AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Var tar alla vägen?

Visad 2.347 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg491st
Postad/Inlagd2020-01-04 11:43
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Har följt Autopower i många år. Mycket intressant att läsa och många verkligt kunniga skribenter. Även då jag under långa tider inte själv ägt någon BMW så har siten lockat och många besök och en del inlägg har det blivit.
Men..
Nu märks en betydligt lägre aktivitet och de nya inläggen blir bara färre och färre. Precis samma sak har hänt på MB-forumet MBSCA där det nu är så lite inlägg att man inte lägre bryr sig om att ”titta in”.

Frågan blir: vilka alternativ har bildats till Autopower? Är det Facebook- i så fall vilken grupp? Autopower på FB verkar inte vara speciellt aktiv, eller?
Eller är det bara så att bilintresserade minskar i en rasande takt och att det är det som visar sig i ett allt mer passivt och, tyvärr, ointressantare BMW-forum?

Tråkig utveckling hur som helst.

IP: ...[220.231]
Antal inlägg139 st
Postad/Inlagd2020-01-04 11:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det har kanske minskat från mycket aktivt, till ganska (och mer normalt aktivt)? Brukar bero på att ett antal aktiva/centrala personer lämnat eller fått andra prioriteringar. Fortfarande jättebra forum, men jag saknar också lite aktivitet. Man får ta lite ansvar och göra lite egna inlägg, få igång det lite. Själva sidan är knappast utvecklad heller på många år, fungerar, men skulle nog må bra av att underhållas/utvecklas. Som vanligt hoppas man att "någon" tar tag i det. När tillräckligt många hoppas på att "någon" ska ta tag i det, men ingen gör det, så händer inte mycket. Som i vilken klubb eller förening som helst!

Hoppas det vänder!           IP: ...[136.163]
Antal inlägg548 st
Postad/Inlagd2020-01-04 12:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dAT - 07
530d GT - 10
Peuggeot 406 coupé - 03
Jag tycker också aktiviteten gått ned en del. Men jämför man med andra siter är det hög aktivitet med hög kvalitet. AP nämndes i Bayerisches Blatt nyligen. Många från andra siter blir förvånade över goda svar.

Men det är ju sant att alla måste dra sitt strå till stacken. Vissa frågor/problem kommer ju upp med jämna mellanrum och kan besvaras av många fler än experterna (ABS problem som resultat av rostiga givare i hjulen). Vi 'andra' kan ju inte alltid räkna med att entusiasterna svarar på alla frågor. Hasso och compani kan ju istället gå in när det blir mer komplicerat.

För övrigt är ju väldigt många frågor redan besvarade, problemet är att hitta; jag tycker sökfunktionen inte är så bra. Men AP-redaktionen verkar inte lägga mycket krut på utveckling.

(Men AP har faktiskt funnits väldigt länge; har själv varit medlem 18 år ser jag nu!)

Matthias

IP: ...[139.118]
Antal inlägg6.761 st
Postad/Inlagd2020-01-04 14:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Jag är också fundersam var alla är, eller om det generella bilintresset gått ned. Kanske är det engelskspråkiga forum som lockar de lite mer intelligenta och kunniga skribenterna? Facebook, där blir det väl svårt att bedriva ett forum med separata frågor?           IP: ...[34.12.7]
Antal inlägg541 st
Postad/Inlagd2020-01-04 18:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
M140
Jag hänger mer på andra utländska forum. Mer folk som "pillar" med sina bilar rent allmänt i England och Tyskland. Whatsapp har tagit en gel del.

IP: ...[.49.131]
Antal inlägg14.745 st
Postad/Inlagd2020-01-04 19:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Stora problemet är att AP inte fungerar på ett i närheten av tillräckligt bra sätt på mobil eller padda. Ingen sitter med en desktop framför sig längre.

Den här mobilversionen som "är klar när som helst" enligt AP har varit "nästan klar" sedan 2010 eller nåt. Tyvärr tror jag att eftersom trafiken är död så går det inte tjäna några pengar på sajten längre och därmed är intresset att vidareutveckla borta.           IP: ...[198.189]
Antal inlägg2.736 st
Postad/Inlagd2020-01-04 20:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A4 Q
Mercedes C180
Mellan BMW just nu :)

Tror som Löwet att stor del av förklaringen ligger i ändrat sätt att läsa AP och att tekniken släpar efter. Länge sedan mobilen gick förbi...           IP: ...[213.134]
Antal inlägg2.012 st
Postad/Inlagd2020-01-04 20:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Mina "25 öre":
Det jag saknar på autopower (läser ofast från win10-dator) är möjligheten att posta bilder direkt i forumet.
Tror att en del av problemlösningen övertagits av youtube, det finns många som lägger upp filmer på sitt mek och fix.

