AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Köpråd gällande BMW G30 540i/550i

Visad 5.538 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg20st
Postad/Inlagd2020-01-20 09:46
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Ingen
Tänker på att köpa en nyare G30 540i/550i sedan, i prisklassen 400-700k, årsmodell 2017-2020. Som ni ser så har jag varierande budget men det beror på bilen, utrustningen, bilhandlaren och när jag köper bilen. Men inom närmsta halvåret tänker jag.

Vad bör man tänka på? Mycket problem kring vibration, klick under framsäten i högre hastighet, el-strul, idrive som krånglar, eller något annat? Vilken utrustning ska man ha? Är B&W att föredra jämfört med H&K? Massage i framsäten? Taklucka eller utan? "Panorama"? Vad är det för utrustning ni har som ni är nöjda med och som ni inte saknar bara för att det inte finns i er bil, alltså saker man kan leva utan.

Jag ser många fina BMW på blocket och dem jag har kollat på är följande
[LÄNK] dock har denna varit ute för 539 hos Auto Medusa innan (?)
[LÄNK] och [LÄNK] (dem här två är ganska lika)
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK] (denna är grymt fin). Ovanstående 550i är också fina och lika i utrustning samt pris.

Jag vill gärna ha köpråd, generell information samt vilka garantier man har och om man kan kräva garanti av bilhandlaren eller firman. Har tidigare inte köpt bil i denna prisklass och är lite osäker på om folk verkligen köper från en annan bilhandlare än BMWs egna återförsäljare (bilia, holmgrens, bendt, autowåx m.m)

tacksam för svar.
          IP: ...[216.250]
Annons
Antal inlägg1.649 st
Postad/Inlagd2020-01-20 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540i xDrive -19
F48 X1 20i sDrive -20
Såg att du skrev i andra G30/G31-tråden men svarar här. Med tanke på åldern på bilarna du tittar på så tror jag inte att du behöver vara så rädd för strul, visst har några problem med sina G3X-bilar men det är inte så många typfel av det jag har läst.

Generellt har det varit bra kampanjer på Innovation Edition (IE) och Ultimate Edition (UE), så kolla efter såna bilar så får du "all" utrustning du behöver, UE är snäppet över med saker som B&W-ljud, massage, night vision, osv. Jag har inte massage, har läst kommentarer att stolarna känns lite hårdare när de har massage, men jag har inte provat båda nära nog i tiden för att tänka på det. B&W är klart trevligare än HK, men kostade också en rejäl slant mer som nytt.

Komfortstolar tycker jag är riktigt trevliga, speciellt med det mjuka nappalädret. Men jag skulle säga att en IE eller UE hade jag inte saknat något speciellt i, dom är fint utrustade från början. Jag tyckte inte UE var värt steget som ny för det var inget jag kände var nödvändigt, men som begagnad kostar det ju betydligt mindre att gå på det.

Taklucka tycker jag inte är lika nödvändigt på en sedan, på touringen gör sig panorama riktigt bra men så stort glastak finns inte till sedanen.

Bilen i andra länken (svarta fälgar) har M performance effektökning (20hk och inte 34hk som står i annonsen) och det går bara att montera på bilar producerade fram till juni 2018, därefter har de partikelfilter vilket gör att de inte monterar det kitet. Om det är intressant så kolla på bilar producerade innan det (gäller 540i). 550i fick effektökning från årsmodell -20 till 530hk men dom kostar fortfarande en slant till. 2020 kom också det uppdaterade klustret och idrive, men om det är bättre eller inte tycker folk olika om..

Faceliften presenteras nog senare i år vilket kanske kan påverka priserna?

Kan rekommendera denna bilen som en kompis till mig bytte in hos Autowåx för ett tag sedan, han är sjukt pedantisk med sina bilar! [LÄNK]

Den ligger lite utanför din budget, men går kanske att få ner lite? Prata med Rickard och hälsa från Wilhelm. ;) Bilen har Ultimate edition och har blivit väl omhändertagen.

