AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.834

X3 M40i

Sida 1 av 3
Någon som har den här modellen eller har provkört?

/Anders
Japp, vi har en..vad ska man säja om den, vi var ute efter en som hade lite mer utrymme än 3 modellen vi hade före den här, samtidigt ville vi inte tappa för mycket kraft..men ändå inte xtrem..för att vara en suv så är den väldigt fin på vägen, bra komfort, motor och växellåda går hand i hand..sammanfattningsvis..det är ett nöje varje gång man sätter sej i den :)
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur tänker ni på M40i kontra en 30d?

40i motorn är ju en pärla, men nyttjar man en X3 på det viset att motorn får komma till sin rätt? Eller uppfattas en 30d som ett lämpligare val med tanke på effekten på låga varv och lägre förbrukning? Egentligen är ju inte kostnaden för bränsle så viktigt i sammanhanget. Men 1,2l/milen lockar ju inte heller direkt. Rent principiellt känns ju 0,75l/milen bättre. Hur tänkte du bestefar när du tog M40i istället för 30d?

Jag tycker M40i känns lite lockande just för att det är en stark bensinmotor i en suv, utan att vara allt för extrem. Lite som en modern X5 4,4i. Får en amerikansk vibb av kombinationen.
X3 M40i alla dagar i veckan om du frågar mig, jag lånade en X3 30d i en vecka och mot slutet var jag rejält trött på bilen och ville bara tillbaka till min M40i. Om en M40i dricker 1,2l/milen med din körstil så får du räkna med 1l/milen med en 30d.
Jag ska försöka provköra en imorgon men era recensioner låter ju lovande. Funderar även på hur de står sig iandrahandsvärdet.

/Anders
Vi testade en x30d..efter vi kört 40i, visst gick den bra..men det var något som fattades..bra drag i början..Vi var lite inne på xc60 också, men den föll bort för att den var mindre i bagaget, x3:an har fått mycket negativt om utseendet..Men när vi har stått bredvid en xc60..Så ångrar vi oss inte. Vi bara älskar våran :) hmm, det var inget partiskt..
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
De som ligger på blocket ligger ganska högt. Sett nya kampanjbilar för nästan samma summor.
Väntar leverans i januari. Då med 387 hp enl bekr från säljaren! Kör GLC AMG 43 nu och är nöjd med storlek och koncept (”snabb mellansuv”). Förbrukning på 1.25 sedan start (apr -17), men tror den blir något mindre i X3an. Tycker Mercan är snyggare och förmodligen lite busigare (den har just blivit faceliftad), medans X3 kändes lite mognare, lite stadigare.
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kul! 387hk är ju inte alls dumt! Visste inte om att de skulle höja effekten.
Provkörde en M40i idag. Väldigt trevlig bil, skönt motorljud, sköna sportstolar. Det enda jag reagerade på att den även i Comfortläget var rätt så hårt fjädrad, betydligt stötigare än min 540d G30 IE. Säkert en vanesak. Jag försökte köra en runda ungefär som vi åker normalt och då stannade datorn på 10,0 i förbrukning. Där står min 540d på 7,8 så det skiljer cirka 2 dl per mil skulle jag säga. Ingen dealbreaker på så sätt. Det var väl mera fjädringskomforten som jag tänker på då vi kör mycket i stan och på mindre och kanske lite sämre vägar. Sen förstås skatten kontra min bil idag som har gamla skatten från mars 2018. Men annars har ju X3 blivit en rätt stor bil interiört.

/Anders
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det var adaptiva chassit? Är det kanske standard?
Vi testade det ställbara chassit, kunde inte känna någon skillnad på comfort och sportläget..Vi valde bort det ställbara för eventuella problem framöver..Som jag skrev i en annan tråd, man ska nog ha en väldig känslig bakdel:) för att känna skillnad..hade en 3 modell med m-sport, upplever inte den här stötigare..Men visst man får inte comfort som i en Citroen..
Vill du ha samma komfort som din 540 så får du gå upp till X5.
Jo medveten om detta men vill inte lägga 250 tkr mera för en för stor bil men X5-an är läcker med rätt kryss i-prickade.

/Anders
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med känsla, vad ser du ut att behöva ge för en X3 M40i? Det borde vara en helt okej rabatter på dem nu va? Vill du ha bilen levererad innan nyår eller är skatten trivial i sammanhanget?
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med känsla - Du skriver ju detta i en annan tråd "540i var en besvikelse för mig. Väldigt törstig och inte speciellt mycket mera körglädje och inget speciellt ljud. Men självklart en fin bil."

Nu tänker du annorlunda?
540d tycker jag är en betydligt bättre bil för oss än 540i. Ur flera aspekter. X3-an tycker jag har ett bättre motorljud än 540i samt egentligen passar oss en mindre SUV bättre.

@Grelle det finns lite lagerbilar runt om som är registrerade nyligen. Rabatterna ligger på cirka 20% samt att nu får man ju vinterhjul på köpet också. Men jag är osäker, vi får se hur det blir. Bilarna som finns saknar panoramatak som jag gärna skulle vilja ha ex. vis. Sen är jag lite anti mot den höga skatten som väl ligger på cirka 11 tkr per år på dessa, mot 2300 kr per år på min 540d, så med rätt stor sannolikhet kommer jag nog att behålla den, men den här var ändå den första X3-an som jag gillade, 20d är en riktigt tråkig motor tycker jag och 30d har jag inte sett någon intressant bil. Egentligen vore ju en M40d perfekt men då är det ju fabriksbeställning.

/Anders
Med känsla..Det är så otroligt mycket elektronik i bilar nuförtiden..adaptiva ljus, ställbara dämpare..mm..Klart att man måste hänga med i utvecklingen, när vi beställde det ”stora” paketet var inte panoramataket med..faktiskt var vi glada att det inte var med, man får väga nyttan och problematik när man kryssar..finns inga panoramatak som är 100 procentiga..läckage av ljud,vatten,krossrisk..
Kan låta lite tråkigt..
Visa användare
1.144
Joofa
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
X3 M40i är väl på många sätt en dröm om man vill ha en lagom stor SUV. (Dessutom i mina ögon snyggare exteriört än de övriga motorerna med m-paket.)
Problemet är väl priset och den hiskeliga skatten om man nu skulle beställa med leverans nästa år.
ma
7
marnor
X3 20d M-sport -19
Ser att komforten hos X3:an diskuteras och personligen är jag väldigt nöjd med min som har M-sportchassit (smaken är som baken, förstås). Men M40 har kanske ett hårdare satt chassi än "vanliga" M-sportchassit? Min kommentar till ämnet är dock att det ju inte bara är fjädring/chassi som spelar roll här, utan även däckdimensioner.

De flesta X3 M40 rullar väl gissningsvis på 21"-hjulen, och då är jag inte förvånad att bilen upplevs stötig. Själv undvek jag t.o.m. 20"-hjulen då jag upplevde att bilen blev både stötigare och mer högljudd jämfört med original 19" till M-sportpaketet. Att det skulle vara en skillnad var väntat, men redan mellan dessa skiljde det mer än vad man (jag) kunde tro.

Min bil är med andra ord fokuserad på komfort och M40-versionen är ju en klart fetare bil som inte direkt klär i 19-tumshjul (det erbjuds väl inte ens). Men min - visserligen begränsade - erfarenhet av 5-serien är inte att den är bekvämare som modell jämfört med X3.
"Problemet" blev lätt. Ingen säljare har återkommit så att så får det nog bli då. För övrigt är kul bil. Tack iaf för all respons.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.