AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.644

Molande ljud G21

Sida 5 av 5
sv
18
svartsvart
330i Touring M-sport -20
VW ID.3 -21
Ha, där ser man.. Jag är extremt tacksamt om du kan skicka mig namnet på personen som hjälpte dig, det går väl att skicka privata meddelande här annars så är min mailadress samma som mitt användarnamn @gmail.com

Tråkigt att du inte blev helt nöjd trots allt, men är det RFT-däcken så får man ju hoppas att det blir bra när det väl är dags att byta. Själv har jag bara 18" och ej RFT och det här missljudet överröstar ju i princip det mesta av vägljudet känns det som.
JR
1
JR1960
f31 335d xdrive 2016
hej
har åxå missljud problem.
F31 335D xdrive 2016 7000mil. automat
låter ungefär som ett lager.Låter som det kommer från framsidan.
bytt hjullager v+h ljudet kvarstår.
däcken är rätt så bra goodyear.
Det låter redan vid 30 km timme det är ett molande ljud som denna videoclippen som är med i denna forum.
fast man hör det i insidan bilen,har kollat bakre hjullager än.kändes ingen glapp på de(svårt att höra eller känna på de).
Det låter även när bilen rullar i Neutral läge.
hoppas hittar en lösning,körglädje är borta just nu!
Am
85
Amatören
BMW i4 M50 -23
Lamborghini R2 -07
Har en 330d xdrive -20 G21 med beryktade molande oljudet. M-sport bromsar och chassie. Verkstan bytte höger länkarm fram men oljudet kvarstår, enligt arbetsordern hade teknikern skrivit att det nu endast fanns vägljudkvar, han Är halvdöv troligen. Sommar Michelin 19” och vinter 18” Michelin inga RFT. Verkstan ville jag skulle laborera med däcken o testa om det blir bättre när jag ringde o påpekade oljudet kvarstod men gissar när jag läser allt det är bortkastad tid. Oljudet kommer redan vid 20-30 km/h.
Finns det någon som fått problemet löst ännu?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har läst en hel del och kört olika exemplar av G20/21 som alla har låtit mer eller mindre. Min uppfattning ska jag försöka dra här (notera det är en uppfattning och ingen total sanning):

BMW monterar en s.k. Vibrationsdämpare som lösning på vissa problembilar. Jag har inte hört ett enda fall där ägaren tycker problemet är löst.

Ett fåtal har fått m-sportbromsar (den större varianten som finns som option till ex M340i) monterade. Här finns det fall där ägaren rapporterar att ljudet är borta! Men det finns också fall där ljudet är kvar.

Däcktyp och fabrikat verkar förstärka eller mildra oljudet. Dock har jag inte riktigt kunnat se exakt korrelation mellan dimensioner och oljudet. Rft verkar som vanligt inte bra. Många med bridgestone verkar tycka deras bilar låter, men det finns fall där det inte är så.

Nu till min uppfattning. Det verkar vara ett toleransproblem av något slag som ger oljudet. Man kan nästan se det lite som en egenskap i G2x. Men oljudets nivå varierar mellan exemplar och exemplar. Jag har kört 5 olika ex och alla har haft tendens till ljudet som liknar ett slags vägljud men av annan karaktär än vanligt vägljud.

Min bil är tyst med sommardäck. Men med vinterdäcken så ändras ljudkaraktären och vägljudet blir mer påtagligt. Iofs inget konstigt med vinterdäck men det låter annorlunda än vad jag är van vid. Så däck verkar påverka.
sh
3
shajisha1960
f31 355d xdrive 2016
hej
jag hade samma missljud det var en skydd/isoleringskåpa som låg mot kardanaxeln.
limmade den på plats och missljudet försvann
sh
3
shajisha1960
f31 355d xdrive 2016
hade problem nu löst var en hård kåpa som låg mot kardanaxel.
limmade fast den nu utan missljud.
Am
85
Amatören
BMW i4 M50 -23
Lamborghini R2 -07
Den där kåpan lät ju högintressant, ljudet är sådant att det skulle kunna vara så, måste jag kolla upp.

Är det en kåpa man ser utan andra ingrepp om man hissar upp bilen och lägger sig under o kollar. Menar är det andra plast skydd/kåpor man måste skruva bort först?

Tack!
sv
18
svartsvart
330i Touring M-sport -20
VW ID.3 -21
Efter en väldans massa turer fick jag igår äntligen detta fel åtgärdat genom byte till den större versionen av M-sportbromsarna. Ljudet är nu helt borta och skillnaden är ENORM, bilen upplevs nu som riktigt tyst!

Jag har 18" original M-sportfälgarna på med Pirelli P7 Cinturato (ej RFT) och har avvaktat att byta till vinterhjulen då jag ville jämföra skillnaden med samma hjul. Kommer nu att sätta på vinterhjulen, 18" med dubbfria Pirelli Sottosero 3 RFT, blir intressant att se skillnaden och om jag kan skönja något ljud med mer högljudda däck.

Innan bytet till de nya bromsarna så trodde jag att det var M-Performance-versionen med röda ok som de skulle sätta på. Men de jag fick är alltså inte dessa utan samma storlek men med blåa ok och helt släta skivor. Vill minnas att jag läst någonstans att det i UK finns/fanns en version av G20/21 som hette M-Sport+ och som hade större bromsar. Möjligt att det är det dessa som i så fall är monterade (säkert även samma som DLC skrev ovan som finns som option till M340i)

STORT tack till @Zig, utan din hjälp tror jag inte att jag hade fått igenom detta.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
No problem, glad att kunna hjälpa! :-)

Kul att du är nöjd, själv har jag kvar ljudet så fort vägbanan är allt annat än nylagd..., fast jag har ju 19" runflat.

Bytte de även vibrationsdämpare ena sidan fram? Det gjorde de för mig av någon anledning.
Am
85
Amatören
BMW i4 M50 -23
Lamborghini R2 -07
Hur vet jag utan att mäta vilka bromsar jag har. Oken är i alla fall blåa, enda jag vet.
Nu skall jag in med bilen igen till veckan för att verkstan och jag skall vara överens om oljudet eftersom teknikern skrev i ao:n vid första besöket att oljudet är borta nu efter han bytte höger länkarm fram.
Har du "M-sport" paketet på din 330 så har du antagligen "2NH" i optionkod-listan som betyder "M Sport Brakes". (De större "M Performance" är/var nog bara tillgängliga som extra till M340.)
Am
85
Amatören
BMW i4 M50 -23
Lamborghini R2 -07
Tack! Ja, stämmer att det står 2NH i listan.
Hej! Är det samma missljud som jag har i min bil? Lade upp en tråd om det nyligen. Länk
Hittat den här videon av någon helt random person på youtube som har exakt samma ljudproblem som jag har.

Finns det någon här som har 19" fälgar och har ljud problemet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.