Vad gäller bilhandlare eller inte så hade jag själv gått till en auktoriserad, men det finns nog egentligen inga rationella anledningar till det, det bara känns bättre. Många av bilarna har kvar garantier från BMW och i det fallet spelar det ingen som helst roll. Folk har olika upplevelser förstås, men jag har aldrig haft några problem när jag köpt från BMW-handlare om det har uppkommit något senare.

Sist men inte minst, har du provkört både 540i och 550i? Hade jag haft valet själv (jag fick inte välja sedan :) ) så hade 550 hamnat klart högre, V8an låter otroligt trevligt. 540i är bekväm och tyst och fin, jag är supernöjd, men man hör väldigt lite av motorn. På gott och ont. V8an gör lite mer ljud ifrån sig.           IP: ...[.146.64]
Antal inlägg5.125 st
Postad/Inlagd2020-01-20 23:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag rekommenderar 540d alla dagar i veckan.

/Anders           IP: ...[201.170]
Antal inlägg1.649 st
Postad/Inlagd2020-01-21 07:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540i xDrive -19
F48 X1 20i sDrive -20
540d över 540i kan jag förstå om man gillar diesel, men 550i smäller rejält högre i min värld.           IP: ...[.146.64]
Antal inlägg489 st
Postad/Inlagd2020-01-21 15:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
M550d!           IP: ...[219.138]
Antal inlägg1.521 st
Postad/Inlagd2020-01-21 16:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 2016
Wiberg summerar det rätt bra tycker jag. Fina bilar allihop! Finge jag välja och inte behövde tänka på ekonomi/förbrukning hade jag valt 550i, för visst är det något särskilt med en V8 :)           IP: ...[240.207]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2020-01-21 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Kul val i allmänhet! Klart du ska ha bensin och ingen oljebrännare om du vill göra ett entusiastiskt val!

Har du haft möjlighet att provköra dem? All logik talar nog för 540i, men jag vet inte om detta är ett köp som är logiskt? Det handlar väl mer om känsla och för att 550i ska ge den känslan behöver du nog ha testat den.           IP: ...[9.27.82]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2020-01-21 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540xi -20
Byter in min G31 530xd-18 och plockar ut en G31 540xi-20 nästa vecka!
Kommer köra klart mindre framöver så går därför över till bensin efter tre dieslar. Våndas lite då jag har trivts väldigt bra med den bekväma körningen som diesel ger men det ska bli lite kul att varva igen. Har aldrig kört en 550i men kan tänka mig att den är grym, en V8 är ju något extra!           IP: ...[5.75.66]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2020-01-24 10:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen
Wiberg, tack för dina kommentarer. IE har alltså inte massage och night vision? Aldrig haft bil med
varken night vision eller massage, men det kanske man ska satsa på. Är stolarna mycket hårdare än vanliga komfortstolar om man har massage i framsäten? Någon som kan svara på detta?

UE är fortfarande "dyra" beganat också, om man börjar jämföra tex nyare 540i/550i med 7-seriens motsvarighet.

Taklucka känns nödvändigt på både sedan och touring, men på touring hade man gärna velat ha panorama.

Vilken bil menar du? Denna [LÄNK]?

Jag vet inte om det är bra med den effektökningen, dvs att den inte skadar motorn i längden, men eftersom det är från fabrik/BMW själva
så bör det vara bättre än motortrim och optimeringar som andra gör privat.

Gillar inte att det är tygsäten. Ska man köpa en sådan dyr bil så får det lika gärna vara nappa läder tycker jag. Ser mycket bättre ut också.

Hoppas verkligen priserna sjunker en 50-100k på samtliga bilar...då har man bra utgångsläge, men sådan stor prisfall enbart p.g.a nya faceliften är svår att hoppas på.

Din kompis har en fin bil, dock är färgen sådär enligt mig, men vad är anledningen till att sälja? Den är nästan inte inkörd..säljer folk verkligen sina nya bilar så snabbt?

