Sida 1 av 5
|
|
---|---|
Såg ett tips kring Match UP 7BMW som skall vara en ersättning för förstärkaren i BMWs Hifi system till exvis E90. Är det någon som testat denna och kan ge lite input? Den som tipsade var mycket nöjd och menade att den var väl värd sitt pris(som ju är en del tyvärr). Vore lite kul att få mer tryck i ljudet som ju i övrigt låter relativt ok för att vara ett lite budget alternativ. Länk till annons: Länk | |
Hej! Ja jag har Match UP 7BMW i min G30 530e och det är enorm skillnad på ljudkvalité och tryck. Som dag och natt. Lätt värt pengarna. Högtalarelementen som är original får blomma ut ordentligt. Kanske är andra element i en E90 mot vad det är G30 men finns ju alla möjligheter att byta element också om man önskar. | |
Det låter bra! Lyckades hitta ett tyskt test där steget fick mycket bra resultat. Det verkar som de lagt mycket möda på att använda dspn för att få ut max ur högtalarna utan att skada dessa. En väl genomarbetad produkt... Planen är att börja med enbart steget och om jag får mersmak kanske byta basarna och ta bort spärren i mjukvaran så de spelar fullt ut. |
|
Hej, @Shortlegs har du hunnit prova förstärkaren? Det Alpnabiturbo beskriver låter väldigt bra, jag funderar oxå beställa UP 7bmw. |
|
Det har tyvärr inte blivit av... Även om den verkar vara prisvärd, så är det en del pengar. Hoppas på nån rea där jag kan slå till:) Återkom gärna med erfarenheter om du skaffar en. |
|
Har ett Match UP 7BMW i min F31, blev stor skillnad mot orginal och man kan vrida upp volymen rejält innan det låter dålig, orginal HIFI-högtalare är rätt OK men ett par 8:or under sätena eller en sub i bak skadar inte. Med DSP i steget så kan man fintrimma ljudkurvorna så det passar dig och din musik. Det finns en färdig låg-nivå för sub om man vill bygga vidare... |
|
Hej och sorry för sent svar :) Skaffade Match UP 7BMW steget till X3:an och det blev helt klart en grym förbättring på ljudet, betydligt mer bas och kraft. Då är det org högtalarna som driver, dock köpte jag 2 nya 8:or (Musway CSB8w) under sätena jäklar vilken skillnad det blev. Installationen är enkelt plug n play, men sen drar du en + och - kabel från batteri till steget och en säkring då får du ut maximal kraft. Men kom ihåg att isolera + och - kabeln som följer med steget dvs plug n play kontakten. Lycka till Shortlegs :) |
|
Tack för svar MKN.! Är fortsatt sugen på en Match Up 7BMW, men har inte kommit till skott ännu. Vore fint med lite Black friday rea eller dyl, så man kommer undan lite billigare. Har tyvärr fått lite strul med ljudet i bilen, vänster fram spelar inte från start utan måste dra upp volymen för att den ska vakna. Drar jag sedan ner lite funkar det ok, men på låg volym försvinner ljudet igen. Är det steget så vore det ännu en anledning att köpa en Match up 7bmw, men vet inte hur jag felsöker riktigt... |
|
Jag kommer att sälja mitt Match UP 7bmw inom snar framtid då jag ska byta bil snart. Steget passar inte i den "nya". Satte in en Cerwin-Vega 10" portad låda med steg och ljudet är riktigt bra. Möjlighet att kunna konfigurera ljudinställningarna så det passar bil, musik och ägaren är grymt. Impar till och med på grabben och hans kompisar som har prylar för 20-30' i sina bilar... |
|
Gilbert: Är intresserad isf. Fundera ut vad du vill ha och när det kan vara aktuellt om du vill sälja:) | |
Shortlegs: har skrivit i din gästbok... |
|
Hur står sig ett Match Up 7BMW tillsammans med Hifi systemet vs Harman Kardon? Har HK i 4-serien och Hifi i 5-serien (G31) och ljudet är okej i 5-serien men inte alls på nivå som HK i 4-serien. Därav frågan och jämförelsen. |
|
Skulle våga påstå att Match UP7BMW med hifi springer åttor runt Harman Kardon. Mycket mer effekt och riktig ljudprocessor. | |
Alpinabiturbo: Så om jag uppdaterar till UP7BMW i min 5-serie med HiFi så kan jag förvänta mig ljud som till och med är bättre än med H/K anläggningen? Isåfall är det en no-brainer att uppdatera asap :-) Tack |
|
Ja absolut, mycket bättre än H/K. Det kan inte mäta sig. Men när är din 5-serie tillverkad? MatchUP7 BMW fungerar inte i G30/G31 från uppdatering som kom med BMW Live Cockpit och BMW Operating System 7.0 Kollegan köpte till sin -20 och det var kört då de gjort om anslutningen mot slutsteget. |
|
Finns en adapter till bilar 2020 modell för en 1000-lapp, var i valet och kvalet när jag beställde min bil och behålla steget + adapter eller H/K... Blev H/K, får se om jag gjorde rätt :-) |
|
Bilen är tillverkad november 2019. Hur ser jag vilket operativsystem jag har? |
|
Nu har även jag kommit till skott och köpt ett Match Up 7BMW här på AP. Installationen var lite bökig, då fästet inte passade med originalstegets fäste, men löste det efter ett tag. Ljudmässigt blev det ett klart lyft. Bättre tryck och mycket klarare ljudbild. Just den klarare ljudbilden är där man blir imponerad. Kommer få jobba lite med inställningar i eq sedan då jag tycker diskanten vart lite vass och vill få fram lite mer mellanregister. Tonkontrollen i Idriven lämnar ju en hel del övrigt att önska med enbart inställningar för diskant och bas. Ska efter tips från Gilbert även lägga in parametrar för tidkompensering. Det har jag fått bra effekt av tidigare på andra förstärkare, så tror det kommer lyfta det hela ytterligare... Som bonus verkar mina problem med vänsterkanalerna försvunnit. Var lite 50/50 kändes det som (antingen steg eller högtalare/kontakt/kabel) så det var ju trevligt:) |
|
P.T: OS7 sök på google så ser du bilder, det är stor förändring mot äldre iDrive som du exempelvis har i 440in. Ser du ingen skillnad mot 440in så har du inte OS7. Gilbert: Kanon att det finns adaptrar nu, det gjorde det inte för ett år sedan. |
|
Just det. Kör nu enbart på plug and play-kontakten. Klart mer tryck ändå, så väntar nog lite med att göra en riktig strömmatning. Basarna under sätet presterar som väntat inte helt optimalt på låga frekvenser, så kan nog komma att sätta in en baslåda senare. Det är en förbannelse att vara ljudnörd;) Även om det inte måste vara samma kvalitet som hemma, vill jag ha så rent ljud som möjligt. Vore förresten intressant om det gick att lägga in tidkompensering även på basen. Det blir av naturen en viss eftersläpning pga ett extra slutsteg. |
|
Snyggt Shortlegs, kör du riktig strömmatning kommer du att få mer kraft till basarna. Om jag inte minns fel så gick det tidskompensera med Match låda, då det är anpassat för steget. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.