Sida 1 av 3
|
|
---|---|
Chippade min på BSR idag. Jösses kort o gott. Tveka inte om ni funderar | |
Kan du utveckla något mer om skillnaden? | |
Kika på BSR's hemsida. Nästan overkliga siffror, men det speglar verkligen resultatet jag fick. Responsen som en el bil har, och känslan av att kunna varva ur den som en riktig ICE. | |
Kul! Är man säker på att inget går sönder? Ny bil som det är... | |
400 hk och 700 Nm känns! Särskilt momentet om man klipper på vid 2000 rpm lär vara brutalt. Förr var det 20i motorn som satt i 330e, är det inte så fortfarande? Ser att bsr säger +142 hk med trim medan en 20i får +99 hk. 30i stiger till 311 hk. Elmotorn ska ju ge 68 hk kontinuerligt och 108 hk med boost. Får inte riktigt ihop siffrorna men tvivlar inte på att det blir en hel del effekt och ett jäkla ös! Jag funderar också lite över momentet, tål lådan det? Diesellådorna gör det och det kanske är en sån som sitter i 330e? | |
Snyggt! Sett de siffrorna och man blir lite sugen på en sådan eller 530e :-) Har du lite tider eller en liten film vore det väldigt intressant att se :-) lagligt så klart vill inte uppmuntra lagbrott :-) |
|
Följer denna tråd med spänning, får min g20 330e på ons:) | |
Så länge man har vinterdäck på håller lådan :) Det släpper Ligger man på 3an, manuellt läge i ca50-55km/tim och kör ner pjäxan i pannrummet så släpper det, bilen går iväg på tvären! Sjukt kul. Har 255/40R18 Nokian R3 bak och 225 fram. Jättesvårt att uppskatta några tider 0-100 och sånt, men ""take offen är brutal från 0 Inge aning om vad dom har tryck i för ICE motor eller uppgifter om hk på elmaskin. Det går åtta bara helvete nu iaf. :) Vinterdäck är allt annat än stabilt, så man längtar lite till sommarhjulen ska på så man kan "sträcka ut" den lite. En 530E Med Xdrive måste ju vara den optimala Tesla utmanaren från 0. Inte Performace modellen så klart, men man kan nog reta många andra. Några filmer blir det nog inte, inte riktigt min grej. |
|
pe 628 Toyota Yaris -21
Årets bil 2020 Världens mest sålda bil 2020 Väldens största biltillverkare. |
Häftigt som tusan ! 100-200 borde vara runt 10-11 sek. |
Syns det att bilen är trimmad om man lämnar in den till BMW? Hade min 530e -20 inne förra månaden, mjukvarufel, bilen klagade på att bromsvätska skulle varit bytt 2001/12 och ConnectedDrive var helt dött vid leverans. Frågade om det skulle gå på garantin varav jag fick svaret: "så länge som bilen inte är trimmad ska det inte vara några problem" :S /P-O |
|
pe 628 Toyota Yaris -21
Jo klart det syns om de kollar. Jag körde in original mjukvara innan min åkte in för uppdatering. En av fördelar när möjligheten finns som MHD/BM3. Annars får man hoppas BSR är hjälpsamma..men tror de tar en lite summa. |
En trimning syns allid, även om du skulle lägga tillbaka BMW original vad jag förstått så kan BMW alltid se att någon "pillat" med styrboxens mjukvara. | |
Ja det kan de. Men de gör det inte alltid, det beror på omständigheterna. Men kommer man in med en 330e där elmotorerna eller batteriet skadats så kommer de undersöka garanterat. | |
thekinglives |
Hållå grabbar!! Man kan inte bara skriva typ. "ja de gör de" eller BMW ser allt.... Om ni nu vet? som ni säkert också vet att ni inte gör. skriv då hur var och hur det fungerar. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
Thekinglives, det finns väldigt många olika metoder att spåra att något är förändrat jämfört med hur tillverkaren ursprungligen avsåg att det skulle fungera. T ex kan man ha en enkel räknare som talar om hur många gånger som programvaran är utbytt/flashad. En trimbox ändrar inte programvara men där kan man istället logga vad Max laddtryck har varit eller hur mycket bränsle som har tryckts in under en given tid ochjömföra vad som är faktiska värden för original. De som utvecklar programvaran till moderna motorer är ganska smarta och att bygga in diverse logg-funktioner är mer eller mindre självklart. |
