AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.648

Molande ljud G21

Sida 3 av 5
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Kontakta en advokat så blir det nog fart på din ÅF.
Ro
16
Rolexxx
Bmw 320d Touring -20
Eller en journalist!
WMB5m, är din 320d köpt privat så kontakta konsumentvägledaren i din kommun alt tag fallet till ARN. Beträffande "nöjeskörningen", kräv ersättning av ÅF 80 kr/mil. Spara loggarna. Tänk på att ÅF kanske läser denna tråd.
WM
4
WMB5m
520 xdrive Touring -20
Loggarna är sparade, finns även foton.
WM
4
WMB5m
520 xdrive Touring -20
Tyvärr är bilen en leasad tjänstebil.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Hade det varit privat så hade saken troligen varit klar nu. Att kontakta motormännen är också en väg. Är man medlem så är de väldigt behjälpliga men svarar på frågor annars också.

En tillverkare/verkstad har tre försök på sig att reparera ett fel som produkten är behäftad med. Säg att första tillfället mest handlar om att konstatera att något är fel så talar vi om fyra verkstadsbesök varav tre är av lite längre art. Men efter ca en månad på verkstad så är tiden ute.

Wmb, efter din beskrivning så låter det som du gjort det som är rimligt från din sida. Sen en detalj, du ska häva köpet, inte kräva återköp. Jag har varit med om ett case liknande detta och då iaf var det skillnad om man hävde köpet eller talade om återköp. Till att börja med så är det en mer gynnsam beräkningsmodell för mellanskillnad om köpet hävs efter repeterade försök till rep Jfr med andra slag där firman köper tillbaka bilen. Stå på dig, du har rätten på din sida. I vilken del av Sverige befinner du dig? Det är rent bedrövligt att de är ute och nöjesåker med din bil. De har ju knappast brist på bilar om det är en auk BMW verkstad..
ar
457
argungu
118i -20
Har det hänt nå't nytt i frågan den senaste månaden?

Funderar så smått på att byta till en G21. Lindholms Bil har en 330i som varit demobil. Länk till annonsen: Länk

Är det någon här på autopower möjligen som provkört den och kan ge ett utlåtande?

/Erik
ps
9
psychozz
G21 320d xDrive Touring -20
Jag och en kollega skaffade varsin 320d xDrive Touring i december. Min är utan M-sport, min kollegas med. Vi har inga problem med molande ljud. Jag har dock inte åkt någon där ljudet finns, men jag är väldigt känslig mot ljud så jag hade nog reagerat om det fanns ett ljud där som inte ska vara där.
Ut och provkör en rejäl runda! En del tillåter ju att du lånar över en natt också så du kan testa ordentligt.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Om det är en demobil så är det ju bara att prova ordentligt. Låter det något så lär det märkas, annars inga problem!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Rörande problembilar så verkar det vara dåligt med progress. Har inte sett ett fall med lösning ännu.
ar
457
argungu
118i -20
Jodå, jag har tänkt provköra den. Ville bara höra med panelen innan. :-)

/Erik
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ut o åk! Är en riktigt trevlig bil! Och det är ju en fördel att bilen finns att prova. Du köper ju inte grisen i säcken med den!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Något nytt på denna front? Verkar stå still även i tråden på bimmerpost. Men BMW har där enligt uppgift bekräftat problemet och säger att det endast är ”kosmetiskt” vad nu det betyder.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
..,det betyder att ägarna får stå ut med oljudet då det inte inverkar tekniskt på hållbarhet/prestanda etc. och BMW inte tänker gå vidare med problemet... ;)

Inte för att det har 100% bäring mot problemet i tråden men ändå är i samma riktning, så försvann i princip det extremt irriterande lågfrekventa malande oljudet från framvagnen på F31:an, som uppstod när man körde på vägbeläggning som är grövre än ett nybonat balsalsgolv, när jag slängde av de hemska Bridgestone-runflat-däcken och la på däck (bredare och lägre profil!) i form av Pirelli P7-däck (ej RFT)!

Så jag tycker att man bör fundera på däckens inverkan på ljudet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
16
Rolexxx
Bmw 320d Touring -20
Det spelar ingen som helst roll vilka däck som sitter på. Ljudet finns där oavsett.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ja Johan så kan man tolka uttalandet. Dock så hävdas fortfarande att de ska ta tag i det så fort de får resa igen. Vi får väl vänta och se. Håller med om att däcken spelar stor roll på f31:an. Jag saknar inte heller bridgestone rft.

Rolexx, är med att det låter oavsett men vad har du för däck på din? Bilen jag provade i veckan hade Pirelli.
WM
4
WMB5m
520 xdrive Touring -20
Det är inte däcken. Låter oavsett om det är Rft eller inte, sommar, dubb eller friktionsdäck. Grus eller asfalt. Det är troligtvis M-sportbromsarna som gör att det blir nån extra resonans. Enda lösningen var att byta modell till G31. Skönt också att slippa det extremt nervösa chassit på G21. Det var en ren pina att åka längre sträckor på motorväg, speciellt om det blåste lite. G31 är stadig som ett lok i jämförelse. Upplevs dessutom mycket piggare med den nya mildhybriddieseln, men den kommer ju snart i G21:an också.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Wm, skönt att det löste sig med att du fick byta. Din beskrivning av din gamla G21:à stämmer inte överens med de bilar jag provat vilket då stärker tesen att BMW har problem med variationer i produktion. Vissa bilar är tysta och stabila medan andra är motsatsen. Illa.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
WMB5m och Rolexxx,

Har det hänt nåt för er?

Själv ringer jag min BMW åf en gång i veckan och enda beskedet är att BMW jobbar på det...

I Bimmerpost tråden är det en ägare av ett exemplar med missljud som hävdar att missljudet försvinner med icke-rft däck och "bumerangen" bortmonterad men f_n trot...
Buspelle
Min G21 (2021) med M-bromsar verkar helt fri från detta ljud. Har bara kört bilen med vinterdäck (friktion) så här långt och dessa avger ju mer ljud än vanliga däck men inget som känns konstigt. Har dessutom provkört fyra G21or tidigare där alla så vitt jag kunnat bedöma varit befriade från missljudet. Eftersom det trots allt verkar uppstå på ganska många bilar kan man tycka att BMW borde kunna fastställa vad problemet består i och åtgärda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.