Sida 2 av 5
|
|
---|---|
Buspelle |
Provkörde en 330iT x-drive med m-pkt och kunde inte höra något molande eller annat missljud. Trevlig bil för övrigt med där kombinationen motor o växellåda lirar fint tillsammans. |
Hade varit mycket intressant att veta när de Tourings, som är knäpptysta, är tillverkade. | |
Misstänker att jag har ljudet. Inget mekaniskt ljud, mer som svängnings/resonans ljud. Kommer först i hastigheter 100+ och blir aningens bättre på bra asfalt. Samma symptom ni andra? | |
På min kommer det redan vid typ 30 km/h men är som värst vid 100 km/h. Det är ett resonansljud. Ett dovt dånande. Inte speciellt högt men sjukt jobbigt i längden. Skulle kunna vara någon form av lagerljud som fortplantar sig in i karossen. Jag vill inte utesluta att det är någon form av aerodynamiskt fenomen, men jag tror inte det. |
|
på e36:orna hade man ju problem i början med vinande ljud vilket löstes med små upphöjda "prickar" på strålkastarglasets överkant. Kanske är det ett aerodynamiskt problem. | |
Om man läser i andra forum så verkar det luta åt att det bara är bilar med M-sport bromsar och 18” (eller mindre) hjul, som är drabbade av detta ljud. Kan nån här bekräfta att så är fallet? Eller förekommer ljudet även utan sportbromsarna? Eller med 19” ? | |
Jag har 18 tums vinterhjul på nu och misstänker att jag kan ha lite ljud. Inget mekaniskt lagerljud utan snarare ett resonansljud som inte verkar komma från däck/väg. Hade varit intressant att höra hur det låter för andra om det finns möjlighet att lägga upp en ljudfil? Kommer att sätta på 19 tummarna senast 1 april. Följer Bimmerpost-tråden med intresse ;-) |
|
Bilen jag provkörde hade en tendens till resonansljud som jag upplevde kom från däcken. Dock inte helt säker på att det är källan, är ett gällt resonansljud. Bilen hade 18”, msportbromsar och adaptivt mchassi. Kan någon posta länken till bimmerpost-tråden? |
|
Länk |
|
Det var en ordentlig tråd! Många ägare som har problemet. BMW är garanterat medvetna och frågan är om de knäckt grundorsaken än och än mer intressant funnit en lösning? Återkoppling till ägarna är nödvändig och jag kommer inte handla innan jag sett en lösning som verkligen fungerar. | |
Vad händer för er svenska ägare gällande detta problem? Ser i andra tråden att det verkar vara vakuum, är det er upplevelse också? Jag är sugen på en ny treserie men har valt att avvakta bland annat pga detta oljud. Är totalt allergisk mot missljud och vill inte köpa mig ett problem. En ny bil ska vara perfekt och inte ha defekter från start. |
|
Jag skulle avvakta om jag var du, för det är inte löst på min bil och i den hade du nog inte stått ut så länge. Får ingen info ifrån återförsäljaren heller😠 De tycker mer eller mindre att jag ska stå ut med det. Vet inte vad det är för ett ljud men kan vara nåt form av vakuumljud men jag tror inte det, för det startart ju vid så låg hastighet (20-30 km/h) och oavsett om man har motorn igång eller bara rullar. Det var ju nån i den andra tråden som trodde det var bärlagret till kardanen, och skulle få det utbytt. Han verkar dock lysa med sin frånvaro nu. Det skulle det mycket väl kunna vara det, så det hade varit extremt intressant att få en uppföljning på det. Det lagret sitter dock ganska långt bak och det låter ju framifrån, men resonans är lurigt. Flera skriver att de tycker att det ändrar sig lite beroende på utetemperaturen, och de stämmer nog. |
|
Någon med problem som testat "vanliga" däck - dvs. inte RFT-däck? RFT-däcken är hemska med konstiga resonansljud som fortplantar sig genom hjulupphängningen mm... Visst har RFT blivit lite mindre dåliga men de är fortfarande mycket sämre på många saker, inte minst ljudkomfort. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jag har vanliga däck på min och testat med flera olika, både sommardäck, friktions och dubbdäck. Ljudet beror inte alls på däcken, så det är uteslutet. | |
Jo, jag kommer oavsett vänta så att jag får en modellår 2021 om det blir affär. Men innan dess så vill jag se att detta problem fått sin lösning och inte bara att kunder fastnat i en tombola. Bärlagret till kardan trodde jag också på. Synd att den som skrev i andra tråden gått i ide. |
|
Var inne och provkörde en G20 med M bromsar och en G21 utan. G20=missljud, G21= tyst. En tekniker pratade sen med någon på BMW's tekniska som sa att både BMW Sverige och Tyskland jobbar febrilt på problemet och testar allt möjligt, olika hjul, med och utan kardan, osv... Alla med ljudet bör rapportera så inkluderar BMW denna data i sin analys. Håller tummarna! | |
Goda nyheter zig. Hoppas BMW hittar grundorsaken och kan fixa det snabbt. | |
Verkar som att det är sportbromsarna som är boven. Tror inte det dykt upp någon bil utan dem som låter. Samtidigt så finns det bilar med sportbromsarna som är tysta också... | |
BMW får lov att antingen köpa tillbaka problembilar, eller använda problemfordon handlarna äger och sen ge sig på del efter del tills de löser det hela. Har också läst om fordon med sportbromsarna som både låtit och varit tysta. | |
Jag har haft ett molande ljud sen jag hämtade ut bilen den 22 oktober. Jag påtalade det direkt för handlaren och sen dessa har bilen varit på verkstad vid minst fyra tillfällen utan att de hittar felet. Bmw vägrar att köpa tillbaka bilen. Först krävde de att bilen måste ha varit inne på verkstad vid 3 tillfällen för samma fel innan återköp kan komma på tal. När jag meddelade att den faktiskt redan varit det så ändrade de sig till att den måste till en annan verkstad också. Detta skedde när för två veckor sen och även den verkstaden kunde konstatera att det var ett onormalt missljud men hittade ingen åtgärd utan skickade tillbaka bilen till ursprungsverkstaden. Inte heller det räckte för BMW, så då skickade de ut en egen representant för att undersöka bilen och även han konstaterade att det var något fel på bilen. Ändå så vägrar BMW lösa in bilen och meddelade idag att de ska fortsätta att göra tester på bilen och att jag inte ska få något besked förrän tidigast v13! BMW’s garanti verkar inte vara värd någonting och jag skulle aldrig våga köpa en BMW igen. Problemet är ju att jag genom appen har full koll på om de gör något med bilen och det händer i ingenting med den på dagarna, för då står den parkerad utanför verkstaden (om de inte meckar utomhus med låst bil). Däremot har det förekommit en hel del aktivitet på kvällar då jag set bilen röra sig mellan olika privata adresser (hemadresser, restauranger osv.) samt att den stått parkerad på privata adresser under nätterna. De hann och köra 27 mil innan jag blev förbannad och förklarade för handlaren att det är kriminellt att använda min bil privat. Sen dess har de inte rört den alls. De5tq har blivit en riktig mardrömshistoria då jag inte kan köpa en annan bil förrän de löst detta. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.