|
@thekinglives => för mig räcker det när en försäkringsperson och en trimmare säger att om det "gjort något syns/loggas" i mitt fall är det ju tydligt då hela boxen var tvungen att skruvas upp och plomberingen bröts. Samt detta har diskuterats otaliga gånger med samma utfall, det går att se att något gjorts/hänt. Biltillverkare försöker göra det jobbigt för trimfirmor, tar ju alltid tid innan någon knäcker koden, för nya styrenheter. Som MUC skrev olika biltillverkare gör det på olika sätt och loggar olika tom hört som svarta lådor som loggar riktigt detaljerat vad som gjorts och hur bilen agerar, vilka värden/signaler, hur man kört bilen osv. |
|
thekinglives |
MUC: Ja, är överens om detta, har själv sätt att olika styrdon räknar antal flashningar. eller att man som du skriver kan utläsa avikelser mm. Jag tvivlar inte heller att BMW som företag kan neka garantianspråk med hänvisning till detta. Men jag vet också att det går att trixa sig förbi detta, allt är en fråga om kunskap/tid. rs_530ryk: Att det skulle sitta några hemliga "svarta" lådor i gemene mans bil är ju rent trams. BMW behöver inte "kött på benen" för att neka dig rätten till ersättning, så varför skulle de kosta på några "hemliga svarta lådor" |
thekinglives => BMW började använda "svarta lådor" på vissa modeller i en serie redan 2013 och från 2014 eller 2015 .er och mer i alla modeller inom en serie. Det är mer ett undantag idag att inte logga data i bilar. Man gör det av många olika skäl, produktutveckling men även om du krockar så kan man se om det är mekanisk fel eller man kört som en galning, gaspådrag, ratt vinklar osv osv | |
thekinglives |
rs_53odx:Ok...länka gärna till detta? till delen/delarna på realoem tex, eller dokument hos "new tis" eller liknande. Att olika "moduler"räknar saker är jag medveten om, exempel på detta är ju IBS som räknar olika driftförhållanden och kalkylerar och även agerar. Likaså ljusmoduler grundmoduler fungerar på samma sätt, många felsituationer har ju räknare som loggar hur ofta felet inträffat och vid vilken mätarställning. Allt detta är ju inga konstigheter eller hokus pokus med svarta lådor, används uteslutande till felsökning. Detta är också väldigt enkelt att radera. Att de skulle ha ett knippe "svarta lådor" som låg och övervakade överskridna turbotryck,bränslemängder, spridartider mm och lagrade detta för att skicka till BMW låter långsökt, isåfall kanske de aktiverat microfonen och lyssnar av oss också, lyssnar efter ordet bmw ihop med något nedvärderande ord, för att sedan vi connected drive systemet skicka signal till Egr ventilen att öppna fullt även på full last,så att avgaserna som leds i retur in till insuget smälter plasten och bilen brinner upp........kanske var det inte BMWs ekonomer som prisförhandlat med BEHR om deras egr kylare utan justdetta scenario istället;) |
"Svarta lådor" sitter i massor av bilar inkluderat BMW, men det har ingenting med motor eller garantier att göra utan olycksutredningar. Det är frivilligt just nu men det finns EU förslag att de ska sitta i alla bilar. "BMW & Rolls-Royce EDR Data Overview This section provides general information about the EDR capability of this ACM and the type of EDR data that may be recorded. Always refer to the Data Limitations section of the CDR report for further information about the ACM and limitations of the data retrieved. The information included in the CDR report's Data Limitations section for this ACM is considered to be more precise and current than the generalized information included below. The actual data retrieved from the ACM may differ from what is described below. Review all