Jag skulle helst vilja välja en auktoriserad BMW-återförsäljare men efter att ha kollat runt så verkar det som att många mindre firmor
köper in dyrare BMW G30 m.m, från auktoriserade BMW-återförsäljare, och sedan säljer dem den själv. Vad är poängen med det? Att tjäna en slant, det förstår jag. Men kan inte den riktiga
BMW-återförsäljaren göra det själv? Har dem inte lagerplats?

Jag har provkört en 540i men inte 550i. Har provkört en 520d också den var mest tråkig av alla bilar. Ingen karaktär, förstår aldrig folk som kör en 4 cylidnrig BMW i en stor bil..

Menar du att du inte hör 540i motorn på tomgång, eller vid körning? Är det active sound eller vad det kallas, när motorljudet kommer från högtalaren?
          IP: ...[216.250]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2020-01-24 10:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen
Med känsla, det finns en fin 540d [LÄNK]. Gillar inte diesel allt för mycket. Visst, dem funkar, men det kommer inget riktigt ljud känns det som, och jag vill verkligen inte pilla med slutrör och downpipe och vad det nu innebär, bara för att få mer ljud. Sedan är dieseln dyr. Visst kör jag mycket bil, men det är en kostnad jag får ta. Bensin är jag mer bekväm med.

Stark industries, M550d f11 var ett monster. Kan bara tänka mig hur G30 m550d är enligt alla omdömen och videorecenssioner..

Ferlin, ja 550i är verkligen fin. Men det är mer pengar än vad som är rimligt tycker jag..såvida dem inte sjunker i pris (min önskan i bilvägar just nu).

Grelle, tack, logiskt val eller bara en vilja, det är svårt att säga. En Volvo fungerar också, men det ska vara roligt att köra och jag har inte allt för dyra hobbys förutom bil och motorsport. Tycker att en 540i blir ett bra steg i rätt riktning. Dock har jag inte kört 550i, finns inte i närheten av där jag bor att provköra.

Jovasir, hur upplever du 530d? Känns som en stark och stabil maskin men ganska tråkig karaktär. En 540i gör nog bättre ifrån sig på många vägar. Eller?           IP: ...[216.250]
Antal inlägg1.649 st
Postad/Inlagd2020-01-24 11:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540i xDrive -19
F48 X1 20i sDrive -20
Både IE och UE finns i konfiguratorn, om du vill få exakt svar på vad som ingår, men det stämmer med night vision och massage som du säger. Skulle inte vara alls orolig för BMWs effektökning, men det är bra att veta att den är installerad, det var mest därför jag nämnde det. På bilar byggda innan juni 2018 så går den att lägga på 540i om man vill, då "ingår" även nytt avgassystem som gör att den låter lite mer.

Kompisen byter bilar ofta, han köpte M5 competition istället. Tipsade mest för att jag såg att den stod kvar och att jag vet att den är fin och väl omhändertagen.

Man hör 540i-motorn, men den är väldigt diskret. På gott och ont, beror ju på vad man är ute efter. Men 550i är lite mindre diskret, på ett bra sätt tycker jag.

Nappaläder ingår för övrigt inte i varken IE eller UE utan var ett tillval utöver det, vanligt läder ingår dock i båda.

Om du har möjlighet så åk ut och provkör lite, om du funderar ens lite på diesel så prova 530d eller 540d för det är riktigt fina motorer det också. När det handlar om såna pengar så är det bra att veta vad man väljer mellan. :)           IP: ...[.146.64]
Antal inlägg454 st
Postad/Inlagd2020-01-26 01:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Tjena allihopa!

Panorama är fint för ”luftigheten” i bilen, känns mer lyxbil

B&W vs HK,,, jag hade aldrig betalat mer för B&W, jag använder stereon till dunkadunka med mycket bas och full volym, för att få känslan att köra hem snabbare från jobbet.. på just sådan hör jag ingen skillnad, båda är bra system, är man hifi entusiast så finns nog skillnaden där..

