AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.643

Molande ljud G21

Sida 4 av 5
Har ni fått reda på något mer vad det är att det blir ett missljud ( resonansljud )?

Markus77
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Bimmerpost tråden tagit fart igen, nya teorier och egna försök till lösning via framförallt isolering, men inget nytt från BMW.

Länk
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Lite intressant att fyrserien fått en annan lösning på tvärstag i motorrummet. To be followed..
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
På tal om missljud har jag börjat höra ett vibrerande sådant i motorvägshastighet. Lågmält men väldigt störande om man inte har musik på.

Tror att det kommer från panoramataket, i framkant mot vindrutan på passagerarsidan. Men som alltid svårt att avgöra. Har försökt undersöka området med öppen lucka men kan inte se något fel.

Någon med liknande missljud?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Inte hört om panorama. Men för vanliga takluckan så finns det mycket att läsa på bimmerpost. Det verkar vara mycket vanligt med missljud från den.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Äntligen händer det något angående molande miss/resonansljudet!

Min återförsäljare säger nu att de blivit instruerade av BMW att byta bromsskivor, bromsok och installera någon form av vibrationsdämpare fram

De säger att de kommit fram till att det är bromsskivorna som skapar vibrationer och därigenom missljud.

Arbetsorder klar, delar beställda men det var något som inte fanns i lager. Men inom ett par veckor borde de ha allt hemma.

Efter detta "ingrepp" ska bilen regbesiktigas pga förändring av bromssystemet.

Fingers crossed :-)

ca
80
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Har inte detta problem på min G21 men vi har precis haft en firmabil (E400D) inne på felsökning pga lågfrekvent vibration vid högre hastigheter. Svenska verkstäderna gick bet så det slutade med att vi körde ner den till MB i Hamburg för garantiservice:

We have carried out the following work on your vehicle:

• All running wheels balanced and concentricity optimized
• Light alloy rim, tires and wheel hub at the front right renewed, brake discs and blocks on the front axle renewed
• Renewed propeller shaft between transfer case and front axle
• Front axle drive exchanged and dismantled on a trial basis
• Left and right front axle shafts exchanged and dismantled on a trial basis
• Transfer case renewed
• PTO shaft between autom. Gearbox and rear axle exchanged and dismantled as an experiment
• All engine bearings renewed
• Right rear axle shaft exchanged on a trial basis and dismantled
• Left rear axle shaft renewed
sv
18
svartsvart
330i Touring M-sport -20
VW ID.3 -21
@Zig, har du fått de nya bromsdelarna installerade ännu? Nyfiken på om det löste problemet, jag tror jag har samma missljud på min 330i Touring M-sport :(
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Det restade vänstra bromsoket skall komma in i lager i Tyskland på fredag. Till Sverige nästa vecka. Sen installation och regbesiktning... Så i början av maj som det ser ut.
Reg.besiktning pga nya skivor och ok?

Verkar väldigt underligt att man ska registreringsbesikta för att man byter slitagedetaljer.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Pga "förändring" av bromssystemet var vad de sa, men håller med om att det verkar konstigt...

I och med att de ändrar till andra varianter kanske de vill ha sitt på det torra?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Bromsar har certifikat som om man ändrar något som kan påverka behöver ett nytt certifikat. Så det tyder på att BMW faktiskt gör en ändring och därmed behöver få in det i helbilscert. Ska bli spännande att höra om det hjälper.
sv
18
svartsvart
330i Touring M-sport -20
VW ID.3 -21
Ok, tack för uppdateringen @Zig! Som sagt, spännande att höra om det löser problemet så du får gärna skriva här när det är klart :)
Be
2
Benny brun
330i xdrive -20
Tjena!

Min 330i xdrive m-pkt är nu äntligen fri från detta förhöjda vägljud/molande!

Felet verkar sitta i m bromsarna med skivstorleken 348mm

Har nu fått 18" m-sport bromskit (fram) 374mm

Bilen blev omreggad av bmw och bromsarna nämns i "tillägsinformation" på transportstyrelsens app.

