Sida 3 av 3
|
|
---|---|
Asyvan, kommer du 50-55 mil på en 64 liters tank så är det ju en lite högre förbrukning än jag trott på landsvägsfart. Vad menar du med 110kmh+? Är det 140km/h eller 115km/h? När får du 0,95l/mil om den drar mer på långfärd? |
|
Hej Grelle Min normala körning är kallstart, några km "byväg" och sedan 90-väg i ca 18km-24km beroende på destination. för att avsluta med stads-liknande körning i några få km. Då ligger jag på 0,95 men bilen är inte inkörd än så det kommer sjunka, det vet jag av erfarenhet. Lägger jag mig på 110+ (du får tolka det som du vill, jag nöjer mig med att skriva 110+) så drar det mer. Men det är en stor bil, stort luftmotstånd och en motor som är helt överlägset stark. Aldrig att den "bara" har 360hk, det vore inte olikt BMW om den har 10-20hk till i verkligheten. Sen får jag förtydliga att jag ju inte kör tanken tom, så 50-55 mil har kanske dragit 55-60 liter soppa. |
|
Just ja, kan tillägga att mitt snitt hitills sen den hade 0km på mätaren är 11,5 liter per 100km. Jag tycker det är acceptabelt. Min F25 30d drog lätt 0,8-0,9 och då var det en diesel (280hk M-Performance/600nm). Den hade ett snitt över lång tid på 8,2 liter per 100km. Det är stor skillnad i förbrukning mellan en vanlig personbil och en SUV i den här storleksklassen. Luftmotståndet ställer till det en hel del. Oavsett om det är en Audi, BMW eller Merca SUV. |
|
Min egen bil drar ganska lite i 110km/h (~0,75l/mil) medan den sörplar i sig mer i 140 (~0,85l/mil) och sedan stiger det mer när farten ökar såklart. Att bunta ihop alla farter över 110 gör det luddigt för oss som inte vet vad du avser. |
|
För det första så drar ju en X3 mer än en 2-serie pga storleken. Och det betyder att den ökning du ser vid högre fart kommer lägre ner för en X3. Men hursomhelst, jag avser 140km/h på fri fart Autobahn. Men är det här verkligen viktigt? 0,9 eller 1,2 liter per mil? Det skiljer 7000kr om året om man kör 1500 mil/år. Jag kan tycka att då kanske man tittar på fel bil om det är en viktig faktor. |
|
Jag håller med dig asyvan, är bränsleförbrukning en viktig faktor så finns det betydligt bättre bilar att köpa. Du har en poäng att SUVar drar väldigt mycket mer när farten ökar. Min Macan (ungefär liknande prestanda som i en X3 M40i) sticker iväg ungefär 0,5-1dL extra per ökning i 10km/h. Men vid 150 och uppåt drar det iväg rejält. Räckvidden blir inte särskilt mycket bättre än en Tesla på autobahn. Även om förbrukningen också sticker iväg på autobahn i en vanlig kombi så upplever jag det inte alls på samma sätt. | |
Är det viktigt om bränsleförbrukningen är viktig? För min del kör ett motoralternativ med nära 250% av effekten i minsta modellen så är det inte särskilt viktigt för då hade jag valt 116i. Men nu när du förtydligat så blev det ju lättare att förstå att den inte drar 1,3l/milen i 111km/h. I ditt första inlägg var det en möjlig tolkning av det du skrev. |
|
De G01 M40i som bänkats i staterna (har följt Bimmerpost-trådarna), har haft ordentligt mycket mer än 360. Snarare nära 400. Och för att slänga in ännu ett mätvärde om förbrukning; min G01 30d har efter ett år ett snitt på 7,3L/100km .. då är det rätt mycket förorts/stadskörning, och enbart 1300mil. |
|
Och ja, förbrukningen sticker iväg över 100 ... men inte så farligt som jag hade räknat med för en SUV. Och då jämför jag med förra åket, en F31 30d .. dvs. förra generationen av samma motor, och en lättare och lägre bil. | |
|
|
Inget fel på prestandan i M340! Kan tänka mig att X3:an med typ samma motor går fint också. | |
Japp. Tänkte på inlägget ovan om att det förmodligen är mer än 360hk i G01 M40i, och det ser ut som att det är mer än 374hk i M340i också enligt videon. Alternativt att de andra bilarna inte riktigt lever upp till sina 400+ siffror. |
|
Effekt i motorn på fullast är en sak, sen gäller det att få ut den på hjulen till största mängd över ett svep och där är BMW riktigt bra. Dvs snabb respons i motor är viktigt, att man tar sig till fullast snabbt (ingen lag) men även att det går att tippa av fort, sen är växlingshastighet viktigt och utväxling så medeleffekten blir högsta möjliga. Bmw ger minst det de uppger och de andra tillverkarna ger kanske vad de ska eller mindre, men har inte lika hög medeleffekt över ett svep. Minns när F31 med 328 kom. Då hade teknikens värld ett test mot A4 2.0t och V60 T5. I bromsbänken hade Volvon mest effekt men ute på väg fullständigt krossade den svagare BMW:n Volvon i acceleration. Det berodde både på att bmw hade mindre turbolag och snabbare växellåda. Så det är möjligt att bilarna i klippet har den uppgivna motoreffekten men att de är sämre på att få ut den på hjulen i form av medeleffekt över ett svep. Det intressanta är ju prestandan och inte vad det står på pappret och där är oavsett en X3 M40i en vinnare! |
|
Hej. Intressant tråd. Vad säger nu erfarenheten om främst X3 M40i? Har provat en och det är ju en skapelse till drivlina och nu har jag hittat en bil med rätt utrustning från 2019. Vad ska man se upp med? Finns det fallgropar och brister? Var ju en del diskussioner om förbrukning, vad landade ni i till slut? Tänker då snitt över tid då det är helt ointressant vad bilen drar i 150, för det är oftast så korta stunder man är i dom farterna. ///Micke |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.