AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.618

BSR 330e G20

Sida 2 av 3
Visa användare
374
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
När jag skrev mitt inlägg så var det mer en fundering från mitt senaste besök hos BMW (undrar fortfarande varför killen på kundtjänsten sa det när jag lämnade in min bil...).
Fina siffror är det i alla fall, bilen blir en riktig sleeper, har dock funderat och är inne på lite samma spår som @daagis, håller B48:an?

Min erfarenhet efter knappt 300 mil med 530e är att B48:an lever ett ganska hårt liv med ganska mycket kallstart (förvisso så stöttar elmotorn några sekunder efter start men ändå). Samt vid varenda möjlighet, ex när jag seglar eller motorbromsar så stänger bilen av motorn och går över på el (om inte växeln är i M/S eller "Save battery"). Får hoppas att de som trimmar låter motorn gå ett tag i alla fall samt byter vätskor oftare :).
Antar att jag inte är rätt målgrupp för trim, klarar pendlingen till jobbet och hem utan en droppe bensin och tankade senast den 5/11. :D

/P-O
thekinglives
Lövet: Ja "svarta lådor" förekommer naturligtvis, BMW och många andra tillverkare, även andra aktörer inom "bil" gör ju olika tester simuleringar tex på kända Nurburgring.
Men att "bugga" kunder och använda detta emot dem....näää där är vi inte ännu.

Det närmaste är väl Fbolagen, de hade säkert velat ha det lagstadgat.
Tur att det alltid kommer finnas någon som är smartare än anstiftarna som kan
kringå DDR mentaliteten:)
MU
930
MUC
M240i - 2023
Frågeställningen om en trimning kan spåras eller ej diskuteras väldigt ofta.

Oftast ställs frågan för att personen i fråga vill köpa billigaste möjliga ”optimering” med högsta möjliga effekt och om något på bilen sedan går sönder, orsakat av optimeringen, så förutsätts att tillverkaren/försäkringsbolaget fixar detta på garanti/försäkring.

Att tillverkarna bygger in loggningsmöjligheter för att skydda sig mot detta är väl inget konstigt, det skulle tvärtemot vara orimligt om de inte gjorde det.
Sen är det givetvis en helt annan fråga hur ofta loggarna granskas när det finns ett garanti/försäkringsärende.

Ibland får jag för mig att de som förnekar detta ofta är någon som själv har trimmat och i något slags självbedrägeri försöker lugna sig själva.

Jag tycker - trimma på utav tusan men om något pajar var en man och acceptera att du själv får stå för fiolerna.
Det jag tänker på är att B48:an som sitter i m135i och m235i har några förbättringar/förstärkningar (källa: wikipedia) som gör att den motorn klarar dryga 300hk vilket ett BSR-trim landar på. Autostable däremot lägger sig på 260hk, ungefär som 330i. Jag har inte hittat några skillnader där mellan 20i och 30i ännu.
Men det är klart, "more is more"
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Vill egentligeb inte förstöra tråden mer men.

Läs garantibevisen så skall ni se vad BMW skriver, de friskriver sig duktigt för trim eller annan änding/ombyggnad tom om man kör vårdslöst (hur tror ni de kan se det?) lika på alla andra bilmärken jag kört. Naivt att tro att BMW skulle t.ex. byta en motor för 100 kanske 200 ktusen om man trimmat den.

Kör själv steg 1 trimmat och har gjort det många år. Man skall bara vara medveten om riskerna och konsekvenserna.

OffTopic

Vad gäller data, jösses vad vi blir övervakade ni skall bara veta vad er telefon gör...ni har laglig rätt att be Google ger er all data om er gör det så är risken att ni blir lite skrämda. Appar använder både mikrofon, kamera och GPS och lagrar så mycket som möjligt prata om något och vipps reklam på Aftonbladets hemsida om det. Nu har de börjat flytta in i bilar. Andra produkt företag för samma, industriella revolutionen 4.0 data is the new black gold. Ju mer man vet om kunden desto bättre, man använder det eller säljer datan. Pratas redan i bilindustrin att sälja "appar" eller andra digitala uppgraderingar i bilarna framöver speciellt elbilar som man inte tjänar pengar på service på samma sätt som fossilt driven bil.
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
+1 Muc och RS530dX

P-OA: Killen på kundtjänsten på BMW svarade sannolikt så för att du ställde frågan om "Mjukvarufel täcks väl av garantin". Eller hur löd din fråga?

