finns inget vinst att hämta genom att plocka bort det.

Men roligt med lite udda experiment och tankar! :-)


Vad som däremot utgör en begränsning är bilens vikt, den optimeras däremot aldrig utan bara går upp och upp och upp och upp... En typisk 2-liter bensin E91 har en tjänstevikt på runt 1500 kg. En E30 med motsvarande motorvolym låg runt 1200 kg (2.0 1160 kg och 2.3 1210 kg). Och då snackar vi om block i gjutjärn och i princip inte en enda plastdetalj vare sig på kaross eller i motorutrymmet :-)
Så kasta ut 300 kg från en E91 så kan jag lova dig att du kommer att märka av den optimeringen! :-)
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg2.039 st
Postad/Inlagd2020-01-23 09:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 E90
330 E90
Får man gissa att katalysatorn sitter mer i vägen än spjällhuset ??
Motorn ska ju inte bara andas in, det ska ju ut också.

Helt OT då. Fick ner min E30 325 till 1101 kg med mig i stolen och 20 liter i tanken.           IP: ...[.170.58]
Antal inlägg10.802 st
Postad/Inlagd2020-01-23 19:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, det ska ut effektivt också. Men nej, katalysatorn har inte någon större inverkan på dagens moderna motorer (men om man nu ska göra någon ranking av sannolikhet för minimal inverkan så hamnar katalysator ovanför gasspjäll generellt sett). Men det var längesen dessa komponenter utgjorde några större begränsningar.

Fortsätter på OT'n : Gjorde cornerweight på min E30 323i i slutet av förra säsongen och hamnade på 1029 kg utan förare och med 18 liter bensin :-)
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg146 st
Postad/Inlagd2020-01-26 09:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74


Tack för input. Ni förstod min tanke... som ni säger. Det är kanske ingen större vinst. Va bara en vild tanke som dök upp mellan växlingarna på 6500 varv. Är väl egentligen ljudet från en sexa som ger en mest gåshud, men köpte 320i för att kanske spara några droppar soppa.
Har nu dock med öppet filter börjat gilla n46 riktig mycket.           IP: ...[.251.73]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 750li  -06
Pris: 72.000:-

BMW 320  -14
Pris: 175.000:-

BMW 335i  -07
Pris: 185.000:-

BMW 735i  -91
Pris: 59.000:-

BMW M135i  -16
Pris: 279.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen