AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ X-Serien ]

Greta och SUV:ar?

Visad 4.481 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.075st
Postad/Inlagd2019-12-30 10:10
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Här i Tyskland har Greta Thunberg fått en enorm genomslagskraft. Är det samma sak i hennes hemland? Frågan kan tyckas överflödig, men det vore intressant att höra.

Efter dieselkrisen har nu SUV.arna, framförallt bland yngre människor (kanske de under 30) blivit föremål för såväl kritik som rent åtlöje i mitt land. Dessa fordon ses nu som en del av äldre, lågutbildades livsstil. Inom BMW, där flera släktingar/vänner till mig arbetar, märker man en tydlig efterfrågeminskning samt sämre andrahandsvärden på SUV:ar. (jfr diesel!) Förändringen sker mycket snabbt. Som de flesta känner till försämrar SUV:arna de flesta grundläggande parametrar vilket tom. dagens gymnasieskolor ofta fokuserar på i miljö/fysikundervisningen. Att den ökade fordonshöjden skulle ge extra batteriutrymme blir inaktuellt med kommande litium-natriumbatterier i glas som bla. BMW forskar intensivt på inför 20-talet.

Ber om ursäkt för min knackiga svenska, men vore spännande med en diskussion nu när vi går in i ett nytt decennium.           IP: ...[123.153]
Annons
Antal inlägg2.757 st
Postad/Inlagd2019-12-30 11:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi A4 Q
Mercedes C180
Mellan BMW just nu :)

I Sverige råder ingen större panik kring suvar, vi har fullt upp med våra plastpåsar och sugrör.           IP: ...[213.134]
Antal inlägg1.075 st
Postad/Inlagd2019-12-30 11:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mycket spännande vad som skiljer länderna åt. Min erfarenhet av Sverige härstammar från en mycket kort tid som forskare på KTH inom kvantfysik. Mycket har hänt sedan dess. Batterientalpi är just nu som alla vet inne i ett dynamiskt skede.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg14.884 st
Postad/Inlagd2019-12-30 12:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Just SUVar är inget särskilt diskussionsämne, men det var ju det för 10 år sedan. Tyskland är ju efter på många fronter så det är inte så förvånande. Däremot i Sverige så är ju SUV försäljningen numera dödsdömd men det har inget med Greta att göra utan det nya skattesystemet. Bilar som tidigare kostade 2k om året att skatta kostar numera 10 tusen och då är det inte många som tycker att det är så roligt längre.           IP: ...[198.189]
Antal inlägg1.330 st
Postad/Inlagd2019-12-30 12:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
För ett antal år sedan var det under en begränsad tid ganska mycket diskussion bland miljöfolk om suvarnas energikonsumtion, både i drift och tillverkning, men den dog ut efter något halvår. Antagligen är det väl så i Tyskland liksom i Sverige, att media/journalister består av en mycket stor andel miljöpartister/die Grüne vilket gör att informationen vinklas hårt för att passa deras agenda. Att köparna av nya suvar skulle bestå mest av lågutbildade verkar ju tex inte så verklighetsanpassat.           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg701 st
Postad/Inlagd2019-12-30 14:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Greta har väl fått genomslagskraft i vissa kretsar, men jag upplever att bland flertalet högutbildade i min närhet så är man ganska kritisk mot hela klimatfrågan och hur den hanteras. Känns som mycket bygger på känslor snarare än på vetenskap.
Förtroendet för politiker och regeringen i synnerhet är på absolut bottennivå, inte bara när det gäller klimatfrågan utan även andra frågor.
Kör själv SUV men har inte uppfattat att någon i min närmaste omgivning anser att jag är lågutbildad för det. Sen vet jag att TS är extremt kritisk till SUV:ar som företeelse vilket jag misstänker färgar hans inlägg en aning.           IP: ...[76.1.85]
Antal inlägg701 st
Postad/Inlagd2019-12-30 14:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Dessa artiklar ger en helt annan bild än den som TS ger sken av:

[LÄNK]

[LÄNK]           IP: ...[76.1.85]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2019-12-30 16:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530dx (G31)
BMW 118i (F20)
Tycker själv kanske SUV'er är onödig för dom allra flesta. Dricker mera etc.

Så för min del kan denna bil typ avskaffas mot att vi andra kanske får billigare skatt på andra biltyper :-) Ja kan ju tänka mig en SUV men kan samtidigt också se att den inte är ett dugg nödvändig.