Jag hoppas autopower kommer finnas kvar med experterna som hänger här. Har fått mycket hjälp och försöker bidra, även det mest är erfarenther från mej som inte mekar så avancerat själv.

Har inte själv gett mig in i något utländskt forum, jag pratar engelska dagligen på jobbet (telekom) men behöver lära mig fler bilord på utrikiska först då.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[.145.46]
Antal inlägg663 st
Postad/Inlagd2020-01-05 18:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Pellepirat
Vad menar du med att whatsapp tar över? Grupper?           IP: ...[.37.169]
Antal inlägg1.721 st
Postad/Inlagd2020-01-05 23:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja att kunna ladda upp bilder hade varit bra. Kollar man gamla trådar är ofta länkar döda...

Tycker det funkar jättebra att läsa med telefonen - använder riktigt telefon (med knappar, C905), bara en del länkar som inte funkar.

Kollar bara utrikiska forum om det länkas dit, eller om man söker efter nåt. Trevligare med svenska...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[211.187]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2020-01-06 06:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
De äldre forumen får färre användare såsom Autopower. Ett annat exempel är porsche.nu för porscheanvändare, där är det samma sak att användare beklagar sig att det är färre och färre användare/inlägg. Gick också i tankarna förr att kanske det allmänna bilintresset blev mindre. Upptäckte facebook till slut och youtube, en helt ny värld öppnades !! Inser nu att bilintresset är bland folk hur stor som helst ! Följer en del youtubare och det är helt klart intressant och lärorikt, de youtubare jag följer är endast bilrelaterade. Grupperna på facebook är intressanta och gensvaret när någon ställer en fråga i någon grupp rätt bra. Jag går in på Autopower och porsche.nu mest av gammal vana för att se om något hänt, men märker själv att det blir som sagt mindre och mindre. Jag tror att tack vare facebookgrupper och youtubekanaler så har intresset ökat istället för att ha minskat.           IP: ...[168.165]
Antal inlägg3.661 st
Postad/Inlagd2020-01-06 10:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Forumdöden är väl tämligen utbredd så jag tror inte det spelar så stor roll att autopower är dåligt anpassat för mobiler, alla forum verkar drabbas mer eller mindre. Facebook är ju bra för snabba diskussioner men suger minst sagt som "faktabank" så det är väldigt synd att forumen dör ut.           IP: ...[8.51.48]
Antal inlägg135 st
Postad/Inlagd2020-01-06 11:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA touring -09
Den här frågan dyker upp på de flesta forumen i nuläget och forumdöden är som redan sagts utbredd...

Jag tycker det är jättetråkigt, då forum som plattform har passat mig mycket bra de snart 20år jag hållit på aktivt. Under glansdagarna var det helt otrolig aktivitet och jag som var så såld på konceptet hade inte en tanke på att det skulle förändras.

Jag tror tyvärr också att bilintresset minskat kraftigt i samhället, framför allt tillskottet av nya unga som vill meka är mer eller mindre borta.

Fb är totalt värdelöst som ersättning enligt mig. Det är ofta låg kunskapsnivå och många skriver svar om saker de inte vet något om(vissa råd är rent skadliga och har sönder bilen). Det blir inte heller någon kunskapsbank, utan samma saker återkommer gång på gång.

Jag är själv lite oroad för hur jag skall kunna ventilera mitt bilintresse framåt. Många av de jag känner som är intresserade är i pensionsåldern och kommer inte hålla på med detta så länge till.           IP: ...[190.217]
Antal inlägg2.722 st
Postad/Inlagd2020-01-06 12:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
650i coupé F13 -12
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
Volvo 740 -90
Renault 12TL -73
Triumph Spitfire Mk2 -65
Volvo Amazon -65
Shortlegs, bra synpunker. Fast kom ihåg en sak, när de som nu är i pensionsåldern slutar tar nya vid. Då blir du mentor åt de som är mindre erfaren än du är:)           IP: ...[5.94.46]
Antal inlägg6.677 st
Postad/Inlagd2020-01-06 13:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i xDrive -18
Facebook och grupper som Bimmers Of Sweden tar ju mkt trafik, alla som har fb har ju väldigt enkelt att få snabba svar när man ändå är inne, i mitt eget fall så är jag medlem i bra engelskspråkiga grupper som rör min bil med många medlemmar som gör att det går väldigt snabbt att få svar. Speciellt eftersom min bil M240 och tidigare M135 är lite udda men på facebook är vi många som har samma bil.

BoS har ju nu börjat med att stänga ner sin sida för nya inlägg i perioder, där finns det ju potential att ta dom användarna hit kan jag tycka, om man nu ville satsa att utveckla sidan och vart den där nya appen tog vägen har jag länge undrat..

