AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Batteri laddning och voltstyrka

Visad 586 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg546st
Postad/Inlagd2020-01-21 09:47
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Min X2a ville inte starta pga tomt batteri. Nu kommer en fråga till er. Jag har köpt en voltmeter som visar ca 12,65 när jag har laddat batteriet fullt efter laddning på ca 4 dygn. 5 plusgrader ute.

Jag har inte tagit bort batteriet utan har laddat på polerna i motorrummet. Bilen är inte låst och har gått in i sleepmode när jag har mätt.

Jag tycker att volten borde legat på ca 12,90 till 13,00 när batteriet är nyladdat.

Drar bilen ned volttalet pga att det sitter kvar i bilen eller är batteriet ev skadat av att ha blivit tömt.

Jag ringde BMW som sa att ett fulladdat batteri ska ha ca 12,50. (Jag antar att de menade om batteriet sitter kvar i bilen efter sleepmode).

Batteriet är ett AGM på 70 ampere.

//Peter           IP: ...[6.30.41]
Antal inlägg159 st
Postad/Inlagd2020-01-21 12:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
535xd GT -15
AGM borde ligga uppåt 12.8 V fulladdat. 12.65 V motsvarar då ca 75% laddning.
Det borde inte ta fyra dygn att ladda fullt, men du kanske laddat så länge ändå fast det inte behövdes? Är laddaren OK? Ha du fått kontakt i motorrummet? jag har batteriet i reservhjulsbaljan och har laddat via pluspolen i motorrummet, men hade svårt att få bra kontakt med jord i motorrummet då det mesta var väl lackerat och gav dålig kontakt.
Jag tror AGM batterier kan ta skada av att bli helt urladdare. Fungerar det att starta och köra nu med den laddning du har (12.65 V)?           IP: ...[.64.129]
Antal inlägg635 st
Postad/Inlagd2020-01-21 12:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Prova att ladda i rumstemperatur. Inget vetenskapligt precis, men en bil jag tidigare hade brukade batteriet "sacka" när det blev kallt ute. När jag laddade det i enstaka plusgrader tog det inte laddning ordentligt. Laddning inne funkade. Så höll jag på ett par år tills jag sålde bilen. Men det räckte alltid med en laddning/säsong.           IP: ...[.136.17]
Antal inlägg546 st
Postad/Inlagd2020-01-21 13:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag har kört med en Ctek MXS 5.0 och den fungerar. Jag har även kört med en Defa laddare efter det. Batteriet verkar vara OK men voltstyrkan verkar inte komma upp i fulladdat.

Det som jag blir brydd på är att BMW sa att 12,50 var fulladdat och då var det som jag fattade att man använde voltmeter med batteriet kvar i bilen men efter den har gått i sleepmode (ca 15 minuter efter avstängning).

Kan det skilja ca 0,3 volt om man mäter så?

Har någon annan testat att mäta spänningen med batteriet kvar i bilen, vad får ni?

//Peter           IP: ...[6.30.41]
Antal inlägg229 st
Postad/Inlagd2020-01-21 14:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 330dx -16
Har du ställt in laddaren på AGM läget? finns inte AGM symbolen så skall snöflinga användas * när det är lägre temperatur än ca: 5 gr eller lägre.

IP: ...[7.8.162]
Antal inlägg235 st
Postad/Inlagd2020-01-21 14:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iA Touring M-sport -11
Har också läst att ett fulladdat AGM batteri ska ligga runt 12.8v om det är nytt och fräscht. Har dock också hört på BMW att de siffror inte stämmer, enligt de var det just runt 12.5v som är fulladdat. Sen läste jag att batterier som har några år på nacken inte kan laddas till 12.8v så du kan mycket väl ha ett batteri som håller på ta slut. Livslängd varierar beroende på körstil etc.

Vore trevligt om någon med bra koll kunde reda ut detta.

IP: ...[108.177]
Antal inlägg116 st
Postad/Inlagd2020-01-21 15:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
E90 M3 ZCP -11
50+; ingen erfarenhet av just X2 men antar liknande funktion som på t.ex min M3.
Som gänget säger, börja med att kolla att du har AGM läge på laddaren, den pruttar på max spänningen lite, från ca 14.4 till 14.7 för full laddning (har Ctek 5.0 har AGM mode).

Fulladdat UTAN belastning så ligger det bortåt 12.9V. DOCK, så fort du låser upp/öppnar dörren så drar elektroniken igång med följden att du belastar batteriet rejält. Även med mitt nya batteri så ligger det på kring 12.4V efter maxladdning.
- Om du vill kolla att du har max spänning/laddning (sista ljusdioden på laddaren), lägg den utanför bilen och kolla INNAN du låser upp.

Vill du dubbelkolla generatorn, mät polerna (enklast under huven). Strax efter att du drar igång motorn så ska spänningen dra upp mot 14v och över. Gör den inte det så laddas batteriet inte.

IP: ...[158.109]
Antal inlägg23.144 st
Postad/Inlagd2020-01-21 15:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Riktvärdena" är anpassade för +20 grader C.
Vid kallare temperaturer är vilospänningen lägre - ca 0,1 volt per 10 grader C = 12,8 V motsvaras av 12,6 V vid +-0 grader C.

Olika batteritillverkare brukar ange lite olika värden men 12,8 - 13.0 brukar vara det som nämns som "fulladdat AGM-batteri vid vila och plus 20 grader C".

Men vilospänningen säger bara en del av batteriets hälsa - gör ett belastningsprov med en särskild mätare (finns flera fabrikat men t ex. C-tek har en sådan), då knappar man in vilken typ av batteri man har och kapaciteten på det och om mätningen ser med batteriet anslutet till bilens elsystem eller om det är "löst" - sedan körs en analys några sekunder och därefter får man i klartext upp kvarvarande kapacitet, laddning och "skick".

Dylika mätare har de flesta verkstäder.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.191.72]
Antal inlägg546 st
Postad/Inlagd2020-01-21 15:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag har laddat med AGM läge men jag ska se om jag kan ladda bilen i något garage. Bilen är ny och bara körd sex månader. Däremot är bilen tillverkad ett år före inregistreringen.
Det är därför jag undrar över om bilen stått någonstans och inte blivit laddad under tiden och batteriet har tagit skada.
Jag har 25 mil t o r till BMW så de får kolla batteriet nästa gång så det känns bra att få lite kött på benen innan.

//Peter
          IP: ...[6.30.41]
Antal inlägg635 st
Postad/Inlagd2020-01-21 15:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Det bästa är att skruva ut batteriet och sätta det på ett golv som har golvvärme.
Funkar det inte efter laddning där är det antagligen kass.           IP: ...[.136.17]
Antal inlägg116 st
Postad/Inlagd2020-01-21 16:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
E90 M3 ZCP -11
Ps. Peter, och som alltid vettigt att kolla ev koder med t.ex Carly. Den säger inget om ett trött batteri, men om du av någon outgrundlig anledning skulle ha en issue med övervakningen ombord så kan det ge en vägledande kod.           IP: ...[158.109]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 480.000:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91