Hela jagade efter bil industrin är lite lustigt - då faktum är att det är mat industrin som utgör det verkliga C02 problemet - inte olje, gas, bil eller den typ av industri. Det är mat industrin med plast, förpackning, produktion av mat etc. som man kanske först bör titta på, men nej...Som Politiker så tittar man på där man lättas kan få nåt igenom UTAN att förlora röster samtidigt... inte där det har störst impact...           IP: ...[.203.45]
Antal inlägg1.330 st
Postad/Inlagd2019-12-30 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Din inställning att "för min del kan gärna den här biltypen avskaffas" tycker jag är en rätt trist attityd, för det innebär i princip att allt som inte jag själv är intresserad av kan man förbjuda. Blir ett rätt tråkigt samhälle om det andra tycker om, även om det inte är så många, kan förbjudas för att man inte själv bryr sig om det...

Det är som att jag skulle säga att personbilar skall förbjudas, för jag är inte intresserad av bilar och jag bryr mig inte om dom som är det heller.           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2019-12-30 17:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
blixten, +1

Jag tror suven kommer ta ännu fler marknadsandelar med elektrifiering. Då försvinner en stor nackdel (sämre för miljön) och kunderna sitter bekvämt och känner lite extra trygghet mot alltifrån krocksäkerhet till framkomlighet. Det är dessutom lättare för biltillverkarna att sälja bilar med dyrare komponenter i segment där betalningsviljan redan är lite högre.           IP: ...[34.12.7]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2019-12-30 17:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530dx (G31)
BMW 118i (F20)
Läs mitt inlägg igen snälla. Skrev att jag kan tänka mig en SUV om du läste rätt. Tycker dock inte det är nödvändigt för dom flesta av oss ur miljöperspektiv.

Men SUVer är inte nödvändigt och klart sämre ur miljöperspektiv därav min hållning. Och det kvitter om det är el eller inte. Dom avvänder mer bränsle (el eller diesel / bensin) än andra biltyper. Det var ju också lite så falllet var för 10 år sen. Så nu när klimat problemet är uppe igen tycker jag faktisk SUV är lite större problem än om man kör diesel/bensin och den snacken.

Och ja jag är inte övertygat om el än så länge. En Audi eTron som går 300km på en laddning (85 kw) å vinterrn är inte speciellt imponerande....för en SUV

IP: ...[.203.45]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2019-12-30 18:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530dx (G31)
BMW 118i (F20)
Lägger till en artikel som hänvisar till att det kallas ”SUVskam” i Sverige. Inget jag har hört tidigare själv men mera kanske till OPs inlägg.

www.wired.com/story/suvs-are-worse-for-the-climate-than-you-ever-imagined/amp

@Grelle - inte för att jävlas här men tror du själv på dina argument för en SUV. Framkomlighet (ingen kör offroad med lyx suvar), Krocksäkerhet (för dig som förare ja men inte för andra tex. personer på gatan där den faktisk är rätt mycket sämre). Sitter mera bekvämt (nog en smaksak då statsledare tex. Färdas i MB S klass etc). Jag måste faktisk säga att artikeln ovan prickar ganska rätt.

IP: ...[.203.45]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2019-12-30 20:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
John2012, jag skrev aldrig att det var mina argument. Jag skrev kunderna, jag la ingen personlig värdering i det. Som du ser kör jag BMW’s minsta coupémodell.

Men personligen tror jag många kunder bryr sig mindre om dem krockar med än sig själva och i baksätet sitter jag bättre i en X3 än en 3-serie.

300km på en laddning under vintern tycker jag är bra. Att stanna för kortare paus känns rimligt då.           IP: ...[34.12.7]
Antal inlägg526 st
Postad/Inlagd2019-12-30 21:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
Gäsp.

Tyvärr en trolltråd, det finns ju ingen som helst substans i det 332 skiver.

IP: ...[.153.10]
Antal inlägg1.075 st
Postad/Inlagd2019-12-31 10:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lite oväntade, men spännande, synpunkter så här vid årets slut.

De artiklar "BMW Newbie" citerar bygger på statistik som inte är helt färsk.

Bilindustrin lägger stor vikt vid marknadsundersökningar. Just nu lägger man sista handen vid de modeller som kommer 2025-2030. Underlaget jag fått del av baseras på människor 18-28 år som kommer att vara köpstarka just i slutet av 20-talet. Läget är minst sagt volatilt och "Greta-effekten" har ju blivit mycket tydlig bara sista månaden. Jag har själv ingen aning om svenska SUV-ägares bildningsnivå, det jag syftade på är hur yngre i Tyskland enligt marknadsundersökningar ser på de tyska SUV-ägarna.