Ja, det är väldigt naivt att tro att BMW skulle kosta på motor- eller växellådereparationer för en trimmad bil. BMW-återförsäljare har precis som alla andra affärsrörelser sådana som de kategoriserar som bra kunder och dåliga kunder. De som håller på och trimmar bilar och sedan bråkar om reparationer är genast VÄÄÄÄÄLDIGT dåliga kunder - så tror man att de får någon deluxe-behandling så kan man ju få tro det. Bra kunder är de som köper en BMW då och då och sen inte krånglar om service eller reparationer. Det är väldigt elementärt i varje affärsrörelse.

Så att någon "med bra relationer inom BMW" skulle få garantireparationer på en trimmad bil tror jag inte ett ögonblick på.

Jag tror precis som MUC att de som säger sig veta att verkstäderna inte upptäcker trim är de som gjort det själva och vill intala sig att de är trygga för att de tror att de är smartare än både verkstäder och försäkringsbolag i något slags självbedrägeri.
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
AlexanderK, tror du inte ett ögonblick på att någon med bra relationer inom BMW får garantireperationer på en trimmad bil?

Tänk att Sven Svensson i Örebro gillar bilar och köper ofta nya och trimmar dem. Han handlar via sitt egna bolag och de senaste åren har han haft en X5 30d -16, en 540i -17, en 740d -18 och nu senast en X3 M40i -19.

Säljaren på bilfirman är väl bekant med Sven som köper en bil varje år och byter in den gamla. Svens IT-konsultfirma går bra och han gillar bilar. Då får det kosta en del. Säljarna vet att han trimmar sina bilar men de lämnas in återställda så de har ingen anledning att forska vidare i det. Sven får problem med sin X3 M40i och kommer in till återförsäljaren. Säljaren frågar vad Sven gjort och han säger att han kört sina bilar som en BMW ska köras, det är ju ingen Opel direkt. Säljaren skrattar, säger att han ska ta in bilen på verkstad och kolla upp. Verkstaden kan se att det som är fel inte är relaterat direkt till trimningen utan byter delen och sedan klassas det som ett reklamationsärende som de får ersättning av BMW Sverige för.

Samtidigt som Sven var på BMW så diskuterar han med säljaren att en ny X5 45e känns som lämplig nästa bil och de bestämmer att mötas i februari/mars för att lösa det nya bilköpet. Säljaren vill inte tappa Sven som kund och det vill inte heller ägaren av BMW ÅF i Örebro som också är tjenis med Sven och brukar alltid se till att småsnacka lite med Sven på eventen de ordnar.

Historien är påhittad, men inte overklig för det. Känner till flera liknande situationer när bra kunder kan få lite extra fördelar men eftersom det kan vara lite i gråzonen har jag ingen önskan att berätta en 100% sann.
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

Daagis: Är det inte B58 som sitter i m135i och m235i, jag menar att det är en 6:a som brukar gå att trimma till ca 400hk, medans b48 är 4-cyl som sitter i 330e mfl.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Grelle: Du beskriver ju i ditt exempel att felet inte är relaterat till trimmet. Det är ju en helt annan sak än om en elmotor sticker på en trimmad bil. Då kan felet vara direkt eller indirekt orsakat av trimmet.

I det fallet är det sannolikt klart svårare att få igenom det hela som garantifel oavsett hur bra relation man har med återförsäljaren.
@Slippy jag syftade på den nya m135i och m235i GC. Det är väl 4:or i de modellerna numera?
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Shortlegs, det var en del av poängen. Alexander K's svar var relaterat till Pellepirats inlägg på sida 1. Han hade nämligen en bekant som hade fått det men det trodde inte AlexanderK på.
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
+ på Grelle !

Jag vet fler som gått bakvägen när det varit något "skumt" med bilen :)

Fan jag ger bort diverse delar på vårt företag bara för att hålla god relation med vissa kunder...allt i samråd med högsta VD. Allt under 2000:- diskuteras knappt.

Hela mitt liv bygger på goda relationer.

EDIT:Killen "Manu" kommer från Canada..han drog även en drivaxel som han hånade alla på forumet genom att visa en faktura från bmw på 0:-.

Det blir svårare och svårare och hålla relationer med folk rent allmänt. Polare på BMW finns inte..det kommer och går folk hela tiden.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Grelle: Då är jag med (hade inte koll på inlägget på sida 1). Du får se det som att jag visade att jag är läskunnig och förstod ditt inlägg;)
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

Daagis, aha där ser man vad tråkigt med bara 4-cyl.

Länk

16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@grelle: Vid garanti ska BMW Sverige godkänna åtgärden innan verkstaden gör något. De byter inte bara del och sedan skickar fakturan i efterhand. ÅF sitter helt i händerna på importören. Om ÅF bjuder på en ”garanti” så går det rakt på deras budget. Då ska man vara vääääldigt bra kund ;-)

thekinglives
Ok...blir väl ett "förnekelseinlägg" till då;)
Har dock inget "fix" på mina nuvarande bilar, om inte AC schnitzer v max modul räknas dit. Den är ju dock monterad av BMW själva så.....

