AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

E38-95 Bromsarna bak har låst sig

Visad 254 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.723st
Postad/Inlagd2019-11-02 16:36
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Som rubriken säger. Skulle åka hem efter lite shopping och märkte direkt att det rullar dåligt. Kör några hundra meter och stannar, Bromsarna bak är riktigt varma. Försöker köra lite till men nu går det otroligt trögt, man får gasa rejält för att flytta bilen. Nu väntar jag på bärgning. Båda hjulen bak har mer eller mindre låst sig.

Någon idé om vad som hänt?

// Magnus

IP: ...[.32.204]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-11-02 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det måste vara något med värme som får trycket att låsas in eller liknande. När bilen bärgats efter en stund och fått kyla av sig i fartvinden på flaket under bärgningen började bromsarna släppa. När den nu fått stå några timmar till var bromsarna normala igen vid en mycket kort provkörning.

Frågan är vad som spökar? Huvudbromscylindern, ruttna slangar? ABS-pumpen tror jag inte för när jag rykte ur dess kontakt helt tidigare gjorde det inte någon skillnad.

// Magnus

IP: ...[245.150]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2019-11-03 07:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det här var ju riktgt märkligt!

Kärvande bromsok eller murkna bromsslangar som agerar som backventiler är alltid möjligheter, men att det skulle plötsligt hända på båda sidor samtidigt är ganska osannolikt. Dessutom till den grad det sker, det är ju uppenbarligen inte lite det nyper.

Behöver ju inte nödvändigtvis vara den kylande fartvinden som var den utlösande faktorn - du kunde kanske fått exakt samma resultat genom att bara vänta ett några timmar (fast det är ju i och för sig en typ av avkylning det också fast mycket långsamt).

Kanske ABS-hydraulenheten är inblandad på något sätt ändåså. Nu slänger jag ut vilda teorier här, men i brist på annat... Kanske ABS-hydrualenheten när den blir varm (av motorn) vägrar släppa på trycket för bakbromsarna. Nu vet jag inte när du ryckte ut kontakten till ABS-pumpen, men om den drogs ut efter felet uppstått så kanske det blivit så att när motorn var igång så byggdes tryck upp som vanligt av ABS-pumpen, bromsarna användes lite lätt, nu låser det sig inne i ABS-hydraulenheten och den vägrar släppa tillbaka trycket till bromsarna bak. Nu är det fortfarande ett tryck på bakbromsarna även om man kopplar bort ABS-pumpen. Men det är riktigt långsökt...

Nä, man får helt enkelt börja felsöka och utesluta komponenter och ringa in problemet på det sättet.

@944_Driver : Exakt vilken enhet kopplade du ur (och när i ovan nämnda händelseförlopp)? Nu är jag dålig på E38, men vet att det fanns lite "roliga" lösningar där, speciellt om bilen hade DSC (vilket en 750iL 95'a kunde ha). Men tror det handlade om det äldre DSC II isåfall...

Det äldre DSC II var ju lite speciellt då det bara arbetade på bakbromsarna (men du hade ju fortfarande ABS/ASC+T i grunden).
Men vill minnas just 750i/750iL hade en extra pre-charge pump, fast det kanske var på det efterkommande DSC III systemet...
Du kanske trots allt bara har en enda stor klump med allt integrerat (ABS/ASC+T/DSC hydraulenhet med pumpmotor), då borde det räcka att koppla ur den stora kontakten...
Hade varit intressant att höra om den låser bromsarna om man kopplar ur den stora kontakten till ABS/ASC+T/DSC när bilen stått stilla och man vet att bromsarna är fria (snurra på bakhjulen eller liknande) och sen ger sig ut på kortare provturer runt kvarteret.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-11-03 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
ABS hydraulikenheten testa jag att rycka kontakten från när felet var aktivt så att säga. Jag slog av tändningen och koppla bort den och starta om. Gjorde inte någon skillnad mer än att varningslampor lyste.

Slangar eller bromsok vore det naturliga om felet bara gällde ett hjul, nu måste det vara något som påverkar båda hjulen alltså bör man kunna stryka allt mellan hjul och ABS-hydraulikenheten som möjliga felkällor.

Googleträff på USA forum ger att någon med snarlikt fel bytte huvudbromscylinder och fick ordning på det. Den eller ABS enheten känns som rimliga felkällor. Måste väl ut och åka runt kvarteret tills felet kommer tillbaka.

