Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Kunde inte låta bli. Har köpt en e65 från 2006 (n62n/n62tu) med motorfelslampa tänd. Frän kärra! Bilen går i stort bra, har dock något orolig tomgång och är lite svag på låga varv. Felsökning visar 4 koder (P2178, P2180, P2187, P2189). Fet OCH mager blandning på båda banker. Scannat med generisk felkodläsare, har skaffat inpa dock för bättre felsökningsmöjligheter. Det är en hel del felsökning gjord på bilen sedan förra ägaren och BMW har hintat om ev behov av ECU-byte. Det vill jag inte riktigt tro på :-) Har läst en del om dåliga lödningar i reläbox kallad IVM. Har tagit bort den och mycket riktigt så ser det lite dåligt ut på en lödpunkt. Första steget är att löda om den. Därefter kolla vevhusventilation då det också verkar vara ett vanligt förekommande fel. Andra tankar välkomna! | |
Kul att fler vågar sig på en fet 7:a med lite lurigheter :) // Magnus |
|
Tack 944_Driver för självförtroende-boosten :) Fått fart på Inpa, som visar lite annorlunda P-koder av någon anledning, men litar så klart mer på dessa. 29E8 - P2189 bank 2 (bränsleblandning för fet vid tomgång) 29EE - P2179 bank 2 (bränsleblandning för fet vid låga varv) 29E7 - P2187 bank 1 (bränsleblandning för fet vid tomgång) 29ED - P2177 bank 1 (bränsleblandning för fet vid låga varv) 2A84 - insugsvanos bank 2 Edit: Har även kollat membranen till vevhusventilationen. Hela och fina. |
|
Jaha, då var den dåliga lödningen i IVM omlödd. Ryckte även alla snabbkopplingar till DME och övriga elektronikboxar som finns i området för att inspektera stift och ev ärgningar men ser schysst ut. Rensade felkoder efter detta och se och häpna, motorlampan slocknade. Var ute och snurrade runt 1 mil för att se om den kom tillbaka men inte (ännu iaf). Det blir E65 till jobbet i veckan så får vi se om den ilskna lampan kommer tillbaka. |
|
Kungligt om det håller i sig! // Magnus |
|
Magiskt! | |
Kortvarig glädje! Knappt 10 mil senare lyser lampan igen. Uppdaterar med korrekta texter till felkoderna. 29E7 Mixture Adaptation 1 Air Leak 29E8 Mixture Adaptation 2 Air Leak 29ED Mixture Adaptation 1 Air Density Lower Speed Range 29EE Mixture Adaptation 2 Air Density Lower Speed Range Har påbörjat vidare felsökning. Vad jag kan tolka på Lambda-värden så är sensorerna ok. Ber jag någon stampa på gasen samtidigt som man står o lyssnar så låter det som en suger lite luft, så vacuum-läcka är möjligt. Röktest hade varit bra. Ska nog prova med cigarr och en slang i insuget. Ska även mäta bränsletryck. |
|
Intressant tråd. Har något likande på min. -Gör ett röktest och testa att byta ventilkåpspackningarna. Funderar på att göra det själv, trots att jag inte ser någon läckande rök. Snälla fortsätt att håll oss informerade i tråden. |
|
![]() 49 M5 E61 Touring 07 -Individual Platinum.
Cadillac Seville Touring -Sedan 97 Lincoln Navigator 2003 |
Klart man ska ha en 7 serie, helst gärna då med så många cylindrar som möjligt. Tummen upp för 08:an Om man åker fast för fortkörning, kan man kalla det gasolycka? |
Då har vi gått vidare med rökprov som inte gav något utslag på läckage. Inget bränsletryck mätt än, har ej utrustningen. Läst vidare på bimmerforums och greppar lite efter halmstrån men la märke till att adaptionen på ena kamaxeln är lite nära gränsvärdet enligt Länk Ett följande test är att flytta givarna mellan bankerna för att se så det inte är givaren. Om högt värde kvarstår på samma bank så finns en risk i att anledningen till högt värde är slitna "intermediate levers". Har också efter diverse tips höjt upp "minimum valve lift" till 0,5 mm mha INPA. Det gäller alltså valvetronic. Förändringen ska hjälpa till med ostadig tomgång, som ju är ett av mina symtom. |
|
Tillägg: Har även köpt en vacuum-klocka men det ser bra ut. Dock ett för mig underligt beteende: när bilen är nyligen startad har jag ett skyhögt vacuum. Alltså så man måste ta i för att lyfta oljelocket. Om jag lyfter locket och lägger tillbaka det så bygger bilen inte tillbaka detta vacuum, utan lägger sig då på ”normal” nivå. Om bilen är varmkörd har jag också normal nivå. Någon som vet varför?. |
|
Håller liv i tråden. Bilen har stått i ide under vintern. 3-serien har också under vintern fått göra plats åt en 5a :-) Nya röktest utförda med bättre utrustning men till ingen nytta. Nu ska jag köra bilen utan LMM inkopplad nån dag för att se om den går bättre. I så fall blir det rengöring av densamma. Detta då INPA visar värden som enligt diverse internet-mekaniker inte ser helt reko ut. |
|
Dryga 2 dagar in och 15 mils körande så kan jag konstatera att många symptom inte finns kvar när jag kör utan LMM inkopplad. Symptom med LMM som försvunnit: 1. Bilen rycker alltid till en gång efter ett par kilometers körning från kall - borta 2. 1,3 liter/mil - är nu 1,1 liter/mil (siffror enl färddator) 3. Orolig tomgång - borta 4. Felkoder kommer inte tillbaka (har nu bara felkod på saknad signal från LMM) Kommer rengöra LMM i helgen och testa med rengjord samt inkopplad sensor. Har köpt CRCs Air Sensor Cleaner. |
|
Och idag kom felkoderna tillbaka. Symptomet med rycket som kommer strax efter kallstart var iofs tillbaka direkt när jag kopplade in LMM igen. Så nu är frågan om man ska beställa en ny och hålla tummarna för att det är den ändå. |
|
Hur dyr är den? En tusing kan man ju chansa med, tio lax vill man inte chansa med.. // Magnus |
|
1500 från Autodoc | |
Låter ju billigt, inget tveksamt fabrikat då? // Magnus |
|
Nä, Bosch! Samma art nr som sitter nu. | |
Hej 08976. -Hur har det gått? -Har du bytt LMM och viket resultat fick du då? | |
Hej! Har och ägnat mig åt jobb med hus en period istället, tyvärr! Jag har väl glidit ifrån LMM-teorin lite. Börjar misstro mitt röktest, är rädd att det är byte av ventilkåpspackningar som gäller. Men jag uppdaterar när jag kommer igång igen! Förhoppningsvis innan hösten :-) | |
Tagit ett ryck till. Mätt upp bränsletryck, jämt och fint mellan 3,1 och 3,2 bar. Ska dock mäta när bilen är helt kall också, den var varmkörd vid denna mätningen. Nämnde ju att jag misstrodde röktestet och hade rätt. Trycksatte insuget med tryckluft och började lyssna. Tyckte först inte att jag hörde något men efter att bokstavligen ha lagt örat mot kamaxelsensorn på vänstra banken i körriktningen så tyckte jag jag hörde ett bubblande ljud. Gick på med diskmedel/vatten i sprayflaska och visst! Bubblor! Tog bort den, rengjorde från diverse skit och fettade in packningen. Blev tätt för tillfället i alla fall. Kört några mil ännu bara så vågar inte säga att det var hela lösningen. Gick över andra misstänkta områden med diskmedelsblandningen också men fick inga fler napp. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.