Ni som påstår att BMW kan se ALLT kan ju gärna beskriva hur och var.

Jag vet att i BMWs servicesystem ISTA+ kan man manuellt "svartlista" en bil under
fliken "Historic" eller ngt i stil med detta. Det förekommer väl i fallet då de har en bil inne som de upptäcker att det sitter en "box" inkopplad i.
Eller om mätarställningen inte stämmer. Då skriver återförsäljaren det och bilen blir "svartlistad" på BMWs servrar(alla återförsäljare är uppkopplade där)

Mjukvarutrim "trimfil" där kund lämnar in bilen för exempelvis felsökning på orkeslös motor, och meken kopplar upp bilen och läser lite felkoder för att sedan kanske byta laddtrycksgivaren, han kommer ju se att bilen laddar mer än den bör, såvida han vet vad den ska ladda och lägger märke till detta. Då kan han ju "svarlista" denna bilen också.

Men om den som trimmat återställt bilen, raderat felminnet nollat adaptioner och recoveryräknare innan den lämnas in ser verkstaden nada hur mycket och vem som än kollar, det ända de kan se är att ECU motorelektroniken flashats x antal gånger, samt att den fick ny mjukvara vid x antal mil, om de kan neka garanti på grund av det vet jag inte, men jag tvivlar att de gör ett tvistemål av det.

Min inställning till "optimering" är dock att det är mycket internethästar, Har haft det men blev lätt besviken, Bränsleförbrukningen sjönk och det luktade traktor;) så nej tack.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag ska låta det vara osagt hur det fungerar i en bmw men Jag kan spekulera lite i ämnet... Någon specifik svart låda har jag inte hört talas om i fordonsbranchen, men det är möjligt att använda olika styrenheter i fordonet för att få samma typ av funktion som en svart låda. Ex motorstyr, transmissionstyr, bromsstyr, esp mfl har möjlighet att lagra utvalda parametrar som numera också kan laddas ned over the air. Märk väl, det är utvalda parametrar, inte alla. Lagringsutrymme är begränsat och även de processorer som sitter i respektive styrenhet har sin begränsningar så det gäller att hushålla och välja med omsorg vad man vill göra. Utöver driftdata så kan det också vara möjligt att spara ett antal utvalda förlopp. Detta är t o m synligt till viss del för föraren i nya treserien där man kan se hur föraren har kört. Men åter, inte allt är synligt, bara utvalda delar. Sen finns ju mer och mer diagnos som exempelvis skulle kunna vara för högt laddtryck. Kombinera den felkoden med motsvarande för bränslemängd och skattat moment så har tillverkaren det de behöver för att se om fordonet varit trimmat.

Trim är förenat med fördelar men också risker. I de flesta fall så kommer inget gå sönder då många skyddsfunktioner fortfarande finns och ser till att hålla ned vissa kritiska parametrar, men dock inte alla. Då skulle det inte gå att få ut effekten. Men det faktum att de flesta inte använder effekten mer än en bråkdel förbättrar också caset. Man ska dock vara medveten att om det smäller så får man troligen ta kosten, givet att det är relaterat till trimmet. Om en annan del går sönder som inte har med trimmet att göra så skulle jag gissa Att man får den utbytt på garanti.
16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det har suttit "svarta lådor" som registrerar vad som händer vid en krock i 20 år snart: Länk

Alla märken har dem inte men många. Den enskilda verkstaden har inte tillgång heller. Så just den grejen har inte med trim att göra men det är märkligt svårt för vissa att ta till sig faktumet ;-)
thekinglives
Lövet:"Allt registreras

I centralsensorn till airbagsystemet, mellan framstolarna, registreras allt du gör, om du gasar, bromsar, har bälte eller använder blinkers, till exempel. När airbagen löser ut stannar inspelningen"

Här är BMWs motsvarighet 15 år senare.....dock kvarstår ju faktum att man raderar sådant i CAS man inte vill visa;)

To prevent data manipulation / tampering, the Central Gateway Module incorporates what is known as a Master Security Module. Moreover, in a few selected control units (e.g. Car Information Computer, instrument panel, Head‐Up Display, Controller), what are known as Client Security Modules are installed. The Master Security Module transmits regular queries to the individual Client Security Modules. Possible faults and deviations are documented and are notified to the Head Office of Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft during transmission of the FASTA data via JETstream during service operations. Service staff are not able to access the information relating to manipulation and stored in the control unit by means of the diagnosis systems.
thekinglives
Här är hela beskrivningen
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.