Massage i stolarna: en gimmick, feta jag är inte nöjd, mer värt att stolarna är sköna överlag, jag tänkte inte på skillnaden på hårdheten i stolarna, så det är nog inte mycket skillnad. Sålänge du väljer sport eller komfort iaf...

Nightvision: också en gimmick, jag gillar avstängd skärm när jag kör..

Headup: ännu en gimmick, det är en smart funktion som numera är avstängd i min bil, den är ivägen i rutan oftast :)

Autonom/självkörande: gimmick, också bara kul i början, ej värt att betala för..

Adaptiv farthållare: kanon, håller avstånd och bromsar, riktigt skönt! Värt det!

Kontenta: det som spelar roll för mig är att trivas, panorama, fin inredning med rätt färger, det är kanon! Sitta bekvämt, osv

Jag har 30d, sexan låter ju kanon fast det är en diesel, tror inte man kan klaga på varken diesel eller bensin sexorna, dom är lika självklara som en V8 V12 i Ferrari .. vill man gå all in så V8 i BMW.

Tidigare hade jag 4cyl F11 525d, kanon med automaten.

30d g31, hur tycker jag den är: kanon,, maffigt ljud, där har BMW lyckats, motorn gör sig konstant påmind att det är en sexa. Vridet är mäktigt, och den känns riktigt jämn i registret, den är inte helt allergisk mot att varvas, även om dom sista 500 rpm kan struntas i,, det är väl där den sista biten saknas i övre varv (som man kanske får i 40d istället )           IP: ...[.42.180]
Antal inlägg782 st
Postad/Inlagd2020-01-26 11:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
Ett tips.

Har inte själv en 5 a men dock en b58a med M power kittet. (440i)

Och misstänker att det är liknande för femmorna.

Testa och se om du gillar det. Skillnaden är mkt stor i avseende på prestanda/karaktär och ljud.

Framförallt är avgasljudet inget för någon som vill vara diskret. Det låter väldigt mycket...

Hade själv valt 550i om det hade varit aktuellt. Fantastisk motor och med rätt "utrustning" så går det att få den att låta ännu bättre 😀

IP: ...[169.189]
Antal inlägg782 st
Postad/Inlagd2020-01-26 11:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
440i X-Drive MPPSK
Efter lite googling så få jag nog backa.
Det verkar som om att kitten för 1 och 5 serien inte är lika "brutala" som för 3 och 4 serien.

Om man är intresserad av annat ljud så är BW systemet att rekommendera. Väldigt bra.           IP: ...[169.189]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2020-01-26 21:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 540xi -20
mybimmer,
Jag har varit supernöjd med min 530d och motorn passar väldigt bra till 5-serien.
Bränslesnål, bra effekt, över 100 mil på en tank samt väldigt avslappnad att köra på långresa. Min har varit optimerad då jag ville ha lite mer effekt än original så om jag bestämmer mig för En Bmw Diesel vid nästa byte blir det med en 40d motor.
Nu blir det två år med en 540i vilket jag ser fram emot!           IP: ...[5.75.66]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2020-01-27 16:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen
Wiberg, jag har kollat in konfiguratorn lite, spännande hur snabbt något går upp i pris med lite tillval.

Så alla 540i byggda 2017-2018, är dem med avgassystemet som låter mer, och från 2018 och uppåt är det mindre ljud?

Hur är det med ljud från avgassystemet som kommer i högtalaren? Det känndes som att det var så med den 540i jag provade. Ultimate edition.

Det är lite lyx att kunna byta från 550i till en M5 competition. Mycket stor värdeminskning dock. Vad brukar ni alla bimmers-fantaster jobba med som har råd med dyra bilar? Har ni få hobbys? Fortfarande dyrt..

540i är mer "vardaglig" tycker jag, än 550i som mullrar lite mer, men med ett annat avgassystem kan man få upp ljudet i 540i skulle jag gissa på, men jag gillar inte att modifiera bilar allt för mycket.

