AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Övriga bilmärken ]

Vilken plug-in hade ni valt? Kia Optima eller Mitsubishi Outlander?

Visad 1.527 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg60st
Postad/Inlagd2019-11-16 20:23
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hej,

Funderar på någon av dessa två modeller. Tycker inte det är några roliga bilar men de är nog ganska förnuftiga. Har tänkt att leasa och betala förmånsvärde. Vill ha lite mer utrustning typ en business x eller optima med advance plus 2. Vilken hade ni valt?           IP: ...[.159.62]
Annons
Antal inlägg1.405 st
Postad/Inlagd2019-11-17 22:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dT xdrive M-sport -14
Har ingen erfarenhet av Kia men på jobbet är det några som har Outlander PHEV av förra generationen. Har åkt/kört dom en del. Räckvidden på el är ju sådär, drar rejält med soppa om man kör snabb landsväg, liten tank gör att räckvidden är dålig, det piper som fn hela tiden för allt möjligt i bilen 😄. På plussidan är bra komfort (överraskande låg ljudnivå för att vara japanare), problemfri, tror ingen haft några större grejor som strulat och allmänt behaglig och rymlig bil. Tror den är ett säkert kort, men hur den står sig mot Kian kan jag inte säga.           IP: ...[13.70.3]
Antal inlägg14.638 st
Postad/Inlagd2019-11-17 22:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
De flesta jag vet som kör Optima är nöjda. Ingen jag vet är nöjd med Outlander. Verkar vara en nära nog oduglig bil på allt utom förmånsvärdet.           IP: ...[144.157]
Antal inlägg3.039 st
Postad/Inlagd2019-11-18 11:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3 2.8 American Edition -99
Passat 2.0 TDI -14
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Optiman är trevlig att köra, ser vettig ut och har snygg interiör. Outlander är en genuint genomvidrig bil på alla sätt, hoppa den.
Optiman saknar såvitt jag vet värmepump, tror det är samma med Outlander? Det gör att bensinmotorn går igång vid kall väderlek om man vill ha upp värmen i kupén.

/Masten           IP: ...[179.132]
Antal inlägg1.405 st
Postad/Inlagd2019-11-18 11:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
535dT xdrive M-sport -14
Hej och hå, här kapas Outlander friskt. Så jäkla dålig är den inte, ok inte rolig för fem öre men det är nog inte främst därför man köper en pluginhybrid. Som ofta är det bästa tipset, provkör om du har möjlighet!           IP: ...[240.206]
Antal inlägg6.487 st
Postad/Inlagd2019-11-18 13:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Kia Optima.           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg2.334 st
Postad/Inlagd2019-11-18 14:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
En god vän i biltestarbranschen sa att Outlandern bara finns för att den har ett lågt förmånsvärde, finns inga andra bevekelsegrunder för bilens existens öht. ferlins synpunkter stämmer till 100% med den goda vännnens.

Niklas

Fransosen           IP: ...[130.112]
Antal inlägg2.666 st
Postad/Inlagd2019-11-18 16:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Måste ändå försvara Mitsubishin...den tar emot DC - snabbladdning :-)           IP: ...[255.105]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2019-11-18 17:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för era synpunkter. Om jag är rätt informerad så har Outlandern värmepump och behöver inte bensinmotorn för värma/kyla kupén mm. Det är bla det som jag tycker är ett plus tillsammans med fyrhjulsdrift och att man kan styra och ställa värmen via telefonen om man är tillräckligt nära bilen. Kian saknar kupevärmare(bensin) men kan köpas till och eftermontera till en blygsam kostnad av ca 28000. Tror inte att det är värt den kostnaden. Totalpriset är till fördel för Kian. Då man passerat 40 strecket och ger ifrån sig olika läten när man skall resa sig upp eller sätta sig så är Outlandern bättre. Eller skall man satsa på en Skoda?           IP: ...[.159.62]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2019-11-18 17:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för era synpunkter. Om jag är rätt informerad så har Outlandern värmepump och behöver inte bensinmotorn för värma/kyla kupén mm. Det är bla det som jag tycker är ett plus tillsammans med fyrhjulsdrift och att man kan styra och ställa värmen via telefonen om man är tillräckligt nära bilen. Kian saknar kupevärmare(bensin) men kan köpas till och eftermontera till en blygsam kostnad av ca 28000. Tror inte att det är värt den kostnaden. Totalpriset är till fördel för Kian. Då man passerat 40 strecket och ger ifrån sig olika läten när man skall resa sig upp eller sätta sig så är Outlandern bättre. Eller skall man satsa på en Skoda?           IP: ...[.159.62]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2019-11-18 17:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
kodiaq eller Karoq.           IP: ...[.159.62]
Antal inlägg22.411 st
Postad/Inlagd2019-11-18 17:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du provkört någon av dem?

