AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Övriga bilmärken ]

Intressanta info elbil

Visad 1.765 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.732st
Postad/Inlagd2019-10-28 19:13
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540i 6vxl touring-95 -Såld!
16:00 & framåt
[LÄNK]           IP: ...[.91.119]
Antal inlägg6.935 st
Postad/Inlagd2019-10-28 21:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Mycket felaktiga antaganden och ensidig kritik.

1) Kobolt framställs på tveksamma metoder. Ja, men olja då? Hur många krig och människor har inte satt livet till på grund av den?

2) Tillverkningen av ett batteri ger upphov till utsläpp... Ja, men det gör en traditionell bil med så att jämföra mot en liten budgetmodell som Polos förbrukning utan att ta med tillverkningen blir ju löjligt. Hade Tesla föraren kört Polo om inte Tesla fanns? Inte direkt.

3) Om elbilen körs på kol... ja, då blir det bara lite bättre än diesel/bensin. Men det finns många länder där kolet knappt finns i mixen, som i Norden.

Sen efter dessa tre grodor kommit på 3 min tappade jag intresset. Sparkade föredettingar är inte så intressanta som de själva tror.           IP: ...[34.12.7]
Antal inlägg515 st
Postad/Inlagd2019-10-28 21:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
Detta är ju inga nyheter direkt...

[LÄNK]

Alla minns ju därtill hur himla miljövänliga dieslar var, men så plötsligt var de inte fullt lika miljövänliga – ja när tillräckligt många köpt en sådan.
Det lär bli samma med elbilen, men den duger (tydligen) som alibi än ett tag för att höja skatterna till skyarna på vanliga bilar.

Elbilskonceptet är som sagt knappast en miljöbil, så frågan är den bättre - min åsikt efter att ha kört elbil (tesla) är att konceptet knappt är mer konkurrenskraftigt idag än på el-tjorvens tid.
          IP: ...[.153.10]
Antal inlägg6.935 st
Postad/Inlagd2019-10-28 22:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Birka, det där är ju inte en elbil. Inte ens en laddhybrid. Det är ju el gammal elhybrid som inte kan använda annan energikälla än bensinen den drivs av. Det har ju sina naturliga begränsningar. Sen är ju inte top gear någon djuplodande journalistik och har väl samma grundläggande felaktigheter i sitt utförande som Leif Östling har i sitt argumenterande.           IP: ...[34.12.7]
Antal inlägg515 st
Postad/Inlagd2019-10-28 22:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
Batteriet är knappast mer miljövänligt i en "ren" elbil än i en Priusprius....

Elbilar är hur man än vill,viill vill inga miljöbilar, så är det bättre?
Varför krångla till det så...



          IP: ...[.153.10]
Antal inlägg354 st
Postad/Inlagd2019-10-28 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
@Grelle
Du påstår att Leif pratar strunt? Jag känner att jag vill försvara honom här.
1) Utvinning av kobolt. Du håller med Leif men tycker att han ska lyfta problemen med olja. Alla vet väl att olja inte är optimalt men många tror att eldrift är mycket bättre. Därför är det intressantare att prata om baksidorna med batterier. Finns ju för övrigt många platser i världen som man pumpar upp olja utan att det medför krig. Kobolt verkar bara utvinnas genom icke bra metoder?

2) Att producera batterierna i en Tesla genererade lika mycket CO2 som en Polo som rullar 20.000 mil. Ja, det går åt energi att producera en Polo, men det går förmodligen åt ännu mer energi att producera en Tesla exklusive batteripaketet.
En S90 hade kanske "bara" kommit 10.000 mil men den framställs inte heller som ett miljöunder på det sättet som elbilar gör med kraftiga subventioner som tas av skattemedel.

3) Japp, man ska hela tiden hålla i åtanke hur energin framställs.

Jag tyckte det var intressant att höra vad Leif sa och om någon vet bättre hur Kineserna utvinner mineralerna eller vad det är som de använder i batterierna så vore det intressant att höra.



          IP: ...[4.205.3]
Antal inlägg6.935 st
Postad/Inlagd2019-10-29 08:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
M-pire, strunt skrev jag aldrig. Men ensidig kritig och felaktiga antaganden. Han fokuserar negativt på nya problem och nämner inget om existerande. Det kan lätt lura lyssnaren att existerande problem är lösta och vips kommer en bunt nya, utan att tänka över alla existerande problem vi slipper.

