AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Blir inte av med gnisslande multirem

Visad 1.467 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg189st
Postad/Inlagd2019-11-04 23:00
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xD -12 m-sport
Hej!

I februari förra året så gjorde jag en större service själv på bilen. Å bytte då även multirem, remhjulet och spännaren. Missljudet försvann inte helt, men ides inte bry mig mer. Så vart de sommar å den vart tyst. Sen nu på hösten så började den gnissla igen. Så tänkte tar å kollar upp va de kan vara, körde ”vattentricket” å sprutade vatten på remmen medans den snurrade. De vart värre när de kom vatten på remmen vilket indikerar dålig remspänning..

Köpte en ny rem av märket INA, ny spännare av märket dayco och monterade dit den för nån dag sen. Den slirar ännu!! Nu var de -22 grader och hörde den slirade lite när jag startade bilen, körde hem mina 3mil och stannade vid postlådan och märker att den fortfarande slirar fast den blivit varm. Varvar upp motorn och den fortsätter slira även fast jag varvar upp motorn. De har den inte gjort innan!

Vad kan de vara?? Varför slirar den hela tiden? Alla spännrullar, lager och remskivor känns jättebra! Remmen är 2145mm lång och den spänner upp den fint. Men den greppar ändå inte.. blir galen!           IP: ...[4.98.83]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-11-07 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
E61 525D Touring -08
På min e 61 så knisslade remskivan på veven. Om du inte har bytt den, gör det. Min flög av.           IP: ...[.37.143]
Antal inlägg189 st
Postad/Inlagd2019-11-07 23:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xD -12 m-sport
Vad händer med remskivan? Den borde ju bara vara att skruva fast isåfall? Och hur sitter de fast, måste man ha avdragare?           IP: ...[.221.81]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-11-08 09:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
E61 525D Touring -08
Den består av två metalldelar som sitter ihop av ett vibrationsdämpande gummimembran. Gummit mattades ut och brast, bort flög del nr 2. Ner och lys med lampa för att se konditionen på gummit.           IP: ...[6.28.62]
Antal inlägg189 st
Postad/Inlagd2019-12-30 19:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xD -12 m-sport
Har nu inspekterat alla remskivor och hjul. Allt är schysst! Dock ser man nu på remmen att den nött fram lite cord. Här har ni en bild:

[LÄNK]

Den remmen har gått ca 400mil.. Ser inget olje/glykolläckage heller, remmen är inte speciellt grisig. Lite svart blir pappret när man torkar av den nu, men de är förmodligen massa remdamm från allt slirande.           IP: ...[4.98.83]
Antal inlägg24.540 st
Postad/Inlagd2019-12-30 21:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur är det med övriga "aggregat" som remmen driver - servopump, generator, ac-kompressor (ligger väl på en egen rem men den remmen drivs väl av "stora remmen" som slirar)?

Går något tungt?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.191.72]
Antal inlägg189 st
Postad/Inlagd2020-01-07 17:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xD -12 m-sport
Nej allt går på samma ren och somsagt är allt schysst. Ingen skillnad när man slår av eller på ac eller vrider ratten stillastående.

Tycker dock de blivit lite bättre nu, den kan gnissla en liten stund när man startar. Men försvinner efter man kört ett tag. Och de gnisslar mycket mindre.

Ser att röret som kommer från egr-kylaren är lite fuktigt runtom, och de ligger precis brevid remmen. Kan de månne svettas ut nå oljiga avgaser? Finns de nå annat som kan läcka nära remmen? Bilen tar inge olja iallafall. Men en droppe kan ju ställa till med besvär.           IP: ...[4.98.83]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i  -81
Pris: 27.000:-

BMW Z3 2,8i  -99
Pris: 124.900:-

BMW 760 Li  -06
Pris: 150.000:-

BMW 740IA  -99