Jag hörde skillnad redan på Bmw's parkering i 10km/h =tyst

Ruskigt snyggt också!

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Fick samma större bromskit fram (inklusive byte av vibrationsdämpare höger sida) monterat förra veckan men upplever bara en mindre förbättring.

Precis som innan bytet, på slät asfalt riktigt tyst, men så fort det är minsta ojämnt underlag så kommer ljudet fortfarande i form av blandat lager och resonansljud och små mikrovibrationer i ratt och golv.

Kanske det är "normalt"?

BMW säger att ja, med M chassi och 19" runflat så är det inget konstigt och att en 3:a inte är lika tyst som en 5:a...

Benny, har du också 19" runflat?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RF-däck kan skapa molande lågfrekventa ljud som är hemska!

Hade smala 205/60-16 Bridgestone RFT-däck (sommar) på bilen och de bullrade betydligt mer än en relativt breda/låga 235/40-18 Michelin PS3-däck (ej RFT) på alla underlag som var det minsta skrovliga.

På nylagd asfalt var RFT-däcken dock ganska tysta...men sådant underlag finns ju knappt i detta land.

Så jag tippar på att RFT-däcken är grundorsaken....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Har icke-rft vinterdäck (18", Continental dubbat, flexstud) och ljud med dem på också fast annan "frekvens".

Det som är konstigt tycker jag är hur mycket av vägljud/friktion som fortplantas in i bilen. Körde på räfflad, icke färdig, vägbana igår och det lät något hemskt!
Be
2
Benny brun
330i xdrive -20
Dagen efter bromsbytet åkte jag upp till stugan i Jämtland ca 40 mil enkel resa. Valde att köra på mina vinterdäck, org 18” fälgar med Michelin pilot alpin 5 (dubbfria) då det var lite snö kvar..
Bilresan blev en fröjd , ljudnivån är på en helt annan nivå nu!

Väl hemma igen så monterades mina 19" eftermarknadsfälgar med aningen "stretchade" Continental däck, dessa är inte alls lika sköna att åka på, dock är vägljudet inte värre än andra bilar jag haft med lågprofilsdäck.

Nej inga Runflat
sv
18
svartsvart
330i Touring M-sport -20
VW ID.3 -21
Hade min bil inne hos Bilia Mölndal igår för att de skulle undersöka problemet. De hävdar att de inte hört talas om detta problem hos någon tidigare kund och kunde heller inte bedöma ljudet på min bil annat än högt vägljud då de regnade ganska mycket under provkörningen. Så planen är väl att boka en ny tid och hoppas på uppehåll nästa gång.

När jag tog upp att det problemet möjligen kunde härledas till bromsarna viftades det bort med att man inte ska läsa så mycket på internet och försöka dra slutsatser från det. Jag kan absolut köpa att jag inte ska göra deras jobb, men om man kan hjälpa till på traven med en möjlig lösning så besparar man ju alla mycket möda. Om BMW har kommit fram till att det är bromsarna som orsakar detta problem borde det väl finnas dokumenterat på något sätt så att alla verkstäder har tillgång till detta, eller hur funkar det? @Zig & @Benny brun, får man fråga vilka verkstäder som hjälpt er?
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Bilia Mölndal...

Initiala svaret jag fick från alla jag pratade med var alltid "aldrig hört talas om".

Gäller att få tag i rätt person. Jag drev även ärendet direkt mot BMW's centrala tekniska avdelning i Stockholm.

Kan maila namnet på personen som till slut hjälpte mig hos Bilia Mölndal. Han la in caset i BMW's interna system, höll kontakten med tekniska och till slut kom svar och åtgärdsplan från någon på tekniska i Danmark.

Är säkert dyrt att byta kompletta bromsar fram så de vill väl inte göra det på fler än de måste.

Tyvärr är jag som sagt inte helt nöjd efter bytet men det blev bättre. Förhoppningsvis blir det ännu bättre vid byte till icke runflat men det dröjer tyvärr många mil.

Konstigt nog kunde man inte välja 19" icke runflat till 3 serien men det gick alldeles utmärkt till X1 som jag också funderade på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.