1) Vad alla vet är svårt för mig att sia om. Men att prata negativt om framställning av kobolten i Kongo är inte fel. Men kritiken blir ensidig (därmed inte felaktig) om man inte samtidigt tar upp att oljeframställningen är och har varit extremt problematisk. All kobolt framställs inte i Kongo, även om de har de största kända fyndigheterna. Är ungefär som att säga att alla oljeländer är emot kvinnliga bilförare och demokrati för det är så i Saudiarabien (som har störst fyndigheter), men Norge har också olja och där ser det annorlunda ut. Nu när kobolten värde höjts kommer den eftersökas även där den inte ligger öppet på marken.

2) Eldrift är mycket bättre ur CO2 synvinkel för oss i Norden. Över hela världen kan det skilja och vara allt från sämre, ekvivalent, bättre och mycket bättre.

Electric vehicles from life cycle and circular economy perspectives EEA Report No 13/2018

"The largest potential reduction in GHG emissions
between a BEV and an ICEV occurs in the in-use phase,
which can more than offset the higher impact of the
raw materials extraction and production phases.
However, the extent to which the GHG emissions
advantage is realised during the in-use stage of BEVs
depends strongly on the electricity mix. BEVs charged
with electricity generated from coal currently have
higher life-cycle emissions than ICEVs, whereas the
life-cycle emissions of a BEV could be almost 90 % lower
than an equivalent ICEV (IEA, 2017a) using electricity
generated from wind power. In future, with greater
use of lower carbon electricity in the European mix the
typical GHG emissions saving of BEVs relative to ICEVs
will increase."

Här tar man också upp att i lyxbilsegmentet så är tillverkningen av motsvarande elbil i lyxsegmentet (dit Tesla hör) 5 ton CO2-ekvivalenter mer under tillverkningen. Men 20 ton mindre under driftfasen. Så det blir bättre än en fossilbil. Att köra elbil på kol är ingen succé. Men det är som sagt inte så relevant för oss som knappt använder kol. Kör man bilarna längre än 18 000 mil så ökar miljövinsten ytterligare.           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg515 st
Postad/Inlagd2019-10-29 19:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW CS
medlem nr. länge

M5e34 6vxl
Tycker Leif lyfter bara lyfter fram fakta och ekonomiska realiter.

Problemet här är att bara en åsikt gäller åt gången. Nyss var dieseln lösningen, nu är det batteri-bilar i skala 1:1 som är i ropet – och alla "gutmensch" springer genast som på kommando åt samma håll....

Det vi kan vara helt säkra på är att ”eldrift” inte är lösningen i morgon.
          IP: ...[.153.10]
Antal inlägg22.885 st
Postad/Inlagd2019-10-29 20:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Birka, så är det nog - det stora problemet är inte med vad vi driver våra fordon med, utan att vi måste minska på alla transporter kors och tvärs... ;)

Frågan är otroligt komplex och ibland ter sig vissa åtgärder lite löjeväckande.
Jag tror det var på detta forum jag läste någon tråd där det påstods att EN flygstol enkel resa mellan Sverige och Thailand, släppte ut lika mycket föroreningar (kommer inte ihåg om det var koldioxid eller annat) som en BMW 520d Euro 5 under 31 000 mil...varför ska inte då flyget bära sin börda som bilägarna får i form av skatter? ;)



Mvh
Johan B






BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.191.72]
Antal inlägg1.001 st
Postad/Inlagd2019-10-29 21:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
@Grelle

Känner du dig trängd av folk som faktiskt kan sina saker medans du som dom många andra tillhör gruppen "klimatalarmister" som Greta och andra?

Du skriver elbil är det vettigaste ur CO2 synpunkt för oss i Norden? du vet att Norden har lägst CO2 i hela världen, knappt mätbart med Kina och USA, så varför sänka CO2 när vi redan har bland världens lägsta nivåer?

CO2 är inte skadligt i sig som ni alarmister tror, det är inte CO2 som är problemet.

Du får nog komma med vettigare argument och vad du har för bakgrund så vi kan bekräfta dina skrivelser?

I övrigt kommer elbilar vara vår tids största flopp alla kategorier när folk faktiskt inser hur ett batteri fungerar långsiktigt, det finns betydligt bättre alternativ som faktiskt är vettiga som ligger under utveckling, batteri är inte det.