Flera IE bilar har komfortstolar har jag märkt och det ser ut att vara nappa, men det är definitivt ett "tillvall" man borde ha per standard i en sådan dyr bil. Kanske inte i en 520d men i 540i och uppåt borde det viss saker mer eller mindre vara standard.

Jag har testat 540i men inte dieselbilar förutom 520d. Kommer prova en 530/540d så fort tillfället ges, men jag satsar mer på bensin ändå.
          IP: ...[0.3.236]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2020-01-27 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen
Patrik.E, Tjena. Håller med om att panorama skapar en lyxkänsla. Jag nöjer mig förövrigt med HK istället för B&W men alla UE verkar ha B&W vilket inte är dåligt. Men jag tar gärna en UE med H&K och nappa läder samt massage i framsätet, istället för B&W.

Är det bara komfort i UE som har massage eller även sportstolarna i UE

Aldrig kört med nightvision, headup eller adaptiv farthållare. Självkörande är sådär, jag gillar att ha kontroll och "köra" bilen själv.

Tycker en 6-cylindrig twinturbo (540i) passar perfekt. 550i är också perfekt för den delen men då tänker man att man kanske ska satsa på en M5 och när man väl är i tankarna så tänker man väl att en M5 competition är den man borde köpa.

Tycker att du fick en fin summering. Gillar G31 men G30 är speciell den..

428, är det likadan motor i 540i som i 440i? Tycker du att den låter mycket? Tyckte faktiskt inte det. Däremot i neutral när man gasar så skakar bilen fint..det gillar jag.

Det kanske är andra komponenter på något sätt, men det borde vara rimligt om det är likadan motor.

Jovasir, skönt att höra. Är det problemfritt ägande med G30/G31? Inga frustna lister? Kommer du påpeka för nästa köpare att din bil är optimerad? Har du inte varit orolig
för att garantin skulle sluta gälla på något sätt?

Tycker att du gör ett klokt val med 540i, fast 540d är inte helt fel den heller, men skillnaden är så liten på 530d och 540d enligt reviews, att man borde satsa på m550d direkt.           IP: ...[0.3.236]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2020-01-27 16:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen
Vem av er är det som köpte dem två första bilarna som jag länkade till? Bland annat en 540i som varit ute hos en firma för 539 men sen säljs i en annan firma för 559... och den m550i i midnattsblå.

Hoppas faktiskt inte att dem är sålda. Det var bilar jag kikade på ganska länge...           IP: ...[0.3.236]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2020-01-27 17:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen
När man ändå letar bil, ska man börja kolla på en UE - fullutrustad men högre miltal, eller exempelvis IE/UE men som inte är fullutrustad och med lägre miltal Det bör ungefär bli samma kostnad tänker jag.

Finns ett visst intresse att åka till Tyskland och hämta hem bil, men svenska kronan står inte högt i kurs mot euron just nu.           IP: ...[0.3.236]
Antal inlägg676 st
Postad/Inlagd2020-01-27 18:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Köp nytt. Då får du det du vill ha.           IP: ...[.218.10]
Antal inlägg1.600 st
Postad/Inlagd2020-01-27 19:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21
Jag tycker man som individ ska köpa den utrustningen/spec man vill ha. Vissa saker kan få åka med på köpet men det är långt ifrån allt jag vill ha och kan t o m föra med sig nackdelar för mig. Men åter, detta är min åsikt.

Det är två trevliga drivlinor i de nämnda objekten men med lite olika karaktär. 550:in lever om mer och gör sig påmind mer eller mindre hela tiden. Det uppskattar jag, men inte alla! Sen är en 540i diskret Jfr med en 440 std. Med power kit på 440 så är skillnaden enorm. Motsvarande ppk för 540 ger mer ljud men inte lika mycket som 440. Grundmotorn är densamma och har en singelturbo med dubbla volut för turbinen kallat twin scroll. V8 däremot har en laddare per bank.

Så mybimmer, köp det du vill ha!           IP: ...[220.217]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 419.999:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91