AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
784

E61 525D stökig kallstart

Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
Hej,

Jag veta att detta har varit uppe förut, men jag blir inte klok på min bmw.

Fel nr 1:
Kallstart är riktigt stökig, tänder inte på alla cylindrar direkt. Ger man den en liten knuff så hoppar alla igång efter ca 10 sek. Fel? Glödstift, relä? Finns det en bra tråd för att byta dessa? Vad bör göras?

Fel nr 2:
Nu efter 24xxx mil så klart den har några mil på nacken, men senaste året har förbrukningen ökat till 0,9-1,1. Går mycket stadskörning. Tidigare har den iaf legat runt 0,7-0,8. Förra året gjordes stor service, med alla filter. MAF rengjordes. Vad brukar gå på dessa vid denna ålder?

Jag tror jag har haft alla fel som går på denna modell. Kablar bagagelucka, stopp i vattenavrinning = vatten i reservbaljan, paj taklucka, kompressorbyte, termostater, nivåreglering, remskiva flög av. Men ändå älskar jag skiten...
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
hej.

Har du fel på glödstiften (vilket det låter som) så borde du ha felkoder på dessa, det är enkla att byta. Byt även glödstiftrelät som sitter under insuget när du ändå har det väck.

se till att köra motorn genomvarm innan du börjar skruva så lossnar stiften lättare, dra ej av dom med mer än 35NM då det finns risk för att dom går av annars. Dra sen åt dom med 15NM (bosch, cirka 130kr/st och beru styrbox runt 850kr) . en lång 10mm hylsa behöver du för att lossa dom.
Obs insuget måste av först.


När du läser av felkoderna så kanske du hittar något som har med din bränsleförbrukning att göra också, det kan vara allt ifrån tjuvluft, dålig LMM, skit i insuget eller vad som helst.. svårt att svara på utan att veta felkoder.
vacumslangar är ju vanligt fel.. inte fel att ta en titt på dessa.

Tråkigt att du haft alla fel för biltypen men snart är den ju helt perfekt då :)
Visa användare
3.959
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Hej
Som Henrik säger ska du byta glödstiften så byt även relt vilket jag kannästan lova att relät är den som spökar.

Gällande förbrukningen är det mycket vanligt att termostaten även egr termostaten som behöver bytas. Råkade ut för det på två avmina ganla e60 samt kollegans nuvarade e60. Dessa fungerar inte som det är tänkt och motorn tror att den är kall och skickar mer soppa därav höga förbrukningen.
PS köp original termostat med rätt öppnings temp.

lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.