|
|
---|---|
Jag fick alldeles nyss min första röda varning i min 335:a. Varningen var röd och texten "batteriet laddas inte" följt av en uppmaning att låda en verkstad titta på det omedelbart. Är det någon som råkat ut för denna varning och har en idé på vad den beror på? Värt att nämna är att jag fick hjulspinn och TC-ingrepp precis innan lampan dök upp. Ytterligare information är att bilen började gå lite ryckigt efter en stund men att lampan släcktes precis efter 15 km körning när jag var lagom framme vid verkstan. Bilen gick precis som vanligt efter det. Nyckelutläsning ger samma info som i displayen och ger inga mer ledtrådar. Finns kanske mer info i form av felkoder men verkstan hade inte tid idag för att kolla det. Åkte därifrån och bilen har gått som den ska efter det. Noterbart är att start/stop funktionen fungerar som vanligt och stänger av motorn när jag stannar. Någon som drabbats av samma varning? Idéer? | |
hur många mil har bilen gått? | |
Bilen har gått 9800 mil och den är från 2013. Originalbatteri. | |
På 10 000 mil och 6 år så är det ju inte förvånande om batteriet är slut. | |
Spontant skulle jag gissa på glappkontakt av något slag... Kabelgenomföringen från batterilådan ut under bilen har t ex. varit en "klassiker" på E60/E90 t ex.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Kan också nämna att bilen var ganska nystartad med ratt och stolsvärme på full effekt också, så många förbrukare på. Och varningen kom direkt efter esp/tc ingreppet. Jag är som Alexander inne på batteriet. Snart sju år gammalt och mycket kortkörning gör det misstänkt och det blev kanske en spänningsdipp så felkoden/varningen triggades. Verkstan nämnde även generator. Glappkontakt låter obehagligt men det kan förstås inte uteslutas. Intressant är att varningen säger att batteriet laddas inte, inte att ex batteriet har låg spänning. Hur som helst så blir det ett besök till verkstan för att lösa ut felkoder, kolla status på batteriet och om generatorn laddar som den ska. Ska även nämna den ökända genomföringen, tack för tipset Johan och Alexander. Fortsättning följer.. | |
ProPro-medlem 23.225 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Captur Intens II-19 |
Jordkabeln mellan motor och kaross ärgar och ger dålig kontakt är också en vanlig felkälla . ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Tack för tipset Hasso! Har du varit med om något fall för F3x-serien? Ber verkstan titta på det också när de har bilen. Annars så har bilen fungerat precis som vanligt idag till jobbet (och hem från jobbet igår). |
|
Dags att återkoppla. Felsökning visar att generatorn är defekt. Blev ett byte av den och det var inte billigt. Försäkringen tog det men krävde i sin tur begagnade delar. Men det är bara att gilla läget. Sorgligt nog så började bilen läcka spolarvätska på vägen hem. Det visar sig att pumpen till vindrutespolningen gått sönder i samma veva. Så sammanfattningsvis så har jag fåt byta fjädrar, fjäderbenslagringar fram, generator och snart spolarpump på ett år. Så här får det inte fortsätta.. |
|
Lämnar man bort alla reparationer och inköp av reservdelar till verkstäder, märkes eller mekonomen etc så blir det väldigt dyrt att ha bil. | |
Så är det blixten. Jag ska inte klaga. Bara försöka gilla läget. Jag är dock inte van att behöva reparera bilar så det kanske är dags att börja skruva själv om det fortsätter. Finns ju bra felkodsavläsare mm som hjälpmedel och sen kan man sätta igång. Sen så ska jag ärligt säga att teoretisk kunskap finns för en del men inte allt och praktisk är värre. Har skruvat en del motorcyklar men dock inte bilar. Tittar man på fallet med fjädern så hade jag gått bet direkt pga brist på verktyg mm. Generatorn däremot hade varit rätt så lätt att byta. Bmw:s reservdelsgenerator skulle ha kostat 10000 kr!! Så det var där pengarna satt. Blev ju en annan sak med en begagnad eller om man letat att köpa på annat håll. Så din reflektion är korrekt. Är lite besviken på att det ska dyka upp sådana här fel så pass ”tidigt”. Har inte hänt på någon av mina andra fordon. Inte ens de franska.. Hoppas någon annan har användning av infon i denna tråd ifall ni får upp varningen i er bil. |
|
Jag mekar inte heller själv men fick batteritorsk på min e46 330 och lämnade till icke-märkesverkstad. Fick ingen varning för dåligt batteri men stod och cabbade upp med motorn av. På min bil var det "bara" laddningsregulatorn som var kass. Lät icke-merkesverkstad titta på detta och de var ärliga med att de inte visste säkert men börjar med att byta en del i taget och man börjar med laddregulatorn då det är sannolikt och billigast. Det räckte för mig, för det funkar sedan bytet. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.