AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.645

Molande ljud G21

Sida 1 av 5
Ro
16
Rolexxx
Bmw 320d Touring -20
Jag upplever att ljudnivån i min 320d Xdrive Touring är ganska hög. Trodde först att det var däcken, 18” sommardäck men börjar misstänka att det är nåt annat. Låter som ett molande ljud, typ som ett trasigt hjullager men bilen ör ju helt ny. Hur upplever ni ljudnivån? Min ör ju väldigt tyst i övrigt (laminerade sidorutor)
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Upplever samma sak. Har en 330d xdrive touring m-sport med laminerade sidorutor. Mycket störande, ingen aning om vartifrån det kommer.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Samma ljud i F31:an - kommer så fort asfalten är det minsta grov, är knäpptyst på nylagd asfalt eller motsvarande.

Har påtalat detta för BMW och de säger utan att blinka - det är däcken som låter (RFT från Bridgestone). Har försökt reklamera däcken mot Bridgestone som har provkört bilen och konstaterat att den är bullrig på grov asfalt men "så är RFT-däck" säger de och vill inte reklamera dem.

Har en uppsättning 18"-fälgar/däck från BBS och Michelin (PS3 "ej RFT") och de är tystare än Bridgestones 16"-RFT-däck...
Även de grovmönstrade dubbdäcken (16") från Good Year är tystare än Bridgestones 16" RFT-sommardäck...

Så jag vågar nog gissa på att det är (RFT-) däcken som är boven i dramat!

RFT i allmänhet och Bridgestones RFT i synnerhet är rena skräpet ur komfortsynpunkt - dessutom är de sämre på allt annat också (grepp, stötdämpning, följsamhet etc. etc.) än vanliga däck så jag tycker det är märkligt att BMW envisas med sådant skräp på ett i övrigt finstämt chassi!

Många som inte varit direkt missnöjda med RFT-däck, innan byte från RFT till "riktiga" däck, har blivit (mycket) positivt förvånade över hur mycket bättre bilen har blivit efter bytet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
16
Rolexxx
Bmw 320d Touring -20
Vanliga Bridgestone, alltså inte RFT, på min och det låter i stort sett likadant oavsett vilket underlag som jag kör på.
Ro
16
Rolexxx
Bmw 320d Touring -20
Alltså det låter lika illa oavsett underlag. Jag tror att det är något drivlineljud och att det blir något resonans fenomen på just kombin. Har inte upplevt det på de sedaner som jag provade.
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Tror inte det är däcken som låter. Beställde bilen utan rft. Hade en f31 innan denna, den lät inte i närheten av likadant, inte ens när den var ny och hade rft-däck. Detta ljud låter lika oavsett om asfalten är nylagad eller gammal. Svårt att höra vartifrån det kommer men jag uppfattar det som hjulhuset höger fram. Ljudet ökar med hastigheten.

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Har ni talat med era handlare? Om det är ett ljud som inte fanns på demobilar (iofs sedaner) så bör det utredas om det är ett fel eller något specifikt för touring. Men om det låter mer än en F31 med rft så känns det som att något är fel. Sen känner jag igen att F31 är känslig för asfalt. Prickar man fin asfalt så är det stor skillnad mot att åka i spåren med sliten asfalt.
Ro
16
Rolexxx
Bmw 320d Touring -20
Jag reklamerade direkt och verkstadskillarna hörde också ljudet. De lokaliserade det först till ett trasigt lager och bytte det. Tyvärr var ljudet kvar ändå och nu tror de att det är däcken. De har i sin tur reklamerat det till BMW men verkar inte fått svar. Jag är dock tveksam till om det verkligen är däcken, för det låter även med dubbdäcken. Visserligen mindre och på ett lite annorlunda sätt.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Bra. Då är processen igång. Dock illa att ljudet är kvar med vinterdäcken, det pekar mot att det är något annat. Är det en xdrive? Har ni en uppfattning om varifrån ljudet kommer? Fram eller bak?
Ro
16
Rolexxx
Bmw 320d Touring -20
Vad jag har förstått så förkommer det på både 2wd och 4wd, både bensin och diesel.
Dock troligtvis bara på kombin.
Jag uppfattar det framifrån. Låter som typ att man kör på riktigt grov asfalt hela tiden. t.o.m. när man kör på snöbelagd grusväg.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Kanske värt att låta någon annan köra och sen sitta runt i bilen på olika platser för att försöka klura ut vart det kommer ifrån? Låter som att något roterande är upphov till ljudet, men sen om det är direkt där ljudet kommer ifrån, eller en sekundär resonans pga vibration är frågan? Om det t o m låter på snöbelagd väg så vete sjutton om hjulen är med i problemet? Då pekar det snarare mot något i drivlinan.
ps
9
psychozz
G21 320d xDrive Touring -20
Har en 320d xDrive Touring G21 som jag hämtade ut för några veckor sedan så jag har bara kört med vinterdäck (Hakka R2), men jag upplever den som mycket tystare än den F31 jag hade för 3 år sedan. Jag kan dock hålla med om att det finns ett lite störande monotont malande, som ett trasigt hjullager som någon uttryckte det. Ska bli spännande att följa denna tråd och se vad som framkommer!
Ro
16
Rolexxx
Bmw 320d Touring -20
Trots flera verkstadsbesök så lyckas de inte hitta felet. Låter som ett trasigt hjullager men det är inget fel på dem enligt verkstaden. De har även uteslutit däcken eller att det skulle vara något vindbrus. Är antagligen någon form av resonansljud som bara finns på kombin. Sjukt irriterande! Tvivlar dock på att det är på alla Touring för den har ju fått väldigt bra kritik för just ljudnivån i biltester.
bl
2.187
blixten
325i -88
Det är inte helt ovanligt att även helt nya bilar har felaktiga hjulvinklar. Det är inte omöjligt att det skulle kunna bidra till en förhöjd ljudnivå.
Har man spunnit upp hjulet i hastighet när bilen/hjulet är upphissat? (Fast det kanske inte går på fyrhjulsdrivna?) Låter det även då?
Jag har varit med om att hjullager varit dåliga trots att man inte kunnat känna att de varit dåliga, men om de bytt så är det ju knappast det felet.
Man kan ju även fundera på om det är någon bussning som inte håller den kvalitet som krävs och transporterar ljud vidare.
Ro
16
Rolexxx
Bmw 320d Touring -20
Efter vad jag förstått i andra forum så ska BMW sagt att det är bilar med M-chassi som har detta missljud. Om det är alla eller bara vissa framgår dock inte. Blir väl förhoppningsvis en recall, men risken är att det tar tid.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Vilket m-chassi har problemet? Passiva, aktiva eller båda? Jag är personligen allergisk mot missljud och hade krigat för att få det löst. Av alla i denna tråd som har fenomenet, har ni varit till en handlare och provat en annan touring för att se om även de har problemet? Dvs har alla touring med m-chassi ljudet, eller bara vissa?
Ro
16
Rolexxx
Bmw 320d Touring -20
Det verkar som att alla Touring med M-chassi (även adaptiva), tillverkade från augusti, har detta ljud. Några mer och några mindre. Man kanske inte tänker så mycket på det om man kommer ifrån en bullrigare bil, men har man provat sedanen så är skillnaden enorm.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ok. Om alla har det så låter det farligt nära en egenskap som vi inte uppskattar.. Hoppas det inte är så och att lösning kommer inom kort.
Kört en 320d touring m-sport med sportchassi nu ett par dagar och inget missljud alls, lyssnade noga pga denna tråden. Bilen har gått 120 mil så kommer kanske senare?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Provkört en 330e sedan och 320dx touring med liknande missljud, dovt durrande ljud från kardanen typ. Min 330i g20 har inget sånt för sig.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Intressant info. Tycker det låter som toleransproblem någonstans i drivlinan, alt chassikomponenter. Ska bli spännande att följa de ägare som upplever problemet och lyckas lösa det (vad det är som är boven). Ska se om jag hinner provköra en bil nu under nyårsledigheten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.