Om inte skulle jag nog försöka låna hem båda bilarna någon/några dagar för att få en uppfattning om du står ut med någon av dem i längden....vi hade en Toyota Corolla för några år sedan och det är den enda bil jag och frugan blivit förbannade på så fort vi satte oss i den för den var totalt könlös och helt intetsägande när det gäller körkänsla och liknande...den såldes därför efter några månader (ekonomiskt var det dock för en gångs skull en bra affär då vi fick mer än vi betalade för den).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.191.72]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2019-11-18 18:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
740 -99
Jag har en Outlander 2019 som förmånsbil (som alla andra) och jag är ganska hård i min dom;

Väghållningen är dålig, jag har kört mycket Volvo XC innan och de är ju verkligen inga sportbilar, men denna vagn är som en stor svamp på vägen.

Komforten är låg, den är väldigt bullrig och på motorväg varvar den 5000rpm när batteriet är slut, så den blir rejält törstig. Inga problem att köra långt över litern om man kör "normalt", alltså 120km/h på mätaren och någon omkörning då och då. En varm sommardag går den tyst men nu på vintern när den går mycket på bensin och dessutom har dubbdäck blir det rejält bullrigt.

Kör man en del motorväg och dessutom inte är perverterat intresserad av att snåla på bensinen så blir den snabbt väldigt, väldigt törstig. Kör du långt då och då kan du i princip inte ha en Outlander, så törstig är den. Mitt "rekord" är 1.45l/mil och då körde jag fort, men inte helt sådär vansinnigt fort, låg väl mellan 135-145, vad drar en BMW 520d då, 0.65?

Inredning och infotainment är också föråldrat, men man har förvisso slängt i en smartphonekompatibel radio som kan visa appar och bilden från backkameran (och en 360-kamera som är riktigt bra!).

Dock, på plussidan finns att den faktiskt går att köra på el, och att den väl är den enda fyrhjulsdrivna bilen med riktigt, riktigt lågt förmånsvärde. Den är också väldigt rymlig och även om appen är helt värdelös så GÅR det faktiskt att fjärrstyra / programmera värme/kyla om bilen står och laddas eller har batteri kvar.

Outlandern är OK, det är lyxigt att ha en ny bil så billigt, men nästan alla andra nya bilar är bättre och jag upplever Kia Optima som en betydligt mer modern bil.
          IP: ...[.183.25]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2019-11-18 20:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har provat bägge en liten runda. Tänkte mest på eldriften och på om motorn gick eller inte. Får nog provköra över en helg om man får.           IP: ...[.159.62]
Antal inlägg14.638 st
Postad/Inlagd2019-11-18 20:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Varför inte Passat GTE eller Superb iV? Jag hade valt både dessa före Optima eller Outlander.           IP: ...[144.157]
Antal inlägg1.405 st
Postad/Inlagd2019-11-18 23:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
535dT xdrive M-sport -14
I jämförelse med tex Passat GTE är det stor skillnad tex invändigt där Outlander känns lite 90-tal känns Passat riktigt fräsch och modern. Men som sagt, försök prova mer och fundera på vad du prioriterar!           IP: ...[219.229]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2019-11-20 20:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Skall prova Outlandern över helgen. Har inte så höga förväntningar efter att den sågats ganska rejält av er....           IP: ...[.159.62]
Antal inlägg2.666 st
Postad/Inlagd2019-11-21 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Men en Outlander är ju egentligen en mindre Pajero eller i alla fall en 4x4; en terrängbil alltså , och då är det knappast rättvist att först såga den p g a förbrukning, buller och köregenskaper på motorvägen och sedan komma å säga att en KIA-Optima (personbil) är mycket bättre på allt det där. KIA:n fastnar i snön då den både är framhjulsdriven samt låg, man sitter inte bra i den, den lastar inte så många liter då batterierna tar massa plats, den är allmänt trång och 2029 kommer den att se helt utdaterad ut.

IP: ...[255.105]
Antal inlägg14.638 st
Postad/Inlagd2019-11-21 17:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Outlander har inget med Pajero eller normala 4x4 att göra. Finns till exempel ingen mekanisk koppling nånstans mellan motor och hjul. Någon centimeter mera markfrigång gör den inte till en terrängbil. Rent tekniskt är den egentligen en elbil med (förhållandevis stor) range extender.           IP: ...[144.157]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2019-11-22 09:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
740 -99
Outlander är ju mer av en högbyggd kombi, än en regelrätt terrängbil, men visst förklarar storleken en del av förbrukningen. Dock är den nästan osannolikt törstig ändå, jag körde 10 mil blandat 90/110 i veckan och landade på precis strax under litern, så törstig har ingen annan bil jag haft varit. Och den varvar 5000 i (rask) motorvägsfart, det blir tröttsamt.

Men den har fördelar; 4x4, enormt utrymme, lågt förmånsvärde och bortsett från att den varvar så mycket är drivlinan ganska len och behaglig.           IP: ...[.216.69]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2019-11-23 07:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Trädmannen: Rask motorvägsfart vad innebär det, 130-140?           IP: ...[.159.62]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520D  -10
Pris: 95.000:-

BMW 318i  -05
Pris: 7.000:-

BMW 318i  -05
Pris: 7.000:-

BMW 530xd m sport  -07