Blir tyvärr lite svårt för mig att läsa svenska. Heter det verkligen "bil industrin" i särskriven form? Kan bero på min språkliga okunnighet!

SUV:arnas egenskaper borde inte vara kontraintuitiva. Tex. blir ju en kortare, högre deformationszon sämre än en lägre, längre sådan vilket ju personbilar har.
Som konstruktörer inom fordonsindustrin ofta framhåller så skulle de extra konstruktionsresurser som lagts på SUV:ar, hade de istället lagts på personbilar, givit avsevärt bättre sådana även om vissa resurser kommer båda fordonstyperna tillgodo.

Spännande blir som sagt att glasbatterierna kommer att ta mycket mindre plats samt gå att snabbladdas. Något gissade att 70mils entalpi kommer att rymmas i ett batteri som kommer att få plats i handskfacket. Kanske en lätt överdrift, men SUV:arnas höga underreden blir knappast en tillgång. En annan, lite perifer aspekt, är varför så många betalar dyrt för sänkningssatser för personbilar. En form av SUV-protest?

Slutligen en eloge till Sverige, tack vare bla Nobelpriset och kanske nu Greta som just fått ytterligare en stor utmärkelse!

IP: ...[123.153]
Antal inlägg2.538 st
Postad/Inlagd2019-12-31 10:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
525iA -02
Greta är en skam för Sverige           IP: ...[.137.34]
Antal inlägg1.075 st
Postad/Inlagd2019-12-31 11:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tror inte det är vad Greta säger som vissa blir irriterade på utan att så många lyssnar, tom. Trump, fast han tror klimatet räddas genom att Greta går på bio! Många här imponeras av hur en 16åring kan lätt vinna så många debatter mot USAs president!           IP: ...[123.153]
Antal inlägg1.330 st
Postad/Inlagd2019-12-31 11:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
332, du verkar vara ganska oupplyst om medias vinkling av Greta som företeelse och medias vinkling av Trumps uttalanden.           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg23.089 st
Postad/Inlagd2019-12-31 13:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spontant verkar det som att SUV-försäljningen snarare ökar i Sverige än minskar...nu är begreppet SUV lite flytande dock och allt mellan BMW X1 och Toyota Landcruiser kan väl klassas som sådan...
[LÄNK]

Här är lite färsk statistik över nybilsförsäljning, sedan får man själv plocka ut "SUV:ar" i listan för att få mer kött på benen:
[LÄNK]

Jag är inte insatt i hur det ser ut i Tyskland, men vet att jag läste någon artikel nyligen om att "SUV-problemet" är uppe på regeringsnivå och diskuteras, så debatten i Tyskland kanske är lite hetare när det gäller SUV:ar och deras för- och nackdelar på olika plan!?

När det gäller krocksäkerheten vinner väl SUV:ar främst på två parametrar:
1. Tyngden - ett tungt fordon "äter upp" ett lättares fordons krocksäkerhet. Ren fysik!
2. Höjden - deformationen vid krock mot ett lägre fordon skapar en säkerhetsbur där man "glider över" deformationen. Minns ett test där man krockade en VW-buss mot en Volvo 740 - Föraren (dockan) i WV-bussen fick enbart lite skador på lägre delen av benen medan föraren (dockan) i Volvon fick omfattande skador - tvärtemot vad de hade trott innan testet...

Krockar trå jämnstora SUV:ar med varandra blir troligen mer "intressant". ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.191.72]
Antal inlägg1.075 st
Postad/Inlagd2019-12-31 13:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Blixten, då du tycks vara speciellt upplyst vad avser Greta Thunberg och Donald Trump med information som inte går via media vore det av stort värde om du delade med dig av allt detta. Vi inväntar med stort intresse!           IP: ...[123.153]
Antal inlägg546 st
Postad/Inlagd2019-12-31 16:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Greta har visat sig vara en kommunist och vill inte ens tillverka bilar. Trump vill nog tillverka väldigt många bilar. Mer behöver inte sägas än det.           IP: ...[.55.160]
Sida: 1 2 3 4 5 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW Alpina b3  -00
Pris: 149.000:-

BMW 320d GT  -16
Pris: 259.000:-

BMW 740 iA  -94
Pris: 76.000:-

BMW 633 CSiA  -79