När vår kära regering en gång beslutade att "etanol" bilar var guds gåva till världen så rusade många och bytte bil och blev totalblåsta senare, det roliga i sammanhanget är att det var bara ett annat land och Sverige som prövade etanolspåret i världen.           IP: ...[205.128]
Antal inlägg306 st
Postad/Inlagd2019-10-30 08:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Passat 2,0tsi.
2017.

Vår tids största flopp blir de garanterat.
Men fiber kvalar nog in på listan.           IP: ...[148.155]
Antal inlägg455 st
Postad/Inlagd2019-10-30 20:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i G20 M-sport
Hur lång livslängd är det egentligen på ett batteripack till tex en tesla? Håller dom samma kapacitet i 15000mil?           IP: ...[.38.245]
Antal inlägg387 st
Postad/Inlagd2019-10-31 14:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118d -09
[LÄNK]

54.000 Mil, tappat 15% av kapaciteten

Teknisk info:
[LÄNK]

Mvh
/B           IP: ...[142.227]
Antal inlägg6.935 st
Postad/Inlagd2019-10-31 15:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Lanab, nej visst!

Bruno, jag har också sett det där. Var bättre än jag hade trott på förhand.           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg3.456 st
Postad/Inlagd2019-10-31 17:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
"Elon Musk har själv twittrat om att Tesla Model 3:s kaross är designad för att hålla i 160.000 mil. Batteriet ska i sin tur hålla mellan 48.000 – 80.000 mil.
Det kan jämföras med bensinbilar som vanligtvis brukar strula efter 20.000 –30.000 mil."

Vilket skitsnack att en Model 3 skulle hålla 5-6 gånger så länge som en konventionell bilmodell. Hur mycket skulle den i så fall kosta att renovera under tiden? Flera gånger bilens nypris. Allt är ju relativt.

Att en konventionell bilmodell är tänkt att hålla 20000-30000 mil och sedan vara "förbrukad" stämmer ganska bra med vad som beräknas.



MVH Christofer           IP: ...[.164.18]
Antal inlägg1.001 st
Postad/Inlagd2019-10-31 21:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
@crille82

Det är mycket "snakeoil" vad gäller batteribilarnas vara eller icke vara bland dom mer religiösa.           IP: ...[205.128]
Antal inlägg455 st
Postad/Inlagd2019-10-31 21:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i G20 M-sport
Teslas lackkvalitet och rostskydd är ju under all kritik.           IP: ...[4.38.30]
Antal inlägg85 st
Postad/Inlagd2019-11-01 07:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Batteridrivna el-fordon kan vara bra för vissa tillämpningar men kommer definitivt inte att funka för allt. Det är bara att titta på effektproblematiken som har börjat komma upp till ytan i vårt avlånga land, och då är Sverige ett glesbefolkat land. Det finns ju en anledning till att Toyota inte har satsat på ren eldrift. Den här problematiken är betydligt större i andra länder med mer befolkning.

Tyska ADAC listade förövrigt en 520d som mer miljövänlig än en Tesla Model S under hela livscykeln.           IP: ...[.117.78]
Antal inlägg6.935 st
Postad/Inlagd2019-11-01 08:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Homeros, kan du länka till det testet?

[LÄNK]

Här är elbilar bättre i både små och minibilsklassen, men förlorar i storklassen. Däremot jämförs en Mercedes E klass med stora suvar på el och hybridsidan och det blir ju fel. Då ska man ju ha GLE eller GLS som dieselrepresentant.

Sen är tysk energimix helt annat än svensk så jämförelserna är inte direkt relevanta för Norden.           IP: ...[34.12.7]
Antal inlägg85 st
Postad/Inlagd2019-11-01 09:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har någon pdf liggandes men här är det senaste som de har tagit [LÄNK]
Energimix till trots, koldioxiden vet inga gränser...           IP: ...[.117.78]
Antal inlägg6.935 st
Postad/Inlagd2019-11-01 17:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Tror du missförstår poängen med energimixen. Koldioxiden vet inga gränser men elen har begränsningar i systemet. En genomsnittlig använd kWh el i Sverige orsakar inte alls lila stora utsläpp av CO2 som i Tyskland. En bil som kör på el i Sverige släpper ut mycket mindre än bil som kör på el i Tyskland.           IP: ...[34.12.7]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 535  -86
Pris: 119.000:-

BMW 330D X-Drive Sport  -15
Pris: 219.000:-

BMW 135i N55 LCI  -11
Pris: 289.000:-

BMW M140i xDrive  -18
Pris: 359.000:-

BMW 325d M-Sport  -08
Pris: 99.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen