AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.835

X3 M40i

Sida 2 av 3
Det blev en XC60 T8 R-design onyxsvart, fullmatad med alla kryss i princip, 2020, lev i april, istället. Dyrare i inköp men blir nog betydligt billigare att äga och säkert betydligt bättre andrahandsvärde med M40i var för övrigt en väldigt kul bil. Den första X3 jag gillat. Provade även i torsdags en X3 30d som gick väldigt bra men kändes enklare interiört och inte det där lilla extra som M40i har.

/Anders
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Också en fin bil! Vad är leveranstiden på en sån nu? Du skriver april, men blir det 6 mån totalt? Bra rabatt eller säljer bilarna sig själva att de kan vara snåla?
Hej
Jag gjorde tvärtom mot vad "Med känsla" gjorde. Jag valde bort XC60 T8 R-design "med allt" och gick på X3 M40i. Hämtade den igår, men vinterdäck och regnväder är väl inte idealiskt kanske, lite svårt att njuta i mörkret.

Jag hade en X3 30d F25 Innovation Edition innan med M-performance motorstyrning (ca 280hk, 600nm) och den gick bra och snålt. Den hade det mesta i utrustning, inkl M-sport, glastak, adaptiv fjädring, etc.

Men min nya M40i har bokstavligt talat allt. Exakt alla kryss som går att kryssa utan att det blir konflikter. Lite ovant med bensinare, min senaste var en 2004 Audi S4 med 4.2L V8 för många år sedan.

M40i precis som Audi S4 surplar rätt bra med soppa jämfört med en diesel.

Lite ögongodis:
Länk

Spännande. Jag följer gärna dina upplevelser med din fina X3-a. Jag antar att det inte blev någon billig pjäs med alla kryssen. Där är ju Volvon rätt oslagbar, framförallt med skatten 390 kr per år, förmånsvärdet, driftskostnaden och som jag tror, inte minst värdeminskningen, som jag nog var mest orolig på för X3-an, men en läcker bil är det. Vad tog du för färg? Grattis till nya bilen!

/Anders
Jag tog en befintlig 2019 som stod i bilhallen hos Molin Bil.
Det är en vit och jag kan säga att "rabatten" överstiger 20%.

Länk

Så ja, priset var avsevärt lägre än XC60 T8 och hur mycket man än räknar med skatt och bränsle så blir M40i billigare att äga. Andrahandsvärdet i procent av bilens listpris lär vara klart bättre på Volvon, men den blev så pass mycket dyrare i inköp.
Läcker bil. I Uppsala finns/fanns det också en vit och en blå. påställda som demo men inte i trafik, lev klara i januari. De låg väl på ca 630 eller 640 tkr (brutto är väl 790/800 tkr) beroende på med eller utan met lack. Men båda saknar panoramatak som jag gärna vill ha.

Volvon är cirka 100 tkr dyrare men har då väsentligt mera utrustning som BoW stereo, luftfjädring, panorama, massage i stolarna, 22" mm. Andrahandsvärdet bedömer jag som väsentligt högre på Volvon. Jag är lite osäker på vem som köper en SUV bensin med den motorn om ett par år?

Vad gäller driften så slår ju skatten hårt mot X3-an. Den är väl redan nu drygt 11 tkr/år, Volvon 390 kr/år. Förmånsvärdet är också väsentligt lägre på Volvon och inte minst förbrukningen då jag räknar med vår körcykel att kunna köra nästan allt på el. Min 540d G30 har redan gått snart 1000 mil sedan i juli så vi kör cirka 2500 mil per år, även om vi i princip inte lämnar Uppsala Kommun. Men vi bor lite utanför stan och kör dottern till skolan 12 km enkel väg, tillbaka hem och jobbar, en vända ytterligare in till stan cirka 15-17 km enkel, hämtar henne på hemvägen osv. Det blir lätt 8-10 mil per dag men i småduttar, så jag antar att det kommer funka bra att ladda däremellan. I alla fall kul att testa.

Men som sagt du/ni har en härlig X3-a som jag gärna också skulle haft, men numera får det räcka med en bil, i taget iaf :-)

/Anders
@Med känsla: Många bra argument. Fråntar inte faktum: Det är en Volvo... 😉
Jo
25
John2012
BMW 530dx (G31)
BMW 118i (F20)
Och en 4a och inte 6a. Mycket viktigt. Man betalar ju lite mera för en sådan...även om BMWn i fallet kanske var billigare. Kanske säger mer om Volvon då...ruskigt dyr ? Eller man betalar för 2 x motor och dubbelt service ?

Jag tänker kanske mera BMW X3 M competition men osäker på komfort som här bli sämre på en SUV (kräver mycket styvare fjädring)? Nån som har erfarenhet ?
Jag skulle inte säga att Volvon är ruskigt dyr. Inte med den utrustningen och de ägar- och driftskostnaderna. Räknar du milkostnaden så lär den bli väldigt mycket högre på X3-an. Det är ju inte för inte som det är nästan 8 månaders väntetid om du ska fabriksbeställa en T8-a. Du får nästan igen pengarna på en sån idag efter ett par tusen mil. Lassa in motsvarande utrustning i en X3 och kolla prislappen. Men som sagt X3 M40i är en väldigt trevlig bil som sådan. Egentligen skulle jag nog dock helst ha en M40d men då är det fabriksbeställning och inga bra rabatter som på 40i.

/Anders
X4 M testas i nya Teknikens Värld och får ingen vidare recension. Anses som onödig och vem ska köpa den ungefär. Liknande recension tidigare på X3 M där man just rekommenderar M40i istället.

Jag har tidigare haft X5 M F15. Härlig bil på ett sätt men rätt mottot men i fel modell kan man säga. Den ska vara i M5 eller M6 istället för i en X5.

/Anders
Jo
25
John2012
BMW 530dx (G31)
BMW 118i (F20)
Provkörde en X3M Comp. Och tyckte faktisk den var rätt trevlig.

Kan hålla med om att det bör vara en M5, M3 eller M2 men samtidigt har ju marknaden gått mycket åt SUV hållet och det säljs ju också Porsche Macan av en anledning över 911.

Tyckte den var ok fjädrat med tanke på höjden (SUV är ju hårdare dämpat en motsvarande personbil). Ja ingen M5 dämpning men kanske lite lika hård som en 1 serie med M :-)

Kan man leva med en sån eller bör man gå X5 eller hålla sig till 5 serie.

Kan man få en pris på strax över 800k för en X3M comp. (Demo med få mil) kanske det är rimligt ?
Vad blir skatten? X3 trevlig och kompetent bil numera, ofta tillräckligt stor, men nej, jag skulle inte köpa en X3M. Jag lägger då hellre 200 tkr mindre och tar en X3 M40i. Det var ungefär så som man läst i testerna också.

Jag har haft X5 M F15 men ledsnade rätt så snart och bytte igen till M5 då.

Dock en underbar kombination av hög bil, utrymme och extremt bra motor. Men samtidigt en kombination som inte är optimal.

Vad blir andrahandsvärdet på en sån kärra i framtiden? Vem köper den? Jag skulle vara rädd för andrahandsvärdet.

/Anders
Har följt tråden på avstånd - gillar konceptet med sportig bensinmotor i en SUV. Givet att man klarar sig med en räckvidd på ca 50mil mellan tankningarna är det ett trevligt sätt att köra bil på.

Hur blir egentligen andrahandsvärdet på biltypen? Tror personligen inte alls det är någon fara, dels är dieseln politiskt död hos många köpare. Dels säljs bilar som X3 M40i i små volymer. Slutligen kör de allra flesta svenskar inte mer än 1500-2000mil per år. Och på långkörningar är skillnaden i förbrukning mellan en XC60 T8 och en M40i inte särskilt stor.

Dessa bilar kommer såklart sjunka som allt annat men det kommer ta väldigt många år innan större delen av SUV-flottan elektrifierats och dessutom kommit ned i priser så den kan konkurrera med en begagnad bil med förbränningsmotor. Ser det inte som särskilt troligt att en framtida elektrifierad X3 skulle säljas för 419kkr eller vad instegsmodellen kostar idag.
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker också att biltypen känns lite lockande, men samtidigt lockar inte en hög förbrukning med tanke på kommande bränsleprishöjningar. Inte för pengarna i sig då den delen egentligen knappt påverkar kostnaderna, men principen att betala så mycket skatt är oattraktiv.

Riktigt fina rabatter nu finns att få på en ny X3 M40i, runt 650'. Det finns ju exemplar som är ~150' billigare än en liknande M340i och det borde ju snarare vara tvärtom.
Onekligen mkt bil för pengarna. Finns en vit i Uppsala som nog ligger på ca 630 nerprutat

/Anders
En vit i Uppsala? Vart hittar du den? Det finns en i Uppsala som saknar Driving Assistant Plus men den är inte vit.

Jag kör på ca 0.95 liter per mil just nu vid normal körning.

Just nu säljs det "många" M40i kan jag säga, dom som säljer dom till vettiga priser försvinner rätt fort. Det finns inte så många som sagt, så skall man ha en ny så är det läge nu... BMW bjuder dessutom på kompletta vinterhjul just nu.
Jo det finns en vit. Den är demoregistrerad i sept men står inne i hallen och tidigare iaf med noll mil. De begär 640 tkr för den men det finns nog iaf en tia prut. Det går säkert att förhandla även om vinterhjulen. Leverans i januari. Den finns dock inte på Blocket. XPE81G. Jag var nära att köpa den men säljaren kom inte först tillbaka när jag var mera inne på hjärta, men tiden gick och då började hjärndelen tänka och tog över beslutet :-) Den har väl det mesta vad jag minns men saknade panorama som jag nog gärna hade velat ha. Men kostar väl brutto cirka 790 tkr vill jag minnas. Mer än ca 640 tkr ska man alltså nu inte betala för en X3 M40i ny. Därför ligger de beggade på tok för högt.

De har även sin demokörda till salu sedan den här veckan, men den finns på Blocket.

/Anders
Just ja, tanken är på 64 liter så på en vettig körning så kommer jag ca 60 mil. Lägger jag farthållaren på 110+ så blir det mindre, kanske 50-55 mil. Storleken på bilen tar ut sin rätt och den drar mer i dom farterna så klart.

Andrahandsvärdet kommer vara hur bra som helst, om vi antar att man säljer bilen efter 3-4 år och med max 8000 mil på mätaren. Min förra såldes nu i veckan för 60% av nypriset... 3½ år gammal och 8500 mil (F25 30d Innovation).

Och det beror just på att det finns så få.
Brutto 790 så saknar den rätt mycket utrustning. Min har ett brutto på 845 och då saknar jag dom ventilerade stolarna, ambient Air samt TV. Om den verkligen har det mesta utom taket så borde brutto vara mycket högre.
Brutto är 797.400,- ser jag. Jag hade en bild på prislappen i telefonen ser jag. Den är regad 30/9 men hade som jag minns det 0 mil på mätaren. Leverans tidigast i januari men den har ju iaf "årets" skatt. Jag provkörde denna Länk som kom ut nu i veckan till salu. Jag körde en runda på sätt som vi kör normalt och då låg den på 1,0 i förbrukning, att jämföra med cirka 07 på min 540d G30. Rätt okay, men jag gasade inte så speciellt då den hade sommarsulor då och det kunde vara lite halt i nov.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.