AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Trångt att byta elektrisk vattenpump

Visad 797 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg56st
Postad/Inlagd2019-12-03 21:38
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Hej, Försöker byta den elektriska vattenpumpen på en 320 i -08 (N43 E91). BMW har lyckats placera vattenpumpen till höger om motorn ovanför den elektriska styrväxeln. De nedre fästbultarna till pumpen sitter väldigt illa till. Någon som har lyckats att byta vattenpumpen utan att demontera styrväxeln? Eller är det lättare att demontera styrväxeln först? För att ta ner styrväxeln, hur mycket måste man släppa? Måste jag ta bort rattstången och alla slangar eller kan jag bara släppa bultarna i styrväxeln och släppa ner den en bit för att komma åt bultarna till vattenpumpen?

          IP: ...[183.213]
Antal inlägg2.245 st
Postad/Inlagd2019-12-03 22:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vet inte hur stor skillnad det är mot N52, men där räknas det med att ta bort kylaren.
[LÄNK]

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[210.156]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2019-12-03 22:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Tyvärr är det inte lika gott om plats som på N52. På bild 6 ser man att styrväxeln inte sitter direkt under pumpen.
-Någon som vet om det är svårt att ta ner styrväxeln?

          IP: ...[183.213]
Antal inlägg23.174 st
Postad/Inlagd2019-12-04 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Z4 2.5 2003 made in USA
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
[LÄNK]

ta en titt här ser ut som man lyfter lite på motorn möjligen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[4.52.49]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2019-12-04 21:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Kort uppdatering hur det gått. Jag provade att skruvade loss styrväxeln och sänkte ned den en bit på en domkraft. Då kom jag åt att lossa de nedre bultarna till vattenpumpen! Nu får jag avvakta nya bultar från BMW då de rekommenderar byte om de har lossats. Tack för tips Sverige och Hasso!

          IP: ...[183.213]
Antal inlägg23.174 st
Postad/Inlagd2019-12-04 22:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Z4 2.5 2003 made in USA
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Oss i mellan lite överkurs med bultbyte.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[4.52.49]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X5 3.0iA  -05
Pris: 19.900:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW M5  -00
Pris: 219.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00
Pris: 109.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen