AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Varningssymboler stänger av gaspedalen

Visad 918 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg115st
Postad/Inlagd2019-10-27 22:06
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318i -03
Har ett skumt fel på bilen och tänkte kolla om nån av er känner igen det. När jag är ute och kör så tänds tre varningssymboler helt plötsligt och sen efter en liten stund en fjärde och sen fungerar inte gasen längre. Trampar på gaspedalen men inget händer, så jag måste rulla åt sidan och stanna, det är väldigt skrämmande om man är på motorvägen. Det är lampan för antispinn, handbromsen och ABS som lyser gult. Och sen lyser airbag-lampan rött. Stereon brukar också stängas av.

Om jag väntar ett tag, utan att ha stängt av motorn, så släcks alla lampor helt plötsligt och då fungerar bilen som vanligt igen och jag kan gasa. Men idag när det hände så stängde jag av bilen och sen kunde jag inte starta den igen. Det bara "klickar" när man vrider om nyckeln och man hör startmotorn i nån sekund men den startar inte. Det brukar ju hända när bilen inte får nån ström. Sen ringde jag ett samtal och när jag var klar så provade jag igen och då startade den!
Är det nåt elfel, glapp eller nåt... Det händer alltid en stund efter att jag börjat köra, eller efter nån enstaka mil.

Batteriet är mindre än ett år gammalt. Jag går till jobbet nu så jag kör inte bilen mycket alls, några mil på helgen bara. Ibland 30 mil om jag besöker föräldrarna. Det är en BMW 318i -03. Mer än 18 tusen mil. Jag kom på nu också att det har hänt nån enstaka gång att ljuset i hela instrumentpanelen och displayen i stereon blir mycket mörkare så man knappt kan se det. Sen efter bara en liten stund så blir ljusstyrkan som vanligt igen.

Tack på förhand!
Alex
          IP: ...[.52.215]
Annons
Antal inlägg10.627 st
Postad/Inlagd2019-10-28 01:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade det bara varit de första symptomen med varningslamporna för DSC, bromssystem och ABS (samt ingen reaktion med gaspedalen) hade jag med 99.99% säkerhet sagt att en eller flera hjulhastighetssensorer har skadats pga rustjacking.

Lampan för handbromsen betyder helt olika saker beroende på i vilket sammanhang den lyser. Om den lyser rött samtidigt som de små lamporna för ABS och DSC lyser gult samtidigt som den stora symbolen för ABS lyser gult betyder det "Körstabilitetsregleringen inklusive ABS ur funktion". Se instruktionsboken, där står alla kombinationer förklarade.

Ovan nämnda scenario ser alltså ut såhär
[LÄNK]

Rustjacking på hjulhastighetssensorerna är ett garanterat fel alla med externa tonringar på E90, E87 mfl kommer att få förr eller senare. Fast du har ju E46 där det nog inte är lika vanligt, men kan såklart hända.

Efter två längre incidenter med detta så är man numera ganska van, det går på rutin att hålla DTC-knappen intryckt i minst 3 sekudnder när detta fenomen dyker upp. Då stängs dessa system av och man får tillbaka kontrollen över gaspedalen och kan köra vidare - har själv fått "deaktiverad gaspedal" både på motorvägar, i fulla rondeller, i rusningstrafik och diverse andra vägar :-)



Att den däremot inte vill starta och bara klickar (samt att ljuset i instrumentpanelen och displayen i stereon blir mörk) är ju lite oroväckande och passar inte in i beskrivningen av rustjackande hjulhastighetsgivare. Kan ju såklart vara ett spänningsmatnings- eller jordmatningsproblem som ger upphov till alla dessa fenomen - men kan lika gärna vara att du har två helt totalt separata problem (inte ovanligt på en äldre bil med många mil).

Jag skulle börjat med alla kolla interna BMW-felkoder (läsa av generella OBD II felkoder ger ingenting av värde).
Hittar man exempelvis felkoder om låg systemspänning eller ABS/DSC klagar på låg systemspänning så är det en riktning som man kan börja med i efterföljande och nödvändig felsökning.
Hittar man exempelvis felkoder om felaktiga signaler från en eller flera hjulhastighetsgivare så är det en annan riktning som man kan börja med i efterföljande och nödvändig felsökning. På min E87 fick jag felkoder i stil med detta när jag hade rustjacking mot mina hjulhastighetsgivare : "0x005DB1 (wheel speed sensor rear left extrapolation)" samt "0x005DC1 (wheel speed sensor rear right extrapolation)".



Hade det varit en E90, E87 mfl så hade man av ren rutin kört in huvudet under bilen och kollat pluskabeln. Idioterna har dragit och satt förbandet under bilen helt oskyddat från salt, smuts och skit. Det är en garanti att det ärgar sönder förr eller senare. Resultatet är att kabeln hänger på ett par trådar det går inte att få tillräcklig ström igenom kabeln (och man får ett enormt spänningsfall genom förbandet) och man kan få märkliga fel under en tid eller så plötsligt vill den bara inte starta utan den klickar bara. Fast om det händer så brukar den aldrig återhämta sig utan när kabeln brister så brister den.
[LÄNK]

Att problemet uppstår med motorn igång på höga varvtal och när bilen varit igång ett tag, dvs när generatorn laddar och har laddat en stund, indikerar att det inte kan bara vara ett dåligt batteri. Det finns antagligen multipla fel där ett eller flera av dessa handlar om energy management systemen (generator, batteri, anslutningar, spänningsfall och så vidare).

Nu har den en E46 318i så jag gissar på att batteriet sitter där fram. Men å andra sidan skadar det inte att göra en visuell kontroll av batteriet och dess infästningar och kontakter. Vet mer än en mekaniker som glömt dra att kabelskorna när man bytt eller temporärt demonterat ett batteri.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg22.829 st
Postad/Inlagd2019-10-28 16:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Låter som ett typiskt batterifel med för låg spänning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[4.52.49]
Antal inlägg115 st
Postad/Inlagd2019-10-29 16:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318i -03
Tack bmw-slangen, för det utförliga svaret. Ja, jag antar att man får lämna in bilen någonstans så de kan kolla felkoderna. Eftersom det händer när man kör så tycker man ju att det inte borde vara batteriet. Men jag ska kolla så att kablarna inte sitter löst på batteriet, och mäta spänningen. Om det är ca 12V så borde väl batteriet vara ok. Sen kanske det kan vara spänningsfel någon annan stans. Köpte batteriet på Biltema men det borde väl funka för det. Batteriet sitter fram, ja. Det är väl i 320i och uppåt som det sitter där bak om jag kommer ihåg rätt. Har alla verkstäder riktiga felkodsläsare? Det kanske är onödigt att gå till dyra BMW när bilen ändå är 16 år gammal… men den ska ju funka ändå.           IP: ...[249.118]
Antal inlägg2.789 st
Postad/Inlagd2019-10-29 17:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
+1 på hassos inlägg.

Batteriet må vara "nytt", men har det blivit det minsta svagt genom dålig laddning, ogynnsam körprofil eller rentav tjuvström, hjälper det inte att generatorn laddar när du kör. Jag har själv upplevt samma beteende.

Din första åtgärd måste bli att kolla batteriets status och generatorns laddning. Riktvärden finns "överallt" här. Annars: batterispänning efter en hyfsat lång vilotid ca 12,5V+, generator tomgång ca 14,xV.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg10.627 st
Postad/Inlagd2019-10-29 21:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dålig batteristatus är definitivt en prime suspect.

Det är ändå lite märkligt att det händer en bit in i körningen och att det återhämtar sig genom att stå stilla på tomgång och inte händer igen på ett bra tag är som sagt märkligt. På lite mer modernare modellergenerationer (varje ny modellgeneration får ju en dröse ny elektronik) så finns det ju numera avancerade eneryg management system som stänger av elförbrukare för att skydda "kritiska" system.

Men som sagt, system low voltage och dålig batteristatus är prime suspects. Men man börja sätta ihop pusselbitarna från olika ledtrådar för att skapa en helhetsbild, kort och gett felsökning.

Som nämnts innan, läsa ut felkoder är en början. Om det finns minsta spår av system low voltage så vet man definitivt att man ska börja i den änden - som nämnts innan. Per automatik betyder felsökning av system low voltage att batteriets och generatorns status undersöks. Om det är en och samma kontrollmodul som klagar av system low voltage och man vet att den sitter på ett utsätt ställe (för tex vatten) så är det även en bra början att undersöka visuellt detta. Man undersöker även spänningsfall mellan huvudkomponenter under olika scenarios där man lastar ned ledningarna/kontakterna.

Som nämnts innan, ska inte multipla fel uteslutas heller (kan vara fel på både hjulhastighetssensor och problem med system low voltage) - men det är känt att låg systemspänning ger typiskt denna typ av fel.



Skulle det visa sig att batteriet är i mycket dåligt skick så bör man även fundera på hur det kunnat hända på bara ett år.

Här får man isåfall ta sig en titt på om generatorn faktiskt orkar leverera den ström den ska, om strömmen faktiskt kommer fram som den ska utan kraftigt spänningsfall och så vidare (även om laddlampan är släckt så finns det hundratals saker som kan orsaka en mycket ineffektiv laddning som på sikt sänker batteriets laddstatus bit för bit).

Tjuvström är såklart en annan.

Men den ofördelaktiga körprofilen är ju inget som hjälper om vi säger så. Men en så relativt "icke-krävande" modell som E46 318i borde inte så stora problem med det här med ofördelaktiga körprofiler.
Men iallafall inget problem att det är ett Biltema-batteri, har haft det i många "normala" bilar som klarar sig bra med ett vanligt blysyrabatteri. Jag har faktiskt aldrig någonsin bytt ett batteri i en bil, kör år ut och år in med samma bil och samma batteri utan minsta problem.



Nej, det är inte så enkelt som att mäta spänningen på batteriet och se om det är 12 volt eller inte. En vanlig spännigsmätning (som de flesta gör) är tämlingen intetsägande och säger oftast absolut ingenting.

För att göra en sanity check på ett batteri (för spänningen kan vara helt perfekt men batteriet kan vara helt tomt på "energi") så har jag en sån där enkel rivjärnsmodell av batteritestare. Det enda den gör är att den lägger på ett stor last över batteriet och man kan se samtidigt hur mycket spänningen sjunker. Den ersätter inte en riktig batteritestare men den är smidig att ha om man bara vill göra ett grovt sanity check på ett batteri någonstant. Fungerar bara på lite mindre batterier, men eftersom mina batterier i mina bilar bara är på mellan 45Ah - 65Ah så fungerar det finfint. Tror jag har ett 62Ah i Volvon, ett 45Ah i BMW 120i'n och ett 18Ah i E30'n :-)
Men det går att göra ett enklare sanity check själv på batteriet. Mät hela tiden spänningen över batteripolerna och medans man mäter så slår man på tex halv- och helljuset i kanske 10-20 sekunder. Man noterar vad spänninen var innan, hur spänningen sjönk medans lasten applicerades och sedan vad spänningen gick tillbaka upp till när lasten togs bort.

Men allt detta är felsökning jag beskriver och det kommer ändåså en verkstad som gör en korrekt felsökningsprocedur att utföra oavsett.



Du ska lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).

Här vill jag trycka på orden "BMW-specialiserad" och "kompetenta på just området felsökning/diagnostik". De flesta enklare "allmärkesverkstäder" som finns överallt uppfyller inget av dessa två ovan nämnda kriterier.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg115 st
Postad/Inlagd2019-11-03 16:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318i -03
Spänningen är 12,3V. När jag mäter Ampere så blir det 0, ska det vara så? Har mätt när bilen är avstängd, den har varit avstängd i en vecka nu.
Står också på batteriet att det behöver laddas (svart markering). Men jag kör ju inte mycket så det är väl därför. Förra helgen körde jag i alla fall 30 mil.
          IP: ...[.52.215]
Antal inlägg10.627 st
Postad/Inlagd2019-11-03 17:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som nämnts ovan så är en spänningsmätning tyvärr i princip helt intetsägande (förutom då om multimetern visar knäppt låga värden som 10-11 volt för då är något fel oavsett vad) :-(

Man måste verkligen veta vad man mäter spänning, var man mäter spänning, när man mäter spänning och så vidare. Det är ett för stort område så jag går inte in närmare på det - enda takeaway är att mäta vilospänning säger oftast absolut ingenting.

På äldre bilar (med mindre avancerade energy management system) så kan det som lenwib nämner ibland vara intressant att se vilken spänning man har över batteripolerna med motorn på tomgång (dvs vilken spänning generatorn skapar). Men det är ändåså bara en enklare indikation, det är inget som säger att generatorn orkar leverera någon ström eller om likriktardioderna fungerar som de ska (vilket kan ge riktigt fula spänningskurvor).

Fast 12.3 volt med bilen stått stilla en vecka är iallafall inget alarmerande. Men än en gång, det säger bara att inget är helstolligt. Det säger absolut ingenting om i hur bra skick batteriet är (vad dess kapacitet är). Kanske efter en-två starter så är batteriet dränerat helt och hållet. Eller så är det i riktigt bra skick med majoriteten av dess ursprungliga kapacitet kvar. Ingen vet, spänningsmätning säger som sagt ingenting om det tyvärr :-(

Här är ett experiment jag gjorde. Jag hade ett batteri som var fullständigt kört i botten, det var ***precis*** det tog emot laddning men inget mer - det var så svagt att man knappt kunde tända en 5W glödlampa med det fulladdat - det var alltså verkligen kört helt i botten.
Jag laddade upp batteriet och mätte därefter vilospänningen under 5 dagar, se graf nedan! Vilospänningen var inte oroväckande låg men ändåså hade batteriet inte mer kraft än 12 citroner med varsitt zink- och kopparbleck :-)
[LÄNK]

Njaaa, du ska nog inte mäta ampere - varför skulle du vilja göra det? Använder du verkligen multimetern rätt nu? Vill du mäta tjuvström? Då krävs det en hel del mer och är mycket mer komplext än att bara mäta vilospänningen över batteriet, så jag går inte på det här.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg115 st
Postad/Inlagd2019-11-03 22:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318i -03
Får väl lämna in bilen på verkstad, inget annat man kan göra. Men tack för alla svar i alla fall.