// Magnus

Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2019-11-03 14:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, är inne på samma spår (BMC eller ABS/ASC+T/DSC enheten).

Men man blir ju lite suspekt mot ABS/ASC+T/DSC enheten då detta DSC II system bara arbetar på bakbromsarna - passar ju bra mot felsymptomet :-)

Jo, köra lite divide & concquer och uteslutningsmetodik så kan du förhoppningsvis ringa in det lite närmare (om du har tur att felet är någorlunda lätt att reproducera - fel som är intermittenta och uppträder extremt sällan är riktigt kniviga).

Men om du kör längre stunder med ABS/ASC+T/DSC enheten urkopplad och inga problem uppstår med bromsarna så kan det vara en indikation, om du sedan kopplar in den och problemet uppstår nästan omedelbart så är det ju såklart en ännu klarare indikation.

Jag gissar på att det bara sitter en enda ABS/ASC+T/DSC enhet på din bil där allt är samlat (styrenhet, pump och hydraulstyrenhet)? Tror det var på uppföljaren, DSC III, som de började fippla med separata pre-charge pumpar och boosters och annat.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-11-03 16:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Felet visar sig inte lite enkelt. En halvtimmes provtur i närområdet (gångavstånd hem kändes viktigt) med lämpliga verktyg i bilen gav inte ett skit, bromsarna fungerade utmärkt hela tiden. ABS inkopplad hela tiden.

Bilen har högst troligen bara ABS/ASC-T även om det finns en DSC knapp i panelen. Hydraulikenheten är samma som på alla gamla E39, Bosch 0265217000.
[LÄNK]

Det positiva är att skrotarna kryllar av dessa hydraulikenheter så ett byte blir billigt, men ändå trist att hålla på och byta delar på chans när man inte ens kan verifiera felet.

Huvudbromscylindern börjar kännas mindre sannolik efter provturen, jag har svårt att se att någon tätning eller liknande i den ska ha självläkt?

// Magnus

Antal inlägg377 st
Postad/Inlagd2019-11-03 21:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Och handbromsen är inte ens på listan över misstänkta?
          IP: ...[6.42.42]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-11-03 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Hmm, det kanske ändå är någon tidig DSC på kärran..? INPA säger DSC5 version 2.06 när man kopplar upp sig. Men någon pre-charge pump och tryckgivare vid huvudbromscylindern som senare versioner verkar ha finns inte på denna.

Fanns två gamla felkoder, oklart hur gamla, abs lampan har inte lyst någon gång under de år jag haft bilen förutom igår när jag koppla bort hydrauliken och kanske när jag renoverade bakvagnen förra vintern och rev ner det mesta.
31 wheel sensor rear right
14 valve-relay Error

Det vore intressant att hitta en schema på hydrauliken i enheten så man kan se om det finns någon ventil etc. som är gemensam för båda sidorna bak?

// Magnus

Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-11-04 14:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Hehe, handbromsen är inte misstänkt. Den är så pinsamt svag att man lätt kör igenom den tyvärr. (tänkt att fixa det i vinter) Dessutom kände jag på bromsskivans centrum utan att känna värme medan yttre delen var stekhet.

Efter att läst på lite om ABS och DSC II börjar jag luta åt att USV2 ventilen som gör det möjligt att bromsa bakhjulen tillfälligt hängde sig vid självtest när man start bilen.
[LÄNK]

Schemat ovan är från en senare generation som kan bromsa både fram och bak så där finns två ventiler med denna funktion. Principen verkar dock vara den samma. Backventilen som sitter parallellt släppt in tryck varje gång jag tryckte på bromsen ...

Tror jag ska skölja igenom systemet med ny vätska och tvångsköra alla ventilerna från INPA och se hur det går.

// Magnus

IP: ...[192.189]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-11-05 12:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Eftersom du hann se mitt inlägg om handbromsen, innan jag tog bort det (du har ju koll på grejerna, kom jag fram till så småningom), kan jag åtminstone följa upp det en aning. :)

På min tidigare 750i -95 var handbromsen också svag. Lätt fixat, tror man först, men det visade sig vara nr 14 här, som rost-kollapsat. Lite mer jobb.

[LÄNK]

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95