vehicle coverage notes which are referenced in the Supported Vehicle list for this ACM before attempting to retrieve data from it. The list below includes data elements which may be supported by the EDR in the vehicle: • SYSTEM STATUS AT RETRIEVAL o Ignition Cycle, Download (cycle) • SYSTEM STATUS AT EVENT o Initial Event Type o Ignition ON Timer, at Event (msec) o Time From Time Zero to Frontal Threshold (Beginning of Impact) (msec) o Time From Time Zero to Side Threshold (Beginning of Impact) (msec) o Time From Time Zero to Algorithm Wake-Up Start (Front) (msec) o Time From Time Zero to Algorithm Wake-Up Start (Side) (msec) o Time From Time Zero to Algorithm Wake-Up Start (Rear) (msec) o Time From Time Zero to Deployment (Rollover) (msec) o Time From Time Zero to Deployment (Pitchover) (msec) o Time From Time Zero to Algorithm Wake-Up Start (Pedestrian Protection) (msec) o Event Counter (counts) o Complete File Recorded (Yes, No) o Multi-Event, Number of Events o Time From Previous Event to Current Event (msec) o Maximum Delta-V, Longitudinal (MPH) o Maximum Delta-V, Lateral (MPH) o Time, Maximum Delta-V, Longitudinal (msec) o Time, Maximum Delta-V, Lateral (msec) o Time, Maximum Delta-V, Resultant (msec) • DEPLOYMENT COMMAND DATA o Frontal Air Bag, Time to First Stage Deployment, Driver (msec) o Frontal Air Bag, Time to Second Stage Deployment, Driver (msec) o Frontal Air Bag, Time to Third Stage Deployment (Vent), Driver (msec) o Frontal Air Bag, Second Stage Disposal, Driver o Frontal Air Bag, Third Stage Disposal (Vent), Driver o Frontal Air Bag, Time to First Stage Deployment, Front Passenger (msec) o Frontal Air Bag, Time to Second Stage Deployment, Front Passenger (msec) o Frontal Air Bag, Time to Third Stage Deployment (Vent), Front Passenger (msec) o Frontal Air Bag, Second Stage Disposal, Front Passenger o Frontal Air Bag, Third Stage Disposal (Vent), Front Passenger o Side Air Bag, Time to Deployment First Stage, Driver (msec) o Side Curtain/Tube Air Bag,Time to Deployment, Driver Side (msec) o Pretensioner, Time to Deploy, Driver (msec) o Knee Bag, Time to Deploy, Driver (msec) o Side Air Bag, Time to Deployment First Stage, Front Passenger (msec) o Side Curtain/Tube Air Bag, Time to Deployment, Passenger Side (msec) o Pretensioner, Time to Deploy, Front Passenger (msec) o Knee Bag, Time to Deploy, Front Passenger (msec) • CRASH PULSE DATA o Delta-V, Longitudinal o Delta-V, Lateral o Lateral Acceleration (Lateral G High Range) (g) o Longitudinal Acceleration (g) • PRE-CRASH DATA -1 Sec o Ignition Cycle, Crash (cycle) o Safety Belt Status, Driver o Safety Belt Status, Front Passenger o Air Bag Warning Lamp (On,Off) o Air Bag Suppression Switch Status, Front Passenger o Seat Track Position Switch Status, Driver o Seat Track Position Switch Status, Foremost, Front Passenger o Occupant Size Classification, Front Passenger (Child) • PRE-CRASH DATA -5 to 0 Sec o Speed, Vehicle Indicated (MPH) o Accelerator Pedal, % Full (%) o Engine RPM o Steering Input (deg) o Service Brake, On/Off o ABS Activity (Engaged, Non-engaged) o Stability Control (On Engaged, Non-engaged)" |
|
pe 628 Toyota Yaris -21
En kille från som trimmat sin X3 drog av ett stag till bakvagnen, han skicka bild så alla kunde granska den på whatsapp. Staget var tvärt av som någon hade kapat det med kniv. Han hade goda relationer med BMW som fixa det på "garanti". Han flasha tillbaka till originalfil innan han lämna på verkstaden. När han hämtade bilen talade de om för han att detta var engångsgrej ..han hade flashat om programvaran 30 gånger..och gjort över 200 LC ! Killen har en skön attityd..han gillar launch och gör det varje dag...han har X3 som lekbil och en AMG som vardagsbil.. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.