Jag får se om jag lämnar den till BMW. Experter vet jag inte om de är... förra gången jag hade den på BMW så sa de att de hade lagat den men bilen var likadan som innan jag lämnade in den. Man kan tycka att ett så stort företag som BMW åtminstone borde vara ärliga och säga att de inte hittat vad felet kan vara.           IP: ...[.52.215]
Antal inlägg115 st
Postad/Inlagd2019-12-17 16:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318i -03
För er som kanske är intresserade så kan jag nu säga att det var generatorn som behövde bytas.

Hade bilen på Mekonomen först eftersom det ligger på gångavstånd och är såklart billigare än BMW. De kunde inte hitta något fel.
Så det var inget annat att göra än att lämna in den på BMW som kunde konstatera att det var generatorn. Så nu funkar bilen som vanligt igen.

Känns lite konstigt att Mekonomen inte kunde upptäcka att det var generatorn.           IP: ...[249.118]
Antal inlägg22.373 st
Postad/Inlagd2019-12-17 16:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, när kolen i laddregulatorn börjar bli för slitna brukar felet uppstå lite intermittent och oftast funkar generatorn när den är kall för att sedan lägga av när den blir varm.
Så det kan kräva lite felsökningstid för att hitta det felet även om felsökningen i sig är väldigt enkel - en multimeter på polerna och köra motorn varm för att se hur laddningen reagerar.

Dock behöver man inte byta hela generatorn för det felet, det räcker faktiskt med kolen för några tior - men det är lite pilligt och kräver lödning mm. Lite dyrare (några hundringar) men enklare är att byta hela laddregulatorn med nya kol.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.191.72]
Antal inlägg2.789 st
Postad/Inlagd2019-12-17 16:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
En återkoppling är a l l t i d. välkommen. När någon med liknande problem hittar denna tråd, är ju facit guld värt. Så tack så mycket!

Men visst är visset av Mekonomen.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg10.627 st
Postad/Inlagd2020-01-14 18:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tummen upp för återkoppling!

Finns en anledning varför de är billigare. Grund kompetens är billigare än djup kompetens.

Men i försvar måste jag säga att det är i princip en omöjlighet att hålla sig up-to-date och sharp när det gäller felsökning och samtidigt kunna täcka alla bilmärken med dess ofantliga variationer - det är tillräckligt mycket att hålla reda på inom ett bilmärke.
Så det är inte en slump att jag skriver "BMW-specialiserad verkstad" när en bil behöver lämnas in för felsökning. Man behöver en verkstad som uteslutande arbetar på ett märke dag ut och dag in och bygger upp rutin och erfarenhet samt kan fokusera sin vidareutbildning på just BMW.
Dock stort plus att verkstaden var ärlig och sa att vi inte hittar felet. Det finns så många andra som istället börjar komma med ursäkter och babblar och tjafsar och börjar byta både den ena dyra komponenten efter den andra. Så här var verkstaden ärlig och sa rakt ut - vi hittar det inte - sådan ärlighet uppskattar jag.

Mekonomen-verkstäder drivs som ett franchise och kvalitén och kunskapen (speciellt inom felsökning/diagnostisering som är ett klurigt områder) varierar enormt. De två-tre tillfällen jag använt (två olika) Mekonomen verkstäder har jag sett en bra nivå och är helt nöjd - så det varierar nog som sagt.
Ett exempel är från en tråd från 2019 här på forumet där en Volvo lämnades in till en Mekonomen verkstad med felet att den dog direkt efter den startades (problem med bränsletillförsel var det första som dök upp i huvudet).
Verkstaden konstaterade att den gick igång med startgas så det var snabbt bekräftat, men sen ballar det ur. De sa att bilen behövde en ny ECU så därför behövde bilen bärgas till Volvo så de kunde koda in en sådan (kostnad för helt ny ECU och inkodning förstår du själv låg över 10KSEK som du nog förstår).
Felet var ett trasig bränslepumprelä! Det är så förbannat basic att har man inte ens kollat det så har man inte felsökt eller kan inte ens stava till testlampa. Reläet sitter dessutom löjligt lättillgängligt precis ovanför kylaren och tar 15 sekunder att verifiera om det har spänning, jord och om det får styrsignal från ECU och om det skickar spänning till bränslepumpen! Allt görs med en testlampa för 20 SEK... Så kvalitén varierar...
          IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i SMG  -03
Pris: 45.000:-

BMW M5  -99
Pris: 275.000:-

BMW 325i Touring  -09
Pris: 90.000:-

BMW 528  -97
Pris: 5.000:-

BMW 523IA E61 TOURING  -06
Pris: 64.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen