AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.747

Bmw originalförsäkring bra eller dåligt?

Sida 1 av 2
mi
223
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Nån som har bmw org försäkring? Dax för mig å teckna ny försäkring.
Bra el anus?
Såg att de Inte gör nåt avdrag på ålder på tex navigation 4 första åren...
Kan ju vara bra iom alla stölder....
Mitt tips är att kolla premie mellan de och IF stora. Sparade 4500 per år på IF, enligt honom ingen skillnad.
mi
223
mikboi
Priset skiljer under 1000kr per år för mig mellan bmw org och if stora...
32ProPro-medlem
2.299
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Det är If som ligger bakom BMW orginalförsäkring så villkoren är ganska lika men kolla detaljerna. Orginalförsökring lagar alltid på märkesverkstad med orginaldelar om jag minns rätt. Kolla så miltal och ålder för vagnskada passar dina behov, tror If hade högre miltal när jag kollade.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
da
1.977
danielb
I4 M50 -24
En sak med originalförsäkringen är att de har hög självrisk på glas, tror det ligger på 2500:- Medans IF tar 1500:-
Pa
1.091
Passo222
BMW G21 330E M-Sport XDrive 2022
Kolla Aktsam! Mvh
Tex om du behöver byta vindruta så får du original på BMW om du kör originalförsäkring, med IF blir det billig tunn kinesruta.
Fr
2.502
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Körde med OF i många år men för två år sedan bytte jag till TH som till synes har samma villkor men eftersom jag då sparade ca 8.000kr/år var valet inte så svårt.

Den enda gång jag behövt använda försäkringen, parkeringsskada med okänd förövare, var det från THs sida inget snack om vart jag fick vända mig, bara att åka till närmaste auktoriserade plåt&lack.

I övrigt inte haft några problem men kan misstänka att OF och IF har sett sig tvungna att öka sina premier rätt duktigt iom att dom försäkrar mycket nya bilar som utsätts för mycket stölder av ratt och navi.

Så ring runt och kolla, det måste man ändå göra med jämna mellanrum för f-bolagen har en tendens att sitta och bli feta och nöjda utan att vilja göra nåt på priset....

Niklas

Fransosen
16.352
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
lanab: Rent struntprat. Du får alltid av BMW godkänd leverantör av glasruta. Sen kanske det inte står BMW på den utan Pilkington eller liknande (dvs OEM leverantör!) men det är ingen "tunn kinesruta". Varför slänga ur sig sådana dumheter ens?
mi
223
mikboi
Som sagt skiljer det ca 800kr per år mellan of och tex trygg hansa.
8400 vs 7600kr. Så ingen större skillnad.
Of har hög glas självrisk såg jag 2400kr, ganska dyrt
@Löwet

Det är en lögn, vad är BMW godkänd leverantör enligt dig. även Carglass som sätter in kinesrutor kan kalla sig BMW godkända eller vad du vill.

Tror du BMW tillverkar rutorna eller?

Sanningen är väl mer att göra att du jobbar på ett av vederbörande försäkringsbolag, hehe...

16.352
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Herregud så borta du är. Noll poäng att diskutera vidare. Du vet genuint ingenting om detta.
Kolla upp flera bolag! Det finstilta är oftast rätt lika, men visst måste man kolla villkoren lite. Självrisker kan variera lite, dock skiljer det ibland väsentligt i premie mellan bolagen och oftast mer än vad som är försvarbart för den dyraste, även om något olyckligt händer.
Jag har LF. Supernöjd. Fick i somras bytt till BMW originalruta hos lokala BMW handlaren på min gamla E30 utan snack. Blev en rätt dyr totalkostnad!
Jag hade också kollat och jämfört priser kontra vad du får och tycker det är värt. När jag skulle försäkra M4:an (halvföräkring) så var prisskillnaden sinnessjuk.

Motsvarande 18k per år på BMW orginal/IF och 7500 om jag minns rätt på LF. Aningen bättre villkor på t ex stöld av fälgar och däck, plus att om man kör bana med BMW så brukar man kunna få någon form av försäkring om man har orginal.

Sen var det en intressant klausul som de tyckte var kanon. Vid inlösen så får man full ersättning upp till 2 år. Låter ju kanon. Men det innebär ju också att de skapat en försäkring där man har rätt goda incitament att sätta bilen i en mur när den blivit nästan 2 år. Helt vansinnigt och inget jag vill betala för.

Nu köpte jag en M4 och försäkringspengarna är inte den stora kostnaden. Men någonstans går gränsen. Så kolla med fler bolag och avgör själv.
Visa användare
3.135
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Det är klart att inget försäkringsbolag kommer tvinga någon att sätta in en "tunn kinesruta".

Alla försäkringsbolag kommer låta kunden sätta in en glasruta som uppfyller de specifikationer tillverkaren ställt upp.
mi
223
mikboi
Blev folksams stora med 750kr självrisk i d mesta och 0kr för lagning av stenskott bl.a
Ang glasrutor så har ni båda rätt. På G20 är sidorutorna tillv i PRC medan fram- och bakrutor är tillv i EU av SGS. Olika batcher kan säkert förekomma.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
När jag hade Toyota och Trygghansa körde jag bara in till Toyota och bytte ruta, utan att kolla med försäkringsbolaget. Fick då originalruta. Menar ni att man kan bli nekad orgruta av försäkringsbolaget med BMW? Låter märkligt...
16.352
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej det blir man inte. Det är rent struntprat tidigare. Precis som du säger är inte FB alls inblandad i valet av ruta. FB betalar bara glasmästaren efter skadereglering.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Begär dock att du vill ha originalruta, dvs nån av BMWs leverantörer av rutor. Även om du bokar rutbytet hos BMW är det inte säkert att du får originalruta, utan för av vara säker på det, måste du begära det..

Har varit med om att få skitruta när jag bokat hos BMW, genom att Ryds glas som gjorde jobbet åt BMW, tog sin egen leverantör.... Därför ställer jag alltid som krav hos BMW att få deras "egna" rutor.

Om du tar Folksams försäkring Stor, är självriken för glas 750:-.
Hade bmw originalförsäkringar när min bil blev utsatt för stöldförsök och vandaliserad samtidigt. Dom löste in den och satte självrisken som stöldförsök så jag slapp utnyttja vagnskadan vilket sänkte självrisken från 6000 till 1500. De löste det väldigt bra, kan rekommendera dom alla dagar i veckan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.