Sen tidigare så vet jag att trafiken alltid går ner under vinterperioden, tycker ändå att det är bra att sidan lever vidare..
          IP: ...[159.171]
Antal inlägg1.372 st
Postad/Inlagd2020-01-06 13:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
MGB GT -66
Det finns minst en svensk grupp för varje (populär/flertalet producerade)modellkod på Facebook och sedan flera internationella. Jag har tex en egen internationell för M5 E34 med ca 14 K medlemmar i skrivande stund. Den startades 2006 så allt sker ju inte i en grisblink.

Bilintresset har inte minskat, det har ist ökat och förflyttat sig till sociala medier som Facebook, Drivetribe, Instagram, Snapchat med mera.

IP: ...[.119.93]
Antal inlägg135 st
Postad/Inlagd2020-01-06 13:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA touring -09
Mats: Tack! Haha, ja då står jag där och gnäller om hur bra vi va på att meka på vår tid(och glömmer att berätta om det som inte gick bra;)

Snajdaren: Tror du verkligen att bilintresset i samhället ökat? Tycker mig se och höra motsatsen. Skulle gärna se ett ökat intresse såklart:)

Många verkar vara intresserade av det som är inne för stunden. Därför fanns Mängder av bilintresserade i början av 2000-talet efter F&F. Nu håller väl många av dessa på med träning, surdeg eller vadfan som som gäller idag haha...           IP: ...[190.217]
Antal inlägg139 st
Postad/Inlagd2020-01-07 16:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan man sammanfatta det som att kanaler som inte fanns förr, som Facebook och YouTube, nu konkurrerar om uppmärksamheten. Att de i vissa fall kan leverera samma eller tom bättre. Men i andra fall, så är ett högkvalitatitvt forum en fantastisk källa att ösa ur, när det behövs.

Jag hoppas att Autopower lever och frodas länge än. Allt kan inte ersättas av Wikipedia, YouTube etc.. För att få det lite intressantare, så kanske vi medlemmar kan se till att lägga lite krut på att öka aktiviteten. Samtidigt bör nog site-ägaren fundera på hur man ska kunna utveckla sidan, iallafall något, om inte annat, så för framtida intäkters skull!

En retorisk fråga...vad skulle DU vilja se mer på av Autopower (inom rimliga gränser, om vi nu antar att intresset från site-ägaren är begränsat vad gäller tid och pengar att investera)?
          IP: ...[.133.90]
Antal inlägg7.184 st
Postad/Inlagd2020-01-07 20:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
992 S -20
Jag har inte fått uppfattningen av att bilintresset minskat. Det har bara bytt format till andra plattformar och på andra typer av bilar. De som idag går i fronten av miljödiskussionerna var ju knappast de som hade ett blivande motorintresse på sikt...

Diskussionsforum har känts ganska träigt de senaste åren jämfört med andra plattformar. Jag föredrar sociala medier där bilder kan läggas upp och man kan länka med likasinnade på ett mer personligt sätt än på AP. Det går enklare att få feeds på intressanta specifika trådar och samtidigt slippa det ointressanta. Slutligen slipper man många anonyma proffstyckare som aldrig ägt en BMW men likväl surrar en massa - går rätt lätt att särskilja seriösa användare på FB än via forum.

Att jag sedan några år tillbaka är här sällan beror mer på att BMW har deklinerat på senare år. De ligger inte längre i topp designmässigt, med körglädje och innovation som de en gång gjorde. Konkurrenterna är ikapp och till stor del förbi.           IP: ...[7.111.8]
Antal inlägg14.745 st
Postad/Inlagd2020-01-07 20:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fast jag vill ändå envist hävda att ganska mycket sitter i plattformen, den duger helt enkelt inte längre. Som kontrast så är jag med och driver två andra forum, ett fordonsrelaterat och ett av annan karaktär. Där har vi satsat på att hänga med och antalet inlägg ligger på samma nivå som för både tre och fem år sidan. Kan inte tänka mig att konkurrensen är så helt annorlunda bara för att märket skiljer.           IP: ...[198.189]
Antal inlägg7.184 st
Postad/Inlagd2020-01-07 21:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
992 S -20
Lövet: Det ligger nog en del i vad du säger - det som dock fortsatt talar emot forumens framtid är att den attraktiva plattformen sedan länge redan finns på plats via sociala medier. Jag ser därför inte vad en app eller mobilbaserat diskussionsforum skulle addera för mervärde. De skulle kanske fyllt en funktion 2010 men knappast skulle de funktionerna få fler bilintresserade att återupptäcka AP på senare år väl? Återstår för forumen att tilltala den grupp användare som av olika skäl inte använder sociala medier men ändå vill kunna skriva av sig och dryfta idéer digitalt.           IP: ...[7.111.8]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -96
Pris: 11.000:-

BMW 750li  -06
Pris: 72.000:-

BMW 320  -14
Pris: 175